Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sanet schreef:Naja en stel dat zo’n kbh wel de wolf te pakken krijgt, mag dat dan wel? Dus de gewone burger mag nog niet boe roepen… maar dit is weer oké?
Fitzroy schreef:Ik snap het niet meer. De wolf gaat niet meer weg. Een schaapherder neemt maatregelen dmv KBH’s en dan is dat ook weer niet goed? Ik ben het met Popstra eens. Wat had die man moeten doen? Aangelijnd ging de wolf niet weg. Ik denk dat hij geen andere keus had dan ze los te laten.
Kaja schreef:Wat een belachelijke uitspraak. Enerzijds wordt er uitgesproken dat de wolven maar eens een kind tegen moeten komen, dan piepen de “flatbewoners” uit de Randstad wel anders.
Anderzijds mag een hoeder best een aantal KBH hebben en die een half uur uit het zicht laten “wandelen”. Moet je maar niet meer met je hondje daar lopen.
Gelijke monniken, gelijke kappen. Wil je een KBH? Dan moet je, net zo goed als iedere hondenbezitter in NL, er zorg voor dragen dat het dier onder toezicht en appèl wandelt.
Al jaren is de overheid bezig met HR honden, waar de KBH er één van is, dergelijke honden komen vaak in de verkeerde handen terecht. Dat geldt ook voor een zogenaamde hoeder, die er dan drie aan de lijn heeft. Onkunde en de reinste onzin, helaas zijn deze honden de dupe van dergelijke wanpraktijken.
Fitzroy schreef:Ik snap het niet meer. De wolf gaat niet meer weg. Een schaapherder neemt maatregelen dmv KBH’s en dan is dat ook weer niet goed? Ik ben het met Popstra eens. Wat had die man moeten doen? Aangelijnd ging de wolf niet weg. Ik denk dat hij geen andere keus had dan ze los te laten.
tamary schreef:Als je dat soort honden binnen een hek wil houden zit je zo aan 1.60m (en hopen dat ze niet gaan graven). Zo verplaatsbaar is die maat niet meer.
tamary schreef:Als je dat soort honden binnen een hek wil houden zit je zo aan 1.60m (en hopen dat ze niet gaan graven). Zo verplaatsbaar is die maat niet meer.
tamary schreef:Sommige KBH werken dicht op de kudde, sommigen patrioulleren tot 3-5km in de rondte. Ligt meestal aan het ras, maar uitzonderingen zijn er altijd en met meerdere willen ze nog wel eens taken verdelen. Dat trainen om dichtbij te blijven is niet te doen en 100% garantie dat ze het doen (maremma staat er bv om bekend) heb je niet. Kan zijn dat ze beter in de buurt blijven omdat de kudde op stap is en niet in een vaste wei staat, maar dan nog en zeker als ze eenmaal de routine en route kennen.
Wintu schreef:tamary schreef:Sommige KBH werken dicht op de kudde, sommigen patrioulleren tot 3-5km in de rondte. Ligt meestal aan het ras, maar uitzonderingen zijn er altijd en met meerdere willen ze nog wel eens taken verdelen. Dat trainen om dichtbij te blijven is niet te doen en 100% garantie dat ze het doen (maremma staat er bv om bekend) heb je niet. Kan zijn dat ze beter in de buurt blijven omdat de kudde op stap is en niet in een vaste wei staat, maar dan nog en zeker als ze eenmaal de routine en route kennen.
Maar ik neem aan dat dat niet in Nederland gebeurt? Kan je niet maken lijkt me ook.
Ik vind dat juist mooi van die Raventree, honden zijn enorm op elkaar in gespeeld en blijven ook achter ogenschijnlijk gewoon schapengaas.
tamary schreef:Wintu schreef:
Maar ik neem aan dat dat niet in Nederland gebeurt? Kan je niet maken lijkt me ook.
Ik vind dat juist mooi van die Raventree, honden zijn enorm op elkaar in gespeeld en blijven ook achter ogenschijnlijk gewoon schapengaas.
Net als de wolf, wordt een kbh niet anders van een landsgrens oversteken. Hoe een kbh zijn/haar werk doet varieert nu eenmaal.
josien_m_ schreef:We vinden dat we alles maar onder controle moeten hebben, maar dat kan gewoon niet. Zeker niet in de nieuwe werkelijkheid met de wolven waarin hier nog nauwelijks ervaring is opgedaan.
Popstra schreef:Ja en daarom dus nog meer overlast maar nu ook voor de "gewone" man doordat men zo graag de wolf hier heeft en gaat men dus in zien het wellicht toch niet zo een puik idee is om KBH aan te bevelen!!
Popstra schreef:En P.S hoezo zo kleinerend over een schaaphoeder praten die daar al jaar en dag loopt?
En je doet net of iedere honden bezitter zn hond onder apel heeft. Laat me niet lachen zeg!!
sterregoud schreef:rien10 schreef:@Wintu, een KBH "onder appel zetten" is een utopie. Zijn doen -terecht- hun werk, dat waar ze voor gefokt zijn.
Nog een reden om voor totale 0 stand aan wolven in NL te gaan.
Dan heb je ze achter hekken te zetten. Je kan niet voorbijgangers op een levensgevaarlijk ontmoeting trakteren.