Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:12

Ik snap het niet meer. De wolf gaat niet meer weg. Een schaapherder neemt maatregelen dmv KBH’s en dan is dat ook weer niet goed? Ik ben het met Popstra eens. Wat had die man moeten doen? Aangelijnd ging de wolf niet weg. Ik denk dat hij geen andere keus had dan ze los te laten.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:17

Dat denk ik ook niet.
Maar punt is dat het veelal om gebieden gaat waar ook wandelaars met honden komen. Best wel een behoorlijk risico.
Wandelaars en honden ed maar weren uit die gebieden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:22

Ik snap wel wat hij heeft gedaan..maar wel een hele grote maar...
Hondengevechten zijn verboden in Nederland...
De wolf had dus ook niet weg kunnen rennen.
Maar gaat het om kudde bewakings honden mogen gevechten ineens wel?

Ondertussen wil de regering een verbod op gevaarlijk honden Rotweiller, pitbulls enz
Die kbh zijn een maatje meer hè...

Daarnaast, na een half uur komen die honden weer terug, mooi, liep ik daar net met onze halve Rottweiler, je weet wel zo'n ras dat ze liever op de verboden lijst zetten, herder van de Kudde honden nergens meer in zicht en dat klapt lekker op mijn "indringer" .

En dan?

Het meten met 2 maten kan in alles betreft wolf niet groter

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:28

Naja en stel dat zo’n kbh wel de wolf te pakken krijgt, mag dat dan wel? Dus de gewone burger mag nog niet boe roepen… maar dit is weer oké?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:30

Sanet schreef:
Naja en stel dat zo’n kbh wel de wolf te pakken krijgt, mag dat dan wel? Dus de gewone burger mag nog niet boe roepen… maar dit is weer oké?

Dat zou de volgende 2 maten zijn...ik mag mijzelf niet verdedigen, mijn RotHerder waarschijnlijk ook niet, maar die wel...?
ik vraag het me af wat die clubjes dan gaan doen... in die zin ben ik heel benieuwd ja...

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:38

Fitzroy schreef:
Ik snap het niet meer. De wolf gaat niet meer weg. Een schaapherder neemt maatregelen dmv KBH’s en dan is dat ook weer niet goed? Ik ben het met Popstra eens. Wat had die man moeten doen? Aangelijnd ging de wolf niet weg. Ik denk dat hij geen andere keus had dan ze los te laten.

Hij had kkkkkssssttt moeten roepen volgens gaus toch ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:56

Kaja schreef:
Wat een belachelijke uitspraak. Enerzijds wordt er uitgesproken dat de wolven maar eens een kind tegen moeten komen, dan piepen de “flatbewoners” uit de Randstad wel anders.
Anderzijds mag een hoeder best een aantal KBH hebben en die een half uur uit het zicht laten “wandelen”. Moet je maar niet meer met je hondje daar lopen.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Wil je een KBH? Dan moet je, net zo goed als iedere hondenbezitter in NL, er zorg voor dragen dat het dier onder toezicht en appèl wandelt.
Al jaren is de overheid bezig met HR honden, waar de KBH er één van is, dergelijke honden komen vaak in de verkeerde handen terecht. Dat geldt ook voor een zogenaamde hoeder, die er dan drie aan de lijn heeft. Onkunde en de reinste onzin, helaas zijn deze honden de dupe van dergelijke wanpraktijken.

Ja en daarom dus nog meer overlast maar nu ook voor de "gewone" man doordat men zo graag de wolf hier heeft en gaat men dus in zien het wellicht toch niet zo een puik idee is om KBH aan te bevelen!! :)*

En P.S hoezo zo kleinerend over een schaaphoeder praten die daar al jaar en dag loopt?
En je doet net of iedere honden bezitter zn hond onder apel heeft. Laat me niet lachen zeg!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:16

Fitzroy schreef:

Ik denk dat ze moeten hoeden binnen een raster. Met de KBH er los in, even werk, maar dat verwachten we van begrazingsbedrijven ook immers. Dat ie ze los laat snap ik nog, maar dat ie ze een half uur uit het zicht verliest dan weer niet.

Er wordt aan bezoekers van dit soort terreinen gevraagd, met gescheperde kuddes en kbh, je hond kort aan te lijnen, niet in de buurt te komen, etc etc, waarom denk je dat dit is. Omdat ze ook niet vriendelijk op anderen reageren. Dus dit soort honden maar gewoon een half uur uit je zicht laten, is werkelijk onverantwoord. Je zal er maar net met je paard rijden of met je peuter aan de wandel zijn of met fikkie en deze honden komen je vol adrenaline tegemoet.

Verder ben ik idd benieuwd waarom afschrikken/ doden per hond wel is toegestaan, maar als je als mens je dieren wilt beschermen je doodsbedreigingen aan je adres krijgt. Het is weer eens meten met dubbele maten.

https://wolvencommissie.com/1_Update_pilot_KBH.pdf

Pilot KBH Veluwe met update

Dit stukje er even uitgepikt.
Juridisch aansprakelijk
DvZ kaart de juridische aansprakelijkheid aan. Er is door de gemeente Nunspeet een uitzondering gemaakt in
de APV zodat de KBH los mogen lopen. Mocht er toch niets gebeuren dan ligt de verantwoordelijkheid bij de
schaapsherder. De consequenties kunnen schaapsherders persoonlijk raken.
§ de gevolgen verschillen per gemeente, per APV
§ er kan sprake zijn van strafrecht situaties
§ in het geval van strafrecht draait de houder van de KBH op voor de kosten, maar kan deze ook een
strafblad krijgen, VOG kwijtraken wat vergaande consequenties kan hebben voor iemands baan
§ Gemeente Nunspeet is nu bezig met de vraag: bij wie ligt de verantwoordelijkheid als de recreant zich
niet ‘gedraagt’ en er gebeurt iets?

En nog een pilot, van oa de kbh van het filmpje eerder. (ik schrik wel van sommige dingen die daar worden vast gesteld, zekers als ik het filmpje zie.

https://media.gelderland.nl/Evaluatie_p ... a0d7d8.pdf

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:58

Fitzroy schreef:

Die was er natuurlijk wel. Niet grappig en arbeidsintensief ik weet het maar er had een fatsoenlijke verplaatsbare omheining moeten staan. Daar binnen kun je volgens mij redelijk verantwoord die honden tussen de kudde hun werk laten uitvoeren. Dan heb je veel meer controle en overzicht. Veel effectiever ook lijkt me om de honden tussen de kudde te houden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:07

Als je dat soort honden binnen een hek wil houden zit je zo aan 1.60m (en hopen dat ze niet gaan graven). Zo verplaatsbaar is die maat niet meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:36

tamary schreef:
Als je dat soort honden binnen een hek wil houden zit je zo aan 1.60m (en hopen dat ze niet gaan graven). Zo verplaatsbaar is die maat niet meer.

Ik vind dat honden dusdanig getraind moeten zijn dat ze er niet uit gaan en anders horen ze er niet. Afschrikken en eventueel pakken binnen de kraal, niet op eigen houtje achter een wolf aan.

Hetzelfde met die honden van Raventree op insta, die dieren gaan niet van het erf. Als er coyotes zijn dan schrikken ze ze af, maar komen er niet uit, ze blijven bij de kudde, zo hoort het ook.

In dat filmpje gaat de hele roedel aan en laat de kudde onbeheerd achter, lijkt me niet een hele handige of veilige situatie voor de schapen, dat vind ik gebrek aan inzicht bij de herder. En een stukje praktijk wat de honden nog moeten leren. Dus volgens mij zijn die honden nog helemaal niet klaar om los te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:40

Sommige KBH werken dicht op de kudde, sommigen patrioulleren tot 3-5km in de rondte. Ligt meestal aan het ras, maar uitzonderingen zijn er altijd en met meerdere willen ze nog wel eens taken verdelen. Dat trainen om dichtbij te blijven is niet te doen en 100% garantie dat ze het doen (maremma staat er bv om bekend) heb je niet. Kan zijn dat ze beter in de buurt blijven omdat de kudde op stap is en niet in een vaste wei staat, maar dan nog en zeker als ze eenmaal de routine en route kennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:40

tamary schreef:

Met stroom en opvoeding kunnen ze prima achter 120 of 100 cm blijven. Zelf nooit stroom gebruikt. Mijn husky's kon ik nog achter 60 cm houden. Ook wel kwestie van opvoeding en consequent zijn. Tuurlijk moet er dan geen abnormale uitdaging zijn aan de andere zijde en moest je toezicht houden. Los konden de husky's echt niet maar in omheind losloopgebied met 1 meter hoge omheining kon het prima. Zelfs op het werk wat ik gedaan heb met 25 husky's bleef alles achter 120 cm op de Tsjechische wolfhond na die ging er dwars doorheen (bijtend).
Mastiffs/kudde bewakingshonden zijn meer grof en log en geen enorme springers. Mijn mastiff ging echt niet over of onder 1 meter door. Die had die drang absoluut niet. Kreeg natuurlijk wel ruim voldoende beweging en uitdaging

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:47

tamary schreef:
Sommige KBH werken dicht op de kudde, sommigen patrioulleren tot 3-5km in de rondte. Ligt meestal aan het ras, maar uitzonderingen zijn er altijd en met meerdere willen ze nog wel eens taken verdelen. Dat trainen om dichtbij te blijven is niet te doen en 100% garantie dat ze het doen (maremma staat er bv om bekend) heb je niet. Kan zijn dat ze beter in de buurt blijven omdat de kudde op stap is en niet in een vaste wei staat, maar dan nog en zeker als ze eenmaal de routine en route kennen.

Maar ik neem aan dat dat niet in Nederland gebeurt? Kan je niet maken lijkt me ook.

Ik vind dat juist mooi van die Raventree, honden zijn enorm op elkaar in gespeeld en blijven ook achter ogenschijnlijk gewoon schapengaas.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:03

We vinden dat we alles maar onder controle moeten hebben, maar dat kan gewoon niet. Zeker niet in de nieuwe werkelijkheid met de wolven waarin hier nog nauwelijks ervaring is opgedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:09

Wintu schreef:
tamary schreef:

Maar ik neem aan dat dat niet in Nederland gebeurt? Kan je niet maken lijkt me ook.

Ik vind dat juist mooi van die Raventree, honden zijn enorm op elkaar in gespeeld en blijven ook achter ogenschijnlijk gewoon schapengaas.

Net als de wolf, wordt een kbh niet anders van een landsgrens oversteken. Hoe een kbh zijn/haar werk doet varieert nu eenmaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:13

tamary schreef:
Wintu schreef:

Net als de wolf, wordt een kbh niet anders van een landsgrens oversteken. Hoe een kbh zijn/haar werk doet varieert nu eenmaal.

Snap ik, daar dien je dus als baas een grens te bewaken. Je kan geen loslopende kbh's tussen het publiek hebben. Moeten gewoon onder appel staan lijkt me, zijn het de type honden misschien niet voor, maar dan zijn ze niet in Nederland geschikt.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 06-06-24 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:15

josien_m_ schreef:
We vinden dat we alles maar onder controle moeten hebben, maar dat kan gewoon niet. Zeker niet in de nieuwe werkelijkheid met de wolven waarin hier nog nauwelijks ervaring is opgedaan.

Je kan in een drukbevolkt land als nederland anders niet maar met dit soort dingen gaan experimenteren. Dat is te gevaarlijk voor omstanders, ik denk dat een mens met hond meer te duchten heeft van een kbh dan van een wolf

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:27

Popstra schreef:
Ja en daarom dus nog meer overlast maar nu ook voor de "gewone" man doordat men zo graag de wolf hier heeft en gaat men dus in zien het wellicht toch niet zo een puik idee is om KBH aan te bevelen!! :)*

Ik vind je redenatie nergens op slaan. Tegelijkertijd snap ik waar je op doelt maar de kans op onschuldige slachtoffers is te groot om er begrip voor te hebben.
Popstra schreef:
En P.S hoezo zo kleinerend over een schaaphoeder praten die daar al jaar en dag loopt?
En je doet net of iedere honden bezitter zn hond onder apel heeft. Laat me niet lachen zeg!!

Kleinerend? Ik vind het gewoon een wezenloos zonder verstand. Een duidelijk geval van zelf overschatting. Ik hoop dan ook echt dat dit verhaal nog een staartje krijgt en dat diegene gewezen gaat worden op het feit dat dit roekeloos gedrag is, waarbij er godzijdank geen slachtoffers zijn gevallen. Dergelijke nietsnutten zouden een verbod moeten krijgen op het houden van HR honden.

En waar doe ik net alsof iedere hondenbezitter zijn hond onder appèl heeft? Gelukkig kun je er om lachen, dat kan ik namelijk niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:05

Voor mij illustreert dit wel de problemen.

Zo'n schaapsherder probeert wat, want is wanhopig en probeert de kudde te beschermen e.d. Maar KHB's bij een kudde houden op een goede manier is iets waar in NL nog geen ervaring mee is. En wellicht inderdaad ook geen ruimte. En nu wordt er een soort van verplicht geexperimenteerd en de vraag is hoe dit af gaat lopen..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:26

Ik snap idd ook wel waarom de herder dit doet, ik denk met de honden aan de lijn de wolf niet weg was gegaan. Dus in dat opzicht snap ik het ook prima.

Ik vraag me enkel oprecht af of je dit moet willen in de drukbezochte natuurgebieden, want deze honden zijn niet mis, die wil je echt niet tegenkomen want ze zijn totaal niet tolerant. In dat opzicht vind ik het niet kunnen wat de herder doet, al snap ik zijn beweegredenen prima. Maar dat de dieren een half uur compleet zonder toezicht zijn, vind ik absoluut niet kunnen.

Verder zolang de juridische kant nog niet goed is uitgezocht, vind ik dit een voorbarige actie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:32

@Wintu, een KBH "onder appel zetten" is een utopie. Zijn doen -terecht- hun werk, dat waar ze voor gefokt zijn.
Nog een reden om voor totale 0 stand aan wolven in NL te gaan.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:35

rien10 schreef:
@Wintu, een KBH "onder appel zetten" is een utopie. Zijn doen -terecht- hun werk, dat waar ze voor gefokt zijn.

Dan heb je ze achter hekken te zetten. Je kan niet voorbijgangers op een levensgevaarlijk ontmoeting trakteren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:24

rien10 schreef:

Precies dit

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:27

sterregoud schreef:
rien10 schreef:

Dan heb je ze achter hekken te zetten. Je kan niet voorbijgangers op een levensgevaarlijk ontmoeting trakteren.

Ik denk dat jij een beetje voorbij gaat aan het nut van een schaaps kudde te laten grazen op dit soort natuur gebieden.
En hoe zie je dat voor je? Moet de hoeder een hekwerk mee op zijn rug nemen de ganse dag hij tientallen kilometers loopt met zijn dieren!?