Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 06:54

Farjen schreef:
Iemand in dit topic wou ook haar paard misschien verkopen omdat die kijkerig enz is. Op aanraden van een bokker heeft ze een cranio sacraal behandeling laten doen en paard is veel rustiger.
Ook magnesium kan er soms voor helpen. Wel erg jammer, nu klinkt het alsof je er niet echt plezier eraan beleefd

Bedankt voor je tips, maar helaas beide al geprobeerd… en nog veel meer… -O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:15

Dat was ik inderdaad.
We gaan inmiddels super vooruit samen, doordat hij niet meer zo extreem schrikt durf ik hem ook wat meer te rijden wat hem ook weer heel goed helpt doordat ik hem nu vertrouwen kan geven ipv extra angst.

Soms is het ook gewoon geen match natuurlijk .. Jammer dat het bij jou allemaal niks heeft uitgehaald -O-

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:38

Alja schreef:
Lente schreef:
Veulen lijkt me ook wel lastig Alja. Is dan nog zo weinig te zeggen over karakter. En dan is 4 a 5 jaar lang.

'Mijne' is 2 en daar is echt al wel heel veel van duidelijk. Ik twijfel er niet aan dat ze qua fysiek en karakter een enorme match is.

Dat is bij een veulen toch lastiger.

Ik hou van harde werkers en paarden met ontzettend veel go!
De drie jarige die ik kocht was zo lui, nou daar kan ik helemaal niet over.

Aan de eene kant denk ik ook, koop tzt wel een paard als ik eraan toe ben en dan ook gewoon een gereden paard dan weet je tenminste wat je koopt.
Opfok is ook zo 1500 euro per jaar en keer 5 praat je ook over 7500 euro alleen aan opfok kosten.
Kun je ook een leuk gereden paard voor kopen :+

1500 per jaar ga je hier in de buurt niet eens redden. Ja, het veulen jaar 150 pm (maar dat is hooguit 4 a 5 mnd), het jaar dat ze 1 worden 175,-, en daarna 200,- per maand. In de zomermaanden dat ze 24/7 op de weide staan krijg je 30,- korting. Maar dat is dan wel kleine opfok, dagelijks toezicht en controle. Stipt met entingen, ontwormen, smid etc.

Hier vorige week kijkers gehad voor onze 4 jarige. Zeggen die mensen doodleuk ‘ ja, we moeten eerst sparen en gaan volgend jaar pas kopen’. Kom dan niet…..

Pallatin

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:05

Serieus Padoertje? Wat een sneue mensen heb je toch….wat een tijdverspilling…

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:10

Wauw dat is wel heel dom zeg. := Kom idd dan niet :n

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:23

Wat een hoop reacties, dank jullie wel, ik hou het niet meer bij zo hard als het gaat hier ;).

Nou ik ben weer een hoop wijzer, het paard waar ik wilde gaan kijken bleek inderdaad een bokvoetje te hebben. Toch jammer dat ik hier door doorvragen en filmpjes uitpluizen achter moest komen.

Ik ben in dubio of ik dan toch voor een jonger paard uit goed gefokte lijnen zal gaan, waar een ruimer aanbod in is. Als “goed gefokte/ gebouwde” quarters /paints ouder zijn, (al prijzen hebben gewonnen ) vind ik de aanschafprijs persoonlijk veel te hoog voor wat ik wil uitgeven aan een paard, plus dit zijn echt zeldzaamheden. Bij een jonger paard is het voordeel dat ik meer keuze heb uit wat voor ouders, wat voor bouw, opvoeding, in de hand houden van goed verzorgde hoeven / voeding. Alleen een risico op nog niet kunnen keuren wat je koopt, gezond uitgroeien, ongeluk kan altijd gebeuren natuurlijk. Is een kwestie van afwegen.

Ik ga volgende week kijken bij een goed aangeschreven fokker en trainer, ben heel erg benieuwd. Heb daar vanaf dat ik met diegene in contact kwam al een heel goed gevoel bij.

@ruitje, dat raakt mij.. wat lief dat je dat zegt, maar zeker ook mede te danken aan jullie prachtige plek en stabiele stalmanagement.

@marjanb mag altijd pb sturen ;)

@iceprinsess, dank voor jouw uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp is de panel 7 test dus eigenlijk voornamelijk nice to know voor als je met je paard wil doorfokken?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:42

Jammer Noah, maar goed dat je hebt doorgevraagd. Bij een 'goed aangeschreven fokker en trainer' ben ik altijd bang dat je terecht komt bij trainers die hun paarden op 2 jarige leeftijd al zadelmak maken. Dat zou voor mij een hele grote no-no zijn, ik weet niet of je daar over na hebt gedacht? :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:06

@earth deze ervaring heb ik gelukkig niet en ook zeker niet bij deze persoon. (Heb een enkele voorbij zien komen die inderdaad “pakketten” aanbieden, daar blijf ik ver uit de buurt. Commercieel spelletje). Ik vermoed zo dat jij deze bedoelt ;).
Ik verwacht dat ik met het trainen zelf een eind kom, tenzij ik op een punt vast loopt is het wel ideaal dan terug te kunnen vallen op deze persoon.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:05

Noah, of goed blijven zoeken.
Ik heb eind vorig jaar een hele leuke kruising Quarter gekocht voor niet te veel.
Zit wat werk aan en heb hem even in training moeten zetten maar daar was de prijs ook naar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:47

Maar daarom is het ook logisch dat paarden die niet door getraind hoeven te worden of al ingereden zijn duurder zijn. Training is ook niet gratis en daar gaan mensen regelmatig de fout mee in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:37

MyWishMax schreef:
Maar daarom is het ook logisch dat paarden die niet door getraind hoeven te worden of al ingereden zijn duurder zijn. Training is ook niet gratis en daar gaan mensen regelmatig de fout mee in.

Maar zo werkt dat niet een op een. Het is niet zo dat wanneer je 2000 euro training in een paard stopt, dat paard ook 2k meer waard wordt.

Iedereen snapt dat als je 1000 euro werk in een oude auto stopt, die auto niet per se 1000 euro meer waard wordt. Dat is bij andere dingen echt niet anders.

Punt is vooral: heb je het juiste oog om dat ene pareltje eruit te vissen dat het waard is die moeite in te stoppen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:58

In de paardenwereld werkt dat wel zo hoor, daarom zijn paarden die aangetoond uitgebracht zijn op een bepaald niveau vaak ook wat duurder.

Een niet zadelmak of heel groen paard is daarom juist vaak wat goedkoper en boven een bepaalde leeftijd en geen niveau is daarom ook weer minder waard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:01

Of dat je niet verwacht dat het meteen perfect en goed is.. soms denk ik ook waarom koop ik toch altijd paarden waar ik in het begin zoveel werk aan heb, iedereen me voor gek verklaard en ook heel veel mensen negatief denken over het paard.. maar goed ik volg gewoon m’n eigen pad, stoot soms m’n neus en heb soms een rot dag dat niks wil. Maar goed als je daarna zo eindigt is alles weer goed
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:06

Elisa2 schreef:
In de paardenwereld werkt dat wel zo hoor, daarom zijn paarden die aangetoond uitgebracht zijn op een bepaald niveau vaak ook wat duurder.

Een niet zadelmak of heel groen paard is daarom juist vaak wat goedkoper en boven een bepaalde leeftijd en geen niveau is daarom ook weer minder waard.

Ik weet heus wel hoe het werkt, maar het is niet zo dat de waarde van een paard een directe representatie is van de hoeveelheid werk die erin gestopt is.

Dat is wel wat sommigen hier proberen overeind te houden, maar zo werkt het niet.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:07

MarjanB schreef:
Of dat je niet verwacht dat het meteen perfect en goed is.. soms denk ik ook waarom koop ik toch altijd paarden waar ik in het begin zoveel werk aan heb, iedereen me voor gek verklaard en ook heel veel mensen negatief denken over het paard.. maar goed ik volg gewoon m’n eigen pad, stoot soms m’n neus en heb soms een rot dag dat niks wil. Maar goed als je daarna zo eindigt is alles weer goed
[ [url=m/QfKesh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dat ligt er ook aan met wat voor insteek je een paard koopt, wil je een ‘project’ om zelf aan te knutselen, of wil je een braaf paard om lekker onbezorgd mee aan de slag te gaan…
En natuurlijk wennen moeten ze altijd, maar het verschilt wel met welke intentie je voor een bepaald paard kiest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:09

Ik zie vooral veel mensen die voor groene paarden of projecten kiezen vanwege het budget en zelf juist niet de kennis en kunde hebben. Dan kan je denken dat je 2000 euro bespaart, maar moet je juist waarschijnlijk het veelvuldige jn het paard steken om het überhaupt geschikt te krijgen voor je. En dat valt dan weer enorm tegen, of het geld is er niet voor (over) en zie je weer allemaal problemen die bij het paard gelegd worden, terwijl er vooraf al te voorspellen was dat het geen goede keuze was.

Dus ja, ik raad het vaak af. Heeft niks te maken met wat ikke weer roept, maar juist mensen die iets willen wat buiten hun budget ligt en buiten eigen kunnen.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:11

MyWishMax schreef:
Ik zie vooral veel mensen die voor groene paarden of projecten kiezen vanwege het budget en zelf juist niet de kennis en kunde hebben. Dan kan je denken dat je 2000 euro bespaart, maar moet je juist waarschijnlijk het veelvuldige jn het paard steken om het überhaupt geschikt te krijgen voor je. En dat valt dan weer enorm tegen, of het geld is er niet voor (over) en zie je weer allemaal problemen die bij het paard gelegd worden, terwijl er vooraf al te voorspellen was dat het geen goede keuze was.

Dus ja, ik raad het vaak af. Heeft niks te maken met wat ikke weer roept, maar juist mensen die iets willen wat buiten hun budget ligt en buiten eigen kunnen.

Ja dat kan ook nog… sommige mensen denken ook dat ze handiger zijn dan ze zijn…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:12

Zeker! Paard kopen is zowat net zo lastig als een goede verkering vinden :+

Als ik kon kiezen kocht ik een hele gave die ver boven m’n huidige budget was. Maar goed die beperking was er dus heb een hele leuke gekocht met heel veel werk _O- een ander moet genoegen nemen met een iets minder knappe of gezonde voor dat budget. Het is altijd kiezen of delen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:16

En in sommige gevallen zou even doorsparen echt een stuk beter zijn. Vooral omdat in de minder ervaren gevallen (maar sowieso vaak een slim plan) je in het begin beter extra begeleiding kan hebben en niet zelf wat aan prutsen omdat er geen geld is voor die begeleiding. Ook bij paarden die beter passen bij niveau en niet in training gezet hoeven worden.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:17

MyWishMax schreef:
En in sommige gevallen zou even doorsparen echt een stuk beter zijn. Vooral omdat in de minder ervaren gevallen (maar sowieso vaak een slim plan) je in het begin beter extra begeleiding kan hebben en niet zelf wat aan prutsen omdat er geen geld is voor die begeleiding. Ook bij paarden die beter passen bij niveau en niet in training gezet hoeven worden.

En dan weet je nog niet altijd hoe het uitpakt helaas…
Maar ik zie om mij heen inderdaad ook compleet onervaren mensen die een 3 jarige kopen en vervolgens niet weten hoe en wat en geen geld voor goede begeleiding hebben…
Dat is echt triest voor het paard…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:17

Groen + groen= blauw he

Het ligt inderdaad ook aan je eigen kennis en kunde wat bij je past.

Juist het goed doorrijden na het zadelmak maken wordt vaak onderschat en gaat snel mis. Terwijl als een paard daar een goede basis in heeft en bevestigd is, dit een goede basis is voor de rest van zijn leven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:22

MyWishMax schreef:

Oh ja, ga je er zo'n draai aan geven om mijn stelling uit z'n verband te trekken en alsnog je gelijk te halen?

Al koop je een paard van 10k; als je de kennis niet (beschikbaar) hebt, heb je ook met zo'n paard in no-time problemen. Er zijn niet zoveel mensen die zonder enige vorm van begeleiding een paard op jet juiste pad houden....

Dus nee, het is ook op deze manier niet waar dat de prijs een representatie van welk niveau dan ook is.
Dat is niet hetzelfde als dat een goed getraind paard niet meer waard zou zijn dan een groen paard!

Als dat wel zo was, waarom gaan er dan veulens over de veiling voor prijzen die zelfs jij niet kan betalen? Dat heeft niks met training en alles met verwachting te maken.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:31

Nee, jij bent degene die goed is om de woorden van andere zo te verdraaien. Want jouw reactie was ook niet wat ik zei. Ook deze reactie is heel wat anders als waar ik het over heb.
Jij gaat er juist dingen bijhalen om jouw gelijk weer te halen. :+

Wij hebben gewoon een andere mening en andere ervaringen. Jouw ervaring is niet de enige waarheid en dat lijk je wel altijd te denken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:36

MyWishMax schreef:

Nou inderdaad. En dan 1x in de 3 weken een les pakken (of minder) en denken dat het probleem dan is opgelost en zo een jaar blijven aanmodderen. Tenenkrommend om aan te zien soms.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:45

Ik denk wel dat een paard in training zetten in veel gevallen een veelvoud van de inverstering kan opbrengen. Als ik kijk naar mijn paard, die heb ik vorig jaar oktober helemaal groen en nog in de opfok gekocht met 3,5 jaar. Nog een half jaar tijd gegeven en in de opfok laten staan en vervolgens naar de zadelmakmaker. Ik weet zeker dat toen het dier eenmaal zadelmak was, bewezen heel makkelijk en braaf onder het zadel, makkelijk naar de sprong toe gaat en makkelijk nageeft, dat het dier meer waard was als de aanschafprijs + trainingskosten die ik eraan gespendeerd heb. Maar hey, ik koop paarden voor de rest van hun leven dus deze komt never nooit op de markt. Het kan ook omgekeerd. Als was gebleken dat het dier juist onder het zadel helemaal niet zo meewerkend is, dat daar veel meer training en effort in gestoken moet worden als gemiddeld, dan warend de trainingskosten een stuk hoger uitgepakt en was de waarde van het paard misschien wel minder als de aankoopprijs geworden. Als je in die handel zit (zit ik niet, ik koop uitsluitend paarden voor eigen plezier) is dat dus de gok die je neemt met het kopen van een groene.

Anderszijds, mijn (inmiddels gepensioeneerde) merrie heeft een heel complex karakter. Ik heb hetzelfde als Marian, heb daar zelf enorm veel tijd in gestoken wat er uiteindelijk toe geleid heeft dat het een heel makkelijk en handzaam dier werd waar ik met gemak in mijn eentje mee op wedstrijd kon (en mensen dan zeiden, wat heerlijk zo'n makkelijk paard en ik dacht, je moest eens weten hoe vaak ik hiermee achterover geklapt ben omdat madam iets anders in de zin had, heb nog nooit zo'n complexe gehad). Ik als amateur heb daar lang over gedaan, maar ik weet ook als ik die in training had gezet bij een handige springruiter, dat het er met een paar maanden ook wel uit was geweest en dat ik haar voor veel geld had kunnen verkopen, veel meer als dat ik ervoor betaald had. Maar goed, dan komen de problemen bij de volgende ruiter wel na een paar weken/maanden weer terug als die denkt een makkelijk paard te kopen maar wat in wezen juist een heel complex karakter is maar goed opgevoed en goed opgeleid. Dat moet je ook maar willen. Zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een dier met moeilijk karakter, wat echt gevaarlijk kan worden als je daar niet op de juiste manier mee om gaat, te verkopen aan de hoogste bieder. Je zult toch een paar maanden later horen dat de koper in een rolstoel zit oid.