Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:14

Beide valt onder populair.

Niet zo populair zijn dieren met een bemerking, fokmerries, veulens en jong spul dat nog niet aan het werk kan, lastiger karakter, nog niet gekeurde paarden zijn ook niet in alle gevallen populair, paarden die de gemiddelde lijn niet helemaal volgen.

Raineri

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:35

Ik dacht al dat ik kippig was. Ik zoek vanaf het voorjaar ongeveer een 2 jarige en ben aan het inventariseren. Dacht dat ze allemaal stuk waren, wat een "lage" prijzen. 4 jaar terug was dat echt anders :=

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:45

Raineri schreef:
Ik dacht al dat ik kippig was. Ik zoek vanaf het voorjaar ongeveer een 2 jarige en ben aan het inventariseren. Dacht dat ze allemaal stuk waren, wat een "lage" prijzen. 4 jaar terug was dat echt anders :=

Wat betaal je nu voor een gezonde en goeie 2 jarige ongeveer?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:53

Je zit nu ook in een mooie tijd. Stal tijd is duur. De groepen worden uitgezocht en de voor hun minder aantrekkelijke moeten weg. Een deel zal al gekeurd zijn maar een deel ook niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:00

Ania schreef:
Raineri schreef:

Ja wat is goed? Ik heb in 2021 5k voor een jaarling neergelegd, ik vond haar goed. Stabiele en bergop galop, prima draf en goede stap. Tikje lang niet en niet zo'n bekende vader. Grootste voordeel: ze zou maar net een paard worden. Ik kan op de kleine paarden met mijn lengte en gewicht. Hierdoor vis ik ook naar de goedkopere dieren. Ik zie nu jaarlingen die groter worden en met bekendere ouders voor dezelfde prijs. 2 jarige vind ik wat lastiger om te vinden en je merkt dat de prijzen al meer uiteenlopen.

Ik zie bijvoorbeeld 1 van 2,5 voor 12,5 k. Dat is een pikzwarte hengst met goede ouders. Al met al denk ik dat ik voor een 2 jarige meer ga betalen. Ik gok rond de 6-7, misschien 8k dat je iets redelijks hebt. Duurder kan ook vermoed ik. Maar ik weiger meer te betalen, ik ga er al vanuit dat deze investering stuk gaat op een manier :+ heb liever een stabiel karakter zodat ze zichzelf niet stuk maken in de kudde. Of althans, dat je die kans wat verkleint want je weet het nooit met die beesten :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:00

Ania schreef:
Raineri schreef:

Ligt aan de kwaliteit van het paard (beweging), afstamming, maat en gezondheid. En in mindere mate ook de kleur. Een zwarte of donkerbruine blijft toch altijd meer in trek.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:15

Ania schreef:
Raineri schreef:

En aanvullend: het ras.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:25

Of een schimmel bij de springers..

Doe mij maar een vos met veel wit, dat kost teouwens ook genoeg; goed en opvallend.
De aparte kleurtjes in paardenmaat vallen ook mee omdat de lijnen er achter niet altijd goed zijn. Iig de lijn waar de kleur uit komt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:41

Hoi allemaal,

Ik kom er even invallen in dit topic. Ik hoor van veel mensen dat de paardenmarkt op dit moment best uiteenloopt — voor de onbeleerde paarden ligt het echt behoorlijk stil, maar de beleerde paarden tussen de 4 en 11 jaar lijken juist als warme broodjes over de toonbank te gaan. Dus wat dat betreft hangt het volgens mij heel erg af van wat je precies zoekt.

Zelf had ik mijn zoektocht even op pauze gezet, omdat mijn gepensioneerde paard aanstaande vrijdag helaas wordt ingeslapen. Dat is natuurlijk iets waar nu even al mijn aandacht en energie naartoe gaat.

Toch is het paard waar ik eerder over vertelde nog steeds niet verkocht, en heb ik nog wat contact met de eigenaresse. Mijn interesse is er nog steeds, maar ik wil eerst even rustig de tijd nemen voor mijn eigen paard.

Destijds was het afgeketst omdat zij hem alleen aan huis wilde laten keuren, terwijl ik echt graag een volledige keuring op de kliniek wilde. Nu geeft ze aan dat dat wél mag, maar dat ik zelf vervoer moet regelen naar de kliniek, omdat ze hem niet zelf wil brengen. (Gezondheidsklachten van haar zelf en kost haar veel tijd)

Hoe kijken jullie daartegenaan? Is dat iets wat vaker voorkomt bij particuliere verkopers, of hoe zouden jullie daar naar kijken?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:49

Even kijkend vanuit mijn eigen situatie, zou ik dat misschien wel hetzelfde voorstellen als ik ongekeurd of alleen klinisch aan huis gekeurd verkoop. Logistiek gezien zou ik ergens een wagentje moeten huren als een potentiële koper per se naar de kliniek wil. Zou ik ook niet heel happig op zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:56

Komt meestal niet zo snel voor maar gezien haar redenen begrijp ik het wel, maar ik zou dan wel een rechtsgeldig contractje opstellen over de risico's van het transport of een prof vervoerbedrijf in huren.

Dus als jullie daar uit komen zou ik geen nee zeggen als je dit paard nog steeds graag wilt hebben.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:02

Wat betreft het jonge, onbeleerde spul ben ik zelf ook geneigd om iets met de prijs mee te bewegen en wat te zakken, in lijn met de markt. Tegelijk wil ik wel een deel van de gemaakte kosten terugverdienen, zoals de kosten voor het drachtig krijgen. Er zit voor mij dus een duidelijke ondergrens aan. Met jong spul koop je nu eenmaal wat meer risico, dus ik zou daar qua prijs en markt wel rekening mee houden. En als ze niet verkocht wordt, gaat ze gewoon naar de opfok en kijken we daarna wel verder.

Op dit moment heb ik ook een ontzettend gave vierjarige Friese hengst staan: superknap, luxe gebouwd, met een heel fijn en meewerkend karakter. Hij ziet geen bakkabouters, is als 2,5-jarige PROK goedgekeurd, en is nog nooit een dag kreupel geweest. Op zijn eerste 3 concoursen liep hij al negen winstpunten. Hij is professioneel en uitgebreid opgeleid, overal mee naartoe geweest, alleen te laden, loopt fijn onder het zadel en gaat daarnaast met mij mee naar menles.

In mijn ogen is dit echt bewezen topkwaliteit, een paard dat zijn gewicht in goud waard is. Zo eentje gaat niet voor een habbekrats weg. En snap dat ook veel verkopers deze waarde omzetten in een prijs. Ik ben ook van mening dat kwaliteit ook een prijs mag hebben. Daarnaast wil ik ook echt dat dit paard goed terecht komt, dus de eerste de beste koper die de prijs neerlegt die ik betaal is niet perse de partij die het paard gegund krijgt.

Wat dat betreft ben ik een waardeloze paardenhandelaar.

Wat betreft het paard waarvan de eigenaar nu wél toestemming geeft om te keuren op de kliniek: kan zijzelf echt niet mee? Of zou ze iemand vanuit haar eigen kring aan kunnen wijzen die dan mee gaat? Ik zou dit niet willen zonder dat van de verkopende partij iemand meegaat. Om misverstanden te voorkomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:23

Ik heb ook wel eens 1 gekocht, betaald, opgeladen en laten keuren en toen helaas terug gebracht. Geld terug gekregen en leeg weer naar huis.. zonde.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:26

Cioccolato schreef:
Ik heb ook wel eens 1 gekocht, betaald, opgeladen en laten keuren en toen helaas terug gebracht. Geld terug gekregen en leeg weer naar huis.. zonde.

Ik heb een keer een jonkie klinisch laten keuren aan huis, daarna direct paard opgeladen in mijn trailer en door dezelfde veearts röntgen laten keuren op de kliniek met de afspraak dat als die niet goed was ik haar daarna terug zou brengen. Gelukkig was alles goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:30

Ik vind het zelf altijd wel fijn als de verkopende partij aanwezig is bij de keuring, zeker als het een negatief koopadvies wordt, dan kan mijn VA dat ook goed toelichten aan de verkoper mochten er vragen over zijn.

Eigenlijk is het bij mij altijd zo gelopen, verkoper komt met paard naar de kliniek, wordt gekeurd en bij positief advies reken ik meteen af en neem ik het paard mee naar mijn stal.
Soms rijdt de verkoper nog mee omdat dat zo uit kwam of omdat ze het leuk vinden om te kijken waar hij komt te staan. (Of even proosten met een glaasje champie in de kantine :') )

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Ik vind het wel wat lastiger, ik heb de verkoop uitbesteed en ze is al gekeurd, voor mij is het een lastig iets om eerst daarheen te moeten (een uur) met een trailer en dan naar een kliniek (god knows where) en dan weer terug. Dus op de stal daar (stroom en goede binnen en buitenbaan aanwezig) is een stuk makkelijker en omdat deze internationaal verkoopt wordt het daar ook probleemloos gedaan. Nu mag de koper van mij alle foto's laten her beoordelen en natuurlijk opnieuw helemaal over keuren ook op de kliniek van eigen keuze, maar dan laat ik ze het vervoer en het risico op vervoer wel zelf regelen voor mij is dat te omslachtig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Ja als je het uitbesteed hebt begrijp ik dat zeker.
Bij Cor was ook de persoon mee die hem in training had en verkocht, dat was niet zijn eigenaar trouwens. Was ook fijn dat ze erbij was want met de keuring kreeg hij een volledige woede aanval, en zij wist wat er werkte om hem weer te kalmeren :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Mer1980 schreef:
Ik vind het wel wat lastiger, ik heb de verkoop uitbesteed en ze is al gekeurd, voor mij is het een lastig iets om eerst daarheen te moeten (een uur) met een trailer en dan naar een kliniek (god knows where) en dan weer terug. Dus op de stal daar (stroom en goede binnen en buitenbaan aanwezig) is een stuk makkelijker en omdat deze internationaal verkoopt wordt het daar ook probleemloos gedaan. Nu mag de koper van mij alle foto's laten her beoordelen en natuurlijk opnieuw helemaal over keuren ook op de kliniek van eigen keuze, maar dan laat ik ze het vervoer en het risico op vervoer wel zelf regelen voor mij is dat te omslachtig.

Als je de verkoop uitbesteedt dan ga ik er vanuit dat diegene ook zorgt voor eventueel transport tbv de keuring. Dat werd bij ons wel altijd gewoon verzorgd als ze ergens anders in de verkoop staan. Dat hoort mijn inziens gewoon bij de service die zij verlenen :j

Wij waren als verkoper zelf dan overigens niet eens aanwezig bij de keuring en zij deden verder ook al het contact met kopers. Wij lieten wel altijd de kopers direct aan ons betalen en daarna betaalde wij degene die het paard voor ons had verkocht, zodat je niet hebt dat die stiekem toch voor meer verkocht is.