Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
asm_kayleigh schreef:Hoe denken jullie over lucht zuigers? standaard laten staan of twijfel gevalletje?
Bielsje schreef:Ik heb een luchtzuiger gehad, die zou ik zo weer kopen! Had geen schade aan de tanden en die deed het af en toe, als in een paar keer per dag.
Maar er staat nu 1tje bij ons op stal, die doet het constant... Zo kende ik het niet en die zou ik wel laten staan. Het geeft mij best een naar gevoel als ze geen 5 minuten kunnen stoppen en dan zou ik denken dat er iets onder zit.
ikke schreef:Bielsje schreef:Ik heb een luchtzuiger gehad, die zou ik zo weer kopen! Had geen schade aan de tanden en die deed het af en toe, als in een paar keer per dag.
Maar er staat nu 1tje bij ons op stal, die doet het constant... Zo kende ik het niet en die zou ik wel laten staan. Het geeft mij best een naar gevoel als ze geen 5 minuten kunnen stoppen en dan zou ik denken dat er iets onder zit.
Wat een veel groter punt is, is dat luchtzuigen in veel gevallen een kwestie van slecht management is.
Plat door de bocht kun je zeggen dat stallen waar luchtzuigers staan, hun management niet op orde hebben.
Ja, wij hebben er eentje die het zelfs doet op bepaalde snoepjes maar als we die niet geven, dan is er niks aan de hand en ze zuigt dus ook niet meer (tenzij we een keer niet opgelet hebben).
Ik weet ook wel dat er altijd de uitzondering zal zijn die de regel bevestigd, maar als een stalhouder er niet over na wil denken, zegt dat iets over de stalhouder en zijn, gebrek aan, management, niet over het paard.
_Noah schreef:@earth dank je wel. Inmiddels gedaan, ben erg benieuwd. Panel 5 was negatief ook van beide ouders. Volgens mij is dit ook op te zoeken in de uk test database op naam van ouders dacht ik, via het papier? Panel 7 test kan ik heel weinig info over vinden, kan jij mij hier meer over vertellen? Mag via pb.
ikke schreef:Bielsje schreef:Ik heb een luchtzuiger gehad, die zou ik zo weer kopen! Had geen schade aan de tanden en die deed het af en toe, als in een paar keer per dag.
Wat een veel groter punt is, is dat luchtzuigen in veel gevallen een kwestie van slecht management is.
Plat door de bocht kun je zeggen dat stallen waar luchtzuigers staan, hun management niet op orde hebben.
Ja, wij hebben er eentje die het zelfs doet op bepaalde snoepjes maar als we die niet geven, dan is er niks aan de hand en ze zuigt dus ook niet meer (tenzij we een keer niet opgelet hebben).
Ik weet ook wel dat er altijd de uitzondering zal zijn die de regel bevestigd, maar als een stalhouder er niet over na wil denken, zegt dat iets over de stalhouder en zijn, gebrek aan, management, niet over het paard.
Flubberboot schreef:Ik zou zelf ook niet snel voor een luchtzuiger gaan. Pndanks dat wij het management vrij goed hebben en veel kunnen aanpassen. De stress van constant in de gaten houden en uitzoeken wat voor het paard een trigger is om te gaan luchtzuigen, nee dankje. Mijn volgende wordt eentje zonder gebreken, heb genoeg zorgenpaarden gehad.
anjali schreef:Flubberboot schreef:Ik zou zelf ook niet snel voor een luchtzuiger gaan. Pndanks dat wij het management vrij goed hebben en veel kunnen aanpassen. De stress van constant in de gaten houden en uitzoeken wat voor het paard een trigger is om te gaan luchtzuigen, nee dankje. Mijn volgende wordt eentje zonder gebreken, heb genoeg zorgenpaarden gehad.
Het probleem is dat levende wezens geheel zonder gebreken niet bestaan. In dit topic heb ik al heel wat verschillende gebreken zien langskomen waarbij gevraagd wordt of dat wel of niet een dealbreker zou zijn. Ik persoonlijk vind luchtzuigen niet erg. Op mijn stalling zetten ze die in een buitenbox omdat andere pensionklanten niet willen dat hun paard in een stalgang het zuigen ziet en het zelf ook zou gaan doen. Ik geloof niet dat het gedrag besmettelijk is maar ja, als je afhankelijk bent van pensionstalling moet je wel eerst overleggen. Allerlei andere gebreken die zijn langsgekomen worden door andere Bokkers weer wel geaccepteerd terwijl ik die nou juist niet zou willen.Ieder zijn paard en op ieder potje past een dekseltje. Wel zou de prijs aangepast moeten zijn in het geval van luchtzuigen, of andere gebreken.
Ineke2 schreef:Wat is jou definitie van graatmager en wat voor paard is dat? (Ras, type )
asm_kayleigh schreef:Ik ben wel bij een schat van een paard wezen kijken, maar echt graad mager. Is voor mij ook een beetje een dingetje waarvan ik niet weet of ik eraan moet beginnen voor mijn eerste eigen paard.
MarjanB schreef:Hmmm zo’n magere Ier zou ik dus laten staan. Ongeacht of er een veulen bij geweest is of niet. Pijn is ook een reden om mager te worden en ieren komen vaak met import hier heen en het zijn ook niet de toppers die ze op transport zetten. Vooral als het je eerste paard is zou ik voor iets gaan waar je geen gedoe mee krijgt.
Wat zoek je precies?
Tilmar schreef:asm_kayleigh schreef:Ik ben wel bij een schat van een paard wezen kijken, maar echt graad mager. Is voor mij ook een beetje een dingetje waarvan ik niet weet of ik eraan moet beginnen voor mijn eerste eigen paard.
Dat is wel mager ja, maar slechte voeding én een veulen kunnen dat wel veroorzaken. Je moet wel zeker weten dat er geen medische oorzaak is.
Duurt lang voordat ze weer ok zijn, mijne was minder erg dan dit en ben nu 5 maanden goed aan het voeren en het begint ergens op te lijken.
Wel expres langzaam opgebouwd, je wil ook niet dat ze te veel energie krijgen. Dan kan dat vreselijk lieve en rustig paard ineens een bommetje worden.
Als een paard zich beter voelt kan het karakter ook nog pitter worden he? Is niet altijd een nadeel.
MarjanB schreef:Hmmm zo’n magere Ier zou ik dus laten staan. Ongeacht of er een veulen bij geweest is of niet. Pijn is ook een reden om mager te worden en ieren komen vaak met import hier heen en het zijn ook niet de toppers die ze op transport zetten. Vooral als het je eerste paard is zou ik voor iets gaan waar je geen gedoe mee krijgt.
Wat zoek je precies?
_Noah schreef:@earth dank je wel. Inmiddels gedaan, ben erg benieuwd. Panel 5 was negatief ook van beide ouders. Volgens mij is dit ook op te zoeken in de uk test database op naam van ouders dacht ik, via het papier? Panel 7 test kan ik heel weinig info over vinden, kan jij mij hier meer over vertellen? Mag via pb.