Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:36

Voor mij zou dat geen probleem zijn want hier 24/7 buiten. Vaak gaat t dan wel beter. Alleen wel goed kijken of er geen beschadigingen zijn aan de tanden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:13

asm_kayleigh schreef:
Hoe denken jullie over lucht zuigers? standaard laten staan of twijfel gevalletje?

Ik begin er zelf nooit meer aan.
1 gehad, en uiteindelijk vrijwel niet meer aan het luchtzuigen. Die deed het vanaf jaarling en non stop toen ik hem kreeg. Had met 6jr zelfs geen voortanden meer :+

Maar het vraagt zo veel qua voer en stal management en goed in de gaten houden van maag en darmen om het ook echt helemaal goed te krijgen, dat ik dat persoonlijk niet meer zou willen.

Maar dat is puur uit mijn eigen ervaring. Ik begrijp ook dat er mensen zijn die er makkelijker mee zijn. Maar ik zie het zuigen als symptoom van een lichamelijk ongemak, dus dat wil ik dan weg hebben, en dat kost veel moeite, tijd en inzet.

Ik ben weer makkelijker met een gekke rug oid. Omdat ik er 2 heb gehad en daar weer nooit problemen mee heb gehad in het werk of qua blessures. Dus kan me dan weer voorstellen dat mensen, wanneer je een paard hebt gehad met rugproblemen, je je daar weer minder makkelijk overheen zet.

Alles staat en valt in zulke situaties met persoonlijke ervaringen. :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:31

Ik zou ook geen luchtzuiger willen…. naast de redenen die hierboven worden genoemd zou ik me behalve constant zorgen maken en me er aan ergeren….2 stallen verder dan mijn paard staat een twenter die vrijwel constant luchtzuigt…arm dier slijten de tanden sneller dan dat ze groeien

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:39

Ik heb een luchtzuiger gehad, die zou ik zo weer kopen! Had geen schade aan de tanden en die deed het af en toe, als in een paar keer per dag.

Maar er staat nu 1tje bij ons op stal, die doet het constant... Zo kende ik het niet en die zou ik wel laten staan. Het geeft mij best een naar gevoel als ze geen 5 minuten kunnen stoppen en dan zou ik denken dat er iets onder zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:46

Bielsje schreef:
Ik heb een luchtzuiger gehad, die zou ik zo weer kopen! Had geen schade aan de tanden en die deed het af en toe, als in een paar keer per dag.

Maar er staat nu 1tje bij ons op stal, die doet het constant... Zo kende ik het niet en die zou ik wel laten staan. Het geeft mij best een naar gevoel als ze geen 5 minuten kunnen stoppen en dan zou ik denken dat er iets onder zit.

Wat een veel groter punt is, is dat luchtzuigen in veel gevallen een kwestie van slecht management is.
Plat door de bocht kun je zeggen dat stallen waar luchtzuigers staan, hun management niet op orde hebben.
Ja, wij hebben er eentje die het zelfs doet op bepaalde snoepjes maar als we die niet geven, dan is er niks aan de hand en ze zuigt dus ook niet meer (tenzij we een keer niet opgelet hebben).

Ik weet ook wel dat er altijd de uitzondering zal zijn die de regel bevestigd, maar als een stalhouder er niet over na wil denken, zegt dat iets over de stalhouder en zijn, gebrek aan, management, niet over het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:49

asm_kayleigh schreef:
Hoe denken jullie over lucht zuigers? standaard laten staan of twijfel gevalletje?

Ik heb er geen problemen mee, wel even goed doorvragen op maagzweren.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:50

Ik zou zelf ook niet snel voor een luchtzuiger gaan. Pndanks dat wij het management vrij goed hebben en veel kunnen aanpassen. De stress van constant in de gaten houden en uitzoeken wat voor het paard een trigger is om te gaan luchtzuigen, nee dankje. Mijn volgende wordt eentje zonder gebreken, heb genoeg zorgenpaarden gehad.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:06

Dankjulliewel voor de antwoorden, ga nog maar even doorzoeken dan :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:21

Bij zuigers zou ik huiverig zijn voor maag zweren idd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:27

Klopt @Ikke.
Daar kwam ook altijd de fabel vandaan dat paarden het van elkaar overnemen.
Vaak hebben op dergelijke plekken alle paarden hetzelfde slechte management, waardoor er ook meer bv maagzweren ontwikkelen en ook meer gaan luchtzuigen, kribbebijten of "opeens moeilijk zijn" met aansingelen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:46

ikke schreef:
Bielsje schreef:

Wat een veel groter punt is, is dat luchtzuigen in veel gevallen een kwestie van slecht management is.
Plat door de bocht kun je zeggen dat stallen waar luchtzuigers staan, hun management niet op orde hebben.
Ja, wij hebben er eentje die het zelfs doet op bepaalde snoepjes maar als we die niet geven, dan is er niks aan de hand en ze zuigt dus ook niet meer (tenzij we een keer niet opgelet hebben).

Ik weet ook wel dat er altijd de uitzondering zal zijn die de regel bevestigd, maar als een stalhouder er niet over na wil denken, zegt dat iets over de stalhouder en zijn, gebrek aan, management, niet over het paard.

Stalhouder of de eigenaar die een soort van voor dat management kiest? :Y)
Is wel een ingewikkeld iets, ik ken geen paard dat het ontwikkeld heeft, misschien zit daar mijn gebrek aan kennis. Maar de paarden die ik nu ken staan op 2 verschillende stallen, zijn er beide als luchtzuigers gekomen. Is dat dan aan de huidige stalhouders aan te rekenen?

Ik moet maar afkloppen dat ik het gelukkig nog geen paard heb zien ontwikkelen denk ik :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:17

_Noah schreef:
@earth dank je wel. Inmiddels gedaan, ben erg benieuwd. Panel 5 was negatief ook van beide ouders. Volgens mij is dit ook op te zoeken in de uk test database op naam van ouders dacht ik, via het papier? Panel 7 test kan ik heel weinig info over vinden, kan jij mij hier meer over vertellen? Mag via pb.

Ik zou je graag adviseren maar ik heb daar niet genoeg kennis van. Ik denk dat je daar beter mensen van het forumdeel western kunt vragen. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 04:48

Als een paard als luchtzuiger komt lukt het niet altijd dit weer te doorbreken. Wij hebben er de afgelopen 5 jaar 2 in pension gehad die het al hadden. 1 is er mee gestopt, 1 niet.

Mijn ervaring is dat ze toch ook sneller koliek hebben( dat schijnt niet zo te zijn maar mijn praktijk zegt van wel :o )

Ik heb ze liever niet in pension, omdat ze wanden vast pakken/onrust geven in een stalgang. Soms halen we voerbakken uit de boxen, dat scheelt dan wat. Is ook nog iets om rekening mee te houden: niet elke stal ziet je graag komen :o

@Noah, welkom. :D Als iemand iets heeft staan wat bij Noah past en meeleest: doen! Ik ken haar en er zijn oprecht weinig mensen waar je paard het zo goed bij krijgt :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:40

;) als noah een tweejarige wil :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:03

ikke schreef:
Bielsje schreef:

Mwah, veel luchtzuigers beginnen ermee tijdens/ door het afspenen. Het is imo ook een kwestie van aangeboren karakter, introverte stressgevoelige paarden. Vaak erfelijk. Management is sedundair volgens mij. Kan een oorzaak zijn maar hoeft niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:15

Flubberboot schreef:
Ik zou zelf ook niet snel voor een luchtzuiger gaan. Pndanks dat wij het management vrij goed hebben en veel kunnen aanpassen. De stress van constant in de gaten houden en uitzoeken wat voor het paard een trigger is om te gaan luchtzuigen, nee dankje. Mijn volgende wordt eentje zonder gebreken, heb genoeg zorgenpaarden gehad.

Het probleem is dat levende wezens geheel zonder gebreken niet bestaan. In dit topic heb ik al heel wat verschillende gebreken zien langskomen waarbij gevraagd wordt of dat wel of niet een dealbreker zou zijn. Ik persoonlijk vind luchtzuigen niet erg. Op mijn stalling zetten ze die in een buitenbox omdat andere pensionklanten niet willen dat hun paard in een stalgang het zuigen ziet en het zelf ook zou gaan doen. Ik geloof niet dat het gedrag besmettelijk is maar ja, als je afhankelijk bent van pensionstalling moet je wel eerst overleggen. Allerlei andere gebreken die zijn langsgekomen worden door andere Bokkers weer wel geaccepteerd terwijl ik die nou juist niet zou willen.Ieder zijn paard en op ieder potje past een dekseltje. Wel zou de prijs aangepast moeten zijn in het geval van luchtzuigen, of andere gebreken.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:34

anjali schreef:
Flubberboot schreef:

Het probleem is dat levende wezens geheel zonder gebreken niet bestaan. In dit topic heb ik al heel wat verschillende gebreken zien langskomen waarbij gevraagd wordt of dat wel of niet een dealbreker zou zijn. Ik persoonlijk vind luchtzuigen niet erg. Op mijn stalling zetten ze die in een buitenbox omdat andere pensionklanten niet willen dat hun paard in een stalgang het zuigen ziet en het zelf ook zou gaan doen. Ik geloof niet dat het gedrag besmettelijk is maar ja, als je afhankelijk bent van pensionstalling moet je wel eerst overleggen. Allerlei andere gebreken die zijn langsgekomen worden door andere Bokkers weer wel geaccepteerd terwijl ik die nou juist niet zou willen.Ieder zijn paard en op ieder potje past een dekseltje. Wel zou de prijs aangepast moeten zijn in het geval van luchtzuigen, of andere gebreken.

De pensionstalling is idd waar ik een beetje mee zit. Dan laat ik het liever links liggen en ga er ook niet bij kijken voordat ik toch met dat paard wegwandel :P

Ik ben wel bij een schat van een paard wezen kijken, maar echt graad mager. Is voor mij ook een beetje een dingetje waarvan ik niet weet of ik eraan moet beginnen voor mijn eerste eigen paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:42

Wat is jou definitie van graatmager en wat voor paard is dat? (Ras, type )

Even nog een toevoeging, ga alsjeblieft samen met je ( toekomstige?) instructrice kijken bij potentiële paarden of met iemand anders die in elk geval kennis heeft van paarden en weet waar je op moet letten voor aankoop. Het liefst iemand die ook weet wat je zoekt en aankan qua rijden.

Zeker als het je eerste eigen paard is.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:51

Ineke2 schreef:
Wat is jou definitie van graatmager en wat voor paard is dat? (Ras, type )

Het is een iers volbloed, maar net twee maanden in nederland.

Afbeelding
plaatje van internet, maar laten we het erop houden dat het hier aardig in de buurt kwam. Ribben vielen wel mee, maar ze had ook een veulen gehad afgelopen jaar. Bot op het rug kwam ook zo naar voren en bij de kont ook..

& Ik heb inderdaad een ervaren persoon bij die meerdere paarden heeft gekocht etc etc! Ook erg blij mee want die ziet inderdaad dingen die mij totaal ontglippen :P

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:04

asm_kayleigh schreef:
Ik ben wel bij een schat van een paard wezen kijken, maar echt graad mager. Is voor mij ook een beetje een dingetje waarvan ik niet weet of ik eraan moet beginnen voor mijn eerste eigen paard.

Dat is wel mager ja, maar slechte voeding én een veulen kunnen dat wel veroorzaken. Je moet wel zeker weten dat er geen medische oorzaak is.
Duurt lang voordat ze weer ok zijn, mijne was minder erg dan dit en ben nu 5 maanden goed aan het voeren en het begint ergens op te lijken.
Wel expres langzaam opgebouwd, je wil ook niet dat ze te veel energie krijgen. Dan kan dat vreselijk lieve en rustig paard ineens een bommetje worden.
Als een paard zich beter voelt kan het karakter ook nog pitter worden he? Is niet altijd een nadeel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:13

Hmmm zo’n magere Ier zou ik dus laten staan. Ongeacht of er een veulen bij geweest is of niet. Pijn is ook een reden om mager te worden en ieren komen vaak met import hier heen en het zijn ook niet de toppers die ze op transport zetten. Vooral als het je eerste paard is zou ik voor iets gaan waar je geen gedoe mee krijgt.

Wat zoek je precies?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:15

MarjanB schreef:
Hmmm zo’n magere Ier zou ik dus laten staan. Ongeacht of er een veulen bij geweest is of niet. Pijn is ook een reden om mager te worden en ieren komen vaak met import hier heen en het zijn ook niet de toppers die ze op transport zetten. Vooral als het je eerste paard is zou ik voor iets gaan waar je geen gedoe mee krijgt.

Wat zoek je precies?

Mee eens ja

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:18

Tilmar schreef:
asm_kayleigh schreef:

Dat is wel mager ja, maar slechte voeding én een veulen kunnen dat wel veroorzaken. Je moet wel zeker weten dat er geen medische oorzaak is.
Duurt lang voordat ze weer ok zijn, mijne was minder erg dan dit en ben nu 5 maanden goed aan het voeren en het begint ergens op te lijken.
Wel expres langzaam opgebouwd, je wil ook niet dat ze te veel energie krijgen. Dan kan dat vreselijk lieve en rustig paard ineens een bommetje worden.
Als een paard zich beter voelt kan het karakter ook nog pitter worden he? Is niet altijd een nadeel.

Ik heb voor nu toch maar gezegd dat ik door zoek, mocht ze er over een tijdje beter bij staan (en nog niet verkocht zijn) wil ik wel heel graag nog een keer gaan kijken, maar voor het bedrag wat ze vroeg (4,5) vond ik het echt te (al baal ik stiekem wel een beetje)

MarjanB schreef:

Wat zoek je precies?

Ik zoek eigenlijk een beetje een allround paardje, wat braaf in omgang en onder het zadel is. Het liefst een ruin of merrie zonder merrie streken tussen de 6-12 jaar oud en (donker)bruin/zwart. Het is wel voor recreatie, dus geen duur sport paard. Ook eentje die alleen op buitenritjes kan. In de normale prijsklasse en dat is nou net het ding tegenwoordig geloof ik xD

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:35

_Noah schreef:
@earth dank je wel. Inmiddels gedaan, ben erg benieuwd. Panel 5 was negatief ook van beide ouders. Volgens mij is dit ook op te zoeken in de uk test database op naam van ouders dacht ik, via het papier? Panel 7 test kan ik heel weinig info over vinden, kan jij mij hier meer over vertellen? Mag via pb.

5 panel test op: HERDA, HYPP, GBED, MH, PSSM1

Dan heb je nog 5 panel plus, of 6 panel, daar zit MYHM/IMM bij. Dat is de laatste nieuwe toevoeging en zit bij UC Davis nu standaard in het 5panel pakket als 5 panel plus. Maar zijn dus 6 testen waardoor het ook wel 6 panel genoemd wordt.

En de 7e is LWO, die zul je vooral bij de Paint tegen komen maar kan ook bij Quarters aanwezig zijn. Dat is het gen voor frame overo en in homozygote vorm niet levensvatbaar. Dus daar gaat het er vooral om dat je niet met twee paarden met dit gen moet fokken vanwege de vergrootte kans op dood veulen. Frame kan zo minimaal tonen dat je het niet ziet, vandaar dat die ook in de dna test wordt meegenomen maar niet iedereen deze relevant vind.

Wat betreft luchtzuigers, ik kon aan de tanden zien dat die van mij iig in het verleden een flinke luchtzuiger of kribbebijter is geweest. Maar toonde daar 24/7 buiten geen tekenen van en ik heb er bij ons met nog beter management meer zien stoppen met dergelijke stalgebreken dus dat durfde ik wel aan. Belangrijkste vond ik dat ze met de schade aan haar tanden wel goed kon eten en dat gaat prima dus dat was voor mij ook geen afknapper, maar alleen onder een bepaalde prijs.

Mager zal ik ook niet direct laten staan, maar wel voor die prijs, er gaat nog wat tijd en geld in zitten om die goed te krijgen. Zeker voor je eerste paard een verstandige keus om verder te zoeken naar een paard wat wel in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:59

@asm_keyleigh... MarjanB heeft nog een leuke staan. Net iets jonger dan je zoekt :P maar echt een heel erg leuk paard!

Ik ga dit weekend met mijn vrouw overleggen over 'mijn' IJslander. Ik ben er eigenlijk wel uit.

Nog nooit zo'n ontzettend zacht paard meegemaakt. Het is een Golden Retriever in IJslanderverpakking.

Ook heel geschikt als coachpaard straks.