Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:56

SusanH schreef:
Dat de aangereden wolf niet door een DA gezien is is niet zo vreemd toch? Zo worden in NL heel vaak aangereden grofwild behandeld. Nazoek, en dan afschot plegen als het dier te zwaar gewond is voor herstel. Hoe wil je zo'n dier ook laten herstellen, mocht dat überhaupt een optie zijn. We hebben het niet over een egeltje. Het is een wild roofdier.

En bij sommige dieren zijn de regels anders, zoals ook bij roofvogels bijvoorbeeld :)*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:01

tienus63 schreef:
irmaz schreef:
Speciaal voor alle mensen die denken dat wolvenwerende omheining inderdaad werkt om wolven buiten te houden.
Uit de database van Bij12.nl
[ [url=m/CbXw6F.jpg]Afbeelding[/url] ]
sorry, weet niet waarom hij zo klein is :o

Lees het artikel van de gedragsdeskundige maar eens.
De beloning is groter dan het leed voor de wolf.
Precies wat veel nuchtere bokkers ook al tijden zeggen.

Zal het bericht wat ik hier gisteren over plaatste even terug zoeken.

En daarom moet je collectief en op meerdere fronten tegelijk inzetten. Dus zorgen dat het voor de wolf aantrekkelijker wordt om wild te pakken.
Wat nu gebeurt is dat het wild voor zijn neus wordt weggeschoten en de schaapjes onbeschermd op hem staan te wachten. Vaak geen hek, of een ondeugdelijk hek. Dan leer je de wolf inderdaad dat het loont om de hekken uit te testen, want de kans van slagen is groot.

Maar blijf vooral het passieve slachtoffer uithangen en ageren tegen de wolf. Daar redt je het mee hoor! Veel plezier! :O

Dagahra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:09

Wij zouden heel graag een wolfproof omheining neer willen zetten, maar kunnen het niet betalen :+ even 18 hectare omheinen... is gewoon niet te doen als een kleinschalig extensief melkveebedrijf met 25 koeien.

En waar moet dan al het wild heen op ons land? Er zitten hazen, reeën en zien zelfs neus putjes van dassen.

Maar goed ik kan het gewoon niet begrijpen waarom alles moet wijken voor de wolf :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:20

niet heel duidelijk, maar deze huppelde vanmorgen voor onze slaapkamerraam.
Dat kan dan idd ook niet meer
Wel op de rode lijst in Limburg en er mag ook niet op gejaagd worden.

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:27

Nikass schreef:
SusanH schreef:
Dat de aangereden wolf niet door een DA gezien is is niet zo vreemd toch? Zo worden in NL heel vaak aangereden grofwild behandeld. Nazoek, en dan afschot plegen als het dier te zwaar gewond is voor herstel. Hoe wil je zo'n dier ook laten herstellen, mocht dat überhaupt een optie zijn. We hebben het niet over een egeltje. Het is een wild roofdier.

En bij sommige dieren zijn de regels anders, zoals ook bij roofvogels bijvoorbeeld :)*

Maar een roofvogel opvangen is toch wel iets heel anders als een wolf. Buiten de vraag of je het wil, de opvanglocaties in NL zijn daar denk ik helemaal niet op ingericht.

Politie heeft zelf opdracht gegeven om te schieten begrijp ik. Ik ben wel benieuwd welke kant dit uiteindelijk op gaat. Ik begreep dat dhr Koffeman zich er ook al in vast gebeten heeft.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:29

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Zo leuk <3 bij ons staan ze niet op de rode lijst.

Wij hadden vorig jaar 12 volwassen hazen in het land en heb 9 jonkies geteld tijdens het maaien, maaien bewust pas begin juni. En hebben alleen maaidek rechts, dus doe niks anders dan turen in het gras naar jonge haasjes.

En van te voren alles checken op jonge reeën en nesten van weidevogels(helaas erg veel vossen etc hier :( )

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:36

Nikass schreef:
En daarom moet je collectief en op meerdere fronten tegelijk inzetten. Dus zorgen dat het voor de wolf aantrekkelijker wordt om wild te pakken.
Wat nu gebeurt is dat het wild voor zijn neus wordt weggeschoten en de schaapjes onbeschermd op hem staan te wachten. Vaak geen hek, of een ondeugdelijk hek. Dan leer je de wolf inderdaad dat het loont om de hekken uit te testen, want de kans van slagen is groot.

Maar blijf vooral het passieve slachtoffer uithangen en ageren tegen de wolf. Daar redt je het mee hoor! Veel plezier! :O

Hoe kom je er toch bij dat er zoveel wild wordt geschoten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:40

Nikass schreef:
Popstra schreef:
Het feit alleen al de wolf zo vaak gespot word en gefilmd/ gefotografeerd zegt genoeg dat het hier helemaal niet past in ons landje

Tenzij je ruimte voor ze maakt. Andere prioriteiten stelt.
Maar dat moet je dan wel willen.
En als eenling heb je niet altijd de macht om iets voor elkaar te krijgen.
Gelukkig hebben we nog zoiets als wet & regelgeving, ook al proberen zelfs politieke partijen daar onderuit te komen.

Ruimte maken? Hoe zie je dat voor je in dit dicht bevolkte land?
Mensen deporteren ofzo??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:52

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Het ziet letterlijk zwart van de kraaien bij ons.
Graszode kapot, voor zover er nog wat van over was door de dassen overlast.

Paar dagen geleden, twee kraaien vallen een haas aan die jongen krijgt.
Heel sneu!, geprobeerd de kraaien weg te jagen.
Worden de jongen niet gepakt door de kraaien, dan wel door de ooievaars. Dat zijn ook enorme rovers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:10

@nikass: hoe werkt dat dan als er bij wolfproof omheining wel schapen aangevallen worden?

En hoe gaat t straks werken als door die omheining, als dat er zou komen overal, het echte wild geen kant meer op kan?

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan opgelost moet worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:12

Oh wat sneu...

Paar jaar terug zaten hier ook veel kraaien, nu valt het weer mee.
Ooievaars zijn hier dan eigenlijk nooit

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:24

Leuk alles omheinen...
Video

als je op vergroten klikt doet hij het goed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:25

Gatver Damme wat naar … in het stroomdraad ook
Maar goed, stroomdraad staat wel vaker om paardenweides toch?

Overigens, verschilt wolvenpoep erg van hondenpoep?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:39

Zo'n schapennet zie ik eigenlijk nooit met stroom rond paardenweides staan.
Er zullen vast uitzonderingen zijn maar gangbaar is het niet.
Maar dit soort netten, 120 hoog met flink stroom zijn nu zogenaamd wolfwerend.

In lint of draad zitten ze niet snel vast daar springen ze vrolijk tussendoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:06

Oh ja dat zijn natuurlijk meestal linten :j
Ik wist niet dat voor de wolf netten gebruikt worden? Dat is toch echt gevaarlijk?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:09

Je moet wat als het geen permanente afrastering is.
Dit heeft losse prikpaaltjes dus kun makkelijker verplaatsen, wat met schapen altijd gebeurt, weer elders neer zetten

Dat deze hoogte goed is voor de wolf staat er voortaan zelfs bij
https://www.agrishop.nl/voss-farming-eu ... steem.html

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:13

https://www.facebook.com/photo/?fbid=71 ... 3607546091

Bioloog die eerst pro wolf was, maar zijn standpunt heeft gewijzigd. Weet niet of hij al gedeeld was?

Vertaling:

Citaat:
<<Inleiding: In 2000 werd de eerste wolvenroedel in Duitsland ontdekt, vandaag zijn er ongeveer 2000 wolven: Wat betekent dat?
Bioloog en wolvenexpert Marcel Züger heeft een duidelijk beeld voor een evenement vandaag in Lenzkirch.
DOOR PETER STELLMACH
.
BZ: Meneer Züger, vroeger pleitte u voor de terugkeer van de wolf. Tegenwoordig spreekt u zich daar heel duidelijk tegen uit. Wat heeft tot deze verandering van mening geleid?
Züger: In 1997 schreef ik nog dat we "de wolf op een waardige manier moeten laten terugkeren naar zijn oude thuis". Intussen heb ik ontdekt dat wolven heel anders zijn dan ze ons werden beschreven. Zeldzaam, schuw, nachtelijk, ze worden afgeschrikt door lage hekken, vermijden sterke honden, vermijden groot vee - niets van dit alles is waar.
Integendeel, men moet zeggen: een deel ervan is niet waar, een deel ervan kan worden bewerkstelligd door intensieve jacht. Met onze laisser-faire brengen we de meest natuurlijke landbouw, het meest diervriendelijke weidebeheer en de zorg voor steile hellingen, die bijzonder belangrijk zijn voor het natuurbehoud, in gevaar.
.
BZ: U zei dat de bescherming van de veestapel nergens in Europa effectief is, zelfs niet in het anders zo perfecte Zwitserland.
Züger: In Graubünden hebben we nu tien jaar ervaring met wolven en kuddebescherming. Aanvankelijk waren veel boeren - waaronder ikzelf - ervan overtuigd dat vreedzame coëxistentie relatief gemakkelijk zou zijn. Vandaag is de landbouw eensgezind in haar afwijzing van wolven; niet alleen de kleine veehouders, maar ook de eigenaars van koeien en paarden, want afgelopen zomer werden ook twee volwassen moederkoeien gedood.
In Zwitserland kost elke wolvenroedel ongeveer een miljoen frank per jaar. En toch was in 2022 ongeveer 70 procent van het gedode vee afkomstig van beschermde kuddes. Kuddebescherming is een wapenwedloop.
.
BZ: Maar niet bepaald succesvol...
Züger: Kuddebescherming is zo goed als de kuddebescherming van de buurman slecht is. Wolfbestendige hekken zouden meer dan twee meter hoog moeten zijn, zoals in de dierentuin.
Functionerende waakhonden zouden superieur moeten zijn aan de wolven: scherpe aanvalshonden in overmaat, dus minstens een dozijn. Voor elke veestapel zou zo'n hondentroep de klok rond aanwezig moeten zijn.
Een dergelijk landschap kan niet meer gebruikt worden voor recreatieve activiteiten. En het belangrijkste voor mij is dat het een ramp zou zijn voor onze natuur. Als natuurbeschermer streef ik naar het tegenovergestelde: Netwerken, ontmantelen van migratiebelemmeringen en doodsvallen.
Zo is het ook met honden: in de zomer, in natuurgebieden vaak het hele jaar door, zijn aanlijnen verplicht. Nu worden echter 'wilde' honden (KBH's) met grote trek in bijzonder kwetsbare gebieden gebracht. Dat is absurd.
.
BZ: Wordt de lezing een vlammend appèl tegen de wolf? Dat is wat de mensen van u zullen verwachten. Of presenteert u een gedifferentieerde kijk op de dingen?
Züger: Emotie-gedreven eco-dreamers zullen niet genieten van wat ik te zeggen heb. Ervaren, nuchtere ecologen en natuurbeschermers zijn het met mij eens.
Sommigen durven niet naar buiten te treden omdat ze professionele gevolgen verwachten. Ik weet dit uit eigen ervaring; met een beetje koppigheid en goed netwerken kan men zich redden.
Het huidige wanbeheer zal rechtstreeks leiden tot een nieuwe uitsterving. Na een flits en een overvloed aan wolven zal de situatie escaleren. We hebben dan alleen nog "cultuurwolven" die min of meer aan de mens gewend zijn.
Samenleven met deze "cultuurwolven" is onmogelijk, en als het besef komt, zal het te laat zijn, en dan zal uitroeiing volgen. Ik persoonlijk wil geen korte termijn wolvenhype gevolgd door ontgoocheling, maar een meer doordachte, weloverwogen aanpak.
We hebben geen haast. De wolven doen het prima. Als we de schroef te veel aandraaien, kunnen we hem weer losdraaien. Het omgekeerde is niet het geval: als landbouwactiviteiten eenmaal zijn losgelaten, kunnen die niet zomaar weer worden geïnstalleerd.
.
**BZ: Wordt er teveel goodwill getoond aan de wolf?
**
Züger: De goodwill was een paar jaar geleden groter dan nu. Waar wolven verschijnen, smelt de acceptatie als een chocolade-ei in de zon. Maar het probleem is niet de wolven, maar hoe we met ze omgaan.
Wolven zijn niet preuts onder elkaar, conflicten worden uitgevochten met hun tanden. Het zou normaal en natuurlijk zijn om de wolven met eigen kracht te confronteren. Sommige mensen lijken zichzelf op een gemeenschappelijk, vriendschappelijk niveau met hen te willen plaatsen.
Dat is geen uiting van 'verbondenheid met de natuur', het is gewoon naïef en een uiting van volledige vervreemding van de natuur.
.
**BZ: Hoe zou een effectieve bescherming van de kudde eruit moeten zien?
**
Züger: Zuiver passieve kuddebescherming met hekken en honden werkt alleen op korte termijn. Actieve kuddebescherming (met schieten) in combinatie met passieve bescherming kan in bepaalde gebieden werken. Het moet echter door de staat worden betaald of uitgevoerd, het moet technisch haalbaar zijn, of het mag niet leiden tot ongewenste ecologische aantastingen.
En het kan alleen werken met een klein aantal wolven. Dus: individuele wolvenroedels, op de juiste plaatsen, gecombineerd met slim beheer.
Dit goed doen is net zo complex als een Zwitsers horloge. Of als een klok uit het Zwarte Woud. Er is veel kennis, kunde en ervaring voor nodig. Het is als in de werkplaats: We moeten de naïevelingen en betweters wegsturen.
.
**BZ: Er zijn hier twee gevestigde mannetjes en sinds kort een vrouwtje. Er is een angst onder diereneigenaren dat de eerste roedel zich snel zal vormen en vermenigvuldigen. Is deze angst terecht?
**
Züger: Als het al zover is, dan is een roedelvorming niet ver. Is het niet dit jaar, dan volgend jaar. Daarna is altijd een snelle toename te zien, vaak een verdubbeling om de twee jaar. Meer wolven, meer aanvallen, meer problemen.
De milieuorganisaties verkondigen dan bijna triomfantelijk: Je komt toch niet van de wolven af, ze blijven, dus pas jezelf aan.
Ik vind dat hoogst arrogant. Als ze zo zeker waren, konden ze de jacht wel helemaal vrijgeven.
.
**BZ: Baden-Württemberg wil toestaan dat een wolf uit een roedel wordt gehaald als die zich twee keer aan weidedieren heeft vergrepen. Is dat een oplossing? Volgens het Verdrag van Bern is het roofdier een strikt beschermde diersoort.
**
Züger: Als noodmaatregel is dat prima. Je moet een rode lijn bepalen. De rode lijn is nu vastgesteld door de milieuorganisaties, zoals zij de wolven al jaren beschrijven:
90 centimeter hoge elektrische hekken zijn voldoende voor kleinvee, geen aanvallen overdag, individuele waakhonden fungeren als afschrikmiddel, geen aanvallen op grootvee inclusief kalveren, geen benadering van mensen en woongebouwen.
Er is een strakke lijn nodig: als die wordt overschreden, moet onmiddellijk worden gereageerd. Bij Kudde beschermingsmaatregelen moeten we niet gewonde of dode dieren tellen, maar: Kuddebescherming overwonnen, dan afschieten. Actie = Reactie, dus op de manier waarop roofdieren zich gedragen.
.
**BZ: De staat wil betalen voor kuddebescherming? Vindt u dat goed?
**
Züger: Als de maatschappij wolven wil, dan moet zij alle kosten dragen. Consequent vanuit de natuurbeschermingsbudgetten; dan moet je je als natuurbeschermer gaan afvragen of we zoveel geld willen uitgeven aan één enkele, niet bedreigde diersoort, of dat het niet beter in andere projecten kan worden gebruikt.
.
**BZ: Een ander bezwaar is: dat als iedereen zijn weiland omheint, wordt het hele Boven-Schwarzwald omheind, en kunnen wandelaars en langlaufers hun sport wel vergeten...
**
Züger: Daar zal het op gaan neerkomen. Het wordt nog problematischer wanneer waakhonden worden ingezet. Ze zijn alleen nuttig als ze talrijk en fel zijn. Het vrij toegankelijke landschap, een wereldwijd unieke kwaliteit die alleen in West-Europa bestaat, gaat dan verloren.
Dit is in directe tegenspraak met de doelstellingen van het natuurpark. Het natuurpark Zuid-Schwarzwald heeft zichzelf een mission statement gegeven, en wolven horen daar eigenlijk niet in thuis.
Net zoals de economie zich aan de richtlijnen houdt en misschien af en toe iets moet missen, moet ook de natuurbescherming af en toe iets missen. Dat hoort ook bij duurzaamheid: een grens aan de groei erkennen, genoeg hebben.
Bij de wolf lijkt er echter geen einde en geen maat te zijn. Groter, beter, sneller, meer - net als in het roofkapitalisme.
.
**BZ: Welk advies zou u de boeren geven?
**
Züger: Tanden op elkaar en volhouden. De landbouw heeft nog grotere crises overleefd. De tekenen van een mentaliteitsverandering zijn voelbaar.> Einde interview
.
OVER MARCEL ZÜGER:
Afgestudeerd bioloog (geboren in 1973) uit Salouf/Graubünden,
Studeerde aan de ETH Zürich.
Tien jaar als boerderij assistent, boswachter, timmerman. Verantwoordelijk voor beschermde gebieden bij Pro Natura Graubünden (2011-15),
Richtte in 2014 Pro valladas GmbH op (eco-bureau/ loonbedrijf landschapsonderhoud).
Lezingen in Zwitserland, Zuid-Tirol, Oostenrijk, Duitsland.
Boek: "Der Wolf im Visier - Konflikte und Lösungsansätze".

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:57

We willen niet leren van de geschiedenis. Ook op dit dossier niet.

Eerlijke objectieve informatie is moeilijk te vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:02

Ik vond dit wel eerlijke informatie. Maar misschien ben ik te gekleurd inmiddels.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:43

Ik ga er nog 1 ding over zeggen, want over vechten tegen de bierkaai gesproken..

Ruimte voor wild en natuur maken, is ook ruimte maken voor hazen en reeën. En ook voor de kleine dieren/insecten die onder andere geen ruimte krijgen door de intensieve landbouw.
De totaal uitgeputte grond waar niets meer in leeft is jullie blijkbaar ontgaan. Het structureel vergiftigen van de grond en de lucht waardoor er onder andere in de Achterhoek een hoog aantal mensen Parkinson krijgen.
* Ik ga echt niet weer met de info komen over hoeveel in Nederland er jaarlijks gejaagd wordt en doodgereden.
Op de één of andere manier raakt dat jullie niet, of in elk geval hoeven daar blijkbaar geen maatregelen tegen te worden getroffen.
Ik heb genoeg hazen en reeën aan de kant van de weg aangetroffen en in de schapennetten (en ook veel vogels)

Er moeten dus minder auto's op de weg, heel veel minder landbouwdieren, minder maïs akkers, méér natuurgebieden en een deel daarvan afsluiten.

Er IS ruimte in Nederland, maar die wordt niet goed benut.

En ja er moet vanuit de overheid een beleid komen rond hoe om te gaan met de aanwezigheid van de wolf. Dit heb ik ook al heel vaak aangegeven. De overheid laat het op zijn beloop.
Maar het beleid moet niet zijn de wolf weren. Begin eens met bovenstaande.

"Waarom moet alles wijken voor de wolf?" Je kunt je ook afvragen waarom alles moet wijken voor nog meer welvaart, voor zeven dagen per week vlees op je bord, voor drie keer per jaar op vakantie..
Als je niet in staat bent om je dieren te beschermen, moet je je misschien afvragen tegen welke prijs je dieren moet houden.

En nu stop ik ermee, want we komen toch niet nader tot elkaar en ik vind de manier waarop een aantal van jullie mij stelselmatig proberen te bashen onaangenaam en zonde van mijn kostbare energie.
Ik vind daarnaast dat deze discussie totaal niet constructief is, jullie zijn alleen bezig elkaar te bevestigen in hoe moeilijk je het hebt. Als dat voor jullie prettig is dan moet je het blijven doen. Maar ik trek me voorlopig weer even terug.

Ik woon in wolvengebied en kwam er op mijn lange wandeling met de honden vanmorgen geen tegen. Aan de ene kant jammer, want ik had er graag een glimp van opgevangen. Aan de andere kant denk ik, verstop je maar, want inderdaad, er wordt niet geleerd van de geschiedenis; men denkt nog steeds dat het misbruiken en uitroeien van andere diersoorten normaal en acceptabel is.
Evenals de deur dicht houden voor mensen die in nood zijn.
* Heel droevig dat het nog steeds ontbreekt aan beschaving in de menselijke soort. Misschien overschatten we onszelf.

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:54

Wolven passen niet in Nederland

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:55

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:00

sterregoud schreef:
@Nikass, en Nederland heeft een tekort aan bomen. Klopt, vertel het even Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Zij kappen, en kappen, en kappen maar alles kaal voor heide en schraal grasland.
Het is meer natuurvernietiging.

Ik quote mijzelf maar even, Nikass, hier las je overheen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:46

SusanH, ja, ik had deze ook gedeeld. Dit is hoe ik er ook tegenaan kijk. Nou ben ik geen bioloog of expert, maar deze man wel. Heel fijn dat hij openlijk voor zijn mening durft te staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:48

Nikass dat jagers een grote bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid is iets wat ik als aanvulling op jouw aanval op de jacht nog wel even mee wil geven. Op een flink deel van de hotspots waar veel aanrijdingen plaatsvinden is door jagers met veel kennis van het gebied en het wild wat daar leeft het aantal aanrijdingen met wild met 50% of meer verminderd. Verder is dat jagen ook voor een groot deel nodig om juist te zorgen dat er minder aanrijdingen met wild plaats vinden. Op jaarbasis vinden er gemiddeld zo rond de 10.000 aanrijdingen met grofwild plaats. Rond de 6300 met dodelijke afloop, direct, of doordat er na de aanrijding na nazoek afschot nodig blijkt. Groot deel daarvan wordt imo veroorzaakt doordat mensen simpelweg te hard rijden, mn op N wegen op de Veluwe.

Jagen is aan heel veel regels gebonden. Zeker als je het vergelijkt met andere landen in de EU, hebben we hier hele strikte regels. Grof wild wordt niet bejaagd, alleen met vergunning en alleen gedeputeerde staten mogen hiervoor een vergunning afgeven. Dat gebeurt alleen als de wildstand te groot is.