Farjen schreef:Ivm de PSSM, zouden jullie dat enkel testen bij quarters of toch ook bij KWPN, BWP, ...?
Zo ja/nee, waarom?
Vind dit topic wel leerzaam mbt jouw vraag [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Farjen schreef:Ivm de PSSM, zouden jullie dat enkel testen bij quarters of toch ook bij KWPN, BWP, ...?
Zo ja/nee, waarom?
knollentuin schreef:tammiebels schreef:Kan ik jullie om advies qua vraagprijs voor een paard vragen?
18 jarige merrie v. Don Primaire, verleden zelf M1 en B spr, geen veulens gehad, moeder ZZL, heeft 2x zware peesblessure gehad, goed hersteld om nu mee te rijden alleen mag niet meer mee gesprongen worden. Kennen het paard al een aantal jaar dus bovenstaand klopt. Is gewoon een braaf lief paard waar je je ding mee kunt doen
Aan wat voor een prijs moet ik hierbij denken?
In mijn ogen 0, goede baas voor zoeken en zelf eigenaar blijven . Paarden op deze leeftijd met zo een verhaal verkoop ik niet meer, daar zorg ik zelf voor. Ik verbaas me erover hoeveel mensen oudere paarden met geschiedenis nog willen verkopen . Was ie nou knap gezond en nooit een peesblessure gehad en al een veulen op jonge leeftd is het een ander verhaal.
_Noah schreef:Farjen schreef:Ivm de PSSM, zouden jullie dat enkel testen bij quarters of toch ook bij KWPN, BWP, ...?
Zo ja/nee, waarom?
Vind dit topic wel leerzaam mbt jouw vraag [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
fokfanaat schreef:Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.
https://www.kwpn.auction/nl/auction/typ ... r-sinclair
beegee schreef:fokfanaat schreef:Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.
Vraag van een leek in de KWPN-fokkerij: waarom zou deze voor weinig gaan? Ik heb het filmpje bekeken en vind daar niet direct iets geks aan, als in- ik had een korrelig filmpje verwacht oid waaruit je amper wat kunt opmaken. Laat hij zich niet goed zien op de video?
Pantykous schreef:Ik denk dat het veulen wat gespannen is, voor een dresuurveulen verwacht je veel lossigheid en tritt in de benen en dat is nu niet het geval. Zo lijkt het een heel middelmatig dier.
tammiebels schreef:Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop
_Noah schreef:Goedemorgen,
Al even lees ik hier mee en ga mij nu toch melden. Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig aan op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat etc.
Om verschillende redenen zoek ik nu wel iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk over te gaan op western / Amerikaans rijden. Maar dan wel de basisklassen van bv trail of ook eens een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.
Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd Max 12, geslacht maakt mij niet uit.
Einde van de maand ga ik langs bij een quarter en paint fokkerij nabij Brussel waar een aantal quarters en paints te koop staan. Mijn oog is gevallen op een 4 jarige quarter ruin. Na wat meer filmpjes gekeken te hebben lijkt het of zijn hoeven enigszins ongelijk zijn, wat is jullie advies hierin? Mijn ervaring van (oudere) paarden die ik ken met bokvoetjes/ grashoef (oké dit is gelijk het uiterste) is (meer dan “normaal”) scheefheid in het lijf, rug en peesproblemen. Is dit een overdreven “afschrijving”/ no go?
Ik hoor graag jullie ervaring hierover, ook tips voor goede adressen zijn welkom.
fokfanaat schreef:Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.
_Noah schreef:@farjen
Vervelend dat je hier ervaring mee hebt. Interessante kwestie wel. De prijs van een dergelijke test is $300, dat loopt aardig op icm klinisch en röntgen keuring.
MarjanB schreef:Tammiebels, ik zou voor zo’n paard zeggen ik bied een goed tehuis en 1500 euro.
knollentuin schreef:Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop
Dan blijft het verhaal voor mij hetzelfde, ik zou dan als eigenaar dat paard gunnen aan iemand die ik ken en er goed voor is, maar ik bleef eigenaar en verantwoordelijk voor dat dier.
Dus van mij zou je dat paard mogen rijden en verzorgen voor niks.
anjali schreef:knollentuin schreef:Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop
Dan blijft het verhaal voor mij hetzelfde, ik zou dan als eigenaar dat paard gunnen aan iemand die ik ken en er goed voor is, maar ik bleef eigenaar en verantwoordelijk voor dat dier.
Dus van mij zou je dat paard mogen rijden en verzorgen voor niks.
Zou jij dan ook de stalling etc. blijven betalen? Want als mensen de paarden niet aan huis hebben dan worden de stallingskosten voor een paard die het werk wat zij willen niet meer kan vaak het probleem. Ze kunnen maar voor 1 paard het onderhoud betalen en dat moet er dan een zijn die het gevraagde werk kan , en het is legitiem om een ander baasje voor dat paard te zoeken waar geen werk verwacht wordt wat hij niet meer kan.
tammiebels schreef:Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop
Lieser schreef:tammiebels schreef:Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop
Tja, bij ons op de manege is vorig jaar een 20-jarige merrie met artrose en veel blessures nog voor ergens tussen de 3500 en 5000 verkocht aan een manegeruiter. Iedereen verklaarde haar voor gek, maar zij wilde de merrie persé hebben. Ze heeft inmiddels een veelvoud van dat bedrag bij de dierenarts afgetikt (foto's, bezoeken, stamceltherapie, ontstekingsremmers, ...)