Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:27

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:28

knollentuin schreef:
tammiebels schreef:
Kan ik jullie om advies qua vraagprijs voor een paard vragen?

18 jarige merrie v. Don Primaire, verleden zelf M1 en B spr, geen veulens gehad, moeder ZZL, heeft 2x zware peesblessure gehad, goed hersteld om nu mee te rijden alleen mag niet meer mee gesprongen worden. Kennen het paard al een aantal jaar dus bovenstaand klopt. Is gewoon een braaf lief paard waar je je ding mee kunt doen

Aan wat voor een prijs moet ik hierbij denken?

In mijn ogen 0, goede baas voor zoeken en zelf eigenaar blijven . Paarden op deze leeftijd met zo een verhaal verkoop ik niet meer, daar zorg ik zelf voor. Ik verbaas me erover hoeveel mensen oudere paarden met geschiedenis nog willen verkopen . Was ie nou knap gezond en nooit een peesblessure gehad en al een veulen op jonge leeftd is het een ander verhaal.

Het punt is dat het geen verkoop is... maar een aankoop

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:32

_Noah schreef:
Farjen schreef:
Ivm de PSSM, zouden jullie dat enkel testen bij quarters of toch ook bij KWPN, BWP, ...?
Zo ja/nee, waarom?

Vind dit topic wel leerzaam mbt jouw vraag [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Ik heb zelf helaas ervaring met PSSM. Maar bij de gewone warmbloeden is dit (in mijn omgeving) iets heel onbekend en willen verkopers vaak niet meewerken aan zo'n test..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:40

@farjen
Vervelend dat je hier ervaring mee hebt. Interessante kwestie wel. De prijs van een dergelijke test is $300, dat loopt aardig op icm klinisch en röntgen keuring.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:05

fokfanaat schreef:
Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.

https://www.kwpn.auction/nl/auction/typ ... r-sinclair

Vraag van een leek in de KWPN-fokkerij: waarom zou deze voor weinig gaan? Ik heb het filmpje bekeken en vind daar niet direct iets geks aan, als in- ik had een korrelig filmpje verwacht oid waaruit je amper wat kunt opmaken. Laat hij zich niet goed zien op de video?

Pantykous

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:07

Ik denk dat het veulen wat gespannen is, voor een dresuurveulen verwacht je veel lossigheid en tritt in de benen en dat is nu niet het geval. Zo lijkt het een heel middelmatig dier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:09

beegee schreef:
fokfanaat schreef:
Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.

Vraag van een leek in de KWPN-fokkerij: waarom zou deze voor weinig gaan? Ik heb het filmpje bekeken en vind daar niet direct iets geks aan, als in- ik had een korrelig filmpje verwacht oid waaruit je amper wat kunt opmaken. Laat hij zich niet goed zien op de video?

Ik vind zijn stap niet goed op het filmpje. Voor de rest wat strak, maar kan spanning zijn. Maar verder kan ik er ook geen hele gekke dingen aan zien waarvoor hij laag geveild zou worden.
Al gaan de veulens, op enkele hele fijne, sowieso niet heel hoog dit jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:17

Pantykous schreef:
Ik denk dat het veulen wat gespannen is, voor een dresuurveulen verwacht je veel lossigheid en tritt in de benen en dat is nu niet het geval. Zo lijkt het een heel middelmatig dier.

idd en uit deze moeder zijn ze tot nu toe allemaal zeer bovengemiddeld, als het een merrie was wist ik het wel, maar ik heb niets aan een hengst.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:29

tammiebels schreef:

Wat zijn je plannen er zelf mee? Wat voor blessures zijn het geweest… de ene pees blessure is de andere niet. Hoe graag wil je het paard hebben. Zo te horen ken je het paard al en is er misschien al sprake van een emotionele band.

Maar kort samenvattend heeft het dier sowieso een medische geschiedenis die weer een issue kan worden in de toekomst en heeft ze haar leeftijd niet mee.

Koop je het dier voor jezelf om een paar jaar plezier mee te hebben met buitenritjes etc en licht werk (wat je vaak sowieso al doet met een 18 jarige) met het idee dat als er echt medische dingen gaan spelen dat het dan ook snel ophoudt, dan kun je natuurlijk gewoon nog een paar leuke jaren met zo een paard hebben.

Zit je heel erg in de emotie met dit paard en weer je dat je bij blessure misschien wel weer verder wil gaan weet je dat de kosten aardig op kunnen gaan lopen. Sowieso bij oudere paarden, bvb alleen al door supplementen als glucosamine.

Uiteindelijk is de aanschafprijs een eenmalige uitgave en zijn alle overige kosten de terugkerende en die zijn net zo veel voor een paard waar je alles mee kan als eentje die alleen kan grasmaaieren. Dus dat moet je wel in overweging nemen. Dat is dan weer een beslissing die alleen jij kan maken en ook erg persoonlijk is.

Voor de goodwill zou je misschien nog €1000-€2000 kunnen doen afhankelijk van bvb of er een goed passend zadel meekomt of niet.

Misschien is een goede opener als het een paard van een bekende is om eens te vragen wat ze zelf in gedachten hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:52

_Noah schreef:
Goedemorgen,
Al even lees ik hier mee en ga mij nu toch melden. Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig aan op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat etc.

Om verschillende redenen zoek ik nu wel iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk over te gaan op western / Amerikaans rijden. Maar dan wel de basisklassen van bv trail of ook eens een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.

Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd Max 12, geslacht maakt mij niet uit.

Einde van de maand ga ik langs bij een quarter en paint fokkerij nabij Brussel waar een aantal quarters en paints te koop staan. Mijn oog is gevallen op een 4 jarige quarter ruin. Na wat meer filmpjes gekeken te hebben lijkt het of zijn hoeven enigszins ongelijk zijn, wat is jullie advies hierin? Mijn ervaring van (oudere) paarden die ik ken met bokvoetjes/ grashoef (oké dit is gelijk het uiterste) is (meer dan “normaal”) scheefheid in het lijf, rug en peesproblemen. Is dit een overdreven “afschrijving”/ no go?

Ik hoor graag jullie ervaring hierover, ook tips voor goede adressen zijn welkom.

Nog even terug komend op ongelijke voeten, ik zou daar ook niet aan beginnen. Idd om wat jij noemt. Ik zou eerst goede foto's van de voeten vragen en een Panel 7 test idd voordat je die kant op rijdt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:29

Ongelijke als in een steile en platte voet laat ik ook liever staan.

Die Don Primaire zou ik zeggen, uiterlijk e2000,-.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:32

fokfanaat schreef:

Aparte achterbeen stand heeft hij, denk inderdaad niet dat hij op basis van dit filmpje veel op gaat brengen. Wel goed om te weten dat de lijn fijne karakters geeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:38

Denk dat de achterbeen stand ook de reden is van de stap. Vind hem daarin nogal weinig scharnieren en bijna trekkerig overkomen. Zou iig geen veulen zijn waar ik op zou bieden. Ook in goede lijnen heb je soms een mindere.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:40

Dan blijft het verhaal voor mij hetzelfde, ik zou dan als eigenaar dat paard gunnen aan iemand die ik ken en er goed voor is, maar ik bleef eigenaar en verantwoordelijk voor dat dier.
Dus van mij zou je dat paard mogen rijden en verzorgen voor niks.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:43

Tammiebels, ik zou voor zo’n paard zeggen ik bied een goed tehuis en 1500 euro.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:46

_Noah schreef:
@farjen
Vervelend dat je hier ervaring mee hebt. Interessante kwestie wel. De prijs van een dergelijke test is $300, dat loopt aardig op icm klinisch en röntgen keuring.

Hier is bijna altijd zo dat keuringskosten voor de koper zijn, alsook bij afkeuring.
Maar bij mijn zoektocht paar jaar geleden wouden ze zelfs niet dat ik het paard liet testen op PSSM (en dus geen verkoop indien positief)
Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat zien aangezien best wat warmbloeden ook positief testen

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:19

Ok dank je wel allemaal

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:34

MarjanB schreef:
Tammiebels, ik zou voor zo’n paard zeggen ik bied een goed tehuis en 1500 euro.

Ik zou er nog maximaal 2000 voor geven als hij nu klinisch goed is. Peesblessures heb ik een enorme hekel aan vanwege de langdurige en moeizame revalidatie. Zelfs als je het paard alleen voor gezelschap wilt, omdat hij dan soms boxrust moet\ niet zomaar in de groep op de wei kan. Een peesblessure die echt genezen is, dat is wat anders maar de verkoper moet het eerlijk erbij zeggen, wat in dit geval ook gebeurd is, omdat de nieuwe eigenaar er rekening mee moet houden in het werk. Niet overbelasten en indien mogelijk na het werk even koud afspuiten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:47

@earth dank je wel. Inmiddels gedaan, ben erg benieuwd. Panel 5 was negatief ook van beide ouders. Volgens mij is dit ook op te zoeken in de uk test database op naam van ouders dacht ik, via het papier? Panel 7 test kan ik heel weinig info over vinden, kan jij mij hier meer over vertellen? Mag via pb.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:54

knollentuin schreef:

Dan blijft het verhaal voor mij hetzelfde, ik zou dan als eigenaar dat paard gunnen aan iemand die ik ken en er goed voor is, maar ik bleef eigenaar en verantwoordelijk voor dat dier.

Zou jij dan ook de stalling etc. blijven betalen? Want als mensen de paarden niet aan huis hebben dan worden de stallingskosten voor een paard die het werk wat zij willen niet meer kan vaak het probleem. Ze kunnen maar voor 1 paard het onderhoud betalen en dat moet er dan een zijn die het gevraagde werk kan , en het is legitiem om een ander baasje voor dat paard te zoeken waar geen werk verwacht wordt wat hij niet meer kan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:01

anjali schreef:
knollentuin schreef:

Zou jij dan ook de stalling etc. blijven betalen? Want als mensen de paarden niet aan huis hebben dan worden de stallingskosten voor een paard die het werk wat zij willen niet meer kan vaak het probleem. Ze kunnen maar voor 1 paard het onderhoud betalen en dat moet er dan een zijn die het gevraagde werk kan , en het is legitiem om een ander baasje voor dat paard te zoeken waar geen werk verwacht wordt wat hij niet meer kan.

Als hij bij bij blijft staan wel en het liefst heb ik dat wel dan- maar als hij verplaatst wordt dan wel in overleg- wat voor stal en daar bedoel ik mee management hoeveel ruwvoer hoeveel buiten en niet alleen zijn voor mij echt belangrijke punten . Hiermee lees je dus eigenlijk al dat ik er never nooit voor zou kiezen zo een paard op zo een leeftijd nog weg te doen, ik zou er een verzorger voor zoeken en het lekker in eigen beheer houden. En als ik het niet meer kan betalen zou het finito zijn .
Andere kant als ik zo een paard aangeboden kreeg zou ik er erg goed over na denken, vanaf deze leeftijd beginnen de kwalen- en wat doe je zelf met zo een wat oudere paard met kwaaltjes? Hou je die en geef je m een goede oude dag , verkoop je hem weer door of geef je hem weg als weidemaatje? Of slaap je hem in?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:52

tammiebels schreef:

Tja, bij ons op de manege is vorig jaar een 20-jarige merrie met artrose en veel blessures nog voor ergens tussen de 3500 en 5000 verkocht aan een manegeruiter. Iedereen verklaarde haar voor gek, maar zij wilde de merrie persé hebben. Ze heeft inmiddels een veelvoud van dat bedrag bij de dierenarts afgetikt (foto's, bezoeken, stamceltherapie, ontstekingsremmers, ...)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:55

Tja slimme manege eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:08

Lieser schreef:
tammiebels schreef:

Tja, bij ons op de manege is vorig jaar een 20-jarige merrie met artrose en veel blessures nog voor ergens tussen de 3500 en 5000 verkocht aan een manegeruiter. Iedereen verklaarde haar voor gek, maar zij wilde de merrie persé hebben. Ze heeft inmiddels een veelvoud van dat bedrag bij de dierenarts afgetikt (foto's, bezoeken, stamceltherapie, ontstekingsremmers, ...)

Dat is helaas onderdeel van het verdienmodel...

Mij vroegen ze ooit 3500 euro voor een overbouwde merrie die alleen maar kon bokken in de lessen...

Heb ik met pijn in mijn hart laten staan. Wat was ik gek met dat beest.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:33

Hoe denken jullie over lucht zuigers? standaard laten staan of twijfel gevalletje?