Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:22

Nikass schreef:
jolandje schreef:
mis ik nou iets? wat hebben asielzoekers te maken met overlast door wolven?

Niet direct iets :D
Ik haalde alleen aan dat sommige mensen Nederland te vol vinden voor alles -O-

Ja. Kijkende naar waarschuwingen en normen kom je inderdaad plek tekort om o.a. huizen neer te zetten. Groot deel van de Randstad is een permanent verkeersinfarct (slechte luchtkwaliteit, herrie en wat doet al dat zwarte hitte absorberende materiaal wel niet voor opwarming aarde?), tekorten aan veilig drinkwater dreigen, er worden stom genoeg al weer woonwijken in uiterwaarden gebouwd NA de rampen eind vorige eeuw. Dan nog wat er aan ruimte moet komen voor windmolens (slagschaduw en herrie, naast zwaar verkeer dat schade maakt aan lokale wegen). Natuurgebieden die deels afgesloten worden voor recreatie. Hoogspannings electriciteitsnet wat flink uitgebreid moet worden. Adviezen dat alles lokaler moet ivm lager energieverbruik nodig (dus verdichtingsbouw is problematisch). Door de droge zomers mogelijk verzilting (lage rivierstand laat zee bij riviermonding verder landinwaarts komen + kwelwater dat onder dijken door komt/omhoog komt/mengt met grondwater in kustgebied). We gaan als we geen grote stappen zetten richting moeten evacueren van 40-60% van Nederland zometeen en dan willen we er tot die tijd zeker nog 2 miljoen mensen bij? Met een voetafdruk (want die heb je niet geheel zelf in de hand, deel is wat je overheid doet) die te groot is voor deze planeet?
Ergens is het gewoon op. Volgens Koningin Wilhelmina al in de jaren '50, club van 10 miljoen is dacht ik iets recenter. Maar ja uiteindelijk is gezien hoeveel mensen er inmiddels waarschuwen dat er niet genoeg is voor aantal mensen, uitgaande van levensstandaard en rechten volgens de grondwet zeker een punt bereikt dat er meer mensen hier willen wonen/verwacht worden dan de infrastructuur en oppervlak eigenlijk aan kunnen. Kijkende naar het groeiende geweld en intolerantie is overbevolking zeker ook daar een flinke factor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:35

Maar ik snap werkelijk waar niet Nikass dat je niet inziet en je niet EN woningen erbij bouwen EN meer natuurgebieden houden en maken EN zonnevelden moeten aanleggen.

Het is of of, niet en en.

Richting Arnhem zijn ze op meerdere percelen zonneparken aan het aanleggen.
Nou supergezellig uitzicht daar hoor :(

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:37

@Nikass, en Nederland heeft een tekort aan bomen. Klopt, vertel het even Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Zij kappen, en kappen, en kappen maar alles kaal voor heide en schraal grasland.
Het is meer natuurvernietiging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:39

Die zonnevelden is echt waanzin.
Nog zoveel daken, zelfs gevels. Boven parkeerplaatsen, geluidsschermen
toch al allemaal beton.
Echt op zonnevelden zou per direct een verbod moeten komen.

Bomen willen juist groeien en horen hier ook, maar dat willen de natuurclubjes niet. Die willen het cultuurlandschap heide houden, je weet wel daar waar schapen lopen die opgevreten worden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:45

Nikass schreef:
Ik zou zelf meer voorstander zijn van een stapje terug in welvaart. Maar daar zal niet veel draagvlak voor zijn

Voor zover ik weet is dat al behoorlijk gedaan. Natuurlijk omdat de wal het schip keert vanwege de energieprijzen. Dat mag wat mij betreft ook wel vastgehouden worden.
Deze winter heb ik ook eerder een trui of een vest aangetrokken dan de verwarming een graadje hoger gezet. Bewustwording doet veel.

Nikass schreef:
Maar terug naar de wolf.. meer bossen, minder jacht en minder intensieve veehouderij geeft imo ruimte.
Dat valt te betwijfelen. Intensieve veehouderij geeft juist meer ruimte want die dieren staan niet op de wei (niet dat ik daar voor ben overigens)

Nikass schreef:
Sommige natuurgebieden afsluiten voor recreatie lijkt mij ook heel wenselijk.

Dat wordt al gedaan. Ook nu ervaren we dat gebieden waar je eerst met je paard in kon worden afgesloten. Zoveel "natuur" is er niet in Nederland. Dus ik vraag me af wat er straks voor de bevolking om te recreëren overblijft....

Nikass schreef:
Babootje: dat was in het algemeen gezegd, en dat heb ik echt niet verzonnen.

Dat geloof ik best. Maar je kunt natuurlijk ook onderzoeken of dat wat er "gezegd" wordt ook waar is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:51

Meest vervuilende landen in Europa, een artikel uit 2020
https://www.nu.nl/weekend/6062610/dit-z ... uropa.html

Ik las in een ander topic dat de recreatie van Dwingelerveld in Drenthe meen ik, gered moet worden voor recreatie. Dus als daar geen recreatie meer mag plaatshebben, dan hoeft dat redden ook niet perse..

Hoe minder intensieve veehouderij meer ruimte geeft, zie ik ook niet helemaal. Ik denk dat je bedoelde 'minder veehouderij' dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:54

Babootje schreef:
Nikass schreef:
Maar terug naar de wolf.. meer bossen, minder jacht en minder intensieve veehouderij geeft imo ruimte.
Dat valt te betwijfelen. Intensieve veehouderij geeft juist meer ruimte want die dieren staan niet op de wei (niet dat ik daar voor ben overigens)

Die intensieve veehouderij heeft nog steeds evenveel ruimte nodig voor verbouwen veevoer en afvoeren mest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:13

Babootje schreef:
Nikass schreef:
Ik zou zelf meer voorstander zijn van een stapje terug in welvaart. Maar daar zal niet veel draagvlak voor zijn

Voor zover ik weet is dat al behoorlijk gedaan. Natuurlijk omdat de wal het schip keert vanwege de energieprijzen. Dat mag wat mij betreft ook wel vastgehouden worden.
Deze winter heb ik ook eerder een trui of een vest aangetrokken dan de verwarming een graadje hoger gezet. Bewustwording doet veel.

Ik weet niet, verdubbeling van mn energiekosten en alsnog de hele winter in joggingpak, vest, onder dekentje met 2 kruiken, extra DAkosten omdat door de kou mn kat ziek was geworden in een huis met energielabel E tm G. Temperatuur is nooit boven de 15 graden uitgekomen.

Maar ja ik had ook buiten in een tentje kunnen gaan zitten natuurlijk *einde sarcasme :roll:

Ik ben altijd zuinig geweest met mn kachel, nu vanwege de hoge prijzen pas half november aangezet ipv begin oktober, en altijd per april uit. Maar kom op, mag ik alsjeblieft ergens een beetje comfort hebben in mn eigen gehuurde huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:21

https://www.gelderlander.nl/home/kritie ... ~aff99d27/

De aangereden wolf waar eerder over is gesproken is doodgeschoten zonder beoordeeld te zijn door een dierenarts. Mogelijk had hij nog geholpen kunnen worden.
Hier komt nog wel een vervolg over.

Cer ja dat leek me duidelijk, maar dat bedoel ik inderdaad: veel minder vee. En de dieren die gehouden worden moeten een beter leven krijgen. Voor hen kost het wat ruimte, maar vermindering van de veestapel levert weer ruimte op.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-04-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:25

En kadaver wordt ook nog onderzocht.
Geldverspilling.
En wachten op verder onderzoek zou dierenkwelling zijn.
Het was geen weggelopen huishond met gebroken poot.
Imo de enige wijze optie; zo snel mogelijk de jachtopziener erbij en afschieten.

Eventueel wat haren voor DNA afnemen en kadaver door de rendac op laten halen of in de grond stoppen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:29

Struisvogelpolitiek heet dat ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:34

Hoe wil je gehouden dieren een beter leven geven als ze achter torenhoge hekken moeten staan en 's nachts opgehokt worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:34

Ik snap nog steeds niet helemaal wat de wolf hier dan verder moet, maar goed... kijk even naar de dichtheid van de bevolking.. laat dat dier lekker de ruimte...

@Onlai, ze moeten weg gewoon.. dat is voor de meeste mensen het makkelijkst..
vlees en zuivel dan gewoon importeren :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:37

Ik meld me niet als ze vrijwilliger om geblesseerde wolven te helpen revalideren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:01

Nikass schreef:

De aangereden wolf waar eerder over is gesproken is doodgeschoten zonder beoordeeld te zijn door een dierenarts. Mogelijk had hij nog geholpen kunnen worden.

Beetje overdreven, hier worden regelmatig gewonde dieren gemeld, herten in de bronst, dieren die in het draad hangen etc. Daar halen ze ook echt geen veearts bij. Terreinbeheerders zorgen dan gewoon voor afschot.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:14

Speciaal voor alle mensen die denken dat wolvenwerende omheining inderdaad werkt om wolven buiten te houden.
Uit de database van Bij12.nl
Afbeelding
sorry, weet niet waarom hij zo klein is :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:15

Dat is dus drie keer dezelfde (slimme) wolf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:17

ik snap ook gewoon niet zo goed waarom een heel landschap vol met wolferende hekken nou zo wenselijk is.

Ander wild kan geen kant meer op.. is dat dan wat we willen? Allemaal hekwerken overal? En dan alleen nog natuurgebied waar niemand meer in kan?
Echt, nú al leuk... :n

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:27

irmaz schreef:
Speciaal voor alle mensen die denken dat wolvenwerende omheining inderdaad werkt om wolven buiten te houden.
Uit de database van Bij12.nl
[ [url=m/CbXw6F.jpg]Afbeelding[/url] ]
sorry, weet niet waarom hij zo klein is :o

Lees het artikel van de gedragsdeskundige maar eens.
De beloning is groter dan het leed voor de wolf.
Precies wat veel nuchtere bokkers ook al tijden zeggen.

Zal het bericht wat ik hier gisteren over plaatste even terug zoeken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:27

tienus63 schreef:
Er is een artikel; “Het leervermogen van wolven” door D Rijnders, gedragstherapeut voor dieren, verschenen in het blad van de Tinley Academie.

Hierin beschrijft zij, net als dat ook door sommige bokkers wordt gezegd, dat een wolf ondanks aanwezigheid van wolfwerende rasters toch blijft aanvallen.
Want de beloning is veel groter dan de last.
De pijngrens van de wolf wordt steeds hoger.
De getroffen maatregelen leiden tot extinction burst; en daarmee wordt de motivatie en frustratie van de wolf hoger om het te blijven proberen.
Het is gewoon zelfbelonend gedrag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:05

Dat de aangereden wolf niet door een DA gezien is is niet zo vreemd toch? Zo worden in NL heel vaak aangereden grofwild behandeld. Nazoek, en dan afschot plegen als het dier te zwaar gewond is voor herstel. Hoe wil je zo'n dier ook laten herstellen, mocht dat überhaupt een optie zijn. We hebben het niet over een egeltje. Het is een wild roofdier.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 00:00

Nikass schreef:

Cer ja dat leek me duidelijk, maar dat bedoel ik inderdaad: veel minder vee. En de dieren die gehouden worden moeten een beter leven krijgen. Voor hen kost het wat ruimte, maar vermindering van de veestapel levert weer ruimte op.

Tuurlijk, had in een kooi gemoeten en opgelapt moeten worden, wie dien je daar mee. Als hij echt wilt is zeker niet het dier want die wordt compleet gestoord in een kooi. Als hij uitgezet is en gefokt is in een kooi zal het makkelijker voor het dier gaan. Maar als ze zoals gezegd wordt echt wild zijn dan is het pure dierenmishandeling om ze op te sluiten. Rewilders hebben bijzondere ideeen. Op de ene plek moeten de dieren bewust uitgehongerd en niet verzorgd worden achter hekken, Op de andere plek moeten ze behandeld worden tussen de hekken terwijl ze normaal vrij rondlopen. Beide ie absoluut niet diervriendelijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 00:01

tienus63 schreef:
tienus63 schreef:
Er is een artikel; “Het leervermogen van wolven” door D Rijnders, gedragstherapeut voor dieren, verschenen in het blad van de Tinley Academie.

Hierin beschrijft zij, net als dat ook door sommige bokkers wordt gezegd, dat een wolf ondanks aanwezigheid van wolfwerende rasters toch blijft aanvallen.
Want de beloning is veel groter dan de last.
De pijngrens van de wolf wordt steeds hoger.
De getroffen maatregelen leiden tot extinction burst; en daarmee wordt de motivatie en frustratie van de wolf hoger om het te blijven proberen.
Het is gewoon zelfbelonend gedrag.

Is een bekend gegeven uit heel Europa, hier zitten nog een aantal ´deskundigen` in de zware ontkenning totdat in Nederland het tegendeel ook bewezen wordt. Vooral niet leren van het buitenland en het hier net zo uit de klauwen laten lopen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 01:33

Citaat:
De wolf is de afgelopen maanden actief geweest in de provincie Utrecht. Uit dna-onderzoek blijkt dat een schaap in Amerongen door een wolf werd gedood.
Diezelfde wolf werd kort daarna doodgereden door een vrachtwagen op de A2 bij Beesd.

Op 11 januari vindt een boer een dood schaap in zijn weiland aan de Lekdijk in Amerongen. Hij schakelt BIJ12 in, de organisatie die per provincie alle data over de wolf bijhoudt. Een taxateur komt ter plaatse en neemt een monster bij het dode schaap af. Dat wordt, samen met monsters van andere dieren die mogelijk door een wolf zijn gedood, onderzocht.

Uit de voortgangsreportage van BIJ12 blijkt nu dat het schaap in Amerongen inderdaad door een wolf is gedood.

Die wolf wordt aangeduid met de naam GW2905m. Een mannetjeswolf die waarschijnlijk in 2021 op de Noord-Veluwe geboren is. Kort nadat het beest in Amerongen een schaap doodde, werd hij op de A2 bij het Gelderse Beesd op 11 januari door een vrachtwagen doodgereden. De wolf woog 27 kilo en verkeerde verder in goede gezondheid. Het is voor het eerst sinds vorig jaar april dat in Utrecht weer een wolf heeft toegeslagen.

Bron FB groep Geen wolf.

Nou weer een meevaller dus :+

Vraag me alleen af wat die tweede aanval binnen een week was dan.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:47

Broertje /zusje
Als de jongen zijn gaan trekken de rest ook.