slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:13

ten eerste lijkt het mij helemaal niet belangrijk wat je ervoor krijgt bij de slager... als je het daarvoor zou doen, zou je eens over je eigen motieven moeten nadenken...

Ten tweede ligt het nogal aan het seizoen en de slager zelf wat je ervoor krijgt. In de zomer zijn ze meer waard dan in de winter en het najaar.

Ten derde zitten aan allebei de methoden nadelen en iederene moet doen wat ten eerste bij hem of haar past en ten tweede wat er voor het paard nog mogelijk is (1 met een gebroken been zet je niet eerst nog op de trailer bv en bij een vechter kies je mss eerder voor de slager)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:03

Dat is ook niet belangrijk, maar er wordt vaak gezegd dat paarden voor het geld naar de slacht gaan, en dan zetten deze bedragen dat wel in perspectief.

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:24

PRECIES JIJ HEBT GELIJK

ALS EEN PAARD PIJNLIJD

EN OOK NOG IS DOOD GESCHOTEN WORD,

NOG ZIELIGER!

IK VIND DAT EEN PAARD MOET RUSTEN IN VREDE!

kus laura Vork

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:58

Ik heb al eerder in het topic gereageerd. Daarbij gezegd dat ik voor inslapen zou gaan als het zover zou zijn.
Iedereen mag daar een eigen mening over hebben en die respecteer ik ook. Ik kan mij ook voorstellen dat mensen op verschillende manieren hier mee omgaan.
Helaas heb ik afgelopen week afscheid moeten nemen van mijn maatje.
Ik heb gekozen voor inslapen. Had ik jaren geleden al besloten als het ooit zover zou komen.
Hij is heel rustig ingeslapen. Op zijn eigen vertrouwde weide, in zijn eigen omgeving. Ik heb op mijn knieen bij hem gezeten.
Als het ooit weer eens zover komt. Precies hetzelfde.
Mijn dieren mogen sterven waar ze horen. Thuis. Dat verdienen ze, na alles wat ze voor mij betekenen.

Appel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:03

tjady schreef:
Ik heb al eerder in het topic gereageerd. Daarbij gezegd dat ik voor inslapen zou gaan als het zover zou zijn.
Iedereen mag daar een eigen mening over hebben en die respecteer ik ook. Ik kan mij ook voorstellen dat mensen op verschillende manieren hier mee omgaan.
Helaas heb ik afgelopen week afscheid moeten nemen van mijn maatje.
Ik heb gekozen voor inslapen. Had ik jaren geleden al besloten als het ooit zover zou komen.
Hij is heel rustig ingeslapen. Op zijn eigen vertrouwde weide, in zijn eigen omgeving. Ik heb op mijn knieen bij hem gezeten.
Als het ooit weer eens zover komt. Precies hetzelfde.
Mijn dieren mogen sterven waar ze horen. Thuis. Dat verdienen ze, na alles wat ze voor mij betekenen.

Ik zou precies hetzelfde doen.

flor123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:28

Als mijn paard heel ziek was, zou ik hem wel laten inslapen. Maar ik zou hem echt niet verkopen aan de slager, en dat andere mensen hem gewoon eten.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:29

Ik vind het ook niet goed om je paard naar de slager te doen (sommige mensen doen dat omdat ze niet tevreden zijn enzo..) maar inderdaad, stel dat je het op je broodje krijgt eet je dan ooit nog paardenvlees? je eigen paard opeten?
Ik niet!!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:35

waarom zou ik geen paardenvlees eten en wel kippen/varkens/koeienvlees?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:04

Weet niet moet je zelf weten .... ik eet het niet ik beschouw het als huisdier.. (is het in het echt ook) en ik eet geen huisdieren...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:06

lorelei schreef:
waarom zou ik geen paardenvlees eten en wel kippen/varkens/koeienvlees?

Op zich ben ik het helemaal met je eens, maar op een of andere manier krijg ik geen paardenvlees door mijn mond. Ik ben helemaal niet echt een vlees liefhebber, maar af en toe een een stukje vlees kan ook geen kwaad.

Ik denk dat ik geen paardenvlees eet omdat ik toch meer een band met die dieren heb. En ik denk steeds zo: Het ligt op dat moment toch al in de winkel, in de koelkast, in de pan. Het is dan toch al dood. Ik denk er gewoon niet te veel bij na.

Als ik ooit een beslissing moet maken dan zou ik toch voor inslapen kiezen. Het lijkt mij vrediger en rustiger voor het paard. Als ik er aan denk dat iemand anders mijn paard op z'n bord heeft liggen... Nee bedankt, dat nooit.

groetjes,

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:49

Als een van mijn paarden zou moeten sterven dan laat ik hem inslapen in de wei of op stal. Gewoon rustig in zijn eigen omgeving.

Zo zou ik zelf ook het liefst inslapen als het mijn tijd is, in mijn eigen bed met de mensen van wie ik houd om me heen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:04

uit eigen ervaring 2 weken geleden.

Paardje dacht, he gaan we uit. stukje met de trailer, altijd leuk.
He waar zijn we nu, hier ben ik nog niet eerder geweest, interresant. Ik ben gek op nieuwe dingen.

Wat is daar binnen, even kijken. He een vreemde man en toen niets meer.................... Verdrietig

De tranen stromen me weer over mijn wangen, maar het is beter zo, paard heeft er echt niets van gemerkt.

Maar dit was mijn keuze, ieder moet het voor zich weten.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:40

Het klopt dat een paard tijdens het inslapen kan vechten tegen datgene wat er gebeurd.

Ik hoor wel vaker dat een dierenarts extra moet toedienen omdat het paard niet snel genoeg sterft.

Mijn merrie is enige tijd geleden ook ingeslapen en ook zij heeft er langer over gedaan en nee geen ondeskundige dierenarts maar wel dat het niet altijd van tevoren in te schatten is.

Of ik een volgende keer mijn paard laat slachten of inslapen nou dat weet ik nu nog niet . er speelt wel wat meer mee nl. dat een paard bij het slachthuis gebruikt wordt voor consumptie en daar heb ik zeker moeite mee.
Gelukkig heb ik op dit moment vrij jonge paarden en nu maar hopen dat ze niets gaan mankeren zodat ik niet voor de beslissing kom te staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 05:33

Je kunt bij de slager altijd aangeven dat een paard niet voor consumptie bedoeld is.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:22

Lielle schreef:
Je kunt bij de slager altijd aangeven dat een paard niet voor consumptie bedoeld is.

Klopt! Je kunt daar een aantekening van maken achter in je paardenpaspoort.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:33

Ik zelf zou altijd gaan voor een spuitje en niet naar de slager, dan is het paard in zijn vertrouwde omgeving en kan dan rustig heengaan.. Als hij naar de slacht wordt gebracht denk ik dat hij dan zowieso gaat stressen door de reis ernaartoe en de omgeving daar en ik zou niet willen dat mijn paard zijn laatste uur moet doorbrengen in angst, stress en gedoe maar rustig in zijn eigen stal met zn hoofd op mijn schoot.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:35

ook voor jou de tip om de laatste pagina's eens door te lezen, zodat je wat meer informatie hebt over hoe het nu echt toegaat bij de slager.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:44

Sandyislief schreef:
Ik zelf zou altijd gaan voor een spuitje en niet naar de slager, dan is het paard in zijn vertrouwde omgeving en kan dan rustig heengaan.. Als hij naar de slacht wordt gebracht denk ik dat hij dan zowieso gaat stressen door de reis ernaartoe en de omgeving daar en ik zou niet willen dat mijn paard zijn laatste uur moet doorbrengen in angst, stress en gedoe maar rustig in zijn eigen stal met zn hoofd op mijn schoot.

Ik zou je hetzelfde advies willen geven als Lielle, of klik anders eens op de link in mijn onderschrift.....

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:31

@ Lielle & Bitchy Witchy

Ik heb het allemaal gelezen en ben nog steeds van mening dat ik mijn paard in zou laten slapen. Het is echter nietzo dat ik ertegen ben om een paard naar de slager te brengen, als het paard nog kan reizen is het ook geen probleem. 2 van mijn verzorgpony's moesten we laten inslapen en dit was in beide gevallen een goede oplossing aangezien ze er zo aan toe waren dat ze niet konden reizen en het beter was om ze zo snel mogelijk te laten inslapen.

De ene hebben we laten inslapen doordat er tijdens de bevalling het een en ander mis is gegaan, het veulen lag gedraaid en zat dus vast en de merrie probeerde zo wanhopig het eruit te krijgen dat er van binnen van alles gescheurd was, de DA die bij de bevalling aanwezig was heeft haar toen in laten slapen omdat de merrie helse pijnen had. (het veulen was trouwens dood geboren)
De andere merrie was al oud en liep mank, dit als gevolg van nietwerkende 'stijve' spieren in haar linker voorbeen, (verschillende artsen hebben ernaar gekeken maar het kon niet genezen worden) Toen we op een ochtend kwamen lag ze op de grond en kon ze niet meer opstaan, ze was gewoon helemaal op, toen hadden we de DA gebeld en die heeft haar toen in laten slapen, ze lag er heel rustig en vredig bij, ze wist dat het goed was zo.

In allebei deze gevallen was dit gewoon de enige optie: inslapen, omdat ik er goede ervaring mee heb zou ik het dus eerder laten doen dan naar de slager brengen, maar het is nietzo dat ik ertegen ben of het nooit zal doen (zeg nooit nooit) Als mensen er anders over denken respecteer ik dat ook Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:32

Volledig jouw recht, maar je zegt het nu wel iets anders dan in je vorige bericht. Het gaat mij er alleen om dat je je keuze wel op voldoende informatie baseert, gezien deze opmerking:

Citaat:
Als hij naar de slacht wordt gebracht denk ik dat hij dan zowieso gaat stressen door de reis ernaartoe en de omgeving daar en ik zou niet willen dat mijn paard zijn laatste uur moet doorbrengen in angst, stress en gedoe maar rustig in zijn eigen stal met zn hoofd op mijn schoot.

/add
ik zou trouwens in beide gevallen die je noemt zeker ook voor een spuitje hebben gekozen, en niet voor de slager.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-02-07 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:34

Net of je weet dat je je eigen paard op je brood hebt Clown

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:53

In jouw situatie Sandyislief, had ik ook voor een spuitje gekozen inderdaad. In zo'n situatie moet je gewoon snel reageren.

Maar als ik de keuze heb...... Maar dat is voor iedereen verschillend.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:06

BitchyWitchy schreef:
In jouw situatie Sandyislief, had ik ook voor een spuitje gekozen inderdaad. In zo'n situatie moet je gewoon snel reageren.

Maar als ik de keuze heb...... Maar dat is voor iedereen verschillend.

Ja zoals ik het in mijn 1e bericht had gezegd klinkt het idd een beetje als vooroordeel en alsof ik er niks vanaf weet als ik het zo terug lees, een beetje zwartwit geplaatst. Want ik ben van mening dat het helemaal van het paard en de situatie afhangt

Zo worden onze pony's helemaal opgewonden als ze ergens heengaan wat nieuw is voor ze, dus dan zou ik er liever voor kiezen om het thuis te laten gebeuren door middel van een spuitje dan dat ze ergens heen moeten waar ze zich helemaal druk gaan lopen maken.. I

k heb ook jou verhaal gelezen Bitchy Witchy en dat is dan een heel andere situatie en kan me dan ook voorstellen dan je voor die optie hebt gekozen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:23

Thanks Sandyislief. Helaas heb je toch nog altijd mensen, ook in mijn topic, die je dan even de les willen lezen over het feit dat je een bepaalde keuze hebt gemaakt. Die discussie heb ik toen direct afgekapt, daar was mijn topic niet voor bedoeld. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, en als men elkaar nu gewoon in zijn/haar waarde laat, en elkaars mening respecteert, dan heb je deze discussies ook niet......... Het eindresultaat is hetzelfde, het dier is dood en wordt opgegeten. Op de ene manier krijgt een mens het op het bord, en anders gaat ie een blikje in en wordt het door een ander dier gevreten.......

Mijn paarden gaan, als het zover is, gewoon naar de slager. Dat is mijn keuze........

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:33

Ja ben het helemaal met je eens dat iedereen recht heeft op een eigen mening en dat anderen dat moeten respecteren. En zeker op zo'n moment als je net je paard hebt verloren wil je idd geen gezeur krijgen over het feit dat je hem naar de slager hebt gebracht, het is jou keuze klaar. En in jou situatie heb ik er ook begrip voor dat je hiervoor hebt gekozen.