Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:04

Haha, elk voer heeft zo zijn voor en zijn nadelen Haha!
Dat maak ik er wel uit op als ik deze pagina doorlees

Dat boekwerk van Sidorak is een stuk theorie achter zijn filosofie, een stuk over het voer en de rest krantenknipsels. Had het wel willen inscannen, maar heb geen scanner

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:09

Grijns BV!!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:12

Ik vraag mij altijd af als je ipv biks of muesli granen wilt geven in welke verhoudingen dat ongeveer moest. Ik zat te denken aan gerst en haver. Geloof dat je er dan zemelen bij moet geven en soms een supplement bij alleen haver toch? Lijkt mij beter voor het gebit die granen maar er was iets met de verhoudingen tussen calcium en fosfor toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:16

gouda schreef:
Ik vraag mij altijd af als je ipv biks of muesli granen wilt geven in welke verhoudingen dat ongeveer moest. Ik zat te denken aan gerst en haver. Geloof dat je er dan zemelen bij moet geven en soms een supplement bij alleen haver toch? Lijkt mij beter voor het gebit die granen maar er was iets met de verhoudingen tussen calcium en fosfor toch?

He Gouda!

Dat soort vragen heb ik dus ook.
Voer liever geen haver.

Ik heb dat boekje van Anneke Hallebeek nog ergens liggen, ga ik eens doorspitten.
Voorlopig nog gras zat, dus met de Aurakoeken kom ik een heel eind!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:52

gouda schreef:

Gerst en haver bevatten beide meer fosfor dan calcium. Je kunt het dan mengen met bijvoorbeeld bietenpulp of lucerne. Dat is beide calciumrijk.
Zemelen is net als haver en gerst fosforrijk, dus die combi gaat niet zo goed samen.

Als je tot maximaal 1/3 van de totale krachtvoedergift aan granen geeft zal het niet snel fout gaan. Maar bij mee moet je echt kalk, lucerne of bietenpulp gaan bijgeven.

In muesli en brok zitten in principe dezelfde voedingsstoffen. Hier moet je er alleen rekening mee houden dat een kiloschep muesli vaak maar een halve kg in werkelijkheid is. Dus dan moet je al snel 2 scheppen geven ipv 1 schep brok.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:42

ik ben via de balanstest bij de krater op hooi en lucerne uitgekomen voor gammon. daarnaast werd de fyto gold van garvo ook door de test goed gekeurd sja ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen:)

ik voer de lucerne van hartog en geef gammon zo'n kilo per dag. hooi krijgt hij zo'n 4 á 5 plak van en rond de 750 gram fyto gold.
verder maak ik de zakken brok van garvo, de muesli en lite E van havens op Lachen

maar ik lees veel merkvoeren maar garvo kom ik bijna nooit tegen terwijl dat ook redelijk schoon voer is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:48

Ik heb ook nog nooit van Garvo gehoord Pellie, is er misschien een website oid waar ik er meer over kan lezen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:58

Garvo is de fabrikant. De naam Fyto Horsecare zegt je misschien al meer...
Ik heb er niets mee. Maar ik ken het dus wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:02

Ah, ja, Fyto Horsecare ken ik wel Lachen, maar heb ik nog nooit gevoerd. Mijn voorkeur gaat uit naar Dodson&Horrell (dat voer ik al 15 jaar), en vandaag voor het eerst voer van Sankt Hippolyt gekocht.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:04

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:06

Dankjewel, ik ga hem eens bekijken Lachen !

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:10

promptertje schreef:
Ah, ja, Fyto Horsecare ken ik wel Lachen, maar heb ik nog nooit gevoerd. Mijn voorkeur gaat uit naar Dodson&Horrell (dat voer ik al 15 jaar), en vandaag voor het eerst voer van Sankt Hippolyt gekocht.

Ha, 2 van mijn top 3 merken Haha!
Marstall vind ik ook erg goed.
Daarna komen Pavo en Equiral, Equisanum en Havens. Staan in mijn optiek redelijk gelijk.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 04-12-04 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:10

Waar heb jij trouwens die St Hippolyt gekocht Promptertje? In Emmen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:13

Djilan schreef:
Waar heb jij trouwens die St Hippolyt gekocht Promptertje? In Emmen?

Nee, in Breda, bij Superhorse, daar hebben ze ook het hele assortiment van Agrobs, zag ik tot mijn aangename verrassing Lachen.

Marstall heb ik geen ervaring mee, van Pavo geef ik slobber, van Equiral heb ik vaak Qi in huis Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:23

Van Equiral de Stud, van Pavo de slobber inderdaad Haha!
Van Havens de muesli zonder haver. Van Havens wil ik de slobber ook wel eens proberen, lijkt me wel lekker.

Ik zal eens informeren of ik in de omgeving van Arnhem ook St Hippolyt kan krijgen....

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:38

Djilan schreef:
www.garvo.nl is de site

Dankjewel!

Staat veel informatiefs op de site. OK dan!

Ik mis alleen info. over wat ze (i.c. St Hypolyt) in hun voer stoppen. Scheve mond

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:17

Alleen niet alle info op de site van Garvo is juist...
Maar goed, ga ik maar even niet verder op in Knipoog
Het gaat om het product en niet altijd om de theorie.

Heb je wel de site van St Hippolyt dan? Die is http://www.st-hippolyt.de/

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:18

Nu ga ik slapen.. Truste mensen Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:27

promptertje schreef:

Oh je zult blij zijn met de Sankt Hippolyt .

Fyto zal ik nooit voeren. Ik heb ooit een discussie met iemand van hen gehad en dat sloeg kant noch wal. ben zelfs al vergeten waar het over ging. Iets met olie in ieder geval.Het kwam er op neer dat alleen Fyto goed voor endurancepaarden is. En dat zonder enige ervaring met endurance Haha!.

Ik vind voeren is eigen inzicht, observeren is leren. Zelf bevalt mij DH en SH super. Marstall vind ik ook fijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:02

Antheman schreef:
Begrijp dat er veel eiwit in zit? Het is toch ook alfafa??

Lucerne is idd alfalfa. Maar de eiwitten schijnen goed verteerbaar te zijn. En het schijnt goed te zijn voor hoeven. Waarom , ik weet het niet. Maar in de info van Hartog wordt gezegd dat hun lucerne goed is voor hoeven.
En hoeven worden opgebouwd uit eiwitten ..... .

Trouwens Gam krijgt zo weinig per dag dat het geen kwaad moet kunnen. Met 1 zak doe ik 2,5 maand. EN ik heb nu een super glimmend paard ( schijnt ook door de lucerne te komen ).

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:06

Djilan schreef:
Gerst en haver bevatten beide meer fosfor dan calcium. Je kunt het dan mengen met bijvoorbeeld bietenpulp of lucerne. Dat is beide calciumrijk.
Zemelen is net als haver en gerst fosforrijk, dus die combi gaat niet zo goed samen.

Als je tot maximaal 1/3 van de totale krachtvoedergift aan granen geeft zal het niet snel fout gaan. Maar bij mee moet je echt kalk, lucerne of bietenpulp gaan bijgeven.

In muesli en brok zitten in principe dezelfde voedingsstoffen. Hier moet je er alleen rekening mee houden dat een kiloschep muesli vaak maar een halve kg in werkelijkheid is. Dus dan moet je al snel 2 scheppen geven ipv 1 schep brok.

Klopt helemaal OK dan! EN je zal vitaminen en mineralen moeten bijvoeren, want die zitten natuurlijk niet in granen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:07

Djilan schreef:

Dat boekwerk van Sidorak is een stuk theorie achter zijn filosofie, een stuk over het voer en de rest krantenknipsels. Had het wel willen inscannen, maar heb geen scanner

Jammer ! ik ben echt benieuwd.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:12

Maris schreef:
Klopt helemaal OK dan! EN je zal vitaminen en mineralen moeten bijvoeren, want die zitten natuurlijk niet in granen.

Parrrrrrrrdon???????? Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:16

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:37

Een recreatiepaard zal aan granen genoeg hebben,
'sportpaarden' komen toch echt te kort aan zo'n dieet.