Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:42

Babootje schreef:
Ik denk dat er 2 kanten aan een verhaal zitten en je niet kan oordelen zonder alle in's en out's te weten.
Ik vind dat je op basis van dit filmpje niet kan oordelen dat het paard mishandeld is. Ook al vind ik ook dat het anders opgelost kan worden/had moeten worden zeker door zo'n professional als CD.

;(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:43

Celaeno schreef:
Phonix schreef:
Dat het filmpje fout is, is zeker waar.

Maar sorry, die Wensing dan. Hoe is die veel beter? https://www.advocatie.nl/tuchtrecht/ges ... eltactiek/
Waarom is dit precies relevant?

Dit word einde paardensport op de os als dit zo door blijft gaan. Onbegrijpelijk dat mensen geen verantwoordelijkheid lijken te voelen naar het paard maar ook niet naar de sport als geheel.

Heel eerlijk.
Omdat de sport kennelijk gepaard moet gaan met leed heb ik idd weinig gevoel voor de sport nog.
Dat heb ik al heel lang niet en ik denk idd dat steeds meer mensen er idd zo over gaan denken.

Jester_

En dit is precies de reden waarom die hele topsport weg moet. Nog teveel mensen praten dit maar goed, walgelijk vind ik dat

MyWishMax

Ook in de hondensport op topniveau komen wr vreselijke dingen voor. Maar die zijn ook gewoon alleen binnen het wereldje zoals meestal ook in de paardenwereld...

Dat ik mijn twijfels heb over de timing en het motief van de melder maakt niet dat ik CD niet de schuldige vind. Die 2 dingen staan voor mij los van elkaar.
En dit is nooit goed te praten, ook niet als er zogenaamd geen striemen zouden zijn. :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:45

Gehoorzaamheid is gewenst ja, maar op basis van vertrouwen, niet op basis van angst.

Jadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:46

Als je niet inziet dat dit gewoon het mishandelen van een paard is, dan ben je precies wat er mis is met een heleboel mensen in de paardensport.

Het is werkelijk in en in triest. Ik vind het te bizar voor woorden dat dit ook nog gebagatelliseerd wordt en goedgepraat met allerlei kul argumenten over wat als je paard de sloot inloopt :+ .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:47

prompter schreef:
Gehoorzaamheid is gewenst ja, maar op basis van vertrouwen, niet op basis van angst.

Precies. Ik spring eraf, dat is ook een optie ipv erop los meppen. Ik help paard wel verder op basis van vertrouwen idd en zo kom je ook niet zo snel in die situaties. Als je op basis van angst en dwang werkt wel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:48

prompter schreef:

Een paard kan nog zo gehoorzaam zijn, op buitenrit kun je altijd iets tegenkomen, waarbij je de controle (bijna) verliest.
Maar daar is hier geen sprake van.
Daarbij weten wij niet of er striemen zichtbaar zijn geweest.
Maar ook dar zegt niet alles, sommige paarden hebben een gevoeliger (zomer)huid dan anderen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:48

prompter schreef:
Scheltraete vindt het erger voor de sport dan voor het paard. Zoals ik al zei, heel leerzaam dit, je leert de beweegredenen van mensen beter kennen.

Sluit ik mij helemaal bij aan.
Ook hij rept niet over wat het paard gebeurt is.
In tegendeel.
Wat mij bijzonders stoort is het woord "afgehandeld"...
En als het 2,5 of 4 jaar geledden al gemeld was, zij wel naar Parijs mocht, want afgehandeld.

Sorry, dat gaat bij mij niet in.
Iemand die zo koud, berekenend en empathieloos op een paard in mept, hoort gewoon niet meer in de (grote) sport.
Of nu 4 of 10 jaar geleden.
Daar valt niets aan goed te praten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:49

Over de timing deze is toch perfect je gaat nooit zo veel exposure krijgen om een gevoelig onderwerp aan de kaak te stellen als vlak voor de OS. Ik geloof niet dat het is gedaan om andere een kans op een medaille te laten hebben, maar wel om echt een bom te droppen over dit onderwrp.

Wat ik wel weet is dat 95% van de ruiters daar of zit te zweten of denkt gelukkig ben ik nooit gefilmd! Deze aanpak of erger hebben alle/de meesten ruiters daar toegepast.

Het verbaasd mij dat mensen zo verbaasd zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:50

Babootje schreef:
Ik denk dat er 2 kanten aan een verhaal zitten en je niet kan oordelen zonder alle in's en out's te weten.
Ik vind dat je op basis van dit filmpje niet kan oordelen dat het paard mishandeld is. Ook al vind ik ook dat het anders opgelost kan worden/had moeten worden zeker door zo'n professional als CD.
Wat? :') Maar echt, wat??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:51

Blijkbaar zijn alle betrokkenen professionals.
Dujardin had dit nooit moeten doen en die mag daar zeker de zure vruchten van plukken.
De filmer cq omstander blijkt ook een gepokt en gemazelde pro te zijn.
Die had haar mond eerder open moeten trekken.
Enige die imo clementie verdient is de amazone ongeacht of ze toen 15 of 19 jaar oud was.

Dit is een zakelijke geschil en/of er spelen nog andere belangen mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:51

sasja0705 schreef:
prompter schreef:
Scheltraete vindt het erger voor de sport dan voor het paard. Zoals ik al zei, heel leerzaam dit, je leert de beweegredenen van mensen beter kennen.

Sluit ik mij helemaal bij aan.
Ook hij rept niet over wat het paard gebeurt is.
In tegendeel.
Wat mij bijzonders stoort is het woord "afgehandeld"...
En als het 2,5 of 4 jaar geledden al gemeld was, zij wel naar Parijs mocht, want afgehandeld.

Sorry, dat gaat bij mij niet in.
Iemand die zo koud, berekenend en empathieloos op een paard in mept, hoort gewoon niet meer in de (grote) sport.
Of nu 4 of 10 jaar geleden.
Daar valt niets aan goed te praten

Maar dan mogen er een hele hoop ruiters gewoon nu kappen. En ja, ik ben het echt eens dat dit echt niet kan. Maar er rijden er meer waar nog ergere dingen zijn gebeurd en dke gewoon weer rijden en waar mensen niet eens meer over nadenken.

Er zou zo'n systeem als in de racing moeten komen. Dat de bond altijd elk moment van de dag op bezoek kan komen om alles te controleren. Of verplicht ze elke training te filmen en dat het spontaan opgevraagd kan worden van 10, 15 en 24 juli oid. Gewoon geen gesloten trainingen meer...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-07-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:52

Babootje schreef:
Lieser schreef:
Dus iets doet alleen pijn als er sporen achter blijven?

Dan kan jij vast als andere kant uitleggen wat de trainingstechnische waarde van dat slaan is geweest en wat het paard of de amazone ervan geleerd moeten hebben? Want als het paard of de amazone er niks van hebben geleerd, dan was er blijkbaar geen sprake van training en blijft er niet veel meer over dan mishandeling. En ik zie niet zo heel goed wat de tweede kant van mishandeling zou kunnen zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:53

MyWishMax schreef:
Ook in de hondensport op topniveau komen wr vreselijke dingen voor. Maar die zijn ook gewoon alleen binnen het wereldje zoals meestal ook in de paardenwereld...

Niet op die schaal
En er wordt geen geld aan verdiend geen miljoenen. Wat zeg ik miljarden gaan er in om.

Laat dat maar stoppen en laat ons maar gewoon mooi en eerlijk rijdrag zien gewoon voor de mooi ipv dat getrek, geschop geklap en gezwaai. Daar zit werkelijk niemand op te wachten en het paard al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-07-24 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:54

Maneges en trainings hallen worden straks net als slachthuizen, cameratoezicht verplicht.

BeFunny

BigOne schreef:
Maneges en trainings hallen worden straks net als slachthuizen, cameratoezicht verplicht.

Prima toch

dresjoepie

Er zou zo'n systeem als in de racing moeten komen. Dat de bond altijd elk moment van de dag op bezoek kan komen om alles te controleren. Of verplicht ze elke training te filmen en dat het spontaan opgevraagd kan worden van 10, 15 en 24 juli oid. Gewoon geen gesloten trainingen meer...[/quote]

Dan rijden ze het paard gwn 2 x per dag 1 x voor de film en 1 x achter gesloten deuren :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:57

BeFunny schreef:
MyWishMax schreef:

Niet op die schaal
En er wordt geen geld aan verdiend geen miljoenen. Wat zeg ik miljarden gaan er in om.

Laat dat maar stoppen en laat ons maar gewoon mooi en eerlijk rijdrag zien gewoon voor de mooi ipv dat getrek, geschop geklap en gezwaai. Daar zit werkelijk niemand op te wachten en het paard al helemaal niet.

Er gaat alsnog veel geld in om hoor bij de honden. :+ En ja, het is daar net zo erg met mishandeling. Verboden middelen die gebruikt worden, honden die doodgaan of van alles breken, geslagen, gaten in het lijf en noem maar op. Ik heb bij beide sporten jaren meegelopen en de reden dat mensen denken dat honden niet zo behandeld worden is omdat het binnen de wereld blijft tot er eens een uitzending van tv programma is oid. Net als bij de paardenwereld

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:59

Ik hoor hier in de wandelgangen dat het sowieso de moeder is die filmt. Tikken worden uitgedeeld omdat het paard steeds stopt met lopen, niet om meer expressie te krijgen. Het zou gaan om een sponsorles en niet om een vaste pupil van CD, die samen het ‘probleem’ op willen lossen. Het is zeker niet goed te keuren, maar gezien CD zelf vluggere paarden heeft, kan ik me niet voorstellen dat dit de standaard daar is. Maar wie weet ook wel. Ik ben er zelf niet bij geweest. Er zijn al mensen de NL combinatie denken te herkennen, dus die naam zal ook wel snel bekend zijn.

Dat dit zo lang heeft moeten wachten, gaat mijn pet te boven. De sponsor heeft de video zelf opgevraagd en gedeeld met de FEI, dus het ‘ik durfde het niet eerder’ gaat hier niet op. Het zijn allemaal volwassen mensen die goed in de slappe was zitten en met een behoorlijk netwerk. M.i. gaat het hier niet om paardenwelzijn en slapeloze nachten, maar om het uitschakelen van een OS tegenpartij met deze timing. En nee, ik keur het filmpje zeker niet goed, en de schorsing is terecht. Maar de timing is en blijft bijzonder in deze….

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:00

MyWishMax schreef:
BeFunny schreef:
Niet op die schaal

Er gaat alsnog veel geld in om hoor bij de honden. :+ En ja, het is daar net zo erg met mishandeling. Verboden middelen die gebruikt worden, honden die doodgaan of van alles breken, geslagen, gaten in het lijf en noem maar op. Ik heb bij beide sporten jaren meegelopen en de reden dat mensen denken dat honden niet zo behandeld worden is omdat het binnen de wereld blijft tot er eens een uitzending van tv programma is oid. Net als bij de paardenwereld

Ik wist dit helemaal niet, wat verschrikkelijk. |( |(
Dan kijk ik nog maar even een keer naar mijn eigen door- en door verwende hondjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:03

MyWishMax schreef:

Alles waar veel geld in omgaat zijn misstanden.
Ik heb echter wel t idee dat het met de paardensport qua bewustwording wel de goede kant opgaat.
Ik weet echt wel dat het erg kan zijn in de paardensport. Ik heb ook op een stal gestaan waar niet goed omgegaan werd met de paarden. Bloed uit de mond enzo. Dat vond ik heel heftig.
Daar staan we ook niet meer.
Maar ik wil niet oordelen over 1 zo'n fimpje. Het is niet wat ik zou doen, maar ik vond de filmpjes die ik heb gezien van helgestrand echt wel van een andere orde.
ik zou CD niet op basis van dit filmpje als paarden mishandelaar willen wegzetten. Ik denk ook niet dat dat zo is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-07-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 21:04

De motieven zijn van belang, zeker. Dat daar vragen over worden gesteld, snap ik ook.

Maar het exposen van dierenmishandeling weegt imo zwaarder dan welk motief dan ook dat ervoor gezorgd heeft deze beelden nu pas te delen.

Het maatschappelijke belang (laten merken dat dieren mishandelen nooit OK is en dat dit gevolgen heeft) is imo groter dan het individuele belang (CD die nu niet naar de OS kan).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:04

_San87_ schreef:
De motieven zijn van belang, zeker. Dat daar vragen over worden gesteld, snap ik ook.

Maar het exposen van dierenmishandeling weegt imo zwaarder dan welk motief dan ook dat ervoor gezorgd heeft deze beelden nu pas te delen.

Het maatschappelijke belang (laten merken dat dieren mishandelen nooit OK is en dat dit gevolgen heeft) is imo groter dan het individuele belang (CD die nu niet naar de OS kan).

Ik vind het prima dat het in de media is. Maar ik betwijfel de reden waarom dit nu is gebeurd echt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 21:06

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het prima dat het in de media is. Maar ik betwijfel de reden waarom dit nu is gebeurd echt.

Dat mag. Ik heb daar ook wel vragen bij. Maar zoals ik zeg, voor mij weegt het belang van laten zien dat we dergelijk gedrag niet accepteren zwaarder.