Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kloesje

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:08

Ook een gokje, 12 februari, hengst appie

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:19

Ik gok 29 januari een stippel hengstje!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 10:53

Normaal gesproken ben ik niet zo vrolijk na een gebroken nacht maar van dit topic wordt je instant blij, heerlijk! :D

En hoe lief dat jullie mij een geboren ruin gunnen, dat zou super handig zijn! Met al die kennis van heel veel zaken hier moet dat toch ook een goed gefundeerde optie zijn zou je zeggen :')

Vannacht werd ik heel vreemd wakker; Skyla lag met het puntje van haar vecht precies recht achter haar billen dus ik dacht toen ik net wakker was dat er iets uitkwam :oo Dus ik meteen klaarwakker, nou ja ik ben 's nachts niet op mijn helderst zeg maar :roll: Gelukkig keek ik nog een keer goed voordat ik uit bed sprong. Zag wel dat Sterra heel onrustig was, veel flemen en ijsberen. Skyla bleef gewoon lekker liggen pitten zonder aanstalten te maken en Sterra toonde verder ook niet koliekerig ofzo dus uiteindelijk ben ik ook maar weer gaan slapen.
Zo lag Skyla erbij met haar vlecht, en ik weet wel dat ze plat op hun zij bevallen maar dat had ik ook even niet bedacht zo 's nachts :z

Afbeelding

Goklijstje:

Juval: 16-01 stippelmerrieveulentje
Tiwi1969: 17-01 stippel vos hengstje
La_Lune: 17-01 bruin merrietje
Danielleeee_: 18-01 zwarte merrie
Lente: 19-01 hengst
Olikea: 19-01 zwarte hengst
xYaartje: 20-01 merrie
Miran: 22-01 vos merrie
Imaudy: 22-01 zwart stippel hengstje
RanjaRietje: 24-01 merrie
Maralyn: 24-01 merrie, vos met witte aftekeningen
Taucha: 25-01 hengstveulentje met hier en daar een vage grijze of zwarte aftekening
Melzazu: 25-01 zwart hengstveulentje 
Kookaburra: 26-01 vos-appaloosa merrieveulen
Alenthe05:26-01 merrie vos met spikkels op dr kont
Ponytante: 27-01 vos stippelmerrie
Linnie050: 27-01 merrie
Mendi: 27-01 merrieveulen, vos met appaloosa kenmerken 
Jaydee_WP: 28-01 zwarte merrie
Jindai: 28-01 voskleurige merrie, met wat stippen op haar kont
Froukje_J: 29-01 zwart hengstveulen
Artimes: 29-01 vos met witte stippels
Eefsel2109: 29-01 stippel hengstje
Wintu: 31-01 zwarte merrie
Stal_Fiore: 31-01 zwart Appaloosa merrie
Jeetje77: 31-01 groene ruin met roze appeloosa kenmerken 
Marga1: 01-02 merrie zwart met een paar witte vlekken
Shirley: 02-02 voskleurig merrietje
Chibi2: 02-02 bruin stippelhengstje
Urielle: 03-02 vospanterbonte merrie 
Koper: 03-02 zwarte merrie
Omany: 03-02 bruin hengstje met spikkels
Wecha: 04-02
Hettieheks: 04-02 bruin merrietje
Swift: 08-02 vos stippel hengst
Nicky1963: 12-02 vosmerrie met appaloosakenmerken
Kloesje: 12-02 hengst appie
Charaz: 14-02 hengstje
ChantalAM: 15-02 merrie black appaloosa

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:56

Kan me voorstellen dat je daarvan schrok, het is inderdaad net een veulenbeentje.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:13

Wat jammer dat het haar vlecht was :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:18

Nou net wakker zeker Storm! Ben blij dat jij het ook ziet, was nog aan het twijfelen of ik deze suffe actie wel wilde plaatsen maar past ook wel in de sfeer van dit topic :D
Zeker jammer dat het haar vlecht was Melzazu, was wel leuk geweest een veulentje zo in het weekend!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:20

Ik vraag me nu al af wat ik met mijn tijd moet doen als dit topic straks klaar is :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:22

Dan maken we er dan toch gewoon een volg-topic van Skyla en haar veulen van! Dat is ook leuk!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:23

Oh ik snap de verwarring ook wel, het is idd net een beentje :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:52

Swift schreef:
Dan maken we er dan toch gewoon een volg-topic van Skyla en haar veulen van! Dat is ook leuk!

Ik dacht dat je het nooit zou vragen :+ :D

Volger nummer 1 van het volg-topic van Skyla en haar veulen meld zich :):)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:59

Gelukkig zie jij het ook Jindai :o
Bij onze Tinker hadden we het precies andersom, zij was toch stiekem bevallen en op de camera dacht mijn man eerst dat de nageboorte een strootje in haar staart was :') Gelukkig was ik toen wel goed wakker :D

Hahaha top Melzazu, de druk voor toch echt wel een veulentje wordt steeds groter zo :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:20

Neon schreef:
Poekkie schreef:
Wat een experts hier hahaha

Bokt zit vol experts :+ Maar hier mag er lekker gezweef-teeft worden *\o/* zonder wetenschappelijke onderbouwingen :D

Ik vind dat hier een veulen in zit… ennehh als dat niet het geval is… kun je er van het voorjaar vast wel eentje instoppen :+

Hier dan toevallig wel iemand met wat ervaring en na nauwlettende observeringen en vergelijkingen van filmmateriaal van de aanstaande mama en diverse wiskundige berekeningen en grafieken uit het verleden naast elkaar gelegd te hebben, is het toch ook de geboortedag van mijn overleden vader geworden :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:23

Zou niet best zijn als dat een beentje was, Swift :wow:

Denk dat ze juist haar staart strak voor de uitgang heeft gehouden.
Expres >;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:24

Ik heb het even aan onze papegaai gevraagd en die zegt ook dat er een vogel veulen in zit :D
En hij heeft altijd gelijk, want hij heeft al twee jaar op rij de uitslagen van bijna iedere F1 wedstrijd goed voorspeld :))

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 12:31

Het toeval dat er dan precies de geboortedag van je vader uitkomt hè Shirley :+ Na al die moeite en expertise moet dat dan toch bijna wel DE datum zijn :D

Nee als dat een beentje was waren er meerdere dingen heel erg mis gegaan :oo Dus maar goed dat het niet zo was. En natuurlijk houdt ze haar staart er nog expres voor, Skyla is een brave pony en houdt zich aan de berekeningen :Y)

Hahaha een zeer betrouwbare bron dus Cayenne, een waar orakel bijna :D Ik heb zo'n vermoeden dat hij Max als naam suggestie voor het veulen heeft gegeven :')

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:35

Nou ik vind het geen Max want hij is niet echt snel toch? _O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:37

Die camera’s vertekenen soms in het donker, ik ben ook weleens heel blij mij bed uit gesprongen en toen lag er een drol.

Vergis je niet in het platliggen, met persen liggen ze doorgaans plat, maar vaak liggen ze tussen de weeën door weer rechtop. Ik heb er zelf eentje gehad die tussen de weeën door ging staan. Dat is echt niet fijn omdat het veulen dan steeds weer een stukje terug zakt.
Die heb ik aan het liggen gekregen door bij haar hoofd te gaan zitten en geruststellen. Een vriend heeft toen aan de achterkant wat meegeholpen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 12:48

Hahaha nee niet heel snel inderdaad Melzazu.

Ja die camera's kunnen inderdaad heel erg verrekenen op nachtzicht Tiwi1969, dat maakt het wel lastiger.
Ik heb heel veel beval filmpjes bekeken en ook daar zie je hele verschillende dingen inderdaad. Heb inderdaad ook vaak gezien dat de pony steeds op ging staan en weer ging liggen (en dan vaak ook nog in een onmogelijk hoek waardoor ze weer overeind moesten). Zie ook steeds heel veel verschil in hoeveel er geholpen/ingegrepen wordt dat blijf ik dus een lastige inschatting vinden. Maar heb in iedergeval alles over een redbag gezien/gelezen wat er te vinden is, dat lijkt me stressvol maar een verkeerde ligging lijkt me nog enger... Heb ook geen idee hoe ik dan precies moet ingrijpen, verder dan zoek het achtergebleven beentje en/of bel de dierenarts komen de omschrijvingen niet echt... En ik heb alleen een beetje ervaring met schapen maar toen was ik nog heel jong (was handig met die kleine handjes) en dan is de lading ook heel anders qua emotionele betrokkenheid. Maar goed meestal gaat het gelukkig goed dus daar hopen we maar op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:03

Cayenne schreef:
Ik heb het even aan onze papegaai gevraagd en die zegt ook dat er een vogel veulen in zit :D
En hij heeft altijd gelijk, want hij heeft al twee jaar op rij de uitslagen van bijna iedere F1 wedstrijd goed voorspeld :))

Dat is op zich ook wel een makkelijke gok nu Max bijna alle races wint. :+

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:22

Melzazu schreef:
Ik vraag me nu al af wat ik met mijn tijd moet doen als dit topic straks klaar is :+

Nou inderdaad, dan val ik in een gat :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:35

Ik weet niet of ik de partypooper ben maar ik ga voor team hooi. :o

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:37

Iris82 schreef:
Ik weet niet of ik de partypooper ben maar ik ga voor team hooi. :o

Ja dat ben je :+

Nee hoor grapje. Iedereen is welkom hier en dat maakt het ook zo’n gezellig topic :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:42

Swift schreef:
Hahaha nee niet heel snel inderdaad Melzazu.

Ja die camera's kunnen inderdaad heel erg verrekenen op nachtzicht Tiwi1969, dat maakt het wel lastiger.
Ik heb heel veel beval filmpjes bekeken en ook daar zie je hele verschillende dingen inderdaad. Heb inderdaad ook vaak gezien dat de pony steeds op ging staan en weer ging liggen (en dan vaak ook nog in een onmogelijk hoek waardoor ze weer overeind moesten). Zie ook steeds heel veel verschil in hoeveel er geholpen/ingegrepen wordt dat blijf ik dus een lastige inschatting vinden. Maar heb in iedergeval alles over een redbag gezien/gelezen wat er te vinden is, dat lijkt me stressvol maar een verkeerde ligging lijkt me nog enger... Heb ook geen idee hoe ik dan precies moet ingrijpen, verder dan zoek het achtergebleven beentje en/of bel de dierenarts komen de omschrijvingen niet echt... En ik heb alleen een beetje ervaring met schapen maar toen was ik nog heel jong (was handig met die kleine handjes) en dan is de lading ook heel anders qua emotionele betrokkenheid. Maar goed meestal gaat het gelukkig goed dus daar hopen we maar op.

Als je maar een beentje ziet, niet meteen schrikken, normaal ligt het tweede beentje iets terug en begint dat hoefje na de kogel van het eerste beentje. Zo komen de schouders er makkelijker uit. Dus liever niet aan dat beentje trekken als de bevalling verder vlot verloopt.

Komt het tweede beentje niet ga je een keer proberen om het recht te leggen. Je hand om het hoefje vouwen zo heb je de minste kans dat je iets beschadigd. Durf je dat niet dan meteen de volgende stap.
Ik heb voor zo’n geval een liter chloorhexedine om mijn handen te ontsmetten alvorens te voelen. Warm water kan ook maar als de kraan ver weg is vindt ik ontsmetting makkelijker en sneller.

Krijg je het beentje niet recht, dierenarts bellen merrie laten lopen, zo zakt het veulen een stukje terug en heb je kans dat het veulen zelf goed gaat liggen en anders heeft de DA meer ruimte om te werken.

Vraag iemand anders om emmers handwarm water voor de DA klaar te zetten. Altijd handig om nieuwe schone emmers voor de bevalling in huis te hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:58

Beentje mag inderdaad ietsjes naar achter liggen, maar voel je geen twee hoefjes en ligt het gebogen , dan zou ik als niet ervaren verloskundige toch eerst de dierenarts bellen....duurt altijd even voordat die er is en je wilt geen tijd verliezen.

Is maar een klein geboortekanaal bij zo'n ukkie...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:50

Merries liggen toch ook wel rechtop te bevallen? De meeste dacht ik zelfs?