Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:58

Ik heb mij ook behoorlijk verdiept in freibergers de afgelopen twee/drie jaar. En ben inmiddels erg leuk geslaagd.
Maar de prijzen zijn flink opgelopen en er is zeker sprake van schaarste dus ze zijn niet goedkoop.

Wij hebben gekozen voor veulen en zelf importeren. De prijzen van de veulens zijn te vergelijken met de prijzen van fjordenveulens etc. Maar de kosten van transport en importheffingen maken ze uiteindelijk best aan de prijs.

Waarom gekozen voor een veulen, het lukte me niet een kwalitatief goede freiberger te vinden in Nederland of België voor minder dan €12.000. Zeker de betere oudere pony's blijven in Zwitserland

mamabird

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:08

Ik ging ook echt ter oriëntatie (idd naar Weerselo). Vorige zomer ook een keer naar de Ardennen gereden om daar ook eens rond te ‘snuffelen’ aan de Freiberger. Sindsdien blijft het in mijn hoofd hangen. Importeren lijkt me dan weer zo’n gedoe en ik heb geen connecties op dat vlak… En uiteindelijk komt er altijd wel iets op je pas, zoals nu. Wel niet helemaal wat ik voor ogen had, maar een veulen fokken kan ook altijd nog met mijn sportpaard, dus ik hoef dat idee niet persé aan de kant te schuiven…. We gaan het zien vrijdag….

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:24

Wij hadden ook totaal geen connecties maar contact genomen met een stal die goed aangeschreven staat. Die man heeft ons geholpen bij de import. Eigenlijk was er niks aan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:32

Hier weer niks. Wij zouden gisteravond voor de 2e keer naar een ISH gaan. Nu was me al opgevallen dat de verkoper de advertentie zaterdag had gewijzigd. Dus ik stuurde zondag een berichtje naar de verkoper met de vraag of onze afspraak maandag nog doorging. Bleek dat ze zaterdag een buitenrit had gemaakt en dat het paard daarbij zoveel spanning op had gebouwd dat hij flipte en haar eraf had gegooid. Dus nu wilde ze hem liever verkopen aan iemand die er helemaal geen buitenritten mee zou maken ...
Tja, dat zijn wij dus niet. Wij kwamen juist vanwege de combinatie cool bij het springen + verkeersmak buiten.

Dochter was behoorlijk teleurgesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 07:56

Lieser schreef:
Hier weer niks. Wij zouden gisteravond voor de 2e keer naar een ISH gaan. Nu was me al opgevallen dat de verkoper de advertentie zaterdag had gewijzigd. Dus ik stuurde zondag een berichtje naar de verkoper met de vraag of onze afspraak maandag nog doorging. Bleek dat ze zaterdag een buitenrit had gemaakt en dat het paard daarbij zoveel spanning op had gebouwd dat hij flipte en haar eraf had gegooid. Dus nu wilde ze hem liever verkopen aan iemand die er helemaal geen buitenritten mee zou maken ...
Tja, dat zijn wij dus niet. Wij kwamen juist vanwege de combinatie cool bij het springen + verkeersmak buiten.

Goed dat ze dat paard nog even buiten hebben uitgeprobeerd en daar eerlijk over zijn. Ik zie wel eens anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:01

Ja maar toch vind ik het vreemd dat na zoiets de advertentie gewijzigd word.
Fijn dat ze eerlijk over zijn, maar zijn ze dat ook echt? Paard misschien toch geblesseerd? Of gewoon geen juiste match met de huidige eigenaar? Hoger bod kunnen krijgen?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:11

@cupido1966 en @Lukasje ik heb jullie een gestuurd

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:13

Lieser schreef:

Bedoel je die Irish Draught? Wat balen zeg, maar je kunt het ook zo zien dat het je heel veel toekomstige ellende bespaart :o

Romy1234 schreef:
Ja maar toch vind ik het vreemd dat na zoiets de advertentie gewijzigd word.
Fijn dat ze eerlijk over zijn, maar zijn ze dat ook echt? Paard misschien toch geblesseerd? Of gewoon geen juiste match met de huidige eigenaar? Hoger bod kunnen krijgen?

Het paard staat nog op MP dan lijkt een hoger bod vrij onwaarschijnlijk ;) ik zou durven te geloven dat hij daadwerkelijk lastiger bleek dan verwacht, op welke manier dan ook.

StalNollie schreef:
Fly high ik snap opzich particulieren wel in dat opzicht. Geen verstand en geen geleur willen. Volgens mijn zijn mobiele röntgen foto's ook prima te beoordelen.

Dat is dus wat ze zeggen, dat keuren op de kliniek voor hun zoveel gedoe en extra kosten betekent dat het paard wat eerder verkocht krijgen daar niet tegenop weegt. Want dan moeten ze naast de trailer zelf o.a. iemand regelen die mee kan voor het laden etc. en de persoon die hun met de verkoop helpt (ook een stalklant, geen prof ofzo) kan dat niet ivm werk overdag.

Ik ben er nog steeds niet over uit... Het paard is onwijs leuk en ik ben er stiekem helemaal op verliefd, maar er zijn gewoon wat dingen die niet kloppen doordat die al een tijdje in handen van absolute leken is.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:15

Wat een domper weer Lieser. Maar beter dat ze het nu vertelken dan na verkoop en je dochter degene is die gelanceerd wordt....

Fly rx keuren op locatie kan tegenwoordig prima. Ook hals en rug. Apparatuur is de laatste jaren enorm verbeterd. Enige verschil is nog de handigheid van de arts. Omdat mobiel natuurlijk niet zo stabiel en stil hangt als vaste apparatuur.

Hier gelukkig een positief bericht over de verkoop van mijn merrie. Fijn adres en koper gevonden. Morgen is de overdracht. Pas daarna kan ik het echt loslaten en is het definitief natuurlijk, maar ik ga er van uit dat er geen kink meer in de kabel komt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:40

Iemand hier ervaring met het overschrijven op UBN van een buitenlandspaard met nalatige UBN administratie.

Paard komt vanuit België, maar is nooit op UBN gezet in NL. Paard (2019) is voor 1 april 2021 in NL maar dus altijd locatieloos geweest.

Met terugwerkende kracht hoef ik bij de 1e keer aanmelden op UBN/RVO geen gezondheidscertificaat aan te geven als ik het nummer niet weet. Maar zouden ze daar achteraf nog om komen? Want dat nummer is mij niet bekend.

Als ik de stappen oversla waar hij gestaan heeft en hem zelf import aanmeld geeft RVO geeft aan dat ik een nummer van een gezondheidscertificaat moet ingeven voor import na 2021. Dat certificaat zal ook ongetwijfeld van een Belgische DAP af moeten komen?

:+

Wellicht denk ik te moeilijk.

Afbeelding

Afbeelding

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:44

Charmaine schreef:
Wat een domper weer Lieser. Maar beter dat ze het nu vertelken dan na verkoop en je dochter degene is die gelanceerd wordt....

Fly rx keuren op locatie kan tegenwoordig prima. Ook hals en rug. Apparatuur is de laatste jaren enorm verbeterd. Enige verschil is nog de handigheid van de arts. Omdat mobiel natuurlijk niet zo stabiel en stil hangt als vaste apparatuur.

Hier gelukkig een positief bericht over de verkoop van mijn merrie. Fijn adres en koper gevonden. Morgen is de overdracht. Pas daarna kan ik het echt loslaten en is het definitief natuurlijk, maar ik ga er van uit dat er geen kink meer in de kabel komt.

Dat is fijn nieuws Charmaine! Dan kun je straks onbezorgd genieten van je nieuwe aanwinst.

Idd Lieser, erg zuur, maar wees blij dat ze (hopelijk) eerlijk zijn en niet jouw dochter wordt gelanceerd. Kan zomaar dat het dier nu goed in zijn vel gaat zitten en het karakter meer naar boven komt en dat ze daar een inschattingsfoutje op hebben gemaakt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:57

Wat fijn Charmaine!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:01

Fijn nieuws Charmaine!

Misschien maar beter Lieser, al voelt dat nu niet zo. Je wilt natuurlijk geen ongelukken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:22

Linda gewoon invoeren krijg je niks van te horen. Hier 1 in januari aangemeld en niks van gehoord dat het niet klopte

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:25

Even een vraagje, vanaf wat is voor jullie normale prijsklasse en vanaf wanneer hogere prijsklasse?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:33

CalipsoLover schreef:
Even een vraagje, vanaf wat is voor jullie normale prijsklasse en vanaf wanneer hogere prijsklasse?

Ik zou zeggen tot 10-12K normaal, hoger dan dat zou ik als hogere prijsklasse bestempelen. Dat bij simpele paarden voor in de basissport, geen toekomstige wereldkampioenen ;) kan me namelijk voorstellen dat met een andere doelgroep 30K nog heel laag is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:39

Met de prijzen van tegenwoordig vind ik alles hogere prijsklasse :+ .
Nee zonder gekkigheid, dat is totaal afhankelijk van het soort paard, de leeftijd, mate van africhting, gezondheid en je doel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:41

Normaal tot 10
Gemiddelde tot zo’n 18k en alles erboven hoger.
Maar voor de een is 7k al hoog en begint dit voor een ander boven de 25k. Erg afhankelijk van een ieders portemonnee.

En dan heb je bij het hoger segment ook nog gradaties in klasse 1 tm 5 bijvoorbeeld.
Begint op 30 tm 200k

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:03

CalipsoLover schreef:

Met voorgangers eens.

Voor de echt goed lopende sportpaarden die geschikt zijn voor het hogere werk: op dit moment: normaal rond de 30k en hoog tot wat de gek er voor geeft.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:03

CalipsoLover schreef:

Tsjah, ik heb mijn eerste 3 paarden voor minder dan 2500 gekocht.
Dus vanuit mijn kader is alles nu hogere prijsklasse :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:08

Nee inderdaad, ik loop gewoon ontzettend tegen de vraagprijs van mijn merrie aan. Weet gewoon echt niet wat ik ga vragen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:17

CalipsoLover schreef:
Nee inderdaad, ik loop gewoon ontzettend tegen de vraagprijs van mijn merrie aan. Weet gewoon echt niet wat ik ga vragen...

Kijk gewoon op diverse verkoopsites wat ongeveer gevraagd wordt voor paarden van hetzelfde soort als die van jou.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:20

Dilan93 schreef:
CalipsoLover schreef:

Tsjah, ik heb mijn eerste 3 paarden voor minder dan 2500 gekocht.
Dus vanuit mijn kader is alles nu hogere prijsklasse :+

Het is net in welk clubje je zit, bij ons op stal hebben meeste mensen ook niet meer dan 5K voor hun paarden neergelegd ;) dan is 10-15K al spannend hoog. Terwijl op een luxe dressuurstal mensen waarschijnlijk kruiwagens hebben staan die duurder zijn geweest dan onze kromme ezels :=

Ik zat een tijdje te twijfelen om mijn budget misschien op te schroeven, zo weinig fatsoenlijke paarden als er rond 10K te koop staan. Zelfs voor import met vaag verhaal durft men meer te vragen.
Maar als het puntje bij het paaltje komt durf ik veel meer geld dan dit niet los in de wei te gooien en hopen voor het beste, zo dom als paarden kunnen zijn :') Ik wil het liever bij en bedrag houden dat ik zo weer bij elkaar geschraapt kijg mocht het misgaan.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:28

Voor recreatiepaarden dacht ik lagere prijsklasse alles onder de 5.000. Gemiddeld 5.000 tot 10.000 en hogere prijsklasse 10.000-15.000.

Maar dan doel ik ook echt op paarden die niet voor de sport zijn zonder papieren. Vaak ook barok paarden, koudbloedjes en paarden uit het buitenland. Echte sportpaarden of paarden met een mooi fok papiertje ben ik het met bovenstaand eens. Daar beginnen de bedragen veel hoger.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:30

Hahaha wat weet je het weer leuk te verwoorden Fly...

Maar eens hoor ;-)