Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:06

Captain schreef:
En ook afwisselen tijdens de dingen die je doet? Elke dag iets anders doen is goed, maar waarschijnlijk houd je wel dezelfde volgorde aan bij het longeren. En waarschijnlijk doe je ook steeds een beetje dezelfde truucjes. En waarschijnlijk wandel je steeds hetzelfde rondje? Probeer daar ook in af te wisselen. Dus in plaats van warm stappen tijdens het longeren gelijk gaan draven (als hij tenminste gewoon buiten staat en dus in beweging is uit zichzelf) en niet 3x een rondje rechtsom, maar anderhalf en dan weer draaien. En gebruik eens balkjes, of gekke lintjes of balonnen.. Maak het zo afwisselend mogelijk. Is het mogelijk dat je de omgang/training eens filmt dat we eens mee kunnen kijken?

Goede tips, dankjewel. Er is inderdaad misschien voorspelbaarheid in de afwisseling geslopen. Foto's en filmpjes zet ik liever niet online.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:10

miereneter schreef:
Lastig is dat, Iletam, om uit te vogelen waar het aan ligt. Goede tips hierboven, je zou in ieder geval afwisseling in combinatie met voerbeloning kunnen uitproberen. Wat je ook kunt doen, is een andere lespersoon zoeken om je te begeleiden. Dan heb je ook een second opinion, die je kan adviseren of je door moet pakken of net rust geven. (Ik ben zelf niet zo ervaren en heb veel baat bij mijn begeleiding in het beleren en het inrijden/doorrijden.)

Na anderhalve week vrij, heb ik de mijne weer opgepakt. Aan de longe, want het waait flink, en dat was maar goed ook. Meneer was erg fris. We konden wel werken in de regen zonder gemor, dat is voor het eerst.

Ben heel blij waar we nu staan, kan hem zelfstandig en los rijden in alle gangen, en we kunnen naar buiten. In afwachting van mijn nieuwe zadel moet ik wel weer even op de barebackpad, maar als hij zo braaf blijft is dat geen probleem. Oude zadel gaat weg, ligt echt niet goed meer.

Dankjewel miereneter. Inderdaad misschien andere hulp zoeken, ik ga 's om me heen kijken. Ervaring heb ik wel, al is het wel een heel aantal jaren geleden. Alleen met deze jongeman lijkt toch minder 'makkelijk' te gaan..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:14

Babootje schreef:
Captain schreef:
En ook afwisselen tijdens de dingen die je doet? Elke dag iets anders doen is goed, maar waarschijnlijk houd je wel dezelfde volgorde aan bij het longeren. En waarschijnlijk doe je ook steeds een beetje dezelfde truucjes. En waarschijnlijk wandel je steeds hetzelfde rondje? Probeer daar ook in af te wisselen. Dus in plaats van warm stappen tijdens het longeren gelijk gaan draven (als hij tenminste gewoon buiten staat en dus in beweging is uit zichzelf) en niet 3x een rondje rechtsom, maar anderhalf en dan weer draaien. En gebruik eens balkjes, of gekke lintjes of balonnen.. Maak het zo afwisselend mogelijk. Is het mogelijk dat je de omgang/training eens filmt dat we eens mee kunnen kijken?

Lastig, want veel afwisseling is voor de ene geschikt en voor de andere weer niet. Sommige paarden kunnen juist van teveel afwisseling mentaal "uitgeput" raken. Alle nieuwe dingen moeten wel even inzinken.
Ik ben er bijvoorbeeld erg voor om bij het zadelmak maken je alleen even daarop te focussen. Gewoon met 1 ding bezig zijn. Herhaling net zo lang tot de handeling vertrouwd is en dan even rust voor het paard zodat ie erover kan nadenken. .

Ook jij bedankt voor je inzichten babootje. Hoe jij het beschrijft, deden we het vroeger inderdaad. Na wat voorwerk aan de hand, eigenlijk met een week of 6 a 8 mak maken en inrijden.

Ik denk dat ik daarom nu zo aan mezelf twijfel; ik wilde met hem juist lekker alle tijd nemen en ook met grondwerk en dergelijke aan de gang. En nu zo in een dip geraakt..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:17

Josien_ schreef:
Nu ik dit lees over de barebackpad heb ik toch een vraag; hoe trainen jullie je paard als je nog geen passend zadel hebt?
Mijn merrie wordt nu op een stal beleerd en zij gebruiken hun eigen zadel, straks moet ik een maand overbruggen voordat we het zadel van mijn oudere merrie gaan aanpassen aan het jonkie.
Natuurlijk kan ik gewoon wandelen en longeren; maar het lijkt me wel fijn om er voor het zadelpassen nog een keer op te zitten :') .

Kun je dat zadel niet lenen? Ik denk dat ik die maand niet teveel zou willen wisselen met zadels

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:36

Ik heb de mijne ingereden met de barebackpad, maar dan hebben we het over tien minuten stappen en vijf minuten draven per sessie, max. Wil goed op zijn rug letten, dus we gaan nu vooral stapwerk doen om het rijden wat te onderhouden tot het zadel er is. Kan ik wat focussen op rechtrichten. Ga ook een special pad met inlages kopen om onder de barebackpad te leggen, voor iets meer ruggengraatvrijheid. En ga zéker niet elke dag erop, denk zo'n twee keer per week.

Echt goed aan het werk doen we wel als het zadel er is, en we hebben ook nog veel baat bij goede training aan de longe en lange lijnen.

Zadel lenen zou in jou geval wel heel fijn en handig zijn, als dat kan!

Moska

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:24

Hier hebben we een mijlpaal bereikt! Hij staat inmiddels in de paddock met een deken op zonder dat ie uit zijn plaat gaat. En ik heb gisteren zelf de deken eraf kunnen halen en weer op kunnen doen. Mijn trainer heeft er veel werk ingestoken, maar het lijkt zijn vruchten af te werpen. We gaan mooi rustig zo door.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:51

Zadel lenen is helaas geen optie aangezien het daar gewoon elke dag gebruikt wordt. Ik ga wel al daar kijken of één van mijn zadels voor een paar keer geschikt genoeg is. Daarnaast zal ik ook eens denken over een barebackpad, weet nog niet of ik dat aan durf al.
Misschien maakt het ook niet uit een maandje niet rijden, maar ik wil de pony ook niet ineens weer overvallen met een zadel en rijden als de zadelpasser komt.
We denken nog even verder :) . Bedankt!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:31

Hier na een rotweek weer een paar goede dagen. Probeer die voorspelbaarheid te minimaliseren maar wel heel duidelijk zijn wat ik wil en niet accepteren wat ik niet wil (bijv in mijn richting bokken).Dus ik houd nog even vol :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:56

Fijn dat het beter gaat, Iletam. Consequent zijn is denk ik echt het moeilijkste aan de kunst van het paarden opvoeden. Tenminste, ik vind dat moeilijk.

Wij hebben onze eerste echte buitenrit gemaakt, iets van 20 à 30 minuten. Op de barebackpad omdat ik nog wacht op mijn nieuwe zadel. Hij was wel nerveus, maar hij blijft zo goed bij mij en verliest zijn hoofd niet. Op een hele snelle zijwaartse passage na (voorbij hele enge bouwhekken) ging het nagenoeg perfect.

Ik kan alleen niet met hem de berm in, want dan duikt hij het gras in. En als dat niet mag, gaat hij echt de aap uithangen. Dat kan ik met de barebackpad iets minder handig in goede banen leiden, dus daar gaan we aan werken als ik het zadel heb. Ben zo trots op mijn paard.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:36

Wat super miereneter!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:43

Wat leuk miereneter!

Gisteravond en vandaag weer gehangen na zijn 6 weken 'vakantie' door de castratie. Hij was erg braaf dus hoop er binnenkort wel op te zitten. Nu ook echt groot rondje gestapt met mij als bagage :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:10

Welke barebackpad hebben jullie eigenlijk? :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:48

Dat gaat goed, paljaslaura!

Ik heb een F.R.A. Marcus. Die was veel te groot, dus die heb ik ingekort en in zadelvorm geknipt, en dan door de kleermaker laten omzomen. Eigenlijk ziet hij er nu precies uit als de F.R.A. Dardo. Fijn ding,
ik zit als een huis door de suede bovenkant.

Pepe356

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:50

mooi miereneter!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:35

Ik heb een Christ bbp

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:26

Hoe gaat het met jullie jonkies? Hier vandaag voor het eerst in de grote baan en dat ging goed! Ik heb nu iemand anders om hulp gevraagd, die vooral míj́ meer zelfvertrouwen geeft dus dat is heel fijn.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:35

Het gaat met kleine stapjes vooruit hier. Heb afgelopen week voor het eerst zelf het zadel erop gelegd. Waarschijnlijk is ie deze week weer voor het eerst met zadel gelongeerd of dat gebeurt komende week. De deken op en af gaat goed nu, nog wel met beleid doen, maar hij blijft nagenoeg stilstaan nu.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:34

Iletam, fijn! Zo belangrijk hé, dat zelfvertrouwen. Wat goed dat je een fijne hulp / instructeur hebt gevonden.

Moska, beter de stappen te klein dan te groot, lijkt me bij jonge paarden. Handig dat de deken goed gaat, is er wel het seizoen voor. Wat vond hij van het zadel?

Plutolover, ik ben jaloers op je Christ. Mag van mezelf geen kopen omdat er een duur zadel op komst is en mijn barebackpad prima is. Heb wel een pad met inlages tweedehands gescoord voor eronder. Maar die van Christ zijn zó fijn (reed er ooit een bijrijdpaard mee).

Onze mini-mijlpaaltjes:
Amir staat nu stil als ik er op kruip. Ik ben daar nooit streng op geweest, hij mocht van mij een paar passen zetten als ik er net op zat. Wilde daar later wel aan gaan werken, maar was geen prioriteit. Hij ging ook niet rennen of zo, gewoon wat stapjes. Maar nu staat hij uit zichzelf stil. Makkelijk paard is het toch.

Heb vandaag voor het eerst richting buiging gewerkt, of ja, begonnen met stelling. Aan de hand. Hij vond het heel raar wat ik vroeg, maar er zaten al een paar hele goede stukjes tussen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:44

@moska, klinkt alsof die van jou heel sensibel is klopt dat? En heb je 'm bij een trainer staan?

@miereneter, ja zelfvertrouwen is wel heel belangrijk. Bij mijn vorige hulp wilde ik het zo graag goed doen dat dat averechts ging werken ook al was het goed bedoeld
En netjes dat hij nu stilstaat!
Met welke methode werk jij aan de buiging?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:09

Hij is mega sensibel inderdaad (en ik wilde nog wel een springgefokt paard omdat die nuchterder zouden zijn dan een dressuurgefokte) , maar als hij het eenmaal kent dan is het klaar. We zijn een aantal stappen terug gegaan, nadat hij echt enorme reactie gaf op het zadel. Toen eerst alleen met singeltje gelongeerd en gaan oefenen met de deken, omdat hij dat ook enorm spannend vond.

Het zadel geeft nu op stand geen problemen meer. De singeldruk geeft nog wat spanning, maar ook daar zijn de scherpe randjes af en komt er steeds minder reactie.

Hij staat inderdaad bij een trainer, dezelfde die mijn eerste paard 25 jaar geleden heeft beleerd. Ook zo een met gebruiksaanwijzing. Ik heb 200% in deze man (heb ook alweer meer dan 25 jaar les van) en weet dat hij het paard altijd voorop heeft staan. En dan het nu wat meer tijd kost, het zij zo. Ik kan hem toch nog niet bij huis hebben nu. Het huis wat we gekocht hebben heeft een flink grotere verbouwing nodig dan verwacht en kost een hoop tijd. Wel prettig dat ik dan weet dat mijn paard in goede handen is.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:57

Ik wilde ook iets nuchterder en O is gelders x spring. Nuchter, ja. Maar ook flegmatiek (?), niet snel onder de indruk, imponerend...

Fijn dat je zo'n trainer hebt. Bijzonder ook dat hij na zoveel jaar je nieuwe paard ook traint

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:40

Ik vind het echt heel leuk om al jullie voortgang te lezen. Roos beleren is er dit jaar toch weer niet van gekomen door allerlei omstandigheden. Ik ben nu dus aan het overwegen om haar volgend jaar weg te brengen om te laten beleren. Grote kans dat ik dat wel ga doen. Ik heb al contact met twee plekken waar ik vertrouwen in heb.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:53

Lijkt me fijn Moska, om een trainer te hebben die je al lang kent en die je 200% vertrouwd. Dan kun je je paard met een gerust hart achterlaten.

Laten beleren scheelt natuurlijk heel veel tijd en werk, Malenka. Heb er zelf ook lang over gedacht. Als ik direct plek had gehad bij mijn eerste keus, had ik paard waarschijnlijk ook weggebracht. (Al ben ik nu wel blij dat ik het zelf doe, maar dat komt ook door een gelukkige samenloop van omstandigheden: fijne nieuwe stal met deskundige begeleiding ter plekke.)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:01

Wat leuk om te lezen dat iedereen zo bezig is met kleine stappen zetten. En al weer een heel aantal kleine stappen verder is naar zelfs een buitenritje! Ik zit nu ook te twijfelen over het inrijden met een bbp... afgelopen jaar heel goedkoop een zadeltje over kunnen kopen maar nog niet kunnen kijken of deze past.

Guli geeft de laatste tijd steeds grotere irritatie reacties als ik iets bij haar schoft doe. Ik kan haar hele hals, rug, billen masseren. Maar zodra ik bij haar schoft ben geeft ze ongemak aan door van mij weg te draaien of naar mij te 'happen'. Voordat ik dus verder ga met hangen of zadels komt er eerst maar een dierenarts/chiropractor bij.

Van eventueel ongemak is er bij de rest niet aan af te lezen. Af en toe heb ik vaker een draak aan de lijn dan een paard. Longeren (maximaal 15 minuutjes) gaat fantastisch op stem, van stap, draf naar galop en alle overgangen er tussen in. Vooral de noodstop zit er goed in. Tot ze transformeert naar draak en vliegt aan de longe :')

Dan wil ik dat ze van hand veranderd en linksom gaat lopen, wat ze minder fijn vindt dan rechtsom. Dus steigert ze en vliegt ze met bokkensprongen in volle galop rechtsom. Normaal zit de nood 'ho' er goed in, maar gisteren even niet. Vervolgens na tig rondjes plat door de bocht in galop in de ankers, steigeren en in volle galop linksom :') Gelukkig zitten de reflexen van het naar mij toe draaien er goed in en draait ze niet buitenom. Als ik de noodstop weer heb gevonden staat ze daar als een draak met grote neusgaten te snuiven }:) . Na een momentje de rust herpakken is ze vervolgens doorbraaf en fantastisch aan de stemcommando's. Oja, en geen druppeltje zweet of versnelde ademhaling...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:49

Mijn pony staat nu bijna 5 weken op een stal om beleerd te worden en zelf heb ik er nu 2x op gereden. Deze week nog één keer zelf rijden en dan mag ze in het weekend mee naar huis.
Gas, rem en stuur zitten er redelijk op. Ze is wat rillerig en heel gevoelig, maar voelt tegelijkertijd toch safe aan. Vindt dingen als gaan verzitten etc, nog erg spannend, maar heeft geen enkele keer gebokt of iets dergelijks.

We gaan thuis nog even een maandje verder met 2 of 3x per week rijden zodat ze ook dat een beetje kent, maar daarna krijgt ze twee maanden "vakantie" om alles te verwerken. Wel wil ik dan weer het grondwerk en wandelen gaan oppakken. Eventueel gezellig mee als handpaard met mijn andere pony.
In de winter heb ik toch minder mogelijkheden om goed te trainen en werken aan onze vertrouwensband vind in minstens zo belangrijk als het rijden.

Galeobdolon; Goed dat je bij zo'n reactie eerst even de rug laat checken. Zou zonde zijn als je verder gaat met pijn.
Wat betreft het draak gehalte kan het zo maar te maken hebben met het weer of de puberteit.
Mijn oudere merrie doet dit overigens nog steeds af en toe, moet er blijkbaar toch uit ofzo.