Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:06

Haha wow, that escalated quickly

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:10

@Laura dat is een hele goede tip. Ga ik meteen vandaag mee beginnen. Hij vindt het halster omdoen eng en hoofdstel ook. Halster gaat nu wel maar is een beetje misgegaan in de opfok helaas. Heb ik weer iets nieuws om te oefenen, ik vind al die uitdagingen alleen maar leuk!

@Myrthee precies, ik heb ook genoeg mensen om me heen die vanaf de grond helpen gelukkig. Don heb ik al vanaf een halfjaar en het vertrouwen is zo groot. Ik vertrouw ook dat dit goed gaat. Fijn dat het bit zo gemakkelijk in gaat!

@nobel01 wat fijn dat het de goede kant op gaat en de benen dunner waren. Hier was en de longeerbak en bak onbegaanbaar. Hopelijk gaat t straks ook los goed en aan de longe.

@fillis haha wat goed zeg! Heel erg leuk spelletje zo.

@Liiesjjj haha plezier met een stuk plastic leuk om te zien en een goede schriktraining! misschien kan de paardendrogist Advies geven? Die heeft namelijk allemaal supplementen etc.

Ik ben zelf bezig geweest met heel veel grondwerk volgens de methode van Marijke de Jong. Ik volg haar straightness training ook samen met Don. Moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen Tijd meer bezig ben geweest met het longeren om de stemcomandos nog extra te bevestigen. Dit gaat echt super, fijne pony om mee samen te werken, af en toe lekker pubergdrAG maar dat mag. Ik wil nu het weer dooit weer beginnen Met het grondwerk om hem recht te richten en sterker te maken zodat hij mij beter kan dragen. Don is 1,48, ik 44 kilo En 1.53. Jaja zo licht als een veertje. Ben 4,5 maand geleden bevallen. Heb hard gewerkt en drie keer in de week gesport zodat ik straks uithoudingsvermogen heb en fit ben om in te rijden haah.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:15

Fillis schreef:
@K_nolan: de juiste hulp op de grond hebben is zó bepalend... maakt niet uit of het nou is dat diegene precies doet wat jij zegt en verder geen inbreng heeft, of juist wel waardevolle inbreng heeft, als het inderdaad maar die 1:1 samenwerking is...

@plutolover: ik snap heel goed dat het spannend is... mijn bijrijdpaard wouden de eigenaar en ik eerst eigenlijk ook wegbrengen. Konden alleen niemand vinden die het deed zoals wij het graag zouden zien. Toch zelf gedaan (wel gewacht tot ze 4 was, dat maakt echt veel verschil qua hoe ze het mentaal aankunnen imo)

@kellykeuhh: heel herkenbare post :j Ik heb nu vaak dat mensen mij in de weg lopen of te weinig rekening houden - juist omdat zij altijd paarden kopen waar alle knopjes al op zitten ;) dat het bij hun vanzelf gaat, is nogal wiedes... iemand anders heeft het zware werk al gedaan :D maar zonder gekheid, probeer het van je af te zetten en gewoon lekker met je eigen paardje bezig te gaan. Iedereen z'n reis is anders, vergelijken heeft geen zin :knuffel:

@Nobel01: fijn dat het weer iets beter gaat!

Qimm schreef:
Dat is leuk, verschil aanleren tussen geel en blauw. [...]Filmpje lijkt me wel leuk om te zien.

K_nolan schreef:
@Fillis Wat een leuke foto's en ik wil wel graag dat filmpje zien!

U vraagt, wij draaien!

[ Video ]

Helaas is de hoek niet helemaal ideaal, en vraag me niet waarom ik het woord 'blauw' zo vreemd uitspreek :') :') :')

Het is nog een work in progress, maar ik vind het grappig dat je hem op sommige momenten echt naar de targets kan zien kijken. De radertjes draaien :)*

Oh wat leuk zeg. Je ziet hem inderdaad denken 'geel, uhm, net was die daar... oh ja daar is die nu'

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:32

Ik ben ook niet graag alleen als ik met hem bezig ben. Als dit het geval is blijft het bij een extra lange poetsbeurt en oefenen we wat met kleine dingen zoals kusje (kopstoot }:0 ) geven.

Over het zelf doen en de begeleiding.. Je hoeft nog helemaal niet te beslissen wat je zelf wilt doen en wat niet, tegen de tijd dat het zover is merk je vanzelf wat wel of niet goed voelt! Ik ga vanaf april starten met lessen bij iemand die zelf ook handig is met grondwerk en zadelmak maken. Als het nodig is kan zij het van me overnemen.

@ Laura. Dit heb ik ook aangeleerd, erg fijn! In eerste instantie omdat ik niet goed bij zijn oren kan als hij zijn hoofd omhoog gooit. Maar met andere dingen is het ook heel fijn. Hier aangeleerd met een snoepje lekker laag geven. Inmiddels volgt hij netjes mijn hand mee naar beneden op de hoogte die ik wil.

@ Fillis, super leuke oefening! Deze kende ik nog niet. Je ziet hem echt nadenken, erg leuk!

@ Liesj, Dat ze het plastic ook vast blijft houden inderdaad, hahaa

Hier kan meneer eigenlijk heel goed voetjes geven. Maar nu ben ik aan het oefenen dat hij ze ook wat langer kan geven omdat de hoefsmid binnenkort komt en omdat hij wat mok heeft. Hij vind het toch nog best wel moeilijk merk ik. Hij verliest vrij snel zijn concentratie en daarmee ook zijn balans. Vervolgens is hij een 'boos' op mij en geeft hij zijn voet niet meer. :+ Gelukkig is het na een paar minuten weer goed en geeft hij zijn voeten weer braaf, hij vind de oefening gewoon heel stom volgens mij. Hier is de sneeuw al bijna weg, hopelijk kunnen we vanavond het grondwerk weer verder op gaan pakken. Volgende stap is de longeersingel en daarna het bit.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:15

Bij mij komt volgende week zaterdag de tandarts. Helaas was de tandarts en de castratie niet te combineren. Dus wil nu gaan oefenen nog tot die tijd zodat het misschien zonder verdoving gedaan kan worden. Hij moet zoiezo gaan vijlen/veilen. Nu dacht ik van ja kan wel oefenen met z'n mond aanraken maar ik heb niet z'n beksperder en een elektrische vijl liggen :Y) Hij heeft een meewerkend karakter dus ik heb stiekeme hoop dat hij het over zich heen laat komen maar aan de andere kant gaan de voetjes gewoon de lucht in als het hem te veel wordt :=

Iemand ideeën om het beetje te oefenen? (elektrische tandenborstel heb ik niet helaas _O-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:07

Hier gaat het met roesje. Zou niet weten hoe je dat oefent inderdaad

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:20

De twee jonkies zijn hier ook voor het eerst gedaan en verdoofd. Dit gaf geen problemen. Eventueel via Youtube laten wennen aan het geluid ofzo? _O-

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:51

Mijne zijn met de tanden inderdaad ook verdoofd. Ook omdat ik dominante draakjes heb die het anders allemaal niet toe staan.

Ik heb een kleine mijlpaal bereikt met mijn Dory! Dory kent wel zadel en hoofdstel etc, maar kan geen voetjes geven vanwege ataxie. De coördinatie in haar achterhand is slecht. Voorheen was een voetje vragen niet te doen, omdat ze geen balans had om te blijven staan. Inmiddels kan ze alle vier haar voeten geven zonder balans te verliezen. Dit houdt ze nog niet heel lang vol, dus uitkrabben gaat nog niet, maar we zijn er bijna *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:33

Hoe je de tandarts zou kunnen oefenen? Uh echt geen idee. Die van mij is in november naar de tandarts geweest maar hoefde niks gedaan te worden. Over 3 maanden mag die weer terug. Ik denk dat ik haar wel een roesje laat geven. Haar kennende kan ze toch wel even paniek krijgen.

@myrthee: wauw wat goed! Dat moet ook echt als een overwinning voelen! Hoe is het bij haar goed gekomen? Voeding? Veel oefenen? Heeft ze daar straks onder het zadel geen last van?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:38

Wij doen tandarts ook met een roesje. Nirvana had de laatste keer wat voortandjes eruit, die zijn ondertussen weer mooi aangegroeid :)

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 22:58

Hier ook met roesje. Geeft meer rust voor ze

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:09

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:19

Ja die tandarts probeert zoveel mogelijk zonder roesje te werken. Zelf hoop ik dat hij leert dat het helemaal niet eng of pijnlijk is. Mijn pony is namelijk een ramp met dierenartsen etc. Die kan je niet via de ader verdoven en via de spier zelfs na veel stress en gedoe. Maargoed de tandarts zei oooh ja dat komt wel goed hoor. Nou oké we gaan het zien. Met het geluid oefenen is een goed idee!

@nobel01 wat naar zeg! Hopelijk komt het toch gewoon goed maar snap ik dat je er moedeloos van wordt

@myrthee_ wauw wat goed! Zo leuk die mijlpalen **\O/**

Hier iig morgen de castratie. Vind het echt dood eng. Ben zo bang dat er iets mis gaat (teveel verhalen gelezen). En voor de eerste paar keer het hoofdstel in gehad **\O/**

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:24

Hoe wil je dan morgen castreren als via een ader verdoven niet lukt?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:25

Vulina schreef:
Hoe wil je dan morgen castreren als via een ader verdoven niet lukt?

Oh sorry voor de verwarring. m'n pony (merrie) is een drama met dierenartsen maar m'n hengst die is prima met dierenartsen maar toch heb ik de voorkeur voor zo min mogelijk verdoving als het realistisch is

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 01:55

Hier moet de tandarts ook weer komen binnenkort. Gaat hier ook onder een lichte verdoving. Is aangenamer voor de paarden en is ook voor onze dierenarts wat aangenamer. :(:)
Onze hengst was ook erg lelijk tanden aan het wisselen (had precies een stamp gekregen vooraan op zijn mond :') ), maar volgens onze dierenarts komt dit vaker voor en komt dat goed. Ondertussen inderdaad enkele weken verder en ziet er al véél beter uit.

Myrthee; Balans is inderdaad vaak lastig voor paarden met ataxie. Knap dat het al zo goed gaat! Omdat ikzelf extreem hyperlax/hypermobiel ben, kan ik mijn paarden hun achterste voeten vaak niet lang vasthouden. Zeker niet wanneer ze wegtrekken. Hier hebben ze geleerd dat ze voeten op hun teen moeten neerzetten zodat ik ze kan krabben zonder ik ze moet vasthouden. Dat kan misschien ook wel gemakkelijk zijn voor je paardje met ataxie?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:45

Nobel01 schreef:
Hier helaas weer uitstel. Voor de derde keer in 4 weken mega dikke benen, koorts, nu ook nog verkouden erbij.
Ik ben er echt niet gerust meer op dat het op kort termijn goed komt.
Andere veearts gebeld.
Nu 3 dagen penicilline spuiten, morgen moeten alle kosten van haar benen afweken( niet afkrabben), met speciaal spul van de dierenarts , daarna alle plekken met een zalf behandelen en daarmee inpakken in de stalbandages voor de nacht.
Iedere avond zalf en inpakken, en 1 keer per week wassen als dat nodig is.
Zeer veel vocht in de peesschede, wel regelmatig en beide benen, waardoor ik zelf nog niet denk aan een peesprobleem
De dierenarts denk nu ook nog steeds aan een huidontsteking, maar dit is al bijna 4 weken op en af, ik weet het ff niet meer.

Even out of the box, wellicht, heeft de DA al in de richting van vasculitus gedacht?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:20

Nobel, heel veel sterkte. Ik hoop dat je er snel uitkomt wat het is en hoe te behandelen. Lijkt me verschrikkelijk.

Blazer, mijn, toen 3 jarige e-pony hengst, was het helemaal niet eens met de castratie. Dit is uiteindelijk toch gewoon gelukt. Gaat dus helemaal goed komen! Succes vandaag!

Laura, voelt zeker mega goed! Toen ze bij me kwam viel ze al bijna om als ze wilde draven. Ze heeft eerst een paar maanden apart gestaan, op mijn vorige stal. Hier is ze door de beweging op de wei wel iets sterker geworden, maar merk vooral dat ze sinds we zijn verhuisd en ze in de kudde staat echt opknapt.
Wilde in eerste instantie kijken of er verbetering in zou zitten, want zo niet zou het toch ergens ophouden natuurlijk aangezien ze regelmatig omviel door gebrek aan balans.
Ze heeft van augustus tot en met oktober met de kudde dag en nacht buiten gestaan, nu in een grote paddock met de kudde en dat heeft haar zo goed gedaan. Door het spelen en doen heeft ze zo veel meer spieren en balans al ontwikkeld.
Dit probeer ik te ondersteunen met rechtrichten en dus balans training door voetjes op te tillen etc.
Een sportpony zal ze niet worden, want in de overgangen blijft ze kramperig, maar ik hoop wel dat ze straks onder de man in elk geval mee kan op stap en draf buitenritjes.

Kelly, dat is inderdaad het plan om aan te leren! Dan hoeft ze minder zelf balans te houden terwijl ik inderdaad wel kan wat ik dan wil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:25

Succes met de castratie Blazer en sterkte met de benen Nobel, hopelijk trekt het toch vlot weg.

Ik heb M zojuist weer zonder deken gezet zodat hij zich weer lekker als varken kan gedragen :')
Hij was ook blij dat de hooibal weer buiten kan liggen nu het droger wordt.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:14

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:38

@Filis, wat een fantastisch filmpje met die kleuren! Misschien is dat ook wel een idee voor die van mij, die snakt maar wat mentale uitdaging.

@Nobel1, wat vervelend zeg! Hopen dat het snel duidelijk is en vooral opknapt.. Niks aan zulke grappen :(

Die van mij is vandaag begonnen met het wisselen van haar voortanden. Ik probeerde de laatste tijd al elke dag even in haar mond te gluren en vanmorgen stak er ineens een voortand flink uit. Volgens mij voelt ze het flink, ze was nog aanhankelijker dan anders. En ze had al moeite met wortels eten maar nu is het echt een gevecht, toch een beetje sneu.

Wou net vandaag voor het eerst een hoofdstel in doen, misschien dat ik maar even een paar dagen wacht. Heb vorige week nog een jong paard tijdelijk op stal gekregen van een kennis, moet ik me daar eerst maar even op uitleven :o

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:14

@ Fillis wat een leuk filmpje zeg, je ziet de hersenen werken :D
@Blaze1994: ik oefen niet, hier krijgen ze een roesje; succes met de castratie! Hopelijk is hij snel weer de (nieuwe) oude.
@Nobel01 wat balen zeg; misschien eens wat foto's naar de kliniek sturen als second opinion?
@Debbie: die van mij is nu zijn tweede voortand net kwijt en die was ook extra knuffeling.

Morgen heb ik voor mijn merrie een kreupelheidsonderzoek; ze loopt niet helemaal lekker achter en wil toch zeker weten dat alles goed zit..
Van de week op mijn hengst gehangen, die vindt alles een stuk spannender dan mijn merrie. Morgen wil ik weer even hangen en misschien zelfs even zitten als alles goed gaat <3

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:48

Dankjewel allemaal. De castratie ging heel goed nu is het afwachten de komende dagen. Kan niet wachten om weer met hem te oefenen

@debbie bij die van mij zien de voortanden er ook niet helemaal lekker uit. Ik merk dat ook met hooi uit het hooinet eten. Dat wil hij nu liever niet :(:) Stelt mij gerust dat dit als het goed is allemaal goed komt. Ik heb hem natuurlijk nog niet zo lang dus ik hoop niet dat hij daarom zo lekker knuffelig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:21

@murthee: interessant om te lezen hoe het zo goedkomt. Die van mij had af en toe ook van die rare onbalans trekjes. Dat word nu gelukkig ook minder.

@k_nolan: vervelend zeg dat die niet lekker loopt. Ik hoop voor je dat het wat kleins is wat goed verholpen kan worden.

@blaze1994;fijn dat de castratie goed is verlopen.

Ik heb vandaag voor de 4de keer op Lady gezeten. Meteen na het longeren opgestapt en ze bleef braaf staan. Daarna 2 rondjes gestapt met iemand kort naast me en daarna aan de iets langere lijn. Ging ook super. Uiteindelijk draafde ze rustig aan en heb ik haar even laten draven(hadden we dat ook weer gehad }> ). Dat vond ze wel beetje eng dus steeds harder draven. Daarna nog stukje door de hele bak over de hoefslag gestapt en wat gespeeld met het gas en het stuur. Ze pakte het super op!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:44

Tandarts, daar maakte ik me nog het meest zorgen om. En dat ging het gemakkelijkste van allemaal! Bij Don was het elektrisch en kreeg een roesje.

@_Lauraaa_ wat super goed zeg!
@blaze1994 erg fijn dat de castratie goed is verlopen.
@k_nolan wat vervelend zeg dat ze niet lekker loopt. Hopelijk sluit het onderzoek alles uit. Verder heel veel sterkte, verschrikkelijk!
@debbie aah, heb je de tand nog kunnen vinden? Ik heb een keer een dop in stal gevonden. Ze kunnen er flink last van hebben.
@Opisop_shop Ohh lekker, is nu ook wel lekker zo met dit weer zonder deken!

Vandaag weer met bit geoefend, uiteindelijk in gekregen met een snoepje en flink beloond. Heb 1 bakstuk los gehouden. Ook geoefend met druk achter de oren dat het hoofd omlaag moet nav jullie tip!

Afbeelding
Dit is Don!