[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:21

Had je de oude fotoos ook meegestuurd naar de kliniek en hebben ze daarmee iets kunnen zeggen over de ontwikkeling?

Vraag, volgens mij is de reden van verkoop dat hij zo traag is en je daardoor rijtechnisch geen klik voelt. Het kan natuurlijk goed zijn dat het trage en niet fijn lopen een gevolg is van sluimerede pijn of ongemak. Als ik in jouw schoenen stond zou ik 100% zeker het dier op wat voor manier dan ook NIET in de verkoop doen. Dat is gewoon niet fair naar het paard want een brave met een geliefd kleurtje, daar kun je bijna vergif op innemen dat die in de handel komt. Ik zou het in eerste instantie proberen met speciaal beslag en inspuiten. Kans bestaat dat hij daarmee wel pijnvrij kan lopen (zoals eerder al aangegeven dat er genoeg paarde met een 4 op de stralen goed in de sport lopen met het juiste management) en dat hij dan ineens wel weer het droompaard kan zijn wat je hem altijd vond voor de traagheid een issue werd.

Als hij dat niet wordt, kun je de beslissing nemen of het voor jou volstaat om hem als grasmaaier te houden of dat je hem laat inslapen. Maar ik zou zelf de kans dat het weer dat fijne paard wordt dat je dacht gekocht te hebben, mezelf en het paard niet willen ontnemen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:24

Op deze manier geef je zowel hem als jezelf wat tijd, dat zou ik ook doen.

Weet je, als hij er nou al 25 was geweest, dan was de keuze misschien makkelijk geweest, dan had je hem misschien wel gewoon ergens op pensioen gezet of hem, als hij niet pijnvrij was, meteen laten gaan. Maar hij is er nou eenmaal pas 4.

Je wou hem verkopen, omdat je dacht dat hij niet het juiste paard voor je was, toch?
Nou blijkt hij al een hele poos pijn te hebben gehad, dus hoe hij zich nu toonde, was blijkbaar niet hoe hij was. (korter lopen = kreupel lopen; als hij aan 1 kant korter loopt, heeft hij toch pijn/last).
Ik zou echt proberen uitzoeken hoe hij is als hij pijnvrij is, wat je hopelijk binnenkort kan ontdekken. Als het verschil te groot is, en je hem niet pijnvrij kunt houden, weet je dan ineens wat je moet doen.
Maar stel dat daar het paard vanonder vandaan komt waar je zo verliefd op was, en dat je hem wel nog zou kunnen behandelen, wat zou je dan doen? Dat zijn natuurlijk twee alsen in éen zin, maar paarden gedragen zich nou eenmaal anders als ze met pijn lopen dus wie weet hoe hij is als hij zich weer beter voelt.

Ik hoop dat je hem goed krijgt, voor jullie allebei, ongeacht of je hem dan toch wilt houden of toch liever verkoopt. Ik denk ook dat inslapen hoe dan ook geen schande zou zijn; verschillende klinieken geven, als ik het goed begrepen heb, aan dat ze hem willen inslapen als jij dat wilt en dat wilt zeggen dat ze er toch een reden toe zien. Als een paard perfect gezond zou zijn, zouden ze dat namelijk niet aangeven. Jij bent nog steeds de enige die hem ziet en kent en kan beslissen wat uiteindelijk de beste keuze is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:34

Ketly schreef:
Wat het moeilijke in deze situatie is, is dat bij elke keuze wel iets negatiefs te vinden is. Inslapen zou te vroeg zijn want hij is nog happy, een nieuw baasje zoeken is kans op de handel en zelf houden dan kan ik hem niet het ideale plekje bieden wat hij nodig heeft. Op dit moment voelt elke keuze fout. Maar ik hoef gelukkig niet vandaag te beslissen..

Dat inslapen nu te vroeg is ben ik niet met je eens. Het dier heeft HKO en dat verslechterd vroeg of laat. In mijn ogen kun je hem beter laten inslapen nu hij nog 'goed' is en geen pijn heeft, als hem door laten lopen tot hij wel pijn heeft. Maar goed, ik heb al eerder gezegd dat dit voor mij het punt zou zijn om hem te laten gaan..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:05

Volgensmij heeft breakover verslag sowieso langer de tijd nodig om goed te kunnen bepalen wat het doet.

Hoe staat hij nu op zijn hoeven Ketly?

Ketly

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 20:56

Als jullie het niet erg vinden ga ik even niet meer zulke vragen beantwoorden en wil ik liever niet horen dat ik nu beter in kan slapen. Ik ga nu eerst kijken hoeveel pijn hij heeft zodat als ik hem inslaap ik ook weet waarom ik dat doe. Dat nu nog in twijfel trekken heeft niet echt zin. Ik moet een knoop doorhakken en ik heb nu een eerste stap gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 05:48

Lieve Ketly, volg je gevoel Y;(

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:49

Ik ben een stille meelezer. Was vooral benieuwd hoe en wat met Autan, want hij is natuurlijk echt prachtig!
Alleen deze wendig had ik niet verwacht.

Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met https://www.sporthorsemdc.com/ hun hoefsmid en dierenartsen zijn ook bij de paarden van de Olympische spelen als ik het goed begrepen heb.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:20

Ik reageer zelden in topics, maar dit topic volg ik al lang. Ik leef erg met je mee, de beslissing is zo moeilijk. Eigenlijk onmogelijk want wat jezelf al aangeeft, iedere keuze voelt verkeerd.

Mijn raad zou zijn: neem de tijd! Vraag niet aan jezelf wat je gaat beslissen als.... Doe wat redelijk in je vermogen ligt zoals inderdaad pijnstillers en aangepast beslag. Geef jezelf wat ademruimte door de beslissing voor je uit te schuiven naar de toekomst. Hij is nu volgens mij heel tevreden met zijn leven, zelfs al zou hij wat pijn hebben. Kijk over een paar maanden nog eens. Ga er dan zelf weer op, jij kent hem het beste en kunt bepalen of hij wel of niet wil lopen.

Mocht hij dan wel goed zijn, maar nog steeds zijn flegmatieke zelf kun je altijd nog kijken wat je doet. Misschien is er iets mogelijk van een leaseconstructie of betalende bijrijder? Het is zoals je zelf aangeeft een ontzettend fijn en braaf paard. Iemand anders kan er dan een droompaard aan hebben terwijl jij toch de controle over hem houdt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 10:13

Een kleine update. Hij staat nu 2 dagen op Metacam en gisteren heb ik hem losgegooid in de bak. Naar mijn idee loopt hij stukken losser en veel krachtiger, wat betekent dat hij wel echt pijn heeft normaal. Dierenarts zegt nog steeds dat ik het beste een ijzer kan proberen, ik weet niet of ze al in zouden willen slapen. Twijfel begint nu wel steeds meer toe te slaan omdat er blijkbaar echt pijn is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:18

Als jij hem in wilt laten slapen zal de DA niet meer moeilijk doen.

Ik heb het zelfde gehad (iets andere oorzaak) maar toen ik er aan toe was heeft de DA niet meer op iets als ijzers aangedrongen.
Mijn paard had ook echt pijn..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 10:48

Ik vrees dat ze hem nog te ‘goed’ vinden en dat snap ik ook wel, het lijkt gewoon een paard met weinig kwaliteit die iets korter loopt. Maar dit was hij gisteren:

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:50

Volg je gevoel, met ijzers kan het echt wel een tijdje goed gaan. Wie weet ook wel altijd, wie weet een jaar. Het is gewoon niet te zeggen. Door niemand, je weet gewoon niet wanneer het stopt met groeien of wanneer de ontsteking er weg is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:01

Ketly schreef:
Een kleine update. Hij staat nu 2 dagen op Metacam en gisteren heb ik hem losgegooid in de bak. Naar mijn idee loopt hij stukken losser en veel krachtiger, wat betekent dat hij wel echt pijn heeft normaal. Dierenarts zegt nog steeds dat ik het beste een ijzer kan proberen, ik weet niet of ze al in zouden willen slapen. Twijfel begint nu wel steeds meer toe te slaan omdat er blijkbaar echt pijn is.

Tsja fijn en niet fijn dat het met pijnstilling beter gaat
Je zou deze periode als referentie kunnen nemen.

Dus binnenkort wel een poging doen met speciale hoefijzers eronder.
En als hij binnen aanzienbare tijd zoals nu loopt, is het goed.

Loopt hij na 4-6 weken nog niet zoals nu is het een graadmeter om te zeggen dat het klaar is?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 11:07

Ik wil sowieso het speciale beslag wel nog een kans geven, wie weet is dat de oplossing. Ik heb wel een lijn voor mezelf getrokken dat ik niet ga inspuiten en dat traject in wil gaan. Voor mij is het duidelijk dat ik hem niet meer ga rijden en als hij met speciaal beslag niet pijnvrij zou kunnen zijn dan wil ik een eerlijke keuze richting hem maken. Waar ik me het meeste zorgen om maak is het haakje/uitsteeksel aan zijn straalbeen, waar alles van het mechanisme in zijn hoef langs komt en daardoor misschien snel meer schade aanricht.

Ik snap ook dat veel paarden nog jaren in de sport mee kunnen draaien en dat de artsen dit misschien ook met die wetenschap bekijken, maar het blijft een feit dat hij 4 jaar oud is, in 2 jaar tijd heel snel verslechterd is en dat hij weinig tot niet belast is. Ik geloof niet dat hij tot zijn 20e pijnvrij kan zijn en dat is wat constant in mijn hoofd omspookt. Hoe lang wacht je dan en hoe ver ga je?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:21

Wat een dilemma zeg. Ik snap je keuze heel goed als je hem zou laten gaan.

Jij wilt graag rijden en net als velen heb jij het paard niet aan huis. 2 paarden in pension is een bult geld dat heeft ook niet iedereen zomaar elke maand klaar liggen.

Elke maand moet het stalgeld toch betaald worden. Je betaald nu voor iets waar je "niks" mee kunt. ( en nee ik ben niet harteloos maar dit zijn op dit moment wel de feiten )

Aan de emotionele kant heb je gewoon een super gaaf braaf en machtig paard, die je het allerbeste gunt en dat is niet hemelen. Dat "hoort" toch nog niet op die leeftijd.

Ik ben het echter wel met de mensen hier mee eens dat als je hem toch verkoopt de kans ook groot is dat hij uiteindelijk in de "slechte" handel terecht komt. Die verhalen hoor je gewoon te vaak. Mensen kunnen gouden bergen beloven, maar ze nakomen is voor veel moeilijk en soms ook niet meer haalbaar door eventuele onvoorziene veranderingen.

Blijft lastig maar hij laat wel een mooi signaal zien door nu toch beter te bewegen.

Ga je er helemaal niet meer op? Ik zou als de pijnstilling goed zijn best doet toch een rondje maken om het ook te voelen. Als jij het niet meer zelf wil doen dan misschien degene die hem zou voorrijden? Op die manier weet je ook wat hij onder het zadel doet.

Hoe dan ook heel veel sterkte de komende tijd, het is allemaal al moeilijk genoeg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:34

Ik zou ook bang zijn dat hij in de handel terecht komt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar dat risico zou ik te groot vinden.

Ik zal nu wel heel veel mensen over me heen krijgen: Maar mocht je voor inslapen kiezen en een DA wil niet meewerken, zou je ook nog de slacht kunnen kiezen.
Desnoods dan niet voor consumptie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:39

Qua verkopen… tja ik ben daarin ook een voorbeeld met Tet. Die is uiteindelijk nooit een dag kreupel geweest en loopt nu nog steeds in de manege lessen. Maar ik heb daar zoveel stress van gehad, vooral toen ik niet wist waar ze was.

Geef het een maand of twee houd je dierenarts op de hoogte van hoe het gaat. Zo weet die ook dat het bijvoorbeeld niet ineens besloten is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:46

Ketly schreef:
Ik wil sowieso het speciale beslag wel nog een kans geven, wie weet is dat de oplossing. Ik heb wel een lijn voor mezelf getrokken dat ik niet ga inspuiten en dat traject in wil gaan. Voor mij is het duidelijk dat ik hem niet meer ga rijden en als hij met speciaal beslag niet pijnvrij zou kunnen zijn dan wil ik een eerlijke keuze richting hem maken. Waar ik me het meeste zorgen om maak is het haakje/uitsteeksel aan zijn straalbeen, waar alles van het mechanisme in zijn hoef langs komt en daardoor misschien snel meer schade aanricht.

Ik snap ook dat veel paarden nog jaren in de sport mee kunnen draaien en dat de artsen dit misschien ook met die wetenschap bekijken, maar het blijft een feit dat hij 4 jaar oud is, in 2 jaar tijd heel snel verslechterd is en dat hij weinig tot niet belast is. Ik geloof niet dat hij tot zijn 20e pijnvrij kan zijn en dat is wat constant in mijn hoofd omspookt. Hoe lang wacht je dan en hoe ver ga je?

Nou lees ik al een poos af en aan mee maar hier wil ik je toch een overweging meegeven:
Je wacht altijd te lang en je gaat altijd te ver. Maar dat stel je achteraf pas vast, dus pleur die gedachtes overboord. Die gaan je toch niet helpen.

Als ik in jouw situatie stond, zou ik als eerste willen weten: is hij echt, aantoonbaar, slechter dan 2 jaar geleden? Lees: heb je die oude foto's en kun je die naast je huidige foto's leggen? Dat is hard bewijs, op basis waarvan je iets kunt beslissen.

Tweede overweging: een verhaal van een smid over een kreupel paard. Dat paard liep goed als je die wat afwijkend op z'n voeten zette, waardoor de pezen over een goed stukje bot bleven glijden.
Ik denk dat als je een schijn van kans hebt, je ergens in die richting moet zijn. Een ijzer zou kunnen helpen, maar hoeft niet. Dat is echter niet te beoordelen vanaf een beeldscherm.

Zoek dus een smid, een Vakman, die het universum kent en nergens voor terug deinst, zelfs al schrijven alle boekjes anders voor.

Vanachter een beeldscherm kom ik niet veel verder dan dit en rest mij slechts om je vooral veel wijsheid toe te wensen. Laat je vooral niet opjagen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:20

Ik lees je topic al een tijdje mee en kruipen nu even onder de meeleessteen uit omdat ik het zo'n trieste sutuatie vind.

Ik zie geregeld het een en ander over lasertherapie voorbij komen en ook ingezet zou kunnen worden bij HKO. Misschien kun je Janderegelaa hiernaar vragen?

Veel sterkte en neem de tijd om nog dingen in en uit te sluiten en vandaar een plan te trekken. Dit besluit komt niet op een dag aan.

Overigens de reacties op de adviezen van de DA: ik denk dat ze hier goed het verdriet aanvoelen en daarom vooral eerst met behandel opties komen. Dat is ook maar net hoe je zelf het probleem voorlegt. Waarschijnlijk staan ze heus wel open voor de 'laatste' optie.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 16:10

De adviezen zijn heel goed bedoeld, maar ik wil liever even mijn eigen pad trekken omdat ik hierdoor erg in de war raak. Ik krijg zelfs priveberichten dat ik beter kan stoppen met paardrijden omdat ik hem niet meer wil gaan rijden. Ik moet echt even mijn eigen plan gaan trekken en wil best blijven updaten, maar het wordt me allemaal even te veel.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:11

Misschien is het beter voor je om dan bokt ook even niet te openen. Mensen blijven toch goed bedoeld adviezen geven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:20

Welmoed, en dat is niet de omgekeerde wereld omdat? Als iemand aangeeft (even?) geen adviezen meer te willen, dan hoeven anderen dat toch niet links te laten liggen?

Ts, je geeft gewoon aan dat je veel adviezen hebt gehad, wat jou past, haal je er uit. Wat niet past, laat je links liggen. Vertrouw op jezelf. schrijf gewoon voor jezelf op wat je wilt doen en vooral wat niet. En probeer dat als rode draad aan te houden. En verder, jouw paard, jullie weg. Je hebt enkel aan jouw paard verantwoording schuldig, verder aan niemand. En als je het niet meer weet, zijn er best mensen waar je mee zou kunnen sparren.

Toch advies. Oeps. Drammer#1

Wil je vast sterkte wensen want welk pad je ook bewandelt, het zal lastig worden

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:39

Ketly schreef:
De adviezen zijn heel goed bedoeld, maar ik wil liever even mijn eigen pad trekken omdat ik hierdoor erg in de war raak. Ik krijg zelfs priveberichten dat ik beter kan stoppen met paardrijden omdat ik hem niet meer wil gaan rijden. Ik moet echt even mijn eigen plan gaan trekken en wil best blijven updaten, maar het wordt me allemaal even te veel.

Oh wauw, dat is wel heel naar allemaal zeg. Zullen we het even vriendelijk houden hier!?
Ik ben trouwens stiekem wel nieuwsgierig naar bewegend beeld, als je zegt dat hij al verandert. :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:46

Nee dat is zeker zo, zo bedoel ik het ook niet. Het zou het fijnste zijn als mensen haar wensen niet zouden negeren en ze ons nog wel op de hoogte kan houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:48

Luister vooral naar je eigen gevoel! Uiteindelijk is het jouw beslissing! :(:)