[VOLG] Stal de Bonte Dijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 15:51

Mag ik even van mij afschrijven over mn lieve vriend Botticelli?

Zoals jullie weten heeft hij een breuk in zn rug gehad, is hierdoor veel bot ontwikkeld en atrose rond zijn SI gewricht, hier zijn we deze zomer achter gekomen. Nu hij nog lekker op de weide staat geloof ik wel dat hij een oke leven heeft, compleet pijnloos zal hij niet zijn. Maar hij doet lekker zn eigen ding, is alert, eet goed, kan omrollen maar echte actie in de taxi dat gebeurd niet meer. Maar hij stapt wel lekker vlot en bij het binnen zetten is hij ongeduldig en heeft die wel power op zijn manier.

Maar goed, nu kan hij nog op de wei maar dat zal deze maand ook wel voorbij zijn. En dan is het winter, hij zal meer last krijgen van zn atrose en staat overdag alleen in de paddock (met uitzicht op de merries en wat er allemaal om het huis gebeurd inclusief overburen en winkel naast ons huis). Maar in de paddock is geen spannend leven voor hem, het is een paard geweest wat altijd graag werkte en slim is, hij mag graag uitgedaagd worden. De hele dag op de wei is eigenlijk al saai voor hem.

Hij wordt op de kliniek bekapt omdat het dan onder verdoving kan. Hier zagen ze vorige week dat hij rotstraal heeft, ik kan dit thuis niet behandelen omdat ik geen voet van de grond krijg. Dit doet hem pijn en hij is krampig, dus het is hoog in de lucht en dan snel weer aan de grond. Over 3 weken ga ik terug met hem om te kijken hoe zich dit ontwikkeld, als dit de verkeerde kant op gaat kan hij opgenomen worden voor behandeling...

Afgelopen weekend sprak ik iemand die dierenarts is en zij zei, voor wie doe je het?

Ik had zelf al besloten dat ik hem niet op ga laten nemen, dan wordt de opstelsom te groot. Ik leef wel met de gedachte, beter een dag te vroeg dan te laat, let them go on their good days. Maar wanneer is dat dan? Ga ik hem proberen door een winter te trekken, voor wie? Moet ik hem besparen voordat hij echt pijn gaat krijgen? Of ga ik wachten tot dat de artrose zo vervelend voor hem is en laat ik hem dan gaan?

Afbeelding

Alja

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:55

Wat een lastige keuze waar je voorstaat!
Ik geef dan advies want ik denk dat je in je hart wel al een keuze hebt gemaakt.

Sterkte

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:57

Wat een lastige keuze, arme Botticelli. Ik denk dat je je keuze al hebt gemaakt. Doen wat goed voelt.

Alvast veel sterkte!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:03

Arme Botticelli, arme jij!! Heel veel sterkte met het maken van je keuze. Welke je ook maakt, het zal altijd vanuit liefde zijn dus altijd de juiste.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:37

He verdorie, arme Frits.
Maar wat First al zegt, eigenlijk weet je het antwoord al wel.
Prik een dag wat goed voelt voor je en stel het niet te lang uit.
Dan wordt het alleen maar moeilijker voor je.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid.
En weet dat je hem nog een goede laatste de tijd hebt kunnen geven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:15

Paard leeft met de dag, jij hebt hem nog een super leven gegeven. Hij zal niet doorhebben dat zijn laatste uur is geslagen. Wel sterkte want dit zijn nooit leuke beslissingen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:18

Ts, geeft zijn blik op de foto een representatief beeld? Of is het de typische moment opname?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-25 18:29

Dankjewel voor jullie lieve berichtjes. Als ik hem niet zie en zeg maar het verhaal lees wat hier staat dan denk ik, zodra de paddock tijd is aangebroken dan is het goed geweest. Maar als ik hem dan zie staan op de wei, als die hinnekt om zn brokjes, hij nog altijd zn touwtje zelf wil vast pakken dan denk ik, maar is het niet te vroeg? Of is dat juist wat betekend, let them go on their good days?

Rocamor ik denk het wel, ik vind dat hij daar een hele lieve blik heeft en dat is hij ook. Zo keek hij ook voordat hij naar belgie ging.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:33

Zonder voor info, vind ik hem een heel bedenkelijke blik hebben. Bijna richting pain face.

Respect voor je dat je er zo mee bezig bent. Moelijke maar moedige beslissing. Heel veel sterkte!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:32

Ik zit precies in dezelfde situatie. Mijn paard kan nu nog korte vlakke stapritjes aan, maar ook ik vrees het paddock seizoen.
Ik heb het piekeren losgelaten, Iwan verteld me zelf wel wanneer het genoeg is. Hij hoeft niet te schreeuwen.. kleine signalen zullen voldoende zijn. Nu geniet ie nog..en ik geniet van hem.

Sterkte.. Botticelli verteld je wel wat je moet doen.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:00

Dat heb je mooi geschreven SjonnieZ, dat ging ook door mij heen toen ik het verhaal las. Je bent al zo goed bezig met zijn welzijn en ik denk dat je de rotstraal even af moet wachten. Dat je al een heel duidelijk beslismoment hebt voor jezelf. Als de rotstraal toch opknapt en hij is verder oke, hangt het van zoveel factoren af waar je verder geen invloed op hebt of voorspelling over kunt doen. Sterkte!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:06

SjonnieZ schreef:
Ik zit precies in dezelfde situatie. Mijn paard kan nu nog korte vlakke stapritjes aan, maar ook ik vrees het paddock seizoen.
Ik heb het piekeren losgelaten, Iwan verteld me zelf wel wanneer het genoeg is. Hij hoeft niet te schreeuwen.. kleine signalen zullen voldoende zijn. Nu geniet ie nog..en ik geniet van hem.

Sterkte.. Botticelli verteld je wel wat je moet doen.

Mooi geschreven, zo sta ik er ook in. Mijn oudje heeft ook zijn ups and downs.
Ik snap dat paardenbaasjes pijn, onrust etc zoveel mogelijk willen voorkomen, maar ik wil mijn paardje ook zo lang mogelijk bij me houden. Ik kan hem niet alvast maar laten gaan wanneer het nog relatief goed gaat. Wil zoveel mogelijk tijd met hem hebben en ben er van overtuigd dat hij mij wel laat weten wanneer het niet meer hoeft of gaat en het teveel wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:04

Sterkte maar ze vertellen het jou zelf op het moment dat het zo ver is. Enige wat je moet doen is het verder voor het dier regelen want dat kunnen ze zelf niet.
Afgelopen zomer zelf mee gemaakt met mijn herder. 8,5 jaar en ik ging naar de dierenarts met het idee een forse anaalklier ontsteking. Niet voor de diagnose vergevorderde kanker....
In eerste instantie werd tot ontsteking als mogelijkheid gezien dus op zware antibiotica en pijnstilling. 10 dagen later was het enkel gegroeid en gaf het wel duidelijkheid dat ook operatie niet realistisch was. Mijn altijd agressieve herder was toen al relaxt bij de dierenarts wat echt op viel. Ik heb toen 1 week genomen om afscheid te nemen omdat die week nog goed te overbruggen was voor hem. We hebben nog prachtige herinneringen gemaakt maar toen het moment van inslapen kwam liet hij de dierenarts rustig alles doen zonder enige agressie om vervolgens bewust op mijn man te gaan liggen en weg te zakken. Mooier kon gewoon niet. Zijn moment was daar en wij mochten hem begeleiden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:08

Ik ben het er niet mee eens dat ze het zelf laten zien of laten merken. Als ze het al laten zien is het doorgaans al ondraagelijk voor hen omdat paarden gewoon niet snel laten merken dat er wat scheelt. Ik twijfelde ook om mijn paard in te slapen. Uiteindelijk is hij vanzelf gegaan en dat vond ik achteraf gezien verschrikkelijk.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 11:16

Ik ben dat eigenlijk wel met je eens Furst. Om twee redenen, Botticelli is absoluut geen miepert, hij is heel hard voor zichzelf en gaf nooit goed aan als hij ergens pijn had. De andere reden, de atrose en botwoekering is sluipend. Een geval van kanker of iets is veel duidelijker maar met dit is het heel moeilijk om in te schatten wanneer het genoeg is geweest.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:28

Poeh Roos, wat een overuren in je hoofd :knuffel:

Ik kan alleen mijn eigen ervaring met je delen met mijn vorige paard. Die had een blessure wat niet meer goed zou komen en het alleen maar slechter zou worden.
Hij had nog niet veel pijn en daarom gunde ik hem nog een zomer op het land bij zijn vrienden.
Een paddock seizoen werd hij niet gelukkig van, dat heb ik hem dan ook bespaard en heb hem einde van het weide seizoen laten inslapen.
Nog steeds niet met te veel pijn, maar wel met ongemak in bewegingen.
Ik wou niet wachten tot het moment dat hij wel pijn zou laten zien en ik wou geen paard zien in de paddock wat zich zou vervelen.
Misschien zouden anderen het te vroeg vinden dat ik deze keuze had gemaakt, maar ik maakte het juist uit liefde en respect naar hem.
Tot op de laatste dag was hij gelukkig en de rest heb ik hem bespaard gehouden.

Ik zeg niet dat jij dit ook moet doen, maar wil je wel mee geven dat dit ook oké is.
Uiteindelijk maak je je besluit voor hem, welk moment dan ook

Heel veel sterkte in ieder geval :knuffel:

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 12:00

Dankjewel Jolanda, het is idd een vergelijkbare situatie. Voor wie doe ik het om hem weer 6 maanden in de paddock te zetten? Wanneer gaat hij echt te ongemakkelijk worden? Hij heeft denk ik wel genoeg ellende meegemaakt in zijn leven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:14

Om even een 'kritische blik' te werpen, ik vind een paard moeten verdoven omdat hij anders zijn benen niet op kan tillen wel echt heftig. Dat betekent voor mij dat hij bij elke pas die hij doet pijn heeft. Hij rent niet meer, hij stapt alleen nog. Ik vind hem ook een painface hebben.
Dit zeg ik even heel hard, maar dit bedoel ik enkel om even eerlijk te zijn. Voor mij zou dit dus al te ver zijn, en dat bedoel ik niet banketstaaf naar jou.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:12

Nou voor het complete beeld even een filmpje van hem gemaakt los in de bak. Het is een lang en saai filmpje, maar geeft wel een compleet beeld van hem. Hij was vandaag wel fris op zn eigen manier. Als hij los is moet je hem altijd even motiveren, ook toen die nog Z liep. En t geluid is ook altijd al zo geweest wat die er bij maakt. Vanmiddag in de wei zag ik hem ook nog even voorbij galopperen, dus hij beweegt wel uit zichzelf maar het is een nuchter paard, die vliegt niet zomaar door de wei heen dus daarom zie ik hem niet vaak harder gaan dan stap.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:29

josewoos schreef:
Poeh Roos, wat een overuren in je hoofd :knuffel:

Ik kan alleen mijn eigen ervaring met je delen met mijn vorige paard. Die had een blessure wat niet meer goed zou komen en het alleen maar slechter zou worden.
Hij had nog niet veel pijn en daarom gunde ik hem nog een zomer op het land bij zijn vrienden.
Een paddock seizoen werd hij niet gelukkig van, dat heb ik hem dan ook bespaard en heb hem einde van het weide seizoen laten inslapen.
Nog steeds niet met te veel pijn, maar wel met ongemak in bewegingen.
Ik wou niet wachten tot het moment dat hij wel pijn zou laten zien en ik wou geen paard zien in de paddock wat zich zou vervelen.
Misschien zouden anderen het te vroeg vinden dat ik deze keuze had gemaakt, maar ik maakte het juist uit liefde en respect naar hem.
Tot op de laatste dag was hij gelukkig en de rest heb ik hem bespaard gehouden.

Ik zeg niet dat jij dit ook moet doen, maar wil je wel mee geven dat dit ook oké is.
Uiteindelijk maak je je besluit voor hem, welk moment dan ook

Heel veel sterkte in ieder geval :knuffel:

Deze zin pik ik er even uit: “ Nog steeds niet met te veel pijn, maar wel met ongemak in bewegingen.”

Dat is wat ik bedoel met ze vertellen het je wel.
Als je wacht dat ze stokkreupel zijn of niet meer in de benen kunnen komen ben je te laat. Kijk je naar de subtiele signalen dan ben je op tijd.

Dit vraagt wel de moed, om te durven kijken.

Dat wat jij beschrijft heb ik met mijn vorige paard net zo gedaan. Deze is jonger en fysiek nog wat “beter” maar zodra hij subtiel ongemak laat zien mag hij gaan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:06

Na het zien van de beelden blijf ik bij mijn mening. Ik zie een paard wat moeite heeft met liggen en opstaan. Een paard wat volgens mij wil rennen en gek doen, maar ipv daarvan enkel rond blijft stappen, een kleine uitbarsting daargelaten. Natuurlijk is hij nog steeds vrolijk, maar linksvoor is hij sowieso al niet fijn in het mechanisme. Die ontlast hij ook met het rollen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 16:17

We hebben net met wolvega gebeld, afspraak gemaakt voor aanstaande maandag om 16 uur ;(

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:57

Heel veel sterkte! Y;(

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 16:58

Sterkte, geniet de komende dagen nog maar goed van elkaar.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:00

Heel veel sterkte!