Nog niet altijd even vlot, maar steeds vaker kan ik Jenara wel echt mooi vooruit rijden! Veel succes met de lessen en training
is echt een superleuk proces! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nog niet altijd even vlot, maar steeds vaker kan ik Jenara wel echt mooi vooruit rijden! Veel succes met de lessen en training
is echt een superleuk proces!
) en wat meer overgangen te rijden. Of in de bak balken en/of pionnen te zetten, zodat we meer doelgericht kunnen werken en het op die plek interessanter kunnen maken.

Het blijft toch altijd wat zoeken wat werkt en wat niet.
Laat staan dat ze daar actief moet stappen.

Het zijn gewoon dikke stukken steen op een harde ondergrond en dat stapt gewoon niet lekker. Ook met hoefschoenen/ijzers kan ik me voorstellen dat het niet lekker loopt.
Het is altijd fijn om ervaringen van meer ervaren personen te lezen.
Zodra het paard kan stappen, draven, stoppen en sturen in de bak gaan ze mee naar buiten. Dat is sowieso al 20-30 min stappen over straat en dan nog een stukje over wat landweggetjes draven. Dat word dan uitgebreid kijkend naar wat het paard kan maar natuurlijk ook naar wat de ambitie met het paard is. Je ziet vooral met de Arabieren dat die van nature zo'n goede stamina hebben dat je echt al heel snel merkt dat ze duidelijk sterker worden in het lichaam en snel verder kunnen.
Ik ben nu bezig met een project daarin en hoop zeer binnenkort persoonlijke trainingsschema's en voedingsschema's aan te kunnen bieden.
Heel erg interessante richting heb je gekozen! 
) en anders werken aan de longen met balkjes en eventueel bandages om de poep/dubbele longe. Ik heb het achterste deel van een pessoateugel losgeknipt en gebruik dat achter de kont door. Dan heb je dat gedoe in de mond niet. En dan goed voorwaarts zetten.

Ik heb op dit stuk ruim een half uur bezig geweest. Als Aliaa niet vooruit wilt, is ze met geen stokken vooruit te krijgen.
Echt niet... De vooruit deed het niet, dus heb ik haar gedraaid en zijn we die hele baan tot op straat achteruit gegaan.
We waren halverwege toen er een wagen aankwam, waardoor ik Aliaa moest draaien en we een stuk terug moesten. Toen deed de vooruit het wel natuurlijk en konden we deels opnieuw beginnen.
Ik heb een poging gedaan om elk pasje voorwaarts uitbundig te belonen, maar het mocht niet baten. Gelukkig kan ze achteruit gaan, anders stond ik er nog.
Hier en daar nog wat onzeker, maar na aanmoediging deed ze het wel. En elke keer we paarden tegenkwamen, vertikte ze het om verder te gaan. Gelukkig was ze enkel die eerste keer het moeilijkst.

Voor de rest kan ik er eigenlijk bijzonder weinig, moet dringend nieuwe routes gaan verkennen 

En als het kan dan ohz er alsnog 1 à 2x langs. Leren ze heel erg veel van en ze bouwen er vertrouwen van op. Varekaj schreef:Ik heb liever eentje die hoe dan ook nog in beweging blijft hoor. Als ze muurvast staan buiten en ze merken dat het in hun voordeel werkt, dan ben je niks meer als ze dat in de bak ook gaan doen.
Been there done that, liever niet. Ook uit stilstand kunnen ze plots bokken of wegschieten trouwens![]()
In de bak rij ik gewoon door, desnoods met een grote boog en steeds dichter maar hij moet blijven bewegen. Op buitenrit durf ik gerust afstappen, aan de hand erlangs en dan er ergens weer op zien te gerakenEn als het kan dan ohz er alsnog 1 à 2x langs. Leren ze heel erg veel van en ze bouwen er vertrouwen van op.
Varekaj schreef:Ik richt me ook wel tot Eventing en dan heb je toch wel graag eentje waar je ohz kan werken aan iets eng voorbijgaan. Afstappen in een parcours is niet aan te raden
Ik ben meer voor de recreatieve bosritjes, dus ik heb liever dat de mijne gewoon gaat stilstaan als die iets eng vind, dan dat ik 180° de andere kant op ben voor ik weet dat er ergens iets eng was 
Op zich vind ik het geweldig dat ze het zo flink doet hoor! Met mijn overleden merrie zou ik dit nooit moeten geprobeerd hebben. Maar Aliaa zit nog niet geweldig comfortabel in galop. Dit zal zowel met haar als met mijn balans te maken hebben. Galop is echt zo lang geleden bij mij
Ze was absoluut niet bang daar. Bij de varkens was ze wel bang, maar daar wilt ze op zich wel door, alleen niet vlak langs de varkens.
Dan heb ik nog liever mijn koppig ezeltje die het vertikt om 1 stap vooruit te zetten.
Jenara schreef:Ik ook.Ben in ieder geval benieuwd hoe Aliaa verder gaat ontwikkelen!

Varekaj schreef:Ezels zijn volgens mij nu allemaal weggehaald.Gewoon zorgen dat je stevig ziten oefenen op varkens. Al vind ik ezels veel gevaarlijker maar die zitten hier nergens geloof ik.