Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi4

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:30

Hier is de koop niet door gegaan. Ik zou de eigenaren een “forever home” beloven en ik vond dat er te weinig een klik was met het paard. Het was echt een mooi aanbod maar ik voelde een te grote druk en angst dat de klik niet (meer) zou komen, wat dan? Daarbij kwam dat ik oprecht wat tranen zou laten als ik afscheid zou moeten nemen van mijn bijrijdpaard...

Nu speelt al vanaf het begin met mijn bijrijdpaard soms de dagdroom van “wat als”.
Ze heeft een tijdje te koop gestaan een half jaar voor ik met haar begon maar (naar mijn mening) kwaliteit-prijs niet helemaal eerlijk...dus uit de verkoop gehaald omdat “niemand haar wou aan die prijs”.

Soms droomde ik dus, tot de eigenaar haar moeder zei “X gaat echt nooit meer weg”. Toen heb ik mijn “dromen van” opgegeven...

Ik stuurde eigenaar daarstraks een bericht ivm ziek zijn + vakantie en we begonnen te praten over het rijden en onze band. En nu vroeg ze zelf of ik haar “ooit” wou overkopen...wauw, die kwam binnen...

Was natuurlijk erg benieuwd naar de prijs gezien de vroegere advertentie en het feit dat ze weet dat ik dus een emotionele band heb. Wel...de prijs is de helft van wat ik had gedacht incl haar spullen! _O- *\%/*
Ook zou ze alleen aan mij willen verkopen omdat ze dan weet dat ze goed terecht komt, voor de rest is ze helemaal uit de verkoop. Er is dus totaal geen druk/haast en dat voelt zo fijn.

Ik heb gezegd dat ik er serieus over ging nadenken deze twee weken dat ik niet naar paard toe ga en dat we het er verder over zullen hebben als ik terug ben...

Ik heb een paar Posts geleden gezegd dat ik de eigenaresse niet echt “vertrouw” als verkoper (ging over advertenties Ih algemeen en zij kwam als voorbeeld gezien wat ze mij verteld over haar 1 jarige vs wat er in de advertentie staat) hoe zouden jullie daar mee omgaan/laten doorwegen?Ik ken het paard natuurlijk wel al een tijdje...

Spannend!!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:08

Lastig steffi, maar als je echt een klik met het paard hebt zou ik er wel voor gaan denk ik. Ikzelf heb ook heel vaak over wat als nagedacht mbt bijrijdpaard en ik zou het ook doen mocht het ooit voorkomen. Wel zou ik voor de zekerheid laten keuren je weet het nooit nml :).

Mijn zoektocht staat helaas even stil. Ons huis en auto vreten momenteel wat meer budget dan gepland plus ik heb nu ook weinig tijd voor een eigen paard. Merk dat ik niet elke dag zin heb om met de paarden bezig te zijn. Wellicht komt het wel weer als de verbouwingen een beetje voorbij zijn :j

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:13

@Elina: ja eigenlijk kan ik niet beter wensen. Keuren sowieso, toch klinisch. T is een merrie van net 17, eigenlijk 2 jaar boven mijn max grens...
Ze heeft eerst in de sport gelopen en nadien als fokmerrie gediend. 3 veulentjes gekregen en dan verkocht. Bij huidige eigenaresse nog 1 veulen die nu dus een jaarling is. Goede, mooie veulens. Kan online gewoon alles inkijken gelukkig. Als ik ze koop wil ik ze nog 1 veulentje geven, als mevrouw op pensioen gaat kan ik dan (hopelijk) verder met dat veulentje. (Ze mag wel bij mij haar oude dat slijten, dat staat vast. Anders heeft het ook geen nut om haar nu nog te kopen).
T is wel echt een merrie met pit. Zeker nog niet versleten! Ze leert me elke dag nog de nodige dingen bij haha.
Ze heeft zelf ook nog genoeg manieren (opnieuw) te leren, en ook onder het zadel is er nog werk (ook opnieuw, niet raar na 4 veulens) en huidige eigenaresse doet er dus niks meer mee, heeft paarden genoeg/te veel. Maar die training kunnen we natuurlijk tot ik haar echt koop al rustig verder zetten. En de prijs is écht gunstig...als ze zou weg gaan voor wat ik in mijn hoofd had zou ik het niet doen denk ik. Niet mogen doen, dat zou “dom” zijn ondanks onze band...maar voor wat ik haar “mag hebben”...Wauwie <3 dan heb ik (onvoorziene omstandigheden daarbuiten gelaten) mijn bijrijdpaard én een veulentje voor nog minder dan mijn huidige budget voor een paard *\o/*

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:28

Klinkt goed! En zeker als je er een veulen uit kan en mag halen.

Ik weet niet of ik haar zou laten keuren. Dat zou voor mij geen meerwaarde hebben. Wel zou ik haar voor het dekken laten checken op haar eierstokken, baarmoeder et cetera.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:48

@isabel oprechte vraag, waarom zou dat geen meerwaarde hebben? Soms denk ik namelijk wel eens: ze is zo ook al 17 geworden...weet niet wat er dan nog écht mis kan zijn waardoor ze niet nog wat ouder kan worden op dezelfde manier zoals nu...langs de andere kant is er echt ingedramd om nooit te kopen zonder keuren...
Checken voor het dekken, dat sowieso!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:03

Je rijdt haar op dit moment nog vrij actief. Dat zou niet kunnen als er iets heel erg mis zou zijn. Daarnaast ken je het paard al en als je laat keuren en de dierenarts keurt haar goed met een hele kleine bemerking ivm de leeftijd, ga je je daar alleen maar zorgen over maken. Nog een reden: je wil haar laten dekken om verder te gaan met haar jonkie. Mocht ze nu écht te kreupel worden en ze heeft het veulen al gehad, kan je haar erdoorheen slepen zonder te rijden of haar laten gaan. Immers heb je haar opvolging dan al. Al is deze reden niet de belangrijkste.

Ik heb het paard dat ik nu heb ook niet laten keuren. Ik had hem op dat moment al een half jaar in bruikleen samen met zijn toenmalige eigenaresse. Zij had hem op dat moment al drie of vier jaar. Toen zijn overleed heb ik hem overgenomen zonder te keuren. Wetend dat hij een zadel trauma had (ik wist niet of ik hem onder het zadel zou krijgen), wetend dat hij zomereczeem had (wat niet minder wordt ;) ) en een raar loopje in verband met een val van vroeger. Als ik hem had laten keuren, had hij waarschijnlijk niet goedgekeurd geworden en daar vind ik hem te leuk voor. Dat was een beetje hart voor mijn hoofd. :+

Inmiddels gaat het overigens heel goed. Ik heb denk ik een goede gok genomen. Ik kan er inmiddels rustig op stappen en ook zijn rare loopje wordt steeds minder terwijl zijn karakter steeds leuker wordt, dus dat is mooi meegenomen. :D

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:57

Steffi, als het goed voelt, doen. Beter later spijt hebben dan spijt hebben dat je het niet gedaan hebt. Laat haar dan klinisch keuren, dat zijn de kosten ook niet. Je hent als koper namelijk ook nog zoiets als onderzoeksplicht. Maar denk er inderdaad even goed over na. Pas het bij het gene wat jij in de toekomst wil en kan zij dan aan je verwachtingen voldoen?

Mijn hopelijk toekomstige paard word vrijdag gekeurd. Ik heb er nu al buikpijn van haha. Ik ben echt nerveus. Ik ken haar al heel haar leven en ze is nog nooit een dag kreupel geweest dus ik verwacht dat het wel goed komt, maar toch blijft het spannend. Ik had haar eigenlijk nog 1 week langer in training/ op proef. Maar het past gewoon goed en het gevoel is goed. Dus heb besloten niet langer te wachten en het avontuur gewoon tegemoet te gaan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:03

Ik zou wel keuren hoor Steffie, tenzij de prijs echt heel laag is. Een klinische keuring kost €150 of zo, stel dat er iets gevonden wordt, misschien geeft dat ruimte voor onderhandeling en hou je meer budget over om een hele mooie hengst te kiezen.

Ik kon mijn bijrijpaard voor €1500 overkopen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat zij mij niet zou geven wat ik wil in een paard. Haar had ik niet laten keuren, maar alles vanaf het dubbele bedrag zou ik zeker (in ieder geval) klinisch laten keuren.

NickydeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:04

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik goed zit maar ik wil in de nabije toekomst een leuke Fries gaan kopen. Wie weet er een goede stal die betrouwbaar is?

Groetjes

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:01

Mijn paard is vandaag goed gekeurd! Wat ben ik blij, had toch wel erg de kriebels. Zo bijzonder dat ze nu dan toch echt van mij is!

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:56

@stalpaard: hoe gaat het daar met de nieuwe aanwinst? *\o/*

Hier wordt de koop ook steeds concreter...daar waar er eerst totaal geen tijdsdruk op zat “als je ze OOIT zou willen kopen” is het twee weken later toch al niet meer “ooit”...ik word tot niets gedwongen uiteraard maar ze gaat toch keuzes moeten beginnen maken (heeft rond de 10 paarden, liever zij als ik). Ik wou eerst “de goede moment” afwachten om haar te kopen, maar die goede moment zal toch 1 van de komende dagen/weken worden.

Ik heb besloten om haar niet te laten keuren wegens haar leeftijd (Zie hierboven). Maar is het standaard/aangeraden om toch eens een check up te doen of zo eenmaal ze echt van mij is? Mijn gut feeling zegt van wel...of gebeurt dat pas als er echt de eerste keer iets is (hopelijk niet snel)? Qua ontworming enzo zit ze al op een schema, dat weet ik natuurlijk allemaal al omdat t nu bijrijdpaard is, dus daarvoor zou het niet meteen zijn...

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:55

Zondag spreek ik af met de eigenaresse van bijrijdpaard om haar over te dragen aan mij *\o/* ik kan niet meer wachten!

Ze gaat een contractje opstellen, zijn er nog dingen waar op ik moet letten?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:59

Gefeliciteerd! Van contracten e.d. heb ik geen verstand.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:41

Hier ben ik weer, de laatste pagina zijn volgens mij bijna alleen maar berichten van mij :')

Sinds gisteren middag ben ik trotse eigenaar van Joy <3 *\o/*

Kon op geen slechter moment in mijn leven en ze is alles wat ik niet zocht (een grote bruine oudere merrie) maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest! <3

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:38

Gefeliciteerd! Ik ben vandaag ook bij een hele leuke merrie gaan kijken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:04

Morgen komt de dierenarts voor de keuring :):)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:27

Spannend! Hopelijk wordt ze goedgekeurd!

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:55

Ik heb nu nog geen eigen paard, maar wanneer ik te groot word voor mijn verzorgpony mag ik een eigen paard *\o/* mijn verzorgpony is echt een top pony, zou d’r zo willen kopen maar ze is een c-pony en ik word over een tijd wel te groot voor haar :(

Weten jullie ongeveer wat de maandelijkste kosten voor alles bij elkaar zijn? Denk hierbij aan stalling, voer, veearts en meer. Dan kunnen we ons alvast voorbereiden :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:57

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:57

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:11

Maddoxx schreef:
Morgen komt de dierenarts voor de keuring :):)

Spannend Maddoxx! Is ze goedgekeurd?

Hier nog steeds heel gelukkig met mijn aanwinst van september :+:

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:50

Ze is goedgekeurd!!! :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:21

WAAAH wat tof :):) Gefeliciteerd! Heel veel gelukkige en gezonde jaren <3

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:56

Was het topic even uit het oog verloren haha.

Gefeliciteerd allemaal met jullie aanwinsten. Heel veel plezier en vooral genieten geblazen

@steffie, met mijn knappe merrie gaat het heel goed. Ze pakt alles super op, vanavond gaan we voor het eerst naar springles. Ze maakt me zo blij, iedere dag als ik haar kopje zie als ik aankom op stal dan smelt ik weer helemaal opnieuw hahaha. Gaat dat gevoel ooit nog weg?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:40

Steffi4 schreef:
Hier ben ik weer, de laatste pagina zijn volgens mij bijna alleen maar berichten van mij :')

Sinds gisteren middag ben ik trotse eigenaar van Joy <3 *\o/*

Kon op geen slechter moment in mijn leven en ze is alles wat ik niet zocht (een grote bruine oudere merrie) maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest! <3

Gefeliciteerd! Niet laten keuren dus? Ik heb mijn bijrijdpaard niet laten keuren toen ik hem overnam, ik had hem toch niet laten staan als hij werd afgekeurd dus dan is dat zonde van het geld. Ik heb 4 maanden van hem kunnen genieten en sindsdien staat hij stokkreupel en wordt het misschien nooit meer beter. Dikke pech maar nog geen tel spijt gehad dat ik hem heb gekocht. Hij blijft sowieso tot zijn laatste adem bij mij.

Maddox, jij ook gefeliciteerd!