Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:31

Wat gaan jullie snel, hier doen we ook wel zeer kalm aan ivm veulen aan de voet en ze pas rond oktober weggaat om echt beleerd (ze noemen het nu al doorrijden) Hebben 3 weken geleden voor het eerst rondgestapt en gedraaft aan de longe. Ging nog al lachwekken. Ze is makkelijk en je kan zo opstappen. Dus dacht geef het stem comando voor stap. Ze blijft staan. Vraagt iemand om met haar mee te lopen, ze blijft staan. Probeert haar iets om te trekken zodat ze misschien in beweging komt, ja 1 stapje en ze bleef staan. Dat resulteerde in ik in de slappe lach op het paard want mevrouw stond gewoon op rust.

Paard is super aan de stemhulpen dus als ik ernaast/erachter loopt of longeer. Maar erop dat ging ze echt niet doen. We hebben het toen maar even gelaten voor wat het was.

De volgende dag even een vrijwilliger geregeld die wel een rondje op haar wilde lifte. En zodra ze zat en ik aan de longeerlijn en toen liep ze voorbeeldig in zowel halthouden, stappen en draven. Nu dus maar eens gaan zorgen dat ze ook wat doet als ik niet de stemcomando's geef }:0.

Nu wordt ze dus al 2 weken door veel verschillende mensen gelongeerd zodat ze leert ook naar iemand anders aan het eind van het lijntje te luisteren maar dat vindt ze nog steeds lastig.

Galop leer ik ze pas denk ik als we richting strand gaan rijden lekker languit laat ze er maar invallen en lekker een lang recht stuk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:38

Iemand op de grond met een zweep is in het begin sowieso handig om het paard voorwaarts te houden omdat sommigen dat niet durven.
Been aanleren (voorwaarts gaan) kan dmv eerder aangeleerde stemhulpen, maar iemand vanaf de grond kan ook meehelpen. En zelf een zweepje ook. Heb sommigen op youtube ook wel eens een touwtje zien gebruiken waar ze mee zwiepen. Als het maar iets is waarmee je je paard voorwaarts kan krijgen :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:46

Was vooral zeer lachwekend omdat de helper hittepit kwpn-ers (niet slecht bedoeld) gewend waren die bij opstappen normaal al gingen lopen.

Je moet bij haar echt flink doorkomen met een zweep, de knallen reageert ze niet (iets met iets te goed van vertrouwen naar de mens), en krijg haar liever door vertrouwen in haar vooruit dan dat ik echt met stemverheffingen en dus een oei ik doe wat fout reactie naar voren krijg. Ze deed het keurig toen ik de comando's vanuit het midden gaf dus dat gaan we rustig uitbouwen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:45

Wat fijn dat het zo goed ging met siebert! Wat kan je dan trots zijn he! En super dat hij zo fijn blijft ook al is hij hengst. Hopen dat hij het kan blijven

Mandy; leuk paardje zeg,ziet er inderdaad al behoorlijk stabiel uit.
Wat betreft beenhulpen; combinatie van stem en hulp van de grond in het begin, dan naar beenhulpen in combinatie met stem. Belangrijk is vooral dat wanneer je een hulp geeft je deze ook echt geeft en het paard een reactie geeft. Been = reactie zodat je later geen trapgeit hebt. Ook al moet je dan een keer meer/ harder been geven je moet een reactie krijgen.

Butengewon (ofzo)
Al het voorberijdende werk dat je nu doet gaat het de andere ruiter een stuk gemakkelijker maken, zeker als het paard het zo braaf aanpakt. Het gebeurd trouwens wel vaker dat die ene eerste stap moeite geeft net als de eerste echt pas in draf. Het verschuiven van het gewicht en hun balans daarin is in mijn ogen altijd het spannendste moment.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:57

Update van de paardjes vandaag
3 was super. Paard heeft een maandje of 2 geleden al een paar keer singeltje en zadel opgehad, had weer even vrij gekregen en nu ben ik haar dus aan het oppakken. Kon duidelijk merken dat het paard al op een goede manier voorbereid was.
Vandaag op de poetsplaats krukje gepakt en al wat geleund gehangen terwijl paardje bijna stond te slapen. Gelongeerd met zadel en ook dat deed ze als de normaalste zaak in de wereld. Alle gekke dingen mrt het zadel gedaan die ik maar kon verzinnen en niet eens een pas gezet, dus krukje gepakt en gehangen in de bak. Klein stukje gestapt waarbij de eerste 3 stappen iets spanning hadden en daarna mooi afvloeide. 2x aan beide kanten gehangen en gestapt en toen was ze klaar.
Planning is om zondag dit te herhalen en eventueel zitten en rondje stappen.

4 is niet eerder getraind en heeft een langere weg te gaan, maar was niet minder braaf. Ook hier tijdens het poetsen er al even een krukje bijgepakt en erop gaan staan en wat tegen het paard leunen/ hangen en aan de tegenovergestelde kant aaien en kloppen. Gaf wel wat spanning maar ook deze topper liet dat mooi afvloeien. Het longeren met singeltje ging eigenlijk net zo. Eerste drafpassen wat gespannen maar na een paar rondjes draven en galopperen was de spanning weg en kwam die ook niet meer terug.
Morgen longeert iemand anders haar met singeltje en dan krijgt ze zondag haar zadeltje op.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:10

@butengeweun _O- _O- heb dat wel eerder gehoord ja, van die paardjes die t niet echt lijken te snappen als er ineens een ander staat, of als er iemand op zit :')
Fijn dat t op deze manier rustig vooruit gaat iig :D

@LuffB, zo dat gaat snel haha, ben je in je eentje bezig met de paardjes of heb je er iemand bij, voor als er iets mocht gebeuren? :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:14

Voor het hangen/ zitten/ eerste rijden kan ik vaak wel iemand uit de stal trekken om een handje te helpen. De rest gaat gewoon een op een met het paard.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:16

Ja bedoelde meer voor t begin idd :)
Stel dat ze toch een malle sprong maken enz, wel handig als er iemand bij is.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:25

Nee nooit dat soort dingen alleen gaan doen, das vragen om problemen. Iemand op de grond geeft paard ook steun en vertrouwen (probeer dan ook altijd iemand van stal te halen die al met dat paard heeft gewerkt (ze werken met een aantal verzorgsters en een fulltime medewerker) en die het paard dus kan helpen waardoor het makkelijker voor mij is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:40

Ben ik het mee eens hoor :D
Fijn dat er altijd iemand is om even te helpen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:42

Ik heb vandaag (eindelijk) het zadel binnen gekregen voor Santos!! Vreselijk mooi geworden (2kleur; zwart/bruine sella). Santos reageerde er super op

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:49

Foto, foto, foto!!! :D
Welk model heb je ook alweer?
Elke Sella is anders haha, hier eerst ff sparen :P
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 05-08-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:11

Ja nu zijn we benieuwd naar de zadel voor je paardje!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:30

Ik wil trouwens even zeggen dat ik de sfeer in dit topic heel fijn vind :)
Vriendelijk en geïnteresseerd op elkaar reageren en ook openstaan voor andere meningen: top!

@marleen: nu ben je ons een foto verschuldigd!

Ik hoop binnenkort een keer schriktraining aan de hand te doen, ben benieuwd hoe dat gaat..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:33

Marleen, nu wil ik hem ook wel zien. Hier ligt er een simpel wintec veelzijdigheids zadel op daar zit ik het beste in.

Leuk de arabiertjes.

Schriktraining gewoon een parasol en alles in de wei zetten als je bezig ben. Hier zoek ik het niet echt op maar doe het gewoon wel eens in de wei/bak zetten eromheen longeren ect geen probleem. Maar dat zijn ze vanaf veulen al gewend.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:09

YamaSaki schreef:
Netjes Mandy! :D
Ik combineer zelf beenhulpen met stemhulpen, aangezien ze die van mij kennen :)
En op die manier koppel ik beenhulpen, maar dat kwartje moet naar net vallen natuurlijk :')
Misschien heb ik daar geluk mee xD
Zweepje gebruik ik eerlijk gezegd niet.

Zo doe ik het ook inderdaad :j Zweep is per paard afhankelijk. Bij Impala heb ik hem een paar keer gepakt omdat hij net wat meer naar voren moest. Bij andere paarden die enorm over de schouder vielen heb ik hem weleens gebruikt om de buitenkant wat beter te begrenzen.

Hangen heb ik gedaan met een hooinet voor z'n neus, verder was daar niemand bij. Zo was hij eigenlijk nog het meest op z'n gemak.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:18

Bij Siebert heb ik een zweepje vast als ik rijd, want als meneer ergens onderweg iets ziet reageert hij soms niet op mijn been dus dan geef ik even liever een tikje dan hem vooruit te moeten schuppen. Hij is er ook alles behalve van onder de indruk als ik een zweepje gebruik hij is zelden bang van iets.

Morgen ga ik weer naar de manege , hopelijk kan ik dan eens foto's plaatsen van het rijden zelf.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:26

Marleen ik ben ook erg benieuwd naar je zadel!! :D

Nies zo heb ik het ook gedaan alleen ipv een hooinet een kruiwagen waar hij zijn neus instopte.

LuffB wooow jij gaat snel! Wel super dat ze het zo goed oppakte.

Bedankt voor de tips met de zweep/been. Die van mij reageert nul op men been dus alles moet de persoon in het midden doen. Men stemhulpen kent hij wel dus als ik zeg draf gaat hij en hoo is hoo maar de tempo wisselingen lukken nog niet. Maar even proberen met zweepje en dan alleen aaien over zijn kont. (Hij is altijd erg onder de indruk van zwepen hihi)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:06

Oh nog vergeten bij mijn vorige bericht :') Voor de galop had ik de eerste keer wel een hulp met longeerzweep. Eerst zonder geprobeerd, maar toch er even iemand bij moeten roepen. Wel iemand zonder verstand van paarden dus hij moest zwiepen als ik "zwiep" zei. Resultaat: ik hoefde na 2-3 keer alleen maar zwiep te zeggen en hij ging al :))
Tempowisseling naar voren is bij mij gewoon "vooruit", dat kent hij aan de longe dus ook als ik er op zit. Als je hem niet zelf goed voorwaarts krijgt zou ik die persoon in het midden nog even lekker laten staan. Niks zo vervelend als een paard wat niet vooruit te krijgen is dus dat moeten ze wel even snappen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:15

Ik ga eerdaags snel een foto maken (was mijn telefoom gisteren vergeten hihi). Ik heb de sella rosa met ijslanderkussens vanwege de korte rug van santos.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:03

Chanel; ben het helemaal met je eens, hele fijne sfeer hier!
Wat betreft die schriktraining, ben je van plan een hele boel obstakels tegelijkertijd te overwinnen of doe je er elke keer 1 in de bak neerzetten?

Nies; ja zweep is ook paard afhankelijk. Vind bv twee springzweepjes om de schouders te begrenzen soms ook wel fijn.

Hangen op die manier is wel mogelijk,maar denk dat je het paard dan ook wel wat langer moet kennen.

Lindsey; voor jou redenen zou ik hem er zeker ook bij pakken.
Ben benieuwd naar de foto's

mandy; ja gaat idd wel snel met de 3,5 jarige, ook omdat ze goed voorbereid is. Het stappen tijdens het hangen wat ik bespreek is denk ik 10 passen, hou heel erg rekening niet te hoge intensiteit te vragen. En als die zondag en maandag met zitten en stappen goed gaat dan heeft ie weer een weekje vrij.

En de tempo verschillen doe ik idd ook op stem, maar langzamer ook zeker op ademhaling. Werkt goed (zeker bij biertjes)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:11

Helaas was de goed-verlichte bak bezet ivm springen dus moesten we in de donkere rijden , dus geen foto's buiten 1tje :(
Afbeelding
Hopelijk heb ik er woensdag een paar van de les dan zit ik wel in de goede bak :)

Enkel nog een foto van op de terugweg <3
Afbeelding

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:59

Dat ziet er super uit zeg!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:11

Beenhulp via iemand op de grond en later voor hulp zelf een zweepje er bij grpakt. Nu weet chameur het en is hij op een minimale beenhulp in alle gangen te zetten. Ik heb meer problemen met het stuur. Hij doet het wel maar het gaat nog niet van harte. Maar we hebben alle tijd sua dat stuur komt er vanzelf wel goed op....

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:13

Wauw liindsey wat is hij vooruit gegaan en knap geworden!! Super bezig zeg.

Meisje2000 ik stuur volledig op men gewicht.

Ik heb vandaag toch met een zweepje gereden hoef alleen zijn kont te aaien en dan reageert hij al heftig genoeg. :D