Paard is super aan de stemhulpen dus als ik ernaast/erachter loopt of longeer. Maar erop dat ging ze echt niet doen. We hebben het toen maar even gelaten voor wat het was.
De volgende dag even een vrijwilliger geregeld die wel een rondje op haar wilde lifte. En zodra ze zat en ik aan de longeerlijn en toen liep ze voorbeeldig in zowel halthouden, stappen en draven. Nu dus maar eens gaan zorgen dat ze ook wat doet als ik niet de stemcomando's geef
.Nu wordt ze dus al 2 weken door veel verschillende mensen gelongeerd zodat ze leert ook naar iemand anders aan het eind van het lijntje te luisteren maar dat vindt ze nog steeds lastig.
Galop leer ik ze pas denk ik als we richting strand gaan rijden lekker languit laat ze er maar invallen en lekker een lang recht stuk.

Zweep is per paard afhankelijk. Bij Impala heb ik hem een paar keer gepakt omdat hij net wat meer naar voren moest. Bij andere paarden die enorm over de schouder vielen heb ik hem weleens gebruikt om de buitenkant wat beter te begrenzen.