De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:23

Gefeliciteerd CrazyCat! Begrijpelijk en heel fijn voor Nova dat je haar dan nog ff laat staan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:33

Bij sommige paarden klopt het niet, maar bij de meeste wel :j

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:36

Wat een leuke foto's weer allemaal!
Langs een kant vind ik het wel jammer dat er geen sneeuw is , langs de andere kant weer niet :P
Vorige winter had ik mooie sneeuwfoto's van mijn jonge vent :D

Afbeelding

Afbeelding
_O-

En dan dezelfde tijd dit jaar geen sneeuw :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:39

CrazyCat schreef:
Aleeneh schreef:
Gefeliciteerd zeg, CrazyCat! :) Kan me voorstellen dat ze dan een jaartje langer blijft staan.

Dank je. Met name wel omdat we als de kleine geboren wordt weer terug naar Nederland willen verhuizen en ik Nova niet eerst een trailerrit van 10 uur naar Oostenrijk wil aandoen vanuit Oost Duitsland om vervolgens weer 14 uur naar Nederland te moeten rijden. (los nog van de extra kosten)
Dan liever straks in 1x 10 uur naar NL vanuit Oost Duitsland wel zo paardvriendelijk.

Oh, komen jullie weer naar Nederland? Hoe dat zo? :)
Maar kan me voorstellen dat jullie Nova die rit willen besparen, is een flinke tippel voor zo'n jong dier. En dan te bedenken dat ik 'm met drie kwartier in de trailer al kneep met Mish :oo Ging overigens super hoor toen, maar 10-14 uur is wel heel veel.

Ik weet ook niet of de touwtjestruc bij oudere paarden nog accuraat zou moeten zijn, ivm eventueel veranderde verhoudingen. Was vooral bij jongere paarden toch?

Knappe foto's hier boven mij zeg :oo Wat een leuk dier. Die derde en vierde foto zijn echt mooi :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:42

Wij hebben 2 of 3 jaar geleden een hele stal gemeten met die touwtjes omdat we ons bij de jonge paarden inderdaad af vroegen of het nou echt wel klopt. Bij allemaal klopte het wel ongeveer hoor :j Maar mij lijkt dat het been zelf ook nog groeit, dus dan zou er eigenlijk zelfs nog meer bij moeten komen dan wat je meet.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:48

Die van mij staat trouwens altijd zonder deken , maar die is dan ook weer gewend om 7/7 buiten te staan met open stallen :)
Ik ben benieuwd of de touwtjestruc lukt bij hem , hij is 2,5 jaar en een 1m60 laatst, met de truc zou hij 1m67 worden dus ik ben benieuwd :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:26

Aleeneh schreef:
Oh, komen jullie weer naar Nederland? Hoe dat zo? :)
Maar kan me voorstellen dat jullie Nova die rit willen besparen, is een flinke tippel voor zo'n jong dier. En dan te bedenken dat ik 'm met drie kwartier in de trailer al kneep met Mish :oo Ging overigens super hoor toen, maar 10-14 uur is wel heel veel.

Nova is toen ze net een jaar was ook vanuit hier naar Oost Duitsland gegaan 11 uur in de trailer met nog een flink stuk door de bergen ook in het begin. Op zich doen paarden dat prima hoor. In een goede trailer (ifor williams) of vrachtwagen is het niet heel veel anders dan een nacht op stal. Tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.

We willen hier geen kind opvoeden in een klein Oostenrijks dorpje. Het is hier nogal conservatief en racistisch en ik wil toch wel graag dat hij open minded opgroeit en gewoon goed Nederlands leert. Daarnaast is de werkgelegenheid in de horeca (doet mijn man dus) niet heel betrouwbaar en met zijn tweetjes kan dat prima, maar als je daarnaast nog de verantwoordelijkheid voor een kind draagt ligt het ineens toch anders.
Ook zal het waarschijnlijk bij 1 kind blijven ik ben inmiddels na een jarenlang traject van niet zwanger worden en ivf 40. Dan zie ik hem liever opgroeien in de buurt van zijn neefje die een jaar ouder is en bij alle 4 de opa's en oma's die toch ook al behoorlijk op leeftijd zijn.
Verder mis ik mijn zus en vriendinnen ook en met een klein kind reis je nog lastiger even heen en weer. Ik heb gewoon niet zoveel met de dames hier die zich vooral bezig houden met zorgen voor huishouden en man en niet veel andere interesses hebben. (de mannen hier die moeten wel hun eten en bier en sloffen hebben als ze thuis komen natuurlijk :') ) Beetje kleine sociale wereld kom ik dan in terecht dat is nu al zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:18

CC nogmaals Gefeliciteerd!
Ik heb Cascade ook pas met ruim 3,5 jaar beleerd door zwangerschap /bevalling en nu nog heeft ze een relaxed leventje 24/7 buiten en gemiddeld 3x per week aan het werk (en dat is veel op het moment).
Als ik straks weer mag rijden en alles weer op de rit heb dan gaan we echt serieus aan de slag (dan is ze bijna 6).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:32

Jes schreef:
CC nogmaals Gefeliciteerd!
Ik heb Cascade ook pas met ruim 3,5 jaar beleerd door zwangerschap /bevalling en nu nog heeft ze een relaxed leventje 24/7 buiten en gemiddeld 3x per week aan het werk (en dat is veel op het moment).
Als ik straks weer mag rijden en alles weer op de rit heb dan gaan we echt serieus aan de slag (dan is ze bijna 6).

Dank je.
Dat vind ik sowieso wel een fijn schema ik start met rijden nooit zo vroeg en blijf dat ook gerust tot een jaar of 6/7 heel beperkt doen. Ligt helemaal aan het dier zelf.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:41

No_No schreef:
Leuk! Laat je het weten?

91 cm... :') hij is inderdaad de 170 al voorbij, maar als dit klopt wordt het serieus klimmen (1,82 m)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:18

Ik heb vitalbix besteld 7 kg en een maatekertje voor 200gr vitalbix. Dit is de hoeveelheid die Harley nodig zal hebben vermoed ik.
Harley weegt tussen 350-400 kg.

Heb nog een dringend vraagje eigenlijk.
De temperaturen gaan dalen van 13°C naar 8°C overdag en dus snachts ook tegen het vriespunt.
Harley is echter al wintervacht op zijn hoofd aan het verliezen (altijd begint zijn hoofd het eerste). Zijn vacht is ook niet erg dik. Is een winterdeken (niet te dik) een optie?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-12-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:23

Art_Ificious schreef:
Ik heb vitalbix besteld 7 kg en een maatekertje voor 200gr vitalbix. Dit is de hoeveelheid die Harley nodig zal hebben vermoed ik.
Harley weegt tussen 350-400 kg.

Met goed hooi erbij zou ik eigenlijk niet de volle hoeveelheid geven. Geef die van mij ook hooguit 150g en die zijn 450-500kg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:30

Oh ok :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:31

Ik zou het gewoon even aankijken. Dat ze al verharen is normaal gezien de dagen alweer langer worden. Als je merkt dat hij het koud heeft kun je er altijd nog een deken op leggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:40

ok dan kijk ik het even aan.
Ik weet echter niet of het in de stalgang ook erg koud is (heb er geen verwarming gezien). Hij heeft in ieder geval 3 houten wanden en 1 stenen wand. Die houten wanden zullen minder snel koude vasthouden dan die stenen wand.

even ter vergelijking:
vorig jaar januari/februari in wintervacht en 7/7-24/24 buiten:
Afbeelding

En zijn vacht nu: Een stuk gladder
Afbeelding

foto van zijn huidschilfers in de hals toont de vachtdikte het beste.
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:48

Touwtjes techniek werkt toch alleen als ze 1 jaar zijn? Dan zou mijn 11jarige ruin 1.90 moeten zijn.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:13

Jullie gaan heul hard :+ ik zal het eens weer even proberen bij te houden.
Whinny heeft ook niet zo'n hele dikke wintervacht, ze staat s nachts gewoon op stal.

CrazyCat; ik kan me goed voorstellen dat je dan terug naar Nederland wilt

LiindseyV: mooie foto's!

Mijn puppy:

Afbeelding

Afbeelding

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:18

Art_I: ik twijfel ook wat ik moet doen hoor als het straks kouder wordt... Ook Vienna is al aan het verharen en ik vind haar geen dik vacht hebben. Ze heeft nu een regendeken op, al een tijdje, ik zie het straks wel, als ze het koud krijgt kan er snel genoeg een warmere deken op.

Urosa mooi paardje al zeg!

Vienna heeft nu nog een ander vriendje in de wei gekregen! Ze staan nu met z'n drieën en gaat gelukkig heel goed!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:18

Chameur heeft een nieuw spelletje ontdekt, namelijk de rits van mijn jas open en dicht doen. Een echte grapjas word hij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:23

Haha chameur toch. Harley pakt ook graag ritssluitingen vast.

Sabrinaaa, ik heb echter het probleem dat ik nog geen dekens heb. En dus niet meteen een deken kan opleggen. Daarom wou ik nu al ene aankopen voor geval dat...

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:29

Oh zo sorry dat wist ik niet! Hmm lastig.. Ik had alleen een regendeken omdat ze overdag altijd buiten is en snachts binne. Ze zou vast wel zonder kunnen maar vind het een prettiger idee als ze een deken op heeft met kou, regen en wind. (Zal wel tussen de oren zitten haha :+ )
Ik heb vandaag wel een deken erbij besteld, 200 grams voor als het straks wel kouder gaat worden en ze echt geen dik vacht heeft. Heb hem bij de EJ besteld, ging 40-50% af dus dat was mooi meegenomen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:31

Impala past nog in de dekens van mijn fjord dus dat scheelt. Heb hem nu gewoon 24/7 buiten lopen zonder deken. Poets hem niet te veel en hij gaat zelf binnen staan als het regent dus gaat gewoon goed zo.

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:34

Dat scheelt idd Nies! Vienna is mijn eerste eigen paard dus ik ben misschien wel wat te voorzichtig met alles en te snel bang dat ze het koud krijgt ofzo haha! O:)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:37

meisje2000 schreef:
Chameur heeft een nieuw spelletje ontdekt, namelijk de rits van mijn jas open en dicht doen. Een echte grapjas word hij.

Dekjes en borstels zijn hier heel geliefd..... En mn haar |(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:40

Bij mij krijgen ze op hun flikker als ze iets vastpakken wat niet hoort O:)

Met die dekens zit je natuurlijk wel dat ze volgend jaar niet meer passen.. Ik koop volgend jaar ook nog geen dure dekens, maar goedkopere, want de kans is ook groot dat ze daar nog uitgroeien.