[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 15:00

Moeizaam, het leek wel te gaan, maar ik kreeg in 't nieuwe jaar opeens last van benauwdheid (kon niet goed doorademen), steken op de borst en hart maakte af en toe rare fladderingen. En bek en bekaf, al bij opstaan... Zal de nasleep wel zijn van het verlies van m'n Dober, dat zit nog nét onder de oppervlakte, zeg maar. Ben toch al zo iemand die dan niet jankt of niet praat, dus uit zich dat psychosomatisch.
Een borrel nemen helpt dan wel, maar daar moet ik mee oppassen, heeft de tijd mij wel geleerd.
Dat is ook niet verantwoord tussen de paarden en met de ene Dober die ik nog heb.
De tijd zal z'n werk moeten doen, en dat kan lang duren bij een binnenvreter als ik ben.

De paarden hebben inmiddels hun dagelijkse zorg nodig en zorgen ook wel voor de nodige beslommeringen.
Japie heeft al 2 x in de nacht zijn hele voerruif in de nacht leeg en wel ondersteboven gekieperd (daar zie ik Khavanna niet voor aan, dus krijgt automatisch "de hork" de schuld).

Ook hadden de Shetlanders een paar dagen gleden bedacht dat het harstikke leuk was midden in de nacht bij mij op bezoek te gaan, dus hadden ze het touw van het paddockhek opengebeukt (sluiting kapot) en stonden ze onder mijn slaapkamerraam van het hooi te vreten, afgewisseld met een luid briesende neus tegen mijn raam aan.
Stond ik in de ijskou om half vier 'snachts gewapend met een hondenriem, zonder contactlenzen en met rubberlaarzen aan in m'n badjas Shetten te vangen en terug de paddock in te dirigeren. Gelukkig zag ik nog wat doordat het bedlampje aan was (buitenlamp is kapot... zucht) en het was vrijwel volle maan.
Met een dikke berg hooi en weer een nieuw touw om het paddockhek Shetten teruggezet. Ik zweer je dat ik ze hoorde grinniken... eigenaardige manier om iemand te proberen op te monteren... Mijn Dobermannteef Calla kon er ook niet om lachen, die stond gedurende de vangactie grommend achter het raam.

Van mij mag het huidige weer ophouden, want de grond is óf bagger, óf keihard bevroren.
Japie en Khavanna kunnen alle weersomstandigheden en grond-toestanden makkelijk aan, want met name de merrie springt geregeld als een duveltje uit een doosje door de weide, als ik weer aankom voor de volgende voerbeurt.

Het is momenteel even afzien, betere tijden zullen komen, dat weet ik gelukkig wel.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:37

Knuffel :(:) Hier ook een binnenvetter, kan idd even duren. Probeer het verdriet toch toe te laten heel af en toe, is heel moeilijk ik weet het.. dit weer is mooi ja, maar praktisch is het niet nee. Heb ook echt zin in de lente!!

Die shetten van je, ik zie het helemaal voor me :') Niet leuk midden in de nacht in de kou, maar wel grappig om zo te lezen. Typisch van die shetlander streken, Luna is ook al wel eens uit dr stal/wei ontsnapt hoor. Die hoor je dan ook echt wel grinniken ja :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:33

:(:)

Verdriet en rouw hebben hun eigen tempo en tijd ...

Blijf vooral op jezelf letten en doe rustig aan.

Overigens heb ik erg moeten lachen om je verhaal over de grinnikende shetten. Je gevoel voor humor is er nog.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 13:32

Die Shetten zijn sowieso een stelletje clowns, vooral de ruin, Bartje. Da's een finke stouterik (in leuke, ondeugende zin, niet brutaal of vervelend). Die bedenkt steeds weer nieuwe ongein, en dat zie je dan ook aan z'n hoofd).
Zo vindt-ie het ook geweldig leuk om aan de andere kant van het gaashek met m'n Doberteef te gaan staan staan snuffelen, en net als zij dan uiteindelijk voorzichtig haar neus tegen het hek drukt een enorme bries in haar neusgaten te geven, arm Dobermeissie schrikt zich dan een hoedje, d'r oren flapperen er dan van. Moet ik ook altijd om lachen.
En Khavanna blijft ook een bron van eh... tsja... hilariteit?
Die is geloof ik giechelend gebóren, zo'n pretletter als dat dagelijks weer is....
Daar word je dan vanzelf wel weer vrolijk van.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:58

Terpentijn:
Voordat je alles op verdriet of stress gooit....

Wel ook even langs je huisarts geweest?
( zou vervelend zijn als je toch reëel hartklachten hebt.....)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:54

Ja eh...@Punz, van zo'n bericht krijg ik dus hartkloppingen.... (nee, gekheid, ik ben er nog niet langs geweest, krijg al een hartverzakking bij het idee dat ik wéér allerlei door-de-molen-haal onderzoeken in een of ander UMCG moet ondergaan...ik ben 3 jaar terug al zo volledig binnenstebuiten gekeerd na m'n TIA dat ik er nu nog meer dan genoeg van heb).
Maar ik begrijp je concern... en je hebt ook gelijk, ik moet bestens dan maar een afspraak met de HA maken, want veronderstel dat ik idd. ineens omval (hetgeen natuurlijk kán, vriend van mij van pas 50 lag laatst dus opeens dood in z'n bed, z'n vriendin vond hem, en ik ben ook geen 18 meer).
Heeft ook niemand wat aan als ik ineens naast m'n paard lig, omdat ik geen zin heb om...
Zal morgen afspraak maken of naar spreekuur gaan, better safe than sorry!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 16:33

Nou, geen hart dus maar en partijtje onverwerkte stress (bah wat een tut-woord). Hart doet normaal als ik "normaal" doe. What else is new?
Laatste dagen dan ook weer lekker gaan fietsen, klussen, schilderen en mezelf vooral niet mentaal druk maken.
Nu nog dooien graag, want het blijft allemaal iedere nacht maar weer opvriezen.

Intussen wel een beetje bezig geweest met andermans paarden, o.a. een jonge minder goed opgevoede Haf (die opeens zéér wel opgevoed en uitermate gehoorzaam bleek te zijn, als je maar consequent bent en super-duidelijk) en wat AraboFriezen.

Het is wel een geruststelling overigens, dat het toch geen hartkwaal is, want je hebt er maar 1 van natuurlijk.

Heb wel enorm zin om weer met de paarden aan de slag te gaan: MIJN paarden dan, want ben nu meer met andermans paarden bezig, eigenlijk....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:40

Goed nieuws Terpentijn. Onverwerkte stress is hopelijk wat beter te handelen dan een hartkwaal.

Hopelijk snel lekker weer, zodat je ook met je Eigen dieren weer lekker aan de slag kunt.

Heb je ook nog les in de planning dit jaar? Of nog niet bekend? En komt je helpende-hand-met-Khava helemaal niet meer?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 17:25

Nee, heb nog niets definitiefs geplanned, qua begeleiding of les. Ben ik ook wel even zat van, na mijn rechtrichtles-episode, eerlijk gezegd. Even niks, eerst zelf maar weer de boel aftasten en op de rit krijgen. Eerst het spul maar weer eens zodra het enigszins kan die wei uit trekken, dan zien we waar we inmiddels zo'n beetje "staan".
Japie gaat ieg meteen weer bij mij OHZ, Khava moet meteen die weide uit en naar voren. Probeer haar dan maar te zien als iemand anders z'n willekeurige zgn. "lastige" paard, want daar kan ik altijd makkelijk mee uit de voeten, raar genoeg. Is het je eigen paard, ga je er meteen allerlei ingewikkelde labeltje aan ophangen, die de boel alleen maar tegen werken. Dat is een bekend fenomeen.

De indertijd helpende hand met Khava komt niet meer, heb ik niets meer van vernomen.
De AraboFriezen buurman is echter altijd te hulp te roepen mocht ik zelf spaak lopen.
Echter vind ik wel dat ik het nu gewoon zélf met doen. Vindt buurman overigens ook, want ik werk uitstekend met zijn paarden, beetje lachwekkend dus dat ik allemaal spoken, wolven en beren op de weg zie als het om mijn eigen kleine merrie gaat, whahaha.
Daar moet ik nou echt eens doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:37

Het gaat je zeker weten lukken. :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:38

Je klinkt heel zelfbewust. Dat is goed!
Straks gewoon lekker aan het werk zoals je er nu in staat!
En fijn van je hart btw. Is toch altijd maar erg eng een hartkwaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:51

Dat zijn de goede berichten, hartstikke goed dat je er zo in staat! En met je eigen paarden is het anders, en soms ook echt gewoon lastiger. Omdat je daar wel die emotionele binding mee hebt, je ze eigenlijk te goed kent en niet altijd even objectief meer bent. Da's lastig, maar geen ramp en zeker geen schande. Soms kan het juist heel goed zijn om dan met een ander paard te werken, dat levert wel eens verrassende inzichten op!

Hoe is het nou met Jaopie, heb je die vreemde onregelmatigheid nog vernomen bij hem?

Van mij mag het ook weer dooien hoor. Sta te trappelen om weer met die van mij verder te trainen, maar de bak is steeds bedekt onder een laag ijs -O- Dus nou rijden we vooral buiten. Dat wil nog wel met een bevroren grond, galoppeer er alleen niet op.

Mocht je wel weer eens les hebben, ik kan je nog steeds mijn instructrice aanraden. Heb haar laatst voor het eerst bij een stalgenoot bezig gezien, en dat was zó gaaf. Ons traint ze al een paar jaar, maar wat zij gedaan krijgt bij mens en dier.. dat is zo bijzonder. En dan niet in één specifieke richting, maar ontwikkeling van ruiter en paard sámen. Je mag altijd een keer komen kijken als ze ons les geeft :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:13

Nee, Japie is weer geheel "normaal" (kun je bij Japie van "normaal" spreken, hahaha) al een tijdje hoor, die heeft zich natuurlijk gewoon in de wei verstapt. heb 'm natuurlijk nog niet OHZ gehad.

Les sluit ik zeker niet uit, alleen nu ik Japie weer helemaal opnieuw moet oppakken vanaf 24/7 year round op de weide niksen, is dat voor mij NU geen optie. Eerst maar eens zien wat we aan elkaar hebben, en hoe zijn conditie/vermogen is.
En oppassen niet te veel met hem te willen; hij is nogal ijverige krachtpatser én uitslover, dus je overpakt hem snel. Dat je denkt: o kan-die wel aan, maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Ach met Japie kom ik altijd wel terecht, we kennen elkaar ook door en door, na al die jaren. Met een beetje onderhandelen (in z'n waarde laten) is het een wereldpaard.

Khavanna heeft een eenvoudige, recht-door-zee no nonsense aanpak nodig, daar past geen onderhandelen in (dan wordt ze onzeker). Ik wilde door haar te aardig gevonden worden.
Was een verkeerde inschatting. Sloeg nergens op. Ze VINDT me al aardig. Ik heb aardig vinden verward met vertrouwen. Dus: suikerpopjesaanpak, waardoor ze juist helemaal geen vertrouwen opdeed. Maar áárdig dat ze me vond! Tsja....
Een mens maakt vele fouten.
Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:19

Wat een fijne posts Terpentijn.

Je hart doet het gewoon, je hebt last van stress. Nou, daar is overheen te komen. Zo te lezen ben je goed bezig.

Lekker met je paarden aan de gang gaan en vooral genieten en niet te veel denken. Zoals je zelf al schrijft: je kan het!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:19

Fijn dat hij in ieder geval weer zuiver loopt! Is toch weer een zorg minder.

Ook met die no nonsense aanpak kan ze je zeker helpen. Stalgenoot was ook te lief voor haar paard. Praatte er non-stop tegen. Was zo lief, dat paard uiteindelijk niet meer mee de paddock uit kwam (wilde). Lesje grondwerk van een half uur, een wereld aan inzicht en zie: ik hoor haar niet meer, en paard is vreselijk braaf :D

Ik hoop in ieder geval met je mee op dooi (en dan niet dooi+regen maar dooi+droog), kun je lekker aan de gang! :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:38

Terpentijn: top om te horen dat je hart ok is!
Ik wilde je niet ongerust maken, maar dingen ongezegd laten, terwijl ik me wel zorgen maakte, kan ik niet, dus vandaar mijn post.
Kan ik ook weer lekker terug in mijn meelees modus, op naar de lente, op naar het weer lekker kunnen werken met je paardjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:56

Zo vandaag laboratoriumuitslag gehad: bloed en urine, antistoffen, cholesterol etc. etc. (had voor de zekerheid toch maar doorverwijzing gevraagd omdat ik me toch steeds zo onmogelijk klote voelde) en... "u bent kerngezond", en "ál uw waardes liggen aan de gunstige kant van het gemiddelde", en "práchtige scores, echt bij alles".
Watte...?!?
Hoe is het mogelijk.
Ik rook en drink (zeer matig) ook nog.... ben ik toch wel een taaie ouwe rat, vermoedelijk.
Vraag ik "maar is er écht niks waarvan u zegt..." Zegt-ie: "Eh nee, het spijt me voor u" (whahaha, m.a.w. het zit toch écht tussen uw stressige oren).

Okee, dat weten we dan, met die wetenschap wilde ik het jaar 2017 ook in, dan heb ik DIE stress ieg al weer niet. Opluchting!

Altijd leuk om te weten dat je kerngezond maar gewoon een beetje knetter bent.

Vooral fysiek bezig met de paarden dan maar, de beste remedie om in het moment te blijven, heb ik wel gemerkt (zolang de bodem het toelaat ook elke ochtend aan het longeren geweest).

Nu vriest 't verdorie al weer, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:00

Gezondheid! (Neem er nog 1, een kleintje ;)).

En nu leren loslaten en genieten. Je kan het! Misschien dat zuurpruim Jaopie daarin niet altijd je grootste steun en toeverlaat is maar pretletter Khavanna kan je nog heel wat leren. Samen kunnen ze je prima op het goede pad krijgen en houden (als dat pad tenminste niet teveel bevroren is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:43

GOED NIEUWS!
Een beetje knetter is ook erg goed en gewenst toch?
Normaal is ook zo saai

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:47

Gefeliciteerd en sterkte! :P
Fijn dat alles fysiek zo goed in orde ia maar kleine afwijking en dan een pilletje of zo was makkelijker geweest, nietwaar?

Ben het met Maflinger eens, als iets tussen de oren recht gestreken moet worden zijn paarden altijd een prima hulpmiddel omdat ze precies daar hun ruimte opeisen. Je kan dus maar het beste veel met hen aan de gang gaan (en nee, niet stiekem de paarden van anderen doen omdat dit 'makkelijker' is want minder persoonlijk) maar lekker met die van jezelf :D ).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 17:26

Ik heb dan ook besloten - na de dood van Damon, mijn Dobereu - voor het eerst sinds vele jaren er nu eens géén tweede Dobermann bij te nemen via de opvang/rescue, aangezien daar ook weer mega veel tijd in gaat zitten. Bovendien is teef Calla nou niet bepaald de makkelijkste, die telt met gemak voor 2 (of 3). Ik heb een extreem nauwe band met haar, na het verscheiden van reu Damon is ze gehoorzamer en rustiger geworden... volgens mij zit ook zij niet op verder Dober-gezelschap te wachten.

Dit jaar moet maar eens helemaal in het teken van mijn (MIJN!) paarden staan, dat kost al tijd en energie genoeg. Wat dat betreft ben ik het met @Martie eens.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:57

Goed nieuws terpentijn!

Nu kunnen we ons dus gaan verheugen op een heleboel nieuwe verhalen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:29

Fijn dat je goed door de APK bent gekomen! Scheelt toch weer.

Waardeloos he, steeds die vorst. Training hier staat ook zo goed als stil. Ja, beetje stappen en draven buiten op bevroren bospaden. Maar als het niet vriest, regent het :roll: en als het vriest, dan komt er van echt trainen in de bak niks. Nou is voor de paarden zelf droge vorst beter dan eindeloze regen maar pffffft. Gelukkig bijna voorjaar!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:57

Ja, bah, ik heb echt wel zin om met beiden weer aan de slag te gaan, maar niet met deze weersomstandigheden en bodemgesteldheid.
Japie is - ook OHZ - supervast ter been in álle omstandigheden, maar Khavanna kan zulke crazy bokkensprongen maken dat ik het er met een bevroren bodem niet op waag, als ze valt valt ze hárd ook.
Nou is Khava ook niet onderuit te krijgen, want als je DIE af en toe tekeer ziet gaan in de wei: zware modder/bevroren maanlandschap, het maakt d'r niks uit, maar dat ligt even anders als je er mee gaat longeren onder gecontroleerde omstandigheden. Dan moet ze toch iets ánders bewegen dan ze geheel los in de wei gewend is.
Er is op de locatie een jongere vrij brutale, sportief gebouwde Haflingerruin die zodra het weer het toelaat ook weer verder doorgetrained gaat worden door de eigenaresse (en incidenteel door mij), die twee zullen mekaar wel liggen, vermoed ik.
De kleine rijbak (zand-buitenbak) is sowieso overdag bezet door de 3 Haflingers ter plaatse, dus daar kan nu niks in (ook keihard bevroren trouwens).
Japie gooi ik meteen weer OHZ, die moet meteen in de wedstrijdbuitenbak (textielsnippers) bij de AraboFriezen man, want in een klein bakje of longeerpaddock is die in twee sprongen aan het einde, zo ruim gaat die altijd.
Ach nou ja, het heeft nu al zo lang aangesleept dat die week voordat het weer weer meewerkt ook niets meer uitmaakt.

De Bonte Bende vréét trouwens wel ontzettend veel met dit weer, hooi, hooi, hooi het is niet aan te slepen. Beiden staan ze al het hele winterseizoen onder een 0 grams regendeken met hals van Harry's Horse, daar zit wel een wintervacht onder, en dat gaat prima.
Valt me op dat Japie nog geen snor en baard heeft ontwikkeld, dit jaar, er zijn jaren geweest dat hij een ware knevel had, en een dikke vette Tinkerbaard.
Khava zit gewoon heel dun in haar beharing, geen gesok of baardigheid bij haar, ze heeft er gewoonweg geen aanleg voor, blijkbaar. Vind haar altijd erg KWPNerig, met dat gekke iele voorplukje en die dunne beenbeharing, hahaha.
Nu ja haar vader was ook een KWPN tuigpaard, een bonte, ik denk toch dat zij daar echt het meeste van geerfd heeft, want die Haf en die Fries zie ik nergens in haar terug.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:30

Nou, een nul-gramsdeken is juist niet zo verstandig, niet warm genoeg terwijl je tegelijkertijd de werking van hun eigen (winterjas haren uitzetten) ermee wegneemt...dus begrijp wel dat het hooi niet aan te slepen is :)