[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:55

Ik blijf volgen hoor. Ik ben heel erg benieuwd naar je verdere ervaringen met Jaopie en hoop stiekem ook op een topic met je belevenissen met Khavanna... Of je nu lessen volgt of niet, het is je volste recht om zelf een pauze in te lassen en gewoon hetgeen je tot nu toe opgestoken hebt toe te passen en kijken hoe je zelf en hoe Jaopie het allemaal oppakken en verwerken.

Gewoon terug het plezier terugvinden (niet dat je nu géén plezier hebt, dat bedoel ik niet), maar ik denk gewoon het mogen en willen zonder het moeten? Vind ik zelf toch vrij belangrijk in mijn leventje ;)

Zelfs al heb je geen verslagen meer van lessen, je hebt wel nog je ervaringen en ik hoop dat je die nog steeds hier wil delen!

(En ik heb na ettelijke pagina's nu pas onlangs door dat je een man bent ipv het beeld van de vrouw die ik in mijn hoofd had... :o . Grappig eigenlijk hoe je een beeld van iemand vormt op basis van teksten!)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:13

Na enig beraad en overleg met in de eerste plaats mezelf en even de tijd genomen te hebben om alles te laten bezinken, en verwerken, kan ik mededelen (nog) niet a.s. zondag, maar zondag over 14 dagen weer een doorstart te maken met de lessen.... jawel, weer bij Steef.

Hij weet dat inmiddels ook al en we hopen er beiden met een aangepaste, hernieuwde en frisse blik in te staan.

Soms is even weg, even afstand gewoonweg nodig om je te beraden op óf en hoe je verder wil.

Ik weet nog niet of ik hier verder zal gaan of een nieuw topic zal maken voor verslagen van verdere lessen.

Er komt sowieso een nieuw topic voor de wederwaardigheden met merrie Khavanna.

Voorlopig voorzichtig back on track dus....helemaal zónder lessen is het antwoord voor mij ook niet gebleken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-07-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:15

+:)+
Ik kan niet wachten op nieuwe verhalen!
Hoewel je soms dingen misschien te veel uitpluist en te veel reden of verklaring ergens achter zoekt, hou ik wel enorm van de manier van denken en je zelfreflectie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:23

Instructie weet ook wel wat er niet goed ging (is besproken), overigens van beide kanten. We willen het allebei nog weer een kans geven, want er waren ook zoveel GOEDE dingen, dat het zonde is het hele kind met het badwater weg te gooien.

Hierbij kan het overigens zijn dat ik niet eens per 14 dagen maar eens 4 weken ga lessen, of dat tzt afwissel met de merrie Khavanna.

Moeten maar zien hoe dat allemaal uitpakt, in elk geval rustig aan, geen moeten en geen druk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:30

Rijdt je al weer op khavanna?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:34

Niet op Khavanna nog weer, daar heb ik in dit stadium echt nog hulp op de grond bij nodig,o.a. voor het opstappen en even in de bak aan de longe houden. En ik ben eigenlijk altijd alleen met de paarden. Dat is wel een beetje een punt, de meeste mede-dorpelingen hebben gewoon geen tijd/zin/ervaring om op geregelde basis (paar keer per week) er mee te helpen, of 'savonds pas en dan kan ik weer niet.

Soms twijfel ik of ik haar niet weer een tijdje weg zal sturen, maar dat doe ik liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:53

Morgenmiddag wil [naam] haar nieuwe lens uitproberen, misschien valt er wat te regelen. O:)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:59

Ben blij dat je er met een frisse blik weer tegenaan gaat. Meld me zelden maar lees jouw topic graag. Heb ook het topic van Khavanna gevolgd.
Is het geen idee om een leuke bijrijder te zoeken die jou kan helpen en met wie t.z.t. samen ritten kan gaan maken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:23

terpentijn schreef:
Niet op Khavanna nog weer, daar heb ik in dit stadium echt nog hulp op de grond bij nodig,o.a. voor het opstappen en even in de bak aan de longe houden. En ik ben eigenlijk altijd alleen met de paarden. Dat is wel een beetje een punt, de meeste mede-dorpelingen hebben gewoon geen tijd/zin/ervaring om op geregelde basis (paar keer per week) er mee te helpen, of 'savonds pas en dan kan ik weer niet.

Soms twijfel ik of ik haar niet weer een tijdje weg zal sturen, maar dat doe ik liever niet.

Dat herken ik wel. Ik heb mijn paarden aan huis wat heerlijk is, maar mis inderdaad nog wel eens dat helpende handje. Helemaal met een jong paard. Er zijn maar weinig mensen die je met regelmaat kunnen/willen komen helpen. Ik heb gelukkig wel een fijne instructrice die me geholpen heeft. In het begin kwam ze twee keer per week, daarna wekelijks. Vaak valt er wel een prijs af te spreken als je een traject ingaat van meerdere weken en dan is het wel te doen.

Wegbrengen vind ik ook niet zo werken of je moet ze echt voor een aantal maanden wegbrengen. Vaak als je ze na 6- 8 weken terug krijgt ondervind je thuis de problemen met doorrijden en dan loop je dus weer tegen het feit aan dat je alleen bent.

En een advertentie zetten voor een goede bijrijder?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:24

Mooi, ik verheug me nu al op weer lekker meelezen en meeleven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:35

Ik weet niet wat je financiële mogelijkheden zijn Terpentijn, maar ik heb er voor gekozen om mijn jonge merrie professioneel ( door mijn instructrice) door te laten rijden toen ze weer opgepakt werd na het inrijden vorig jaar ( en een wintervakantie.) Ik denk dat ze nu ci 10-15 keer door haar gereden is, met een frequentie van ci 2 keer per week. En dat gaat zó fijn!

Recent hebben we de stap gezet dat ze nu eerst door mijn instructrice een ci 15 tot 20 minuten gereden wordt, waarna ik er zelf op stap. Bedoeling is dat ze dan steeds korter door mijn instructrice wordt "voorgereden", zodat ik uiteindelijk het zelf van begin af aan ( en dan voorlopig nog wel onder begeleiding) kan. Dit gebeurd dus allemaal bij mij op stal.

Vind het zelf ongelofelijk fijn om het zo te doen. Hoewel zeer gedreven, ben ik niet de meest getalenteerde ruiter, en Punz krijgt zo alle kans om het werk te leren van iemand die alle aandacht voor haar en haar leerproces heeft ( en niet ook nog eens met zichzelf bezig moet zijn).
Ik denk dat wanneer ik het in mijn eentje had moeten doen, ik toch in de problemen was gekomen. Puns is verschrikkelijk werklustig, nuchter en sensitief tegelijk, wil het heel erg graag goed doen, maar heeft ook heel erg de duidelijkheid van een zekere ruiter nodig.

En ik weet dus niet wat je financiële mogelijkheden zijn, maar als het kán zou je het zo kunnen doen. Is echt heel erg fijn!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 15:13

Nou, @Punz, en @Jessix, dat zou wel mooi zijn, maar ik ken vooralsnog geen instructie die twee keer per week hier aan huis gaat/wil/kan komen om de merrie verder door te rijden. Of zelfs maar te helpen met uit de weide begeleiden, vastzetten/vaststaan, longeren etc.

De "Jaopie" rij- instructie komt sowieso maar eens per 14 dagen en kan echt niet vaker, dat is ook geen type om deze jonge (nou ja groene, ze is 6) verder op de rit te zetten. Ze moet nog helemaal weer opgepakt worden, ik ben daar nogal onzeker in, want wil natuurlijk geen fouten met haar maken.

Ze is sowieso al (weer) lastig met bij Jaopie uit de wei weghalen, dan gaat ze echt wel in modus "drama".
Jaopie helpt ook niet mee, door in dat geval schreeuwend en brullend een beetje in de wei heen en weer te gaan rennen. Dan wil ze steeds omdraaien en terugrennen.

Zou 't haar helpen allebei mee naar voren te nemen? Jawel, want zo doen we dat ook met de hoefsmid natuurlijk, maar gaat in dit stadium echt niet lukken in m'n uppie, die twee tegelijk op het schouwpad hanteren. Ben ook al geen 18 meer, en heb al eens per ongeluk een klap tegen m'n kop gehad van een van haar hoeven toen ze onderweg een steigerende draai maakte. Heb je haar eenmaal bij hem wég (uit beeld) dan is dat wel over.

Het is idd erg vervelend alles alleen te moeten doen bij zo'n jongzadelmakke merrie, ik moet er toch echt zien structurele hulp van iemand bij te krijgen een keer of 2-3 per week.

Ze is geen botte lompe intimidatiehork-met-streken als Jaopie hoor, en ook lang niet zo groot en sterk, ook is ze erg lief en nieuwsgierig, en gek op mensen, alleen logischerwijze nogal ril en onzeker.

Misschien een oproepje op Bokt plaatsen wie mij er 2-3 keer in de week met haar zou willen komen helpen? Wei uithalen, helpen met longeren, hangen, etc. Tegen betaling uiteraard? Maar alleen in de ochtenduren, desnoods vroege middaguren, anders trek ik het zelf niet.

Straks is ze bejaard en nóg alleen maar het weidemaatje van Jaopie, hahaha... dat moet echt niet (en is zonde van zo'n mega leuke merrie ook!).

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:54

Lastig dat opstarten.

Het voorstuk van de wei ga ik gebruiken om in te rijden.
Dat betekent dat we 1 hek door moeten, en dat ze haar vriendinnen kan zien mits ze in de paddock blijven.

De methode van Punz lijkt me ideaal. Maar vind maar eens zo iemand.

We wilden eerst met de 2 kleffe vriendinnen samen naar een ruiter om die ze eerst even te laten rijden voor ik er zelf op stap.
Door een verhuizing kwamen we er achter dat ééntje op de trailer laten staan ,en de ander rijden
grote problemen en een verbouwde trailer op gaat leveren.

Hier was het eigenlijk al drama als één van de dames op de poetsplaats moest. :roll:

Na diverse keren oefenen zijn we nu zover dat de jongste op de poetsplaats gezet kan worden , en gelongeerd kan worden in het voorstuk .

Citaat:
Misschien een oproepje op Bokt plaatsen wie mij er 2-3 keer in de week met haar zou willen komen helpen? Wei uithalen, helpen met longeren, hangen, etc.

Dat lijkt me wel wijs ja , zelfs met 2 heb je je handen vol.
Succes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:52

Terpentijn:
Vraag Steef of híj iemand weet die dit zou willen/kunnen doen. Zo ben ik ook aan de mensen om mij heen gekomen: door te vragen aan mensen binnen de paardenwereld waar ik zelf vertrouwen in heb! De huidige amazone van Punzel (en nu dus mijn instructrice als ik Punzel zelf rij) heb ik 'gevonden' via de instructrice waar ik met Jou-Jou les.
Ik had mijn "Jou-Jou instructrice als eerste gevraagd om me met Punzel te helpen, maar net zoals bij Steef had ze niet de tijd én komt zij inderdaad niet aan huis. Maar ze wist uiteindelijk wél iemand die dat wel wilde doen. En joh: wat bén ik blij met mijn "Punzel-amazone/instructrice".

Dus moed verzamelen en je vraag voorleggen aan Steef. Wie weet wat dat oplevert!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:40

Anoniem schreef:
+:)+
Ik kan niet wachten op nieuwe verhalen!
Hoewel je soms dingen misschien te veel uitpluist en te veel reden of verklaring ergens achter zoekt, hou ik wel enorm van de manier van denken en je zelfreflectie.

Dit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 16:48

A.s zondag weer - na een tijdje niks- een les met Jaopie bij Steef van www.rechtpaard.nl ingeplanned.

Ben benieuwd hoe dat nu gaat... verslagje gaat volgen!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:06

Super! Ik ben ook benieuwd.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:47

Leuk! S6

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:02

Herstart lessen met Jaopie bij Steef: whoo, Undercover was er niks bij vergeleken.... :wow: Wel een súperles!

Na ruim een maand nagenoeg NIKS met Jaopie gedaan te hebben, en daarvoor de laatste weken ook maar erg weinig, omdat ik er de aardigheid eigenlijk in verloren had, had ik vandaag weer tóch weer een les besproken bij Steef.

Wie mij en Jaopie al enige tijd volgt heeft inmiddels wel een redelijk goede indruk van het nogal eigenzinnige en bij tijd en wijle vrij onberekenbare en macho karakter van Jaopie (Tinker x Fries kruising).
Heeft eigenlijk een soort karakter dat je niet zo zou verwachten bij zo'n type kruising, maar hij heeft wel meer dat "men" daarbij zo snel niet verwacht: zijn enórme werkwilligheid en een stel aangeboren supergoeie (dressuur)gangen.
Volgertjes weten dan ook wel, hoe Jaopie zo "fijn" kan reageren als je 'm na een maand vakantiehouden met z'n meissie Khavanna op de weide eens voorstelt weer eens wat te gaan doen.
Dat wordt steevast vuurwerk. is al zijn 11 jaren nooit anders geweest.

"Kom op, Jaopie, we gaan weer eens wat doen" (haalde hem met z'n hoofdstel de wei uit)
"Doen?!? Hoezo! Ik sta hier goed, laat mij eens lekker met rust" (gemaai met voorbeen naar mij)
"Nee, man, we moeten weer es aan de bak... is leuk, naar school" (geruststellend kriebeltje)
"Schóól!?!" Nee he ook dat nog! Mij niet gezien!" (poging zich los te rukken)
"Rustig, man, kalm aan, niks aan de hand, kom nou maar gewoon mee" (handje brokjes ter omkoping)
"Arghhhh, mijn merriemeisje begint te gillen en te rennen, hoor je dat niet, ik ga terug!" (poging al omdraaiend mij overhoop te lopen)
"Nou Jaopie hou es op met die flauwekul, nou heb ik er genoeg van"(jets aan het bit)
"Ik ook! Bekijk het maar!" (wijdopen snurkende neusgaten, piaffedribbel, boze ogen, staartgezwaai)

Inmiddels was ik nog niet halverwege het schouwpad op weg naar de opzadelplaats gevorderd. Goeie help, wat een opstand weer!

Elke vijf meter drie bikskorreltjes gegeven en steeds hand in linkerzak (waarin de biks) zodat-ie op mij gericht bleef. Niks in rechterzak, want dan douwt-ie mogelijkerwijze gelijk zijn neus er in en mij bijgevolg op zij. Niet stil laten staan, want dat werkt averechts bij hem in zo'n geval. dan krijgt ie de kans zich de krachten te verzamelen voor een "runout".

Dat werkte, die biks-omkoperij, zoals versnaperingen bij Jaopie áltijd hebben gewerkt.

Verantwoord goed opgevoed paard? Neuh, maar zo is het al eeuwen met hem als je hem ëven hebt laten staan". Na 2-3 keer is die onzin weer over en kent-ie de routine weer.

Inmiddels stond het zweet mij natuurlijk al weer op de rug, en de les moest nog begínnen...
Fijne klant, die Jaopie....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:13

:= :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:22

Ik hoorde al dat het goed ging. :D
Super!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:28

(vervolg)

Ik had ruim de tijd genomen voor een uitvoerige poetsbeurt en voor een bergje hooi voor z'n neus gezorgd. Van eten en gepoets kalmeert hij altijd reuze. Omdat hij al die tijd zonder (vliegen)deken in de wei had gestaan was hij knap smerig, en was ik ook wel 20 minuten bezig met het d.m.v. Cowboy Magic en verschillende borstels en kammen zijn mega-staart (gelukkig geheel zwart!) netjes schoon en uitwaaierend te krijgen.
Gelukkig was de regen gestopt en was hij droog genoeg voor een poetsbeurt op z'n lijf.

Aan de overkant kwam al weer een trailer met een (helaas hinnikend) paard aan voor de volgende 3 kwartier les die Steef daar stond te geven. Dit was weer een aanleiding tot wangedrag... weg relaxtheid.
Nek d'r op en terugbrullen maar, proberen halster(touw) stuk te trekken, gewoon geklier dus.
Man, dacht ik, doe nou eindelijk eens een keer in je leven RUSTIG.
Alsof-ie nooit een ander paard had gehoord. Helemaal over de rooie.
Ik dacht: dat wordt nog wat als ik er zo op moet en langs die vreemde trailer(s) met vreemde paarden moet rijden met Jaopie in zo'n stressy bui.

Maar ik had geen zin mee te gaan stressen, dus opzadelen en hup naar de overkant, naar de buitenbak.
Meneer wilde natuurlijk al "piafferend" de weg oversteken, maar we gingen toch echt wel gewoon in STAP. De trailer met het vreemde paard kéék hij niet eens naar....hij had al door dat er nog een paard in de buitenbak aan het lessen was, en ja, daar gingen zijn niet meer aanwezige kloten opspelen: nek er op, fikse brul, hier ben ik hoor, Jaopie, Koning van Zuidlaarderveen, hier kom ik aan.... Zien jullie mij wel? HIER BEN IK. Zucht...

Haaa, in de bak, losrijden! Losrijden? Hij zat plankvast van de spanning, het was één groot vertoon van "hier komt de tank binnen walsen", whoehaa, zal ik eens even wat laten zien (en paar bokken er achteraan).
Het is dat het m'n eigen paard is en ik hem al jaren ken, maar anders had ik toch nóg eens nagedacht of ik dit nou wel zo leuk vond....Ik kon niets anders dan aannemen-loslaten-aannemen-loslaten en op een spiralerende (kleiner wordende) volte zetten, vóordat hij het bit zou vastpakken en ik helemaal niks meer te vertellen had.

Ik bleef kalm, op m'n reet zitten en hem bezig houden zodat die spanning en opstand er een beetje afgevloeid was.
Andere paard ging weg, naar de trailer, wilde hij er gelijk achteraan speren, ik voelde hem een bommetje worden, maar Steef had het ook gezien en ging meteen over tot het geven van moeilijke opdrachten, zoals zeer korte achtjes draaien met een overdreven aanvoelende stelling, zodat zijn achterbenen elkaar wel moesten kruisen. Dat is ontzettend zwaar, zeker voor een paard in weide-conditie, dus hiermee kregen we voor elkaar dat hij langzamerhand los ging laten (waarna ik ook ogenblikkelijk mee moest geven) en zijn hals ging zakken. Het is dan weer zo mooi van Jaopie dat hij toch zó werkwillig is dat hij altijd z'n best wil doen om die opdrachten uit te voeren, ipv er alsnog tussenuit te naaien.
Na 5 minuten was z'n branie op en kon ik Steef effe de hand schudden: Hoi, welkom terug in de les. Die kwam wel effe binnen stieren he? Ach ja, je kent Jaopie.... en z'n nukken.

Toen kon de les eens beginnen. Pffttt....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-08-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:39

Duidelijk weer "back on track" in alle opzichten :D. Fijn dat we weer mee mogen en kunnen genieten.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:46

Joapie is me er toch ook een zeg :') Herken veel van hem in Espace! Niet precies hetzelfde ofzo, maar wel dat stressen en zich druk maken, verschrikkelijk soms :') Maar echt goed om te horen dat jullie weer back on track zijn! Super :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:04

(vervolg)

Wat er toen volgde was een gewéldige les, waarin ik zelden zulk goed rijtechnisch commentaar en uitleg eerder heb gehad, en waarin Jaopie zich -met name na al die tijd - werkelijk van zijn ijverigste en bereidwilligste kant liet zien (nou ja hij probeerde nog het eerste kwartier wel een paar bakkabouters te verzinnen en wilde ook vinden dat het stoeltje met de koffiespullen naast de bakrand ineens heel bedreigend was... maar dat waren de laatste restanten adrenaline en opstand die er in zaten...

We negeerden die spatsies gewoon en werkten naar het voorwaarts neerwaarts toe, zodat de ontspanning door zijn hele lijf kon vloeien. Als dát er namelijk niet is, kun je geen enkele oefening correct uitvoeren.

Steef zag natuurlijk wel dat Jaopie was aangekomen door het gras en niks doen, dus hield goed rekening met de "vakantieconditie" waarin Jaopie verkeerde. we hebben voor het overgrote deel gewerkt aan tempocontrole, tactzuiverheid, en kijken hoe recht hij nog was (hartstikke recht, maar 1 x hoeven corrigeren omdat ik op rechts gezet werd), rechte lijnen rijden (o.a. ter controle van de rechtgerichtheid) en gebruik achterbeen. Dat laatste was, zolang hij maar echt los in zijn lijf was, uitmuntend. Hij had minder aan kracht ingeboet dan aan conditie, want hij begon redelijk snel weer te zweten. Geen wonder, en Steef merkte dan ook fijntjes op dat ik ook een gezond kleurtje op m'n doorgaans nogal bleke bek kreeg....

De hele sfeer tijdens de les heb ik als buitengewoon prettig ervaren, op de een of andere manier leek er iets veranderd in vergelijk met voorheen. Het was... relaxter, er was geen druk, geen moeten, met als resultaat dat ik zelf ook geen stress voelde en ik als vanzelf open stond voor iedere aanwijzing, die ik ook direct kon toepassen. Ook heb ik aardig wat vragen kunnen stellen, iets dat ik eerder niet zo gauw deed "want dat stond zo dom". Zo zat ik als vanzelf tijdens de lesinfo meer in het moment zelf, meer in de doe dan in de denk modus.
Dat is wel eens anders geweest! Dat denken doe je maar achteraf (of niet), maar in de les gaat het om DOEN. Ik had ook ruim de tijd om Jaopie ook te belónen tussendoor, voorheen was ik te gespannen bezig om daaraan te denken.
Het zou wel eens de beste les tot nu toe geweest kunnen zijn.

Na de les heb ik de vuil-bezwete Jaopie met de waterslang afgespoten, afgenomen, en vliegendeken op gedaan. En natuurlijk met een handje brokken ter beloning weer bij zijn meissie Khavanna in de wei gezet.

We zijn weer back on track met de bonte meneer! En bij Steef blijf ik weer lessen, het is en blijft een enorm goeie instructeur. Zonder die lessen als een soort stok achter de deur, werkt het voor mij toch ook niet... Wel hebben Steef en ik het er over gehad, dat ik wellicht toch beter een soort Logboek of schema kan bijhouden, omdat de kans groot is dat ik anders alléén maar ga zitten freewheelen ipv ergens gericht naar toe te werken.

Dat is dan ook meteen mijn volgende opdracht: Waar wil je eigenlijk naartoe met heel die rijderij (ieder antwoord is goed, mits je er maar goed over nadenkt).