Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1Jarig

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:43

@ikke, nouja dat is heel makkelijk, dat is een keus die je maakt qua prijsklasse en je doel.
op papier kan je niet rijden maar als je heel goed kan rijden kan je met een jazz heel ver komen,
dat zijn gewoon paarden met potentie en meestal een goed bouw en gangen.
ik vind zelf dat afstamming wel degelijk uitmaakt met wat je wilt gaan doen,
maar ik merkte al aan verschillende dingen dat jij (ikke) een andere mening over hebt

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:02

ikke schreef:
Twilight1 schreef:
en toch betaal je voor de afstamming, en als je daar geen waarde aan hecht dan moet je daar niet voor gaan kijken.
dat is gewoon de prijs die je betaald voor een paard met een goed stamboek

Er zit ook nog een moeder achter dat dier. Daar zal maar net een of andere K-hengst achter zitten; en bedankt........
Op een papier kun je niet rijden. Waarom anders staan de Gribaldi-kinders en -kleinkinders met bosjes op de diverse sites te koop? Omdat ze menen dat je op een papier kunt rijden, daarom.......

Dat slaat kant noch wal, dat er veel Gribaldi nakomelingen te koop staan zegt verder niets over de kwaliteit van de paarden. Gribaldi gaf goede nakomelingen en daar is dus ook veel mee gefokt. Sowieso, wat zou jij doen als je als handelaar een Gribaldi ziet met potentie, die koop je op, haalt er wat uit, traint 'm op en paard blijkt ook daadwerkelijk over kwaliteitetn te beschikken, dan is het meer dan logisch dat dat paard te koop wordt gezet en ondertussen verder getraind wordt. En het ene paard is het andere paard niet en lang niet alle paarden hebben een ruiter op hun rug met genoeg gevoel om verder te komen ;)
Sowieso zit er ook achter héél veel goede paarden juist Gribaldi.
Maar als nog, dat papier betaal je sowieso altijd voor, en al helemaal als het paard ook kán bewegen. Als deze merrie in kwestie waar parouscha naar vroeg echt kan bewegen, dan is die merrie zéker meer dan 2000 waard ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:12

Lioony schreef:
Dat slaat kant noch wal, dat er veel Gribaldi nakomelingen te koop staan zegt verder niets over de kwaliteit van de paarden. Gribaldi gaf goede nakomelingen.......

Voor de juiste mensen is een Gribaldi-kind een prima paard. Helaas hebben de meeste bezitters van een Gribaldi-kind onvoldoende in huis om het eruit te rijden. DAT is de reden waarom ze te koop staan, nergens anders om.

Het zegt in zoverre iets over de kwaliteit van die paarden, dat je als ruiter IETS TE MELDEN MOETEN HEBBEN, om zo'n Gribaldi-kind het te laten doen voor je. Heb je dat niet, doet ie het ook niet voor je.
Iedereen wil zo'n toppaard fokken, alleen is de markt van top-ruiters vele malen kleiner dan het aanbod Gribaldi-kinders. Dat geldt overigens voor meer "tophengsten".

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:19

Klopt, maar dat is ook logisch. Dat is met de meeste paarden wel zo..
Wil je toch proberen om er iets van te maken zul je veel moeten investeren in les. Het komt niet aanwaaien.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:22

ikke schreef:
Twilight1 schreef:
en toch betaal je voor de afstamming, en als je daar geen waarde aan hecht dan moet je daar niet voor gaan kijken.
dat is gewoon de prijs die je betaald voor een paard met een goed stamboek

Er zit ook nog een moeder achter dat dier. Daar zal maar net een of andere K-hengst achter zitten; en bedankt........
Op een papier kun je niet rijden. Waarom anders staan de Gribaldi-kinders en -kleinkinders met bosjes op de diverse sites te koop? Omdat ze menen dat je op een papier kunt rijden, daarom.......

Wel mee eens inderdaad :j

Weet een beetje wat ik kan gaan bieden als ik haar ga bekijken *misschien*

Het is een Sandreo x Rhodium overigens :)

Papier zegt inderdaad helemaal niets. Staat er soms wel eens bij '2 jarige belofte voor de toekomst' :') Hoe weet je dat nou ??? Je weet niet eens hoe zo'n dier zich gaat ontwikkelen onder 't zadel.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:25

Maar een paard die z'n poten amper van de vloer krijgt heeft toch minder potentie :')

Hebben ze geen richtprijs aangegeven? Heb je een advertentie? (pb)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:29

Lioony schreef:
Wil je toch proberen om er iets van te maken zul je veel moeten investeren in les. Het komt niet aanwaaien.

De meesten kunnen proberen tot ze een ons wegen, die krijgen het er gewoon niet uit. Ze hebben simpelweg de ballen niet om het paard ECHT te overtuigen het te doen.
Erger nog, ik ken mensen die wel de ballen hebben en die zeggen: bekijk het maar, ik besteed m'n tijd liever aan een paard wat werkwilliger is........

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:39

Wat zoek jij eigenlijk voor een paard Ikke?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:51

ikke schreef:
Lioony schreef:

De meesten kunnen proberen tot ze een ons wegen, die krijgen het er gewoon niet uit. Ze hebben simpelweg de ballen niet om het paard ECHT te overtuigen het te doen.
Erger nog, ik ken mensen die wel de ballen hebben en die zeggen: bekijk het maar, ik besteed m'n tijd liever aan een paard wat werkwilliger is........

Tja, ieders eigen keuze. Ik maak me er verder niet druk om eigenlijk. Ik doe m'n eigen ding met m'n eigen paard en zie wel waar we komen, we hebben in ieder geval alle tijd van de wereld. :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:58

Lioony schreef:
Maar een paard die z'n poten amper van de vloer krijgt heeft toch minder potentie :')

Hebben ze geen richtprijs aangegeven? Heb je een advertentie? (pb)

Nee ze heeft het paard van internet gehaald omdat die al vanaf 8 juni kreupel was.

En ja ze vraagt 4000 euro, maar ik vind dat persoonlijk wat te hoog. Gezien het paard ook nog helemaal niets kan. Zelfs nog nooit in de trailer geweest...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:02

Als ie nu nog steeds kreupel is zou ik het paard laten gaan.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:17

Ja ik krijg er dan ook al een minder gevoel bij hoor. Geloof dat ze nu wel weer beter liep.

Ik moet ze nog even bellen. Maar ik moet er nog even over na denken :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:35

@Paroush ben benieuwd naar je paard mag ik een pbtje welke het is? kwa prijs altijd lastig lastig (paard kost wat de gek er voor over heeft) zelf u ik iig wel een zadelmak paard willen dan weet je toch al iets meer. (en zo'n jong dier wat nu al kreupel loopt...mooi laten staan (of heeft ze toevallig een trap oid van een ander paard gehad..dan zou je over 1 maand nog eens kunnen kijken of het wel/niet weg is)

@Iedereen ik ben het in de grote lijnen wel met Ikke eens, de meeste mensen kunnen gewoon niet goed genoeg rijden voor zo'n Gribraldi achtig dier (te bang en te weinig doorzettings vermogen) dat is niet erg maar dan moet je niet zo'n afstammeling kopen. Je hebt natuurlijk altijd de uitzonderingen waar het wel bij goed gaat maar je moet als ruiter ook kritisch naar je eigen kwaliteiten kunnen kijken.

Ik ben zelf gewoon geen held, dus ik zocht een vooral een braaf paard en dan laat ik toch echt al die onrustige spectaculaire Jazz/Gibraldi bewegings wonders mooi staan. Tuurlijk zou ik daar best op kunnen rijden (zeker in het begin dan zijn ze nog de oude ruiter gewend waar ze wel beter onder commando stonden maar met de maanden/jaren ebt dat weg en dan neem bij de meeste mensen de angst weer de bovenhand en dan valt dat spectaculaire paard toch ineens vies tegen want dan blijven de mensen maar rondjes stappen omdat ze niet durven aan te draven omdat hij dan weleens zou kunnen ploffen/sprinten etc...tja en dan komen ze in de verkoop :Y)) omdat ik dat niet wilde, wilde ik ook zo'n paard waar dit inzit niet..heel simpel kwestie van goed paard-ruiter matchen. :Y) :j

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:41

Maar die kans bestaat er bij jou toch ook gewoon?

Courage is ook een Gribaldi afstammeling (Obelisk X Rhodium X Gribaldi), maar die is nu ook gewoon braaf, en daarom hebben wij voor hem gekozen. :)
En Obelisk staat voor stoute/onstuimige paarden..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:52

@Lioony die kans is natuurlijk altijd aanwezig (niets in het leven is zeker namelijk toevallig ben ik een expert in kansen ben namelijk een halve statisticus) maar ik heb er wel voor gezorgd dat de kans op mislukken kleiner is ;) maw om dus om bepaalde afstammingen te vermijden.

En zo braaf vond ik je paard nog niet klinken de vorige x (no offense) je ging maar stappen omdat het "onrustig"in de bak was en durfde volgens mij amper hem flink aan het werk te zetten (anders was je wel blijven draven.....en had je hem een schop verkocht als hij vervelend aan het doen was...) Misschien zit er helemaal naast hoor ben geen expert maar dat gevoel had ik erbij.
(het geeft trouwens ook helemaal niet als mensen bang zijn hoor)

Kijk met goede begeleiding (en dus ook financien om een goede instructeur te kunnen betalen )kun je gewoon heel ver komen maar ik denk wel dat het gros van de mensen ook dat geld niet voor de goede begeleiding heeft (of over heeft..) zoals ik kan lezen hebben jullie gelukkig wel dat geld+begeleiding :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:03

studiemiep schreef:
En zo braaf vond ik je paard nog niet klinken de vorige x (no offense) je ging maar stappen omdat het "onrustig"in de bak was en durfde volgens mij amper hem flink aan het werk te zetten (anders was je wel blijven draven.....en had je hem een schop verkocht als hij vervelend aan het doen was...) Misschien zit er helemaal naast hoor ben geen expert maar dat gevoel had ik erbij.
(het geeft trouwens ook helemaal niet als mensen bang zijn hoor)

En daar heb je het dus helemaal mis! Ik ging inderdaad stappen omdat er veel te veel gedoe in en om de bak was ja, omdat er iemand anders les had en ik geen zin heb om op een ander te knallen en al helemaal niet in een ander in de weg zitten als die gene 1 keer per week een uur les heeft! Ik heb veel gedraafd en hem gewoon aan het werk gezet, schop verkocht ook, maar als ik een schop geef krijg ik daar ook een bepaalde hoeveelheid reactie op ;) Sowieso doet hij helemaal niet vervelend verder. Volgens mij heb ik het daar nog nooit over gehad. Het enige wat hij weleens wil doen is aan de kletter gaan en ik ga m'n paard niet nog een schop geven als we al zo hard gaan, eerst maar weer eens op een volte krijgen en weer onder controle en dan galopperen we vrolijk verder. Als hij er dan wil uitvallen, dan krijgt ie pas een schop ;)
Het is maar net wat je braaf of niet braaf vind.. Ik vind hem verder heel braaf. En vind het ook verre van gek dat mijn paardje even ontploft als er iemand naast de bak de hele tijd loopt de klikken, te roepen en haar paard loopt op te jutten zodat ie alvast z'n ei kwijt kan.. Daar begrijpt die van mij geen drol van, kan net zo goed voor hem bedoelt zijn ;) En dan ook nog zo iemand in de bak, tja..
Vind het trouwens wel héél knap dat je zo via internet kan zien wat ik wel en niet durf :)) Er zit een verschil in begrip voor je stalgenoten en hun les, en niet durven.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 31-07-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:15

Ik had een Painted Black merrie en inderdaad, daar had je ook af en toe ballen voor nodig.. Die ik soms niet had. Niet dat het niet ging, want over het algemeen ging het wel gewoon goed, maar als ik dan nu toch een ander paard kocht wilde ik er toch weer een met wat minder bloed waar ik wat 'relaxter' kon mee rondsturen! Plus dat ik op wedstrijd zelf nogal nerveus word en daar dus geen hittepit wil, én dat mn vriend ook wilde leren rijden, zorgde dat de keuze snel gemaakt was.

Nu ik anderhalve maand met dit paard rondrijd ben ik ervan overtuigd dat ik nooit nog een heet bloedgefokt type koop, of ik moet plots weer heel erg gaan veranderen qua instelling/durf/rijvaardigheid, en dat zie ik niet zo snel gebeuren :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:20

Ik zocht er gewoon 1 die niet van elke anders gekleurde grasspriet andersom op de hoefslag staat. :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:54

Die zijn er helaas ook ja :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:55

Nouja ik ben ook echt geen held en opzich vrij snel angstig maar bij Ferro heb ik dat helemaal niet! En hij is er juist eentje die overal bang voor is, al is het bij hem wel zo dat als ik er niet van schrik hij vrij snel weer herstelt en dan meteen troost zoekt bij mij.
Dus daarom vertrouw ik hem ook omdat hij weer op mij vertrouwt :)

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:11

nouja, als je even reeel gaat kijken naar leeftijd van het paard,
zoals bij lioony het geval is, is dit geen stout paard, het paard is 4 als die het niet snapt dan doen ze iets anders.
die van mij is een oscar, de oscar nakomeling zijn meestal erg relaxt, maar ik kan je echt zeggen wanneer de puberteit komt is die vast ook niet die relaxte :P
Je kan wel een beetje kijken naar de afstamming maar je kan er niet vanuit gaan dat het allemaal getzelfde gaat.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:10

@Iedereen ook moeders kant is natuurlijk belangrijk he ;) afstamming zegt niet alles en ook opvoeding kan veel uitmaken hoe je paard reageert. (en gribaldi kan ook verder in de bloedlijn zitten..hoe verder hoe minder invloed en als daar dan tegen over een brave/makke moeder dier staat dan hoeft er uiteraard met een gribaldi kind niets aan de hand te zijn).

(ik heb iig gribaldi en jazz dus als direct vader dier gemeden....(verder heb ik nog niet gekeken moet ik eerlijk bekennen :Y) ik weet namelijk echt niet of hengst xxx gribaldi als vader had... }:0 )

Jonge paarden kunnen altijd wat uitproberen doet die van mij ook, maar ik ben zelf geen type voor een paard waar je echte ballen voor nodig hebt. Kijk een bokje weg springen etc kan ik nog wel hebben. Een paard wat er echt vandoor gaat (en dan niet ooit eens eenmalig) en dan een bok salvo laat zien om mij eraf te krijgen en dan er weer afliggen en weer moeten opstappen dat durf ik gewoon niet :o.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:11

jaaaaa, ik meld me ook!

Elke avond alles aan het berekenen hoeveel ik over hou,
waar hij komt te staan etc..
Ongeveer 400 euro p/maand hou ik over (als de mensen van de kranten even terugbellen, grrr!)
en genoeg avonden/dagen om heen te gaan!
Zoo lastig, aangezien ik alles ken betalen, behalve de aankoop. :o klein detail
Vandaar dat ik nu ook braaf in vakantie 6 dagen werk van 9 tot 6 O:)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:20

Van bok salvo's en steigeren ben ik idd ook niet, dan mag die op vakantie naar zn vorige eigenaar :D
Maar wat hij nu doet is kleine, meer onstuimige bokjes geven. Als je er na alleen zo'n bokje afligt heb ik diep respect! :)) Scheelt wel dat ik lange benen heb trouwens, ik pas er perfect op zo, een kleiner iemand zou er sneller afliggen.
Dat aan de kletter gaan heb ik ook al met mn vorige bijrijdmerrie gehad, dus heb daar ook al een vrij vlotte reactie op. Ben er toen nooit vanaf gevallen, die merrie was iets stuurbaarder, maar wel kleiner en onvoorspelbaarder in haar bewegingen. Courage is groter en is slomer in zijn wendingen, daardoor kan ik goed aanvoelen welke kant hij op gaat. Ik ga ook altijd meteen in verlichte zit zitten, want dan kan ik zijn bewegingen beter volgen. Ik schrik eerst altijd even, maar daarna ben ik meteen weer rustig en kalmeer ik hem door te praten en hem te aaien over zn hals (tussen het rennen door haha) heb m vaak snel weer terug en daarna is het over. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:26

Ga me niet uitvoerig in jullie discussie mengen hoor, maar de afstamming zegt lang niet altijd wat!
Wij hadden bijna een dochter van Jazz gekocht, nou en als die ergens bekend om staan...
Was echt een súperlieve merrie en heel erg braaf, een van de braafste paarden die ik ken. :)

Mijn pony is een Amethist x Amor. Van Amethist zeggen ze dat de nakomelingen onhandelbaar zijn en van Amor zouden ook heel moeilijke paarden komen.
Niets van dat alles hoor, pony is hartstikke rustig en braaf. :)
Alleen wel heel erg eenkennig, maar als ze je mag is ze de makste pony van de hele wereld.