Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:40

Ach, ik denk dat wij er mee moeten leren leven dat wij die voor de slacht kiezen onze paarden naar een gemene naar bloed en kadaver stinkende plek brengen waar ze alles ruiken en voelen en in paniek geraken, dat we ook nog zo oneerlijk zijn om ze ineens met een pistool te laten neerschieten in plaats van lekker langzaam en vredig met een spuitje, en er is uiteraard geen andere mogelijkheid dan de biefstuk als je hem laat schieten bij een slager. En als je hem dan niet weigert om hem voor consumptie te gebruiken, dan ben je gemeen en egoïstisch en dan hou je helemaal niet van je paard. Paarden die ingeslapen worden, die worden tenminste netjes opgehaald door een heel hele lieve man die ze heel voorzichtig op een vrachtwagen legt, waarna ze een grote eiken houten doodskist krijgen vol versieringen en ze na een emotionele begrafenis netjes in de grond door de lieve maden tot stof verteert worden. :+

Of laten we het gewoon maar bij de feiten houden en weten dat slacht en inslapen beide goed of slecht kan gaan, en dat er geen spraken is van oneerlijkheid naar het paard toe, je kiest àltijd de oplossing die jou het beste lijkt voor het karakter van jouw paard, en dat kan-hoe moeilijk het te geloven is voor mensen die duidelijk niets hebben ingelezen over wat slachten en inslapen nu inhoudt- evengoed een pistool zijn, en dat kan evengoed een biefstuk op het bord worden zijn (en als het nog niet genoeg gezegd is, nu goed opletten: als je een paard laat slachten kan je hem ook door de rendac laten opruimen ipv er biefstuk van te maken).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:10

Viverelover schreef:
srry hoor maar iedereen heeft zijn eigen mening en ik heb nou dat eenmaal dat mijn pony een spuitje krijgt en jij hebt misschien een andere mening !! dus je moet niet gelijk zo dom doet met lees je deze bladzijde eersten door voor dat je wat roept !!! IK VIND IEDEREEN MAG ZEGGEN WAT JE WILT EN DAT JE NIET GELIJK DAT NAAR JE HOOFD TOE KRIJGT GEGOOIT !!!

Het gaat er niet om dat jij je pony liever zou willen laten inslapen. Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Het gaat erom dat je roept dat hij niet opgegeten mag worden. Als je ook maar één reaktie in dit topic had gelezen had je allang gezien dat een paard helemaal niet opgegeten hóeft te worden nadat ie geslacht is.

En die hoofdletters? :n doe maar niet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:11

xKatleentjex schreef:
Ach, ik denk dat wij er mee moeten leren leven dat wij die voor de slacht kiezen onze paarden naar een gemene naar bloed en kadaver stinkende plek brengen waar ze alles ruiken en voelen en in paniek geraken, dat we ook nog zo oneerlijk zijn om ze ineens met een pistool te laten neerschieten in plaats van lekker langzaam en vredig met een spuitje, en er is uiteraard geen andere mogelijkheid dan de biefstuk als je hem laat schieten bij een slager. En als je hem dan niet weigert om hem voor consumptie te gebruiken, dan ben je gemeen en egoïstisch en dan hou je helemaal niet van je paard. Paarden die ingeslapen worden, die worden tenminste netjes opgehaald door een heel hele lieve man die ze heel voorzichtig op een vrachtwagen legt, waarna ze een grote eiken houten doodskist krijgen vol versieringen en ze na een emotionele begrafenis netjes in de grond door de lieve maden tot stof verteert worden. :+

Of laten we het gewoon maar bij de feiten houden en weten dat slacht en inslapen beide goed of slecht kan gaan, en dat er geen spraken is van oneerlijkheid naar het paard toe, je kiest àltijd de oplossing die jou het beste lijkt voor het karakter van jouw paard, en dat kan-hoe moeilijk het te geloven is voor mensen die duidelijk niets hebben ingelezen over wat slachten en inslapen nu inhoudt- evengoed een pistool zijn, en dat kan evengoed een biefstuk op het bord worden zijn (en als het nog niet genoeg gezegd is, nu goed opletten: als je een paard laat slachten kan je hem ook door de rendac laten opruimen ipv er biefstuk van te maken).

_O- Jij weet het weer te brengen... mijn paard wil ik trouwens minstens in net zo'n gouden kist als MJ hoor.

moonvw

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:23

Blijkbaar lopen de emoties met dit pittige en nogal gevoelig liggend onderwerp hoog op en is gewone discussie niet mogelijk. Jammer hoor!!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:45

moonvw schreef:
Blijkbaar lopen de emoties met dit pittige en nogal gevoelig liggend onderwerp hoog op en is gewone discussie niet mogelijk. Jammer hoor!!

Nou inderdaad, lekker volwassen!

Maar misschien is het juist wel een goed teken dat iedereen zijn "ik vind dit het diervriendelijkst" of "dit zou het beste voor mijn paard zijn" standpunt zo fel verdedigd... dat komt op mij over dat iedereen toch echt (in hun ogen) het beste met zn dier voor heeft en dat is wel goed.

Aan iedereen: Doe vooral zelf wat je niet laten kunt, maar respecteer ook een ander z'n mening.

Oh ja, en paarden die naar de slacht gaan hoeven niet perse ook opgegeten te worden :P
(ik denk, zet het er alvast maar weer bij voordat iemand er weer wat over gaat zeggen zonder
eerst de voorgaande pagina's te lezen! :+ LOL )

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:16

Ik heb de moed verzameld om de filmpjes te bekijken en moet eerlijk zeggen dat het me reuze meeviel. Het gaat echt heel snel.
Ik zal mijn menig niet herzien en blijf voor het spuitje, maar ik respecteer ieder zijn keus. Het is al moeilijk genoeg om afscheid te nemen van je paard.
Bij het inslapen van ons paard zijn we er de hele tijd bijgebleven. Hij viel ook niet op de grond, maar werd opgevangen tussen dikken matrasdeuren. Dit gebeurde in een kliniek.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:22

Een goede discussie is wel mogelijk.
Maar als mensen dingen roepen die niet waar zijn, wat ze hadden kunnen weten als ze even gelezen hadden.
Dat is gewoon enorm ergelijk in een topic.

ylrebmik_dg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:31

Ik zou mijn paarden een spuit geven. Uiteraard zou ik liever zien dat ik ooit op een dag het weiland in loop, en daar mijn paard zie liggen. Dan is de natuur zijn gang gegaan. Het blijft altijd moeilijk op zo'n moment een keus als dat te moeten maken. Je weet niet echt of het het juiste moment is.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:03

Ergelijk kan....... maar dan hoeft er nog niet zo gereageerd te worden. Ik zeg niet dat het niet gemeld mag worden maar er zijn meerdere woorden in een zin mogelijk om iets duidelijk te maken.

Het is een interresant onderwerp want de meeste van ons krijgen er vroeg of laat mee te maken. Helaas heb ik nog niet in mijn omgeving meegemaakt dat de natuur zijn gang gaat. Dat is het mooiste maar zal niet heel veel voorkomen. Heeft iemand dat wel al eerder meegemaakt trouwens?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:35

moonvw schreef:
Ergelijk kan....... maar dan hoeft er nog niet zo gereageerd te worden. Ik zeg niet dat het niet gemeld mag worden maar er zijn meerdere woorden in een zin mogelijk om iets duidelijk te maken.

dat kan idd, maar als ik al een keer heb gevraagd om even een bladzijde door te lezen er edan maar weer gewoon dom wordt geblaat is mijn geduld op en krijgt zo iemand een veeg uit de pan van me. Ik zie niet in waarom er steeds maar poeslief moet worden gedaan tegen mensen die te beroerd zijn om wat elementaire fatsoensnormen bij een discussie in acht te nemen.

Citaat:
Het is een interresant onderwerp want de meeste van ons krijgen er vroeg of laat mee te maken. Helaas heb ik nog niet in mijn omgeving meegemaakt dat de natuur zijn gang gaat. Dat is het mooiste maar zal niet heel veel voorkomen. Heeft iemand dat wel al eerder meegemaakt trouwens?

Ik niet, en ik hoop eigenlijk ook dat moment voor te zijn, omdat je anders vaak (niet altijd) te laat bent geweest. Echt vredig inslapen gebeurt maar weiig, het is toch vaak een kwestie van echt op zijn door leeftijd of ziekte.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:24

moonvw schreef:

Ja, ik heb het mee gemaakt. Op 8 april dit jaar heeft Amigo een hersenbloeding gehad, hij zou morgen 27 geworden zijn.
Het kwam totaal onverwacht, ik reed nog vaak op hem en hij was nog vol levenslust.
Ik ben er bij geweest toen hij dood ging, ik heb erg veel moeite om die beelden uit mijn geheugen te wissen. Was niet prettig. Hij was vrolijk rondjes aan het rennen toen zijn achterhand ineens verkrampte en hij viel. Op wilskracht is hij toen nog een keer op gestaan, op dat moment had ik nog even hoop maar zijn coördinatie was weg en hij kon zich niet meer bewegen. Hij stond mij echt zo aan te kijken van: ''ik wil wel, maar ik kan niet." Dus is hij weer gevallen en toen was het vrij snel gebeurd. Hij hinnikte, echt een doodskreet en kreeg stuiptrekkingen. (achterbenen gingen heel hard heen en weer)
Aan de ene kant mooi dat ik het mee heb mogen maken zo, Amigo is nooit ziek geweest, dit was volgens de dierenarts gewoon ouderdom. Maar die beelden krijg ik maar slecht uit mijn hoofd.
En zou je je paard gewoon dood in de wei aantreffen dan zul je je altijd blijven afvragen wat er nou gebeurd is. Daarom ben ik ook blij dat ik met eigen ogen heb gezien wat er gebeurd is en weet ik ook dat ik niets had kunnen doen om het te voorkomen.

Ook bij een natuurlijke dood kan een paard dus een soort van doodstrijd leveren.
Verder moet je hem ook gewoon op laten halen door de Rendac, ik ben maar even met Symphony gaan wandelen toen ze Amigo aan de weg gelegd hebben. Toen ze hem op kwamen halen heb ik gezorgd dat ik daar niet bij was, ik wilde dat niet zien. Het geschreeuw van Symphony toen Amigo eenmaal echt weg was ging me door merg en been.
Heb ik gelukkig een lieve buurman waar ik even een paard van mocht lenen om bij Symphony te zetten zodat ze niet helemaal alleen stond.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:38

Lielle schreef:
moonvw schreef:
Ik niet, en ik hoop eigenlijk ook dat moment voor te zijn, omdat je anders vaak (niet altijd) te laat bent geweest. Echt vredig inslapen gebeurt maar weiig, het is toch vaak een kwestie van echt op zijn door leeftijd of ziekte.

Ik had geen enkele reden om aan te nemen dat mijn paard inmiddels al dood zou zijn. Heb altijd gedacht dat hij de 30 wel zou halen. Is zijn hele leven dat hij bij mij was nooit ziek geweest of kreupel. Dat hij een natuurlijke dood zou sterven leek me niet meer dan logisch, alleen had ik gehoopt op een hartstilstand. Dit was niet echt "vredig inslapen" en ik heb het ook niet aan zien komen. Het kwam zo verschrikkelijk onverwachts.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:51

Akelig verhaal symbeami! Kan me voorstellen dat je er nog naar van bent.

Mijn opmerking bedoelde ik trouwens niet rot, ik heb alleen steeds de opmerking van Guy Blom in gedachten dat je een paard dat gezond de 20 haalt, eigenlijk altijd zelf moet wegbrengen. Dan zijn ze zo sterk en gezond dat zo'n hartstilstand maar zelden gebeurt. En om het echte aftakelen en wegkwijnen te voorkomen, ben je dan dus vaak genoodzaakt zelf die keuze te maken. We hebben onze Trammelant oud zien worden en na een mooie lente bewust gekozen om hem te laten inslapen. Hij had wsl al een lichte hersenbloeding gehad (liep soms wat te zwalken) en hij begon op te raken (bijna 30). En dan wordt wachten op die natuurlijke dood dus wel een lijdensweg en dat wilden we hem niet aandoen.

Ik kan niet goed verwoorden wat ik bedoel geloof ik, maar jij (en vooral je paard) hebt vooral enorme pech gehad. En daarom zei ik ook dat je vaak te laat bent als je wacht op die natuurlijke dood (zoals bij ons met Trammelant) maar niet altijd, zoals in jouw geval.

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:59

ik zelf zou eigenlijk voor de spuit kiezen maar het is dus wel duur en de slager niet maar het is wel zo zoals al veel schrefen dat ze dan strax misschien in een frikandel zit ;(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:00

*ik geef het op*

Jazzlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:00

lastige keuze, ik denk dat dit gewoon persoonsgebonden is.
ik zelf zou toch kiezen voor een spuitje, vind ik meer respectvol en ik vind
het een eng idee om mn pony naar de slacht te brengen. ;(

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:06

Symbeami,

wat een naar verhaal.
Maar aan de andere kant ook wel "mooi"
Hij heeft dan misschien even een doodstrijd gehad, maar is zoals ik begrijp tot aan het laatst gezond geweest.
Geen geprik door dierenartsen, geen gesleep met de trailer voor onderzoeken of wat dan ook.

Maar net als Lielle denk ik dat dat eigenlijk maar bij weinig paarden zo is.
Bij de meeste gaat toch wel een medisch stukje tijd voor af.

Lielle, ik kan me je ergernis ook voorstellen met de mensen die hier wat neer kwakken.
Ik vind het in ieder geval wel erg irritant.
Van mij mogen zulke mensen een week land de mededeling; "eerst lezen voordat je wat neer kwakt" in beeld krijgen als ze op de antwoord knop drukken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:54

essie332 schreef:
ik zelf zou eigenlijk voor de spuit kiezen maar het is dus wel duur en de slager niet maar het is wel zo zoals al veel schrefen dat ze dan strax misschien in een frikandel zit ;(

essie :roll:

zou je een paar posts boven je even door willen lezen? >;)

alvast bedankt +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:20

Het paard waar moonvw het eerder over had, is mijn paard. Het heeft me heel veel pijn gedaan hem te laten gaan, hij was mijn maatje. Ik kon niet anders dan het een spuitje geven, het was dat of hem minstens 14 dagen zonder pijnstillers laten staan voor de slacht in beeld zou komen. En dat kon ik hem niet aandoen, mezelf ook niet.
Iedereen heeft voor zichzelf uit te maken wat hij of zij wil, en daar spelen verschillende kanten een rol bij. Niet alleen emotionele, maar ook financiele. Want het is echt wel door mijn hoofd gegaan om het paard naar de slacht te brengen, zodat ik er nog iets aan overhield. Had hij geen pijnstillers gehad, dan was het zeker een lastige keuze geworden. Nu niet, was het gewoon overduidelijk wat er moest gebeuren. Oordeel dus niet over de beweegredenen van een ander, als je je er niet in kunt vinden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:23

Ook met pijnstillers kan hij naar de slacht. :)
Dat hoeft je keuze dus niet te beinvloeden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:01

vorame schreef:

Dat was ook mijn gedachte. Dan is hij gewoon niet geschikt voor consumptie en wordt alsnog door de rendac opgehaald.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:09

[quote="Abeltje77"][quote="vorame"]
[/quote]

Dat was ook mijn gedachte. Dan is hij gewoon niet geschikt voor consumptie en wordt alsnog door de rendac opgehaald.[/quote]

Wat dat betreft is dit topic toch weer nuttig om bepaalde dingen te weten te komen.
Omdat je vaak als het moment daar is niet de behoefte hebt om op je gemak uit te zoeken wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.
In ieder geval had ik dat niet en is het verstandig om van te voren al enige info te hebben omdat het iedereen kan overkomen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:36

Daar is het topic zeker erg fijn voor. :)
In je emotie kom je echt niet toe aan dingen uit zoeken.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:34

Dag kleinvosje kom ik je toch tegen!!

Naar verhaal van die hersenbloeding. Eigenlijk is het allemaal niets.
Ik heb al eerder gemeld dat je je nog zo kan voornemen hoe je het 't liefst zou hebben maar in de meeste gevallen komt een ziek paard onverwacht. Als het moment voor mijn paard daar is hoop ik dat ik de juiste beslissing neem. En of dat nu de slacht is of in laten slapen dat zal afhangen van mijn paard. In welke gezondheid zij verkeerd of juist hoe ernstig ze ziek is op dat moment. Onnodig pijn hebben zonder resultaat op verbetering vind ik niet nodig. Soms hoor je dat mensen lang aan modderen met een dierenarts. Wees altijd realistisch en niet egoistisch omdat je nog geen aftand of afscheid van je paard wil nemen. Iedereen heeft wel een stemmetje die zegt wat er gaande is en wat je zou moeten doen omdat dat het juiste is voor jouw paard/pony! Dan ben je respectvol bezig.

Het is en blijft een lastig verhaal maar oordeel niet over ieders mening. Juist die meningen maken een leuk gesprek.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:44

Symbeami schreef:
moonvw schreef:

Bovenstaande is niet door moonvw maar door Lielle!

Ik had geen enkele reden om aan te nemen dat mijn paard inmiddels al dood zou zijn. Heb altijd gedacht dat hij de 30 wel zou halen. Is zijn hele leven dat hij bij mij was nooit ziek geweest of kreupel. Dat hij een natuurlijke dood zou sterven leek me niet meer dan logisch, alleen had ik gehoopt op een hartstilstand. Dit was niet echt "vredig inslapen" en ik heb het ook niet aan zien komen. Het kwam zo verschrikkelijk onverwachts.[/quote]