Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:46

Cinnepin schreef:
jouw laatste citaat arabesk probeerde ik ook al eens aan te geven in dit topic ( niet zo mooi geschreven etc ) maar datw erd als onzin gezien

Nog steeds :+

Ik begrijp ook niet waarom jullie dat geloven, ik heb er nog nooit 1 waterdichte onderbouwing van gelezen :n
De redenering gaat volkomen voorbij aan het feit dat een paard anatomisch nogal verschilt van een mens...... een paard heeft het gebit van een planteneter, terwijl een mens een roofdier is.

Zowel geestelijk als lichamelijk zijn er verschillen die zó wezenlijk en ingrijpend zijn, dat elke vergelijking volkomen mank gaat :)

Paardje_13 schreef:
een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?

Schijnt van wel.

In het begin schijnt bitloos heel prettig te zijn, en paard loopt makkelijk rond enzo..... en na verloop van tijd duiken dezelfde rijtechnische problemen weer op. Wat natuurlijk logisch is, de rijtechniek is niet wezenlijk veranderd, alleen de optoming verschilt.

(heb mezelf gequote, ipv mijn bericht gewijzigd :( )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:46

In de endurance wordt trouwens ook veel bitloos gereden. Voordeel hierbij is dat het paard makkelijk kan eten en drinken op de groompunten, zonder dat je je hoofdstel uit hoeft te doen. Daarnaast is endurance bij uitstek een sport waarbij juist ruggebruik belangrijk is, omdat zulke lange afstanden afgelegd worden en de ruiter zo lang op de paardenrug zit. Elke fout in houding (of bijvoorbeeld een niet passend zadel) wreekt zich op dit soort afstanden.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:00

Sim0ne schreef:
Paardje_13 schreef:
een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?

Natuurlijk kan dat. Elk paard moet nagefelijk zijn, en dit moet je onderhouden. Als jij altijd aan de teugels hangt, wordt een paard hard in de mond of op de neus.

maar het ligt dus meer aan de ruiter dan aan het wel/niet bitloos rijden wat prettiger voor het paard is. en dat schijnen sommige mensen te vergeten, want ik ken mensen die denken dat je zonder bit serieus op een op hol geslagen paard zit wat niet van plan is om te stoppen }>

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:02

Hoe fijn een paard te rijden is, ligt altijd aan de ruiter, de optoming is minder van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

klopt het is minder van belang, mee eens!
Maar ik dnek dat een bit in de mond als minder fijn ervaren word dan zonder.
Vooral ook omdat het dus op wolfskiesjes kan liggen ( die dus niet opgemerkt worden omdat ze zo klein kunnen zijn, en wortel kanalen daarvan )
En nog veel meer gevallen waardoor een bit mij echt niet fijn lijkt wat al eerder in dit topic is aangegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:37

Jij denkt.... jíj vindt.... het lijkt jóu niet fijn.....

Maar goed dan dat het niet in jouw mond hoeft, dan :+
Ik heb geloof ik al eerder uitgelegd dat een vergelijking maken tussen paard en mens onzinnig is. Iets wat jij niet fijn vindt, kan een paard heerlijk vinden. Ik lust bijvoorbeeld geen biks :+

Kun je het ook onderbouwen? Ongefundeerde meningen dragen niet heel veel bij namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:40

Ik lust ook geen biks, ik vind het niet fijn om in een trailer vervoerd te worden, verder eet ik geen gras en word ik niet bereden. Maar dat zegt niks over mijn paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:44

Dat bedoel ik ja :j

Paarden en mensen moet je echt uit elkaar houden, wat beleving van dingen betreft, ze zijn gewoon totaal verschillend.

Jij ook al geen biks? Oh oh, 't wordt nooit wat met ons :+

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:46

ik lust wel likstenen met fruitsmaak en appels en wortels :o straks ga ik hinniken :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:47

suleilitha schreef:
Ik lust ook geen biks, ik vind het niet fijn om in een trailer vervoerd te worden, verder eet ik geen gras en word ik niet bereden. Maar dat zegt niks over mijn paard :D

wow das echt k*t om in een trailer te staan joh.........weleens gedaan?
Ik pas wel, pleurde van de 1 naar de andere kant!! en er werd nog langzaam gereden

even offtopic trouwens :o

Als een paard een wolfskies heeft heb je dat wel door, mits je een beetje ruiter bent natuurlijk.
Een paard met een gevoelig hoofd/neus of die een plekje heeft kan weer niet tegen het bitloos hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:48

Vivalavida schreef:
Citaat:
Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.

Oh excuse me, ik dacht die link de bron was van het stukje erboven :)

edit: een paard ademt door zijn neus. En kan niet eten en rennen tegelijk?
Nou vind ik de verhouding eten-> bit in de mond ook niet helemaal gelijk, maar dat even terzijde.
Als er toch met mensen vergeleken wordt, ik kan ook rennen en eten tegelijk. Alleen adem je, als je rent, ook door je mond dus je zal het als mens zijnde benauwder krijgen omdat je alleen door je neus kunt ademen. Een paard ademt alleen door de neus dus daarbij zal dat niet het geval zijn... Een kind mag dat niet van de moeder omdat ie anders tikt in zn appel als het kind valt :D

ben hier nog steeds benieuwd naar :j

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:51

Ik wil wel eens een paard dat bitloos wordt gereden zien verzamelen en piafferen..ik heb daar namelijk nogal wat nare voorbeelden van gezien..

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:56

Ik denk dat ze dan meteen het hele paardrijden wel mogen verbieden. En bitloos rijden is imo absoluut niet per definitie vriendelijker.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:09

nadina schreef:
Ik denk dat ze dan meteen het hele paardrijden wel mogen verbieden. En bitloos rijden is imo absoluut niet per definitie vriendelijker.

Maar wel fijner voor het paard, niet bij alle, sommigen worden fijn met bit gereden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:11

Hoezo zou bitloos fijner voor het paard zijn, Levitrol?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:14

Ik geloof niet dat ze van een bit zoveel last van hebben als jullie hier zeggen, als je er maar (paard)vriendelijk mee omgaat!
Dat doen de meeste jammergenoeg niet, lopen maar te trekken idd.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:15

Daar ben ik het niet mee eens Levitrol. Als ik soms zie hoe die neus dichtgeknepen wordt, over kunnen ademhalen tijdens het rijden gesproken. Of zo'n ring, als ik soms zie hoe die ring op de strot inwerkt, lijkt me ook erg akelig. En dan heb ik het nog niet over een hackmore (of hoe je dat ook schrijft). Ik denk dat met de meeste dingen geldt: het is maar hoe je het gebruikt. Ook voor bitgebruik. Is niet per definitie slecht. En als ik zie hoe mijn merrie naar het bit grijpt met de oren naar voren en vol energie (wat voor haar een teken is dat ze erg veel zin heeft om te gaan rijden), dan kan ik me niet voorstellen dat ze er een hekel aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:15

@ vivalavida een wofskiesje kan zo klein zijn of net niet door t tandvlees omhoog gekomend at ze wel degelijk NIET worden opgemerkt!
En daar hoef je geen oede ruiter voor te zijn, ik laat de mond liever door de tandarts nakijken 2 keer per jaar ;) die heeft daar net wat meer kennis over dan ikzelf :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:20

Onzin, een goeie ruiter merkt dit soort dingen als wolfskiesjes, die voelt dit feilloos aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:21

ja, maar als ze dan nog niet doorzijn ziet de ta ze niet ;)
en dus zullen ze er niet uitgehaald worden!
En dan heb je ook nog te wortels ervan ;) lekekr als daar een bit op rust :P

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:26

suleilitha schreef:
Hoezo zou bitloos fijner voor het paard zijn, Levitrol?

:
levitrol schreef:
nadina schreef:

Maar wel fijner voor het paard, niet bij alle, sommigen worden fijn met bit gereden..

Ik bedoel dat het bij sommige paarden fijner is, omdat die bijvoorbeeld niet fijn gereden worden met het bit, dus veel getrek etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:27

Een beetje gebitsverzorger gaat niet alleen op zijn ogen af maar ook op wat hij of zij met de vingers, al tastend waarneemt.
Iedere paardenhouder met verstand van zaken controleert dit soort zaken ook zelf.
Jouw post over de wortels is volslagen onduidelijk, het lijkt me niet meer dan normaal dat wolfskiezen met wortel en al worden getrokken.
Verder heeft lang niet ieder paard wolfskiezen. Misvatting zoveel dus, Cinnepin.
Het zou voor jou aanbevelenswaardig zijn om eerst eens je kennis van anatomie van een paard eens uit te breiden alvorens je vanalles gaat roepen ;)

Levitrol, ook bitloos worden heel heel veel paarden niet fijn gereden, veel getrek op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:33

@ sul toevallig is mij kennis op de anatomie redelijk tot goed ;)
En niet ieder paard heeft ze dat klopt. En ze kunnen dus ZO KLEIN zijn dat ze niet gevoeld worden op de oppervlakte van t tandvlees en dus niet doorkomen. Het lijkt er dan op dat dit paard t niet heeft, maar het zit er dan dus wel degelijk! En die wortels ook!
Misschien moet jij je kennis even wat opschroeven dan ;) anders had je dit geweten ;)
Dit heb ik namelijk in het 1e jaar van paardenhouderij ookal gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:39

Dat blijkt niet uit je posts hoor Cin. Er staan gewoon heel veel dingen in die niet kloppen. Als je je huiswerk goed had gedaan had je geweten dat bij veel paarden zelfs de aanleg van wolfskiezen niet eens aanwezig is.
Maar goed, ook hier weer blijkt dat jouw gelijk het enige gelijk is en je verder nergens voor openstaat waardoor een volwassen discussie met jou zo'n beetje mission impossible is.
;)
Aan mijn kennis mankeert overigens niks. Sterker nog, ik denk dat je van mij nog heel wat zou kunnen opsteken. En ach laten we wel wezen, eerste jaar paardenhouderij stelt niet heel veel voor, die basiskennis hebben mensen ook die zelf de moeite doen zich te verdiepen in het wezen paard en vaak is díe kennis nog beter paraat dan die uit de schoolboekjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:44

ik zei alleen dat ik dat in t 1e jaar al had gehad! En ik zeg toch ook nergens dat ALLE paarden ze hebben? Ik weet dat er paarden zijn die t niet hebben hoor!
Maar er zijn er dus ook waarvan men dnekt dat t er niet is maar het er dus degelijk wel is!
Maargoed Om bepaalde redenen ga ik met jou niet meer in duscussie! ;)
En ik dingen van jou leren? Nee ik ga op een hele andere manier met paarden om dan jij. En als je niet op 1 lijn ligt kan je imo ook niks van elkaar leren ;)