Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:07

Toch denk ik dat je downtown Assen of Drachten eerder een wolf kunt vinden dan Den Haag of Rotterdam.
Daar zitten meer de ratten (letterlijk EN figuurlijk).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:09

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:03

Elisa2 schreef:
Skessa_ schreef:
https://www.destentor.nl/opinie/ik-zie- ... archbox%2F

Een artikel van iemand die geen wild meer ziet op de Veluwe en denkt dat dat door de wolf komt.
Volgens de reacties er onder heeft t gewoon te maken met de jacht en valt t allemaal wel mee 8)7

Reacties van mensen uit de Randstad zeker? :roll:

Dat is al lang bekend dat het wild zo enorm opgejaagd wordt en steeds meer verdwijnt. Spreek een paar willekeurige mensen aan die aan de rand van een bos wonen en die kunnen je allemaal vertellen dat ze nauwelijks meer wild zien.

Er wordt juist op veel plekken niet meer gejaagd. Idd omdat er steeds minder wild is. Nog even en dan is ander wild dan wolf zien een unicum.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:09

tienus63 schreef:
Wat doet Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving; op Facebook wordt bij gehouden waar de wolf is gezien en er aanvallen zijn geweest. Alleen geverifieerde gebeurtenissen en met toestemming van betrokken dierhouder worden op Facebook en in de app gemeld.
Zij melden gebeurtenissen in de drie noordelijke provincies en een (groot deel) Overijssel.
Aanvallen en zichtmeldingen vlak over de grens in Duitsland worden als die bekend en geverifieerd zijn.

Citaat:
Deze meldsite heeft ook een WhatsApp alert. Dan krijg je de geplaatste meldingen rechtstreeks binnen. Je kunt je met volledige naam en woonplaats aanmelden op: 06 26952282

Blijf aub de zichtmeldingen en de aanvallen doorgeven! De media vertikt het om onze kant van het verhaal te laten zien! Daarnaast: U helpt er dierenhouders enorm mee!

We moeten het samen redden in dit waardeloze verhaal!

Wat een scheinheilig bericht van Westerveld. Blokkeren mensen zomaar zonder eerst verhaal te horen. Bah we moeten het samen doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:29

SusanH schreef:
Elisa2 schreef:

Reacties van mensen uit de Randstad zeker? :roll:

Dat is al lang bekend dat het wild zo enorm opgejaagd wordt en steeds meer verdwijnt. Spreek een paar willekeurige mensen aan die aan de rand van een bos wonen en die kunnen je allemaal vertellen dat ze nauwelijks meer wild zien.

Er wordt juist op veel plekken niet meer gejaagd. Idd omdat er steeds minder wild is. Nog even en dan is ander wild dan wolf zien een unicum.

Ja ik bedoelde opgejaagd door de wolf.
Daar hadden de boeren het hier twee jaar geleden al over dat wild vaak helemaal de rand van het bos opzocht, soms naast gevaarlijke wegen enzo. Allemaal ander gedrag dan voordat de wolf er was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:34

Wintu schreef:
Ik snap Elisa wel, als je gewoon op sm rondsnuffelt, zie je dat toch veel reacties die vinden dat we niet zo moeten zeuren, toch vooral bij randstedelingen vandaan komen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen daar die mening is aangedaan en andersom is niet iedereen hier tegen de wolf.

De kloof tussen stad en platteland kun je wel goed zien en dat is niet heel positief.

Dit inderdaad :j

Heb zelf nu al wat discussies gehad met mensen die in de stad wonen en voor wie het een ver van hun bed show is en die komen met zulke stomme argumenten. "Alle dieren die in de wei staan zijn toch bestemd voor de slacht dus het maakt niet uit dat ze levend opgegeten worden, als je vlees eet moet je niet zeuren over de wolf. Je moet je dieren maar beschermen, alles is de schuld van de boer, ze kunnen het verschil niet altijd zien tussen een wolf en hond. etc etc."

Ik wil absoluut niet alle randstedelingen over 1 kam scheren en ook niet polariseren en ik begrijp dat mijn opmerking wel zo kan werken. Dus excuses daarvoor, zo is het niet bedoeld. Ik was een beetje kort door de bocht uit frustratie. Ik ben blij om te lezen dat hier in ieder geval mensen zijn die in de Randstad wonen en die anderen voorlichten. En blijf vooral wel hier posten en reageren. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:46

Ach, het is gewoon een kwestie van tijd tot de Randstad last van wolven krijgt.
En dan, dan pas gaan er vele alarmbellen af.
Ik voorspel u: het dossier Wolf wordt een "toeslagen affaire" of "Groningen" gelijke.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:00

Het is gewoon erg frustrerend dat mensen die niet midden in de gebieden zitten stellig dingen onderuit vegen die iemand verteld die er wel midden in zit. Het voelt een beetje als: genieten als ik het incidenteel eens mee mag maken (voorbeeld: de wolf tegenkomen) maar vervolgens in de flat 8 hoog in den haag weer doorgaan met je leven.

Terwijl het als je er midden in zit niet genieten is want je komt niet alleen (bij wijze van) dagelijks de wolf tegen maar ook de dagelijkse ellende. En die zoek je niet op wanneer het jou uitkomt maar die word gewoon op je bord gesmeten en daarin heb je geen keus.

Als je als randstad bewoner dit niet doet hoef je je imo niet aangesproken te voelen als iemand het daarover heeft. Maar ik begrijp ook dat je je ergens toch aangesproken voelt doordat je er nu eenmaal woont.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:02

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat Mellow.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:07

Als iemand die in het buitengebied van de randstad woont ben ik alleen heel bang dat er geen bal veranderd als de wolven hier komen. Enige nadeel is dat je hier nergens een hek mag bouwen, een stal mag plaatsen, je moet al blij zijn als je een boom mag planten. Alles is open en het wordt hier dan volgens mij één groot slachtveld aan weidedieren. Maar duidelijk is dat ze daar geen moeite mee hebben nu, dus dan ook niet. Ik denk dat het probleem alleen maar groter gaat worden voor onschuldige beesten en hun eigenaren en er niets zal veranderen aan de houding tegenover de wolf.. Het is hier al zo dicht bevolkt, je kan ook nergens heen met je dieren als het mis gaat. Stalhouders kunnen niet zomaar een wolf vrije plek maken qua vergunningen of financiën en er zijn geen uitwijkmogelijkheden voor het oprapen. Ik hou mijn hart vast hoor.

Of er moeten massaal kinderen in speeltuinen en tuinen aangevallen worden maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:13

Dat laatste. "massaal" niet, mag ik hopen. Maar als het echt een Randstedelijke epidemie wordt, zullen er echt wel ongelukken gaan gebeuren. Manege's/stallen met dieren buiten die last krijgen. Kinderboerderijen. Kinderdagopvang centra. Sportparken. Noem het maar op. Wolven zijn hard cultuurvolgers aan het worden. Net als vossen gaan ze vuilnisbakken leren ontdekken en leegeten. Bij ons in het recreatiegebied hebben wij volkomen vos-proof vuilnisbakken. Dat werkt goed. En gek genoeg blijven de vossen erg schuw. Ze zitten hier wel, maar we zien ze uiterst zelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:19

Ja als kinderboerderijen of zo, daar waar de niet-buitengebied bewoner er ook last van krijgt, of beter gezegd meekrijgt wat er gebeurt, dan gaat men misschien eens geloven wat er speelt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:23

Ik zie nog niet in waarom een kinderboerderij volgens pro wolf mensen voorrang zouden krijgen op de wolf. Net als maneges en dieren die potentieel misschien bedoeld zijn voor de slacht. Ik gok dat er een heleboel meer overlast moet zijn. En normaal zou ik zeggen 'zoals inderdaad belaagd worden tijdens het wandelen en fietsen, kinderen niet meer veilig naar buiten, wolven in tuinen, etc.' maar die vlieger gaat nu ook niet op voor elders in het land, dus het zal wel zwaarder geschut worden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:44

Een kinderboerderij in buitengebied Randstad zal niet anders gezien worden dan een kinderboerderij in de rest van het land. Dan had er nu bij de Utrechtse Heuvelrug, richting het Gooi al ingegrepen geweest denk ik. Het is niet dat het Groene hart hier meer invloed heeft op de politiek. Wel hebben we platte polders zoals Celebi al zegt, waar boeren en particuliere dierenhouders ook niet op de wolf zitten te wachten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:28

Ontmoeting twee wolven en bejaarde vrouw in Schoonoord Dr afgelopen zondagochtend.

Citaat:
We kunnen denken "dit valt allemaal wel mee", maar wie gaat zijn moeder van 80 als proefkonijn gebruiken? We zijn nu bijna halverwege het jaar en de meldingen zijn rustig. Echter over drie maanden wordt de nieuwe aanwas zelfstandig en gaan uitstapjes maken. Het woord "probleemwolf" is al ingeburgerd, echter de uitvoering laat op zich wachten. Overheid neem uw verantwoording❗️
Wacht niet op escalatie. Ik voorspelde vorig jaar al dat Valerius gelijk gaat krijgen als we niet ingrijpen.
Ook wil ik er nogmaals op wijzen dat dna moet worden afgenomen als bewijs! Maak een protocol hiervoor.
Drenthe loopt voorop , wat betreft de escalaties. Maar het kopieert zich naar elke regio waar wolven vrij spel krijgen.

Hoi Boudewijn,
Mijn 80-jarige moeder loopt nog dagelijks een ronde van zo'n 6km in haar eentje rond haar woonplaats Schoonoord. Afgelopen zondagochtend rond 9u liep ze over het fietspad langs de Tramstraat. Op enig moment kwamen haar 2 wolven tegemoet gerend, ze schrok enorm. Gelukkig begonnen er bij de huizen links en rechts van haar honden te blaffen, en zijn ze uiteindelijk een andere kant op gerend. Omdat zij verder nergens melding hierover maakt doe ik het hier maar bij jou. Ik vermoed dat ze ter hoogte van de trimsalon en "I Love my dog" heeft gelopen ivm de blaffende honden.

Blijf meldingen vooral doorgeven❗️
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:21

Iemand vanavond het Verkiezingscafe op radio 1 gehoord?

Vragensteller was een natuurgids uit de Hoekse Waard die het belachelijk zou vinden als de beschermde status van de wolf zou afzwakken:
1) een paar honden doden per jaar tussen de 4000 en 13000 schapen
2) al die wolven doden er maar een stuk of 200
3) boeren doen niks om hun vee te beschermen. Die moeten maar eens leren van de oosterburen
- neerzetten van wolfwerende rasters
- honden bij de schaapskudde laten opgroeien
- ezeltjes erbij neerleggen (letterlijke tekst hè...)
En de angst die van een andere spreker, inwoner uit Elspeet die sprak over al die roedels rondom Elspeet, alle gedode schapen en pony's daar en de angst voor de kinderen die door de bossen naar school moesten fietsen. Tsja, dat vond de natuurgids uit de hoeksche waard maar onzin, nergens voor nodig. Het is een gewone wolf, niet de grote boze wolf uit sprookjes.

Ik kon alleen maar denken: hoe heet die ene vogel ook weer?
Oh jaaaaa
KOEKKOEK 8)7

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:17

Rocamor schreef:
Iemand vanavond het Verkiezingscafe op radio 1 gehoord?

Vragensteller was een natuurgids uit de Hoekse Waard die het belachelijk zou vinden als de beschermde status van de wolf zou afzwakken:
1) een paar honden doden per jaar tussen de 4000 en 13000 schapen
2) al die wolven doden er maar een stuk of 200
3) boeren doen niks om hun vee te beschermen. Die moeten maar eens leren van de oosterburen
- neerzetten van wolfwerende rasters
- honden bij de schaapskudde laten opgroeien
- ezeltjes erbij neerleggen (letterlijke tekst hè...)
En de angst die van een andere spreker, inwoner uit Elspeet die sprak over al die roedels rondom Elspeet, alle gedode schapen en pony's daar en de angst voor de kinderen die door de bossen naar school moesten fietsen. Tsja, dat vond de natuurgids uit de hoeksche waard maar onzin, nergens voor nodig. Het is een gewone wolf, niet de grote boze wolf uit sprookjes.

Ik kon alleen maar denken: hoe heet die ene vogel ook weer?
Oh jaaaaa
KOEKKOEK 8)7

Een natuurgids uit de Hoeksche Waard, laat me raden, heeft helemaal nog geen fluit met de wolf te maken gehad, behalve misschien op een vakantietrip naar Drenthe of de Veluwe. Jammer dat ze dit soort nitwitten zo een podium geven. Schrik ook eerlijk gezegd een beetje van de onkunde en onnozelheid van die mensen.

Stiekem moet ik ook lachen. Ooit heeft Trouw een artikel geplaatst over die aantallen en honden en iedereen neemt dat van jaren geleden over, terwijl dat toen niet eens fatsoenlijk onderbouwd kon worden. Dat zelfs natuurgidsen dit soort info gebruiken als wapenfeit is te sneu voor woorden en geeft maar eens aan hoe weinig kennis er is onder zgn professionals.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 02:40

Het feit dat die zogenaamde deskundigen geen recente informatie zelf hebben opgezocht en dan onzin zitten te verkondigen is schandalig. Waarom wordt dit als zoete koek geslikt? Waarom stellen journalisten geen scherpe vragen? Hier wordt iedereen minder van

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:16

Van die vrouw. Wat angstig voor haar.

Ooit vroeger dacht ik dat journalisten meer deden dan elkaar nakletsen. Zelf geïnformeerd wilde zijn en een goed maar ook een verhaal naar waarheid zouden willen.
Ondertussen weet ik dat ze maar wat herhaling neer typen zonder enige vorm van nadenken.

Hoe vaak die cijfers al onderuit gehaald zijn.. Nog geen media die een fact check schrijft en het tegendeel eens laat zien.

Maar goed de meeste media zijn erg links dus ja.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:33

Lanoca schreef:
Het feit dat die zogenaamde deskundigen geen recente informatie zelf hebben opgezocht en dan onzin zitten te verkondigen is schandalig. Waarom wordt dit als zoete koek geslikt? Waarom stellen journalisten geen scherpe vragen? Hier wordt iedereen minder van

Dat werd gedaan.

Het betreft een programma over en met Europa-kandidaten van iedere dag een andere partij. In dit geval in een café ofzo. En de aanwezigen mogen dan een vraag stellen aan die kandidaten. En deze vraagsteller werd dus getriggerd door het feit dat de betreffende partij voor afzwakken beschermde status was. En dat was kolder.

En de vraagsteller ging vast niet van mening veranderen. EzelTJES waren niet bang voor de wolf. Wolven worden verjaagd door ezelTJES.

Zowel de presentator als 1 van die kandidaten (die laatste woonde dus midden op de Veluwe en je merkte dat (ik ga het toch zo noemen) de bekrompen gedachten van de vraagsteller die kandidaat niet koud lieten) stelden leuke tegenvragen.

Deze vraagsteller gaat zijn mening echt niet veranderen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:30

Bedankt voor de uitleg Rocamor. Ik had het niet gezien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:33

Veulen Aekingerzand is verdwenen.

Citaat:
30 mei 2024
Tijd: 13.00 uur

‼️‼️ Veulen exmoor pony's Aekingerzand verdwenen ‼️‼️

Kudde is om 11 uur gespot zonder veulen.
Om 12.30 wederom gespot zonder veulen!
De 2 jarige hengst kreupelt ook nog steeds behoorlijk.

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://fb.watch/so7pOexBxy/?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:13

tienus63 schreef:
Veulen Aekingerzand is verdwenen.

Citaat:
30 mei 2024
Tijd: 13.00 uur

‼️‼️ Veulen exmoor pony's Aekingerzand verdwenen ‼️‼️

Kudde is om 11 uur gespot zonder veulen.
Om 12.30 wederom gespot zonder veulen!
De 2 jarige hengst kreupelt ook nog steeds behoorlijk.

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://fb.watch/so7pOexBxy/?

Om te janken dit

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:24

Te triest voor woorden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:30

verschrikkelijk, daar zijn toch geen woorden voor |( |( |(