Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:42

anjali schreef:
oji schreef:
Maar op ontstekingsremmer zit maar 3 dagen na stoppen behandeling dat je niet op wedstrijd mag.
Dat inspuiten gebeurt ook na de wedstrijd. Het is niet om de prestatie van de wedstrijd zelf te verbeteren, maar is om ervoor te zorgen dat ze dusdanig snel van de wedstrijd herstellen dat er gewoon meteen doorgetraind kan worden en de volgende wedstrijd sneller gepland kan worden.

Zou dit kunnen betekenen dat, als je een te koop staand paard gaat bezichtigen, dat hij zonder dat jij het weet is ingespoten en op dat moment dus goed loopt. Maar eenmaal bij jou thuis als die spuiten zijn uitgewerkt kreupel blijkt te zijn?

Dat gebeurt niet zelden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:48

Raineri schreef:
Ja ergens ook wel logisch. Dat zijn vaker de mensen die een paard kopen en hun geld “maar 1 keer” kunnen uitgeven. Zo sta ik er ook in. Het plaatje hoeft niet perfect, uiteindelijk wil ik ook van het dier leren. Je groeit vaak toch wel naar elkaar toe. Maar gezondheid vind ik lastiger zeker gezien ik een onbeleerde zoek. Dan ben ik een miep ook wel direct. Stand die me niet aanstaat vind ik al een reden een dier niet te kopen, ga het lot niet tarten. Sterker nog, heb er een ontzettend leuk dier eens om laten staan. Vraag me nog steeds af hoe het met dat diertje is. KS klasse 3 zou ik dan wel weer aandurven.

Dat vind ik geen gemiep maar juist slim. Als ze al belast zijn met een bemerking weet je in ieder geval dat ze dat kunnen hebben. Bij een onbeleerde juist niet.

Ik ben dan zo'n miepen die ook niet snel aan een ks 3 zou willen beginnen bij een onbeleerde of pas net onder het zadel. Als ze ouder zijn is het een heel ander verhaal weer, maar ik heb mijn portie gezeik met hals en rug wel gehad. En ik kon gelukkig ook gewoon paarden vinden zonder ks/met lagere klassering.

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:23

Zo dacht ik ook MwM. Maar nu ik er ervaring mee heb, zou het voor mij ook geen reden meer zijn om een paard daarop te laten staan. Ik vind het dan echt weer heel belangrijk wat de DA en de verzekering ervan zeggen.
Ik zou ook echt nooit meer een paard kopen zonder hals / rug foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:26

Ze is fantastisch Marjan!

Ik ben vandaag bij de IJslander gaan kijken en oeiii die deed absoluut niet voor de fantastische foto en verhalen onder :=

<3

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:54

Mijn DA heeft het paard afgeraden adhv de röntgenfoto's, zoals ik wel verwachtte.

Hij was verbaasd dat dit als acceptabel werd geëvalueerd. Maar goed, we weten dat de meningen hierover erg kunnen verschillen van arts tot arts.
Echter wij werken al 25 jaar samen met hem, en is een crack in z'n vak, zéker op vlak van medische beeldvorming. dus ik volg altijd zijn advies. Hij heeft uiteindelijk ook vooral mijn eigen gevoel bevestigd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:06

Lente schreef:
Ze is fantastisch Marjan!

Ik ben vandaag bij de IJslander gaan kijken en oeiii die deed absoluut niet voor de fantastische foto en verhalen onder :=

<3

Maak me gek……. Ik heb een 2 jarige freiberger lopen maar ijslanders zijn en blijven <3

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:19

Het lastige met dat soort gradaties (3 bij een schaal van 1 op 7) is dat het uiteindelijk toch weer best subjectief is wat /die/ dierenarts op dat moment in ziet.

Een kennis van me had er ook 1 met een 3 op rug wat verder een heel leuk dier was, nette prijs en eerlijk verhaal. Ik had dat denk ik wel aangedurfd, alleen had ik mijn merrie toen net gekocht…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:23

Diortje_vds schreef:
Mijn DA heeft het paard afgeraden adhv de röntgenfoto's, zoals ik wel verwachtte.

Hij was verbaasd dat dit als acceptabel werd geëvalueerd. Maar goed, we weten dat de meningen hierover erg kunnen verschillen van arts tot arts.
Echter wij werken al 25 jaar samen met hem, en is een crack in z'n vak, zéker op vlak van medische beeldvorming. dus ik volg altijd zijn advies. Hij heeft uiteindelijk ook vooral mijn eigen gevoel bevestigd.

Ja foto's zijn foto's en die van mijn paard kunnen er natuurlijk ook anders uitzien dan de foto's die jij hebt gekregen natuurlijk. Ik verzeker altijd al mijn paarden en dan heb je natuurlijk ook altijd nog de verzekeringsarts die ernaar kijkt. Ik keur ook bij mijn eigen veearts want de veearts van de verkopende partij kan bij twijfel de foto's toch altijd nog een beetje in het straatje van de verkoper beoordelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:26

manic schreef:
Het lastige met dat soort gradaties (3 bij een schaal van 1 op 7) is dat het uiteindelijk toch weer best subjectief is wat /die/ dierenarts op dat moment in ziet.

Een kennis van me had er ook 1 met een 3 op rug wat verder een heel leuk dier was, nette prijs en eerlijk verhaal. Ik had dat denk ik wel aangedurfd, alleen had ik mijn merrie toen net gekocht…

Het beste daarom is, om altijd keuren bij een van de aangewezen keuringsartsen voor paarden en niet de DA op de hoek.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:31

denk dat je eigen gevoel ook altijd wel belangrijk is, als je er zelf niet helemaal achter staat, ongeacht het oordeel van de veearts, moet je er misschien ook niet aan beginnen. (uitzonderingen daargelaten). Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment toch gaan denken van zie je wel.... als het dan een keer niet helemaal lekker loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:52

Oehlala schreef:
denk dat je eigen gevoel ook altijd wel belangrijk is, als je er zelf niet helemaal achter staat, ongeacht het oordeel van de veearts, moet je er misschien ook niet aan beginnen. (uitzonderingen daargelaten). Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment toch gaan denken van zie je wel.... als het dan een keer niet helemaal lekker loopt.

Klopt. Maar waar ik inmiddels echt wel achter ben, is dat je de perfecte helemaal niet gaat vinden. Hoe meer we kunnen RX-en en zien hoe meer we imperfecties tegen zullen komen. En dan is het de vraag: waar kun je mee leven of niet en hoe groot is het risico op het ontwikkelen van gebreken die het paard echt gaan mankeren?
Ongelijke stand, een bokvoetje, rugafwijkingen zoals een huntersbump etc zijn bv gebreken waar ik een paard echt op laat staan. Een beetje toontredend bvb weer niet want daar weet een goede smid wel weer weg mee.
Ik vind het advies van mijn DA daarin wel echt belangrijk.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:25

Goedemorgen,
Al even lees ik hier mee en ga mij nu toch melden. Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig aan op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat etc.

Om verschillende redenen zoek ik nu wel iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk over te gaan op western / Amerikaans rijden. Maar dan wel de basisklassen van bv trail of ook eens een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.

Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd Max 12, geslacht maakt mij niet uit.

Einde van de maand ga ik langs bij een quarter en paint fokkerij nabij Brussel waar een aantal quarters en paints te koop staan. Mijn oog is gevallen op een 4 jarige quarter ruin. Na wat meer filmpjes gekeken te hebben lijkt het of zijn hoeven enigszins ongelijk zijn, wat is jullie advies hierin? Mijn ervaring van (oudere) paarden die ik ken met bokvoetjes/ grashoef (oké dit is gelijk het uiterste) is (meer dan “normaal”) scheefheid in het lijf, rug en peesproblemen. Is dit een overdreven “afschrijving”/ no go?

Ik hoor graag jullie ervaring hierover, ook tips voor goede adressen zijn welkom.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:29

Kennis van mijn heeft haar quarter x paint gekocht op The Eagles ranch op Texel.
Zij was er erg tevreden over, qua hulp bij proberen en ruime keuze. Maar dat is natuurlijk maar 1 ervaring.
Ik zit zelf niet in de western hoek, dus verder geen idee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:35

Ik heb geen persoonlijke ervaring met Quarters maar, PSSM2/MIM komt veel voor onder dat ras, dus mijn advies is om dat te laten testen voordat je overgaat tot aankoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:39

_Noah schreef:
Goedemorgen,
Al even lees ik hier mee en ga mij nu toch melden. Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig aan op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat etc.

Om verschillende redenen zoek ik nu wel iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk over te gaan op western / Amerikaans rijden. Maar dan wel de basisklassen van bv trail of ook eens een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.

Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd Max 12, geslacht maakt mij niet uit.

Einde van de maand ga ik langs bij een quarter en paint fokkerij nabij Brussel waar een aantal quarters en paints te koop staan. Mijn oog is gevallen op een 4 jarige quarter ruin. Na wat meer filmpjes gekeken te hebben lijkt het of zijn hoeven enigszins ongelijk zijn, wat is jullie advies hierin? Mijn ervaring van (oudere) paarden die ik ken met bokvoetjes/ grashoef (oké dit is gelijk het uiterste) is (meer dan “normaal”) scheefheid in het lijf, rug en peesproblemen. Is dit een overdreven “afschrijving”/ no go?

Ik hoor graag jullie ervaring hierover, ook tips voor goede adressen zijn welkom.

Zegt de term 7 paneltest je wat?
Begin daar. Alles wat daar niet goed op scoort, afschrijven. Daarna komt pas de fysieke en mentale gezondheid.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:58

Kan ik jullie om advies qua vraagprijs voor een paard vragen?

18 jarige merrie v. Don Primaire, verleden zelf M1 en B spr, geen veulens gehad, moeder ZZL, heeft 2x zware peesblessure gehad, goed hersteld om nu mee te rijden alleen mag niet meer mee gesprongen worden. Kennen het paard al een aantal jaar dus bovenstaand klopt. Is gewoon een braaf lief paard waar je je ding mee kunt doen

Aan wat voor een prijs moet ik hierbij denken?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:04

Wat een snelle reacties allemaal, leuk. :)

@c_alsemgeest heeft jouw kennis daar een veulen of ouder paard gekocht? Beleid is daar bij de veulens dat je deze niet direct mee mag nemen en deze daar in de opfok blijven. En dit bij de “aanschaf” prijs inbegrepen zit. Is iets te commercieel naar mijn mening.

@ikke dank je, heb mij hier id over ingelezen. Wat ik zie bij veel quarters panel 5 n/n of inderdaad ouders negatief getest is negatieve nakomeling. Dan is er dus nog pssm 2 , panel 6&7. Eerst dus bloed trekken en dit meenemen met de keuring indien nog niet gebeurd? Of voordat ik überhaupt in auto stap al bloed laten trekken :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:20

_Noah schreef:
Wat een snelle reacties allemaal, leuk. :)

@c_alsemgeest heeft jouw kennis daar een veulen of ouder paard gekocht? Beleid is daar bij de veulens dat je deze niet direct mee mag nemen en deze daar in de opfok blijven. En dit bij de “aanschaf” prijs inbegrepen zit. Is iets te commercieel naar mijn mening.

@ikke dank je, heb mij hier id over ingelezen. Wat ik zie bij veel quarters panel 5 n/n of inderdaad ouders negatief getest is negatieve nakomeling. Dan is er dus nog pssm 2 , panel 6&7. Eerst dus bloed trekken en dit meenemen met de keuring indien nog niet gebeurd? Of voordat ik überhaupt in auto stap al bloed laten trekken :')

Nee, je wil gewoon een n/n 7-paneltest van het betreffende paard en anders stap je niet eens in de auto.

Punt is dat als je de weg niet weet in een bepaalt wereldje (maakt niet uit of het dressuur, western en/of ras is), dan kunnen ze je alles op de mouw spelden want je hebt nauwelijks referentie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:41

Het was een 4 of 5 jarige merrie die ze kocht.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:51

@ikke ja heel vervelend, er zitten een hoop oplichters tussen (op basis van wat ik voorbij zie komen). Ik probeer mij zoveel mogelijk in te lezen en te laten keuren voor aankoop. Hoewel ik door de bomen het bos niet meer zie, daarom alle input van kenners van dit ras of tak van sport enorm waardeer. Het begin moet ergens zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:54

Misschien kan je op het western deel van Bokt even rondvragen. Zij hebben ws meer ervaring met stallen, aanbieders, en waar je op moet letten en extra moet laten testen bij deze rassen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:59

@c_alsemgeest ik mis de like button.. maar thanks :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:31

tammiebels schreef:
Kan ik jullie om advies qua vraagprijs voor een paard vragen?

18 jarige merrie v. Don Primaire, verleden zelf M1 en B spr, geen veulens gehad, moeder ZZL, heeft 2x zware peesblessure gehad, goed hersteld om nu mee te rijden alleen mag niet meer mee gesprongen worden. Kennen het paard al een aantal jaar dus bovenstaand klopt. Is gewoon een braaf lief paard waar je je ding mee kunt doen

Aan wat voor een prijs moet ik hierbij denken?

In mijn ogen 0, goede baas voor zoeken en zelf eigenaar blijven . Paarden op deze leeftijd met zo een verhaal verkoop ik niet meer, daar zorg ik zelf voor. Ik verbaas me erover hoeveel mensen oudere paarden met geschiedenis nog willen verkopen . Was ie nou knap gezond en nooit een peesblessure gehad en al een veulen op jonge leeftd is het een ander verhaal.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:49

Ivm de PSSM, zouden jullie dat enkel testen bij quarters of toch ook bij KWPN, BWP, ...?
Zo ja/nee, waarom?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:26

Iemand op zoek nog naar een goed dressuurveulen voor weinig? Ik denk dat deze voor heel weinig geveild gaat worden met dit filmpje en komt echt uit een fantastische moeder. Heeft al een gp paard gegeven, een lichte tour, meerdere Z2 dressuur, een 85/85 op de keuring, 1 ggk bij Westfalen. En een 1.40 springen. En hele fijne karakters. Ik heb ook een hele fijne 3 jarige zus van dit veulen.

https://www.kwpn.auction/nl/auction/typ ... r-sinclair