_Noah schreef:Goedemorgen,
Al even lees ik hier mee en ga mij nu toch melden. Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig aan op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat etc.
Om verschillende redenen zoek ik nu wel iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk over te gaan op western / Amerikaans rijden. Maar dan wel de basisklassen van bv trail of ook eens een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.
Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd Max 12, geslacht maakt mij niet uit.
Einde van de maand ga ik langs bij een quarter en paint fokkerij nabij Brussel waar een aantal quarters en paints te koop staan. Mijn oog is gevallen op een 4 jarige quarter ruin. Na wat meer filmpjes gekeken te hebben lijkt het of zijn hoeven enigszins ongelijk zijn, wat is jullie advies hierin? Mijn ervaring van (oudere) paarden die ik ken met bokvoetjes/ grashoef (oké dit is gelijk het uiterste) is (meer dan “normaal”) scheefheid in het lijf, rug en peesproblemen. Is dit een overdreven “afschrijving”/ no go?
Ik hoor graag jullie ervaring hierover, ook tips voor goede adressen zijn welkom.
Zegt de term 7 paneltest je wat?
Begin daar. Alles wat daar niet goed op scoort, afschrijven. Daarna komt pas de fysieke en mentale gezondheid.