paardje87 schreef:Dank voor alle eerdere reacties, super fijn om hier dingen te kunnen overleggen en wat verschillende meningen te horen.
Aanstaande vrijdag ga ik kijken bij een paard, dus ik ben heel benieuwd en zal jullie zeker even op de hoogte houden van hoe dat gaat en wat mijn indruk is!
Ik heb inmiddels ook een beetje teruggelezen in dit topic en zag dat er toen ook al flink wat meningen waren over het keuren. Alleen is dat alweer een tijdje geleden (volgens mij zo’n anderhalf jaar), dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar nu tegenaan kijken.
Zelf wil ik een paard altijd laten keuren, zowel klinisch als röntgenologisch, en dan ook met rug en hals erbij.
Ik weet dat dat voor sommigen vooral iets is wat je eerder doet bij paarden uit het hogere segment, maar voor mij maakt de prijs eigenlijk niet zoveel uit. Of een paard nou €5.000 of €15.000 kost, ik wil gewoon weten wat ik koop.
Ik merk alleen dat de meeste paarden die ik nu bekijk nog nooit eerder gekeurd zijn, waarschijnlijk omdat ze jong zijn (meestal 3 à 4 jaar oud). Toch vind ik dat best een risico, want stel dat een paard wordt afgekeurd voor de sport, dan ben je al snel €800 of meer kwijt aan de keuring, en dat is best een bedrag als de koop uiteindelijk niet doorgaat. Als hij vooraf al eens eerder is gekeurd zorgt dat toch voor een iets beter beeld en ook om mee te vergelijken naar mijn mening.
Een paard waar ik wil gaan kijken heeft alleen de benen als 3 jarige op de foto gehad. Hals en rug niet, vond de eigenaar te duur. Dit zal ik dan nog mocht het tot koop uitkomen moeten doen, echter was zij er verbaasd om toen ik aangaf dat ik ook de rug en de hals er op wilde omdat het meer voor de hogere prijsklasse zou zijn gaf ze aan. Deze kost op dit moment maar €5000,-.
Dus ik vroeg me af: hoe gaat dat in de praktijk bij jullie?
Zijn de kosten voor de keuring altijd volledig voor de koper, ook als het paard wordt afgekeurd?
Voor mij is dat vooral belangrijk omdat ik echt een paard zoek om weer de sport mee in te gaan.
Ik wil hem ook graag verzekeren, en daarvoor heb je een volledige keuring sowieso nodig.
Ook emotioneel vind ik het zwaar als zoiets gebeurt. Je investeert tijd, energie en gevoel in een paard, begint echt een band op te bouwen, en dan blijkt er ineens iets te zijn wat je had kunnen voorkomen door hem gewoon volledig te laten keuren.
Dat risico wil ik niet meer lopen, ook al is het financieel gezien misschien wat meer investering vooraf.
Ben benieuwd hoe jullie dat tegenwoordig doen en hoe jullie daarover denken!
Zowel die van mij als die van een vriendin zaten (ruim) onder die 5K. Beide KWPNers, maar wel jonge onbeleerde dieren. In het geval van die vriendin zou menigeen hier zeggen dat, voor de prijs die zij er voor betaald heeft, het nooit een gezond dier had kunnen zijn.
We hebben ze beide benen + hals + rug laten keuren. Begin vorig jaar, dus ook nog niet zo heel lang geleden. Die van mij had ik al bijna 2 jaar dus die kon sowieso niet meer terug dus dat was meer om te weten waar ik qua beleren mee begon en voor evt. vergelijkingsmateriaal als er in de toekomst iets zou zijn.
Die van haar was wel bij aankoop, maar gezien het bedrag waarvoor zij het paard mee kon nemen heeft ze de gok genomen de keuring op eigen kosten uit te laten voeren. En dat was in haar geval dus een mazzeltje. Maar doe je dit een paar keer en valt het slecht uit, dan wordt het idd wel een dure grap. Ik zou dus denk ik vooral overleggen met de verkoper wat zij bereid zijn te doen qua kosten bij afkeur. Of dus op basis van de vraagprijs overwegen of je de gok (en evt. je verlies) wil nemen. En anders toch op zoek gaan naar een dier dat al gekeurd is, maar dat zal je dan ook in de prijs wrs wel terug zien.
Wil je trouwens halsfoto's om C6-C7 problematiek uit te sluiten, vraag er dan wel even goed om dat ze vanuit meerdere hoeken foto's maken. Dat gebeurt niet altijd standaard namelijk.