Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:39

paardje87 schreef:
Dank voor alle eerdere reacties, super fijn om hier dingen te kunnen overleggen en wat verschillende meningen te horen.
Aanstaande vrijdag ga ik kijken bij een paard, dus ik ben heel benieuwd en zal jullie zeker even op de hoogte houden van hoe dat gaat en wat mijn indruk is!

Ik heb inmiddels ook een beetje teruggelezen in dit topic en zag dat er toen ook al flink wat meningen waren over het keuren. Alleen is dat alweer een tijdje geleden (volgens mij zo’n anderhalf jaar), dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar nu tegenaan kijken.

Zelf wil ik een paard altijd laten keuren, zowel klinisch als röntgenologisch, en dan ook met rug en hals erbij.
Ik weet dat dat voor sommigen vooral iets is wat je eerder doet bij paarden uit het hogere segment, maar voor mij maakt de prijs eigenlijk niet zoveel uit. Of een paard nou €5.000 of €15.000 kost, ik wil gewoon weten wat ik koop.

Ik merk alleen dat de meeste paarden die ik nu bekijk nog nooit eerder gekeurd zijn, waarschijnlijk omdat ze jong zijn (meestal 3 à 4 jaar oud). Toch vind ik dat best een risico, want stel dat een paard wordt afgekeurd voor de sport, dan ben je al snel €800 of meer kwijt aan de keuring, en dat is best een bedrag als de koop uiteindelijk niet doorgaat. Als hij vooraf al eens eerder is gekeurd zorgt dat toch voor een iets beter beeld en ook om mee te vergelijken naar mijn mening.

Een paard waar ik wil gaan kijken heeft alleen de benen als 3 jarige op de foto gehad. Hals en rug niet, vond de eigenaar te duur. Dit zal ik dan nog mocht het tot koop uitkomen moeten doen, echter was zij er verbaasd om toen ik aangaf dat ik ook de rug en de hals er op wilde omdat het meer voor de hogere prijsklasse zou zijn gaf ze aan. Deze kost op dit moment maar €5000,-.

Dus ik vroeg me af: hoe gaat dat in de praktijk bij jullie?
Zijn de kosten voor de keuring altijd volledig voor de koper, ook als het paard wordt afgekeurd?

Voor mij is dat vooral belangrijk omdat ik echt een paard zoek om weer de sport mee in te gaan.
Ik wil hem ook graag verzekeren, en daarvoor heb je een volledige keuring sowieso nodig.

Ook emotioneel vind ik het zwaar als zoiets gebeurt. Je investeert tijd, energie en gevoel in een paard, begint echt een band op te bouwen, en dan blijkt er ineens iets te zijn wat je had kunnen voorkomen door hem gewoon volledig te laten keuren.
Dat risico wil ik niet meer lopen, ook al is het financieel gezien misschien wat meer investering vooraf.

Ben benieuwd hoe jullie dat tegenwoordig doen en hoe jullie daarover denken!

Zowel die van mij als die van een vriendin zaten (ruim) onder die 5K. Beide KWPNers, maar wel jonge onbeleerde dieren. In het geval van die vriendin zou menigeen hier zeggen dat, voor de prijs die zij er voor betaald heeft, het nooit een gezond dier had kunnen zijn.
We hebben ze beide benen + hals + rug laten keuren. Begin vorig jaar, dus ook nog niet zo heel lang geleden. Die van mij had ik al bijna 2 jaar dus die kon sowieso niet meer terug dus dat was meer om te weten waar ik qua beleren mee begon en voor evt. vergelijkingsmateriaal als er in de toekomst iets zou zijn.
Die van haar was wel bij aankoop, maar gezien het bedrag waarvoor zij het paard mee kon nemen heeft ze de gok genomen de keuring op eigen kosten uit te laten voeren. En dat was in haar geval dus een mazzeltje. Maar doe je dit een paar keer en valt het slecht uit, dan wordt het idd wel een dure grap. Ik zou dus denk ik vooral overleggen met de verkoper wat zij bereid zijn te doen qua kosten bij afkeur. Of dus op basis van de vraagprijs overwegen of je de gok (en evt. je verlies) wil nemen. En anders toch op zoek gaan naar een dier dat al gekeurd is, maar dat zal je dan ook in de prijs wrs wel terug zien.

Wil je trouwens halsfoto's om C6-C7 problematiek uit te sluiten, vraag er dan wel even goed om dat ze vanuit meerdere hoeken foto's maken. Dat gebeurt niet altijd standaard namelijk.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 02:39

C6/C7 problematiek is vaak ook echo maken, je ziet ontstekingen in het begin niet op foto’s..

Een gewaarschuwd mens…
Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:24

Paardje87, heb je wel ervaring met zo een jong paard? Ik snap dat het goedkoop is, maar als je niet de ervaring heb kan het een heel duur lesje worden.

Franklin paarden zijn vaak bekend om rilling te zijn. Johnny Depp daar in tegen wel braaf. Dus het kan beiden kanten op.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:33

Ik snap sowieso niet waarom je de moeite neemt om benen op de foto te zetten, maar hals en rug dan overslaat want dat is te duur. De keuring is dan gewoon niet compleet dus ik vind dat geld weggooien. In de rug en hals kunnen veel problemen zitten.

Ik denk dan, misschien is het paard wel op de foto geweest, maar zit er een bemerking op bijvoorbeeld de rug en verkopen ze daarom met alleen goede foto's van de benen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:34

Dankjewel voor het doorgeven van dat paard hierboven. Inderdaad.

Sinds mijn zoektocht ben ik ook continu aan het nadenken over of ik wil keuren. Dit wordt mijn 4e paard en de vorige 3 zijn allemaal volledig goedgekeurd klinisch, rx benen en rug hals. Bij alledrie achteraf problematiek die niet in de keuring naar voren is gekomen. Dus voor mij voelt keuren als een wassen neus en ben ik nu veel meer toegespitst op: hoe functioneert het paard nu bij belasting. Is ie correct gebouwd, doet ie z’n werk met plezier etc.

Maargoed, ik vind ongekeurd kopen ook weer zo wat… dus ik weet het nog niet. Vind het ook nog wel uitmaken of je bij een 2/3/4 jarige gaat kijken of een 12-jarige.

Ik heb het idee dat tegenwoordig de kosten altijd voor de koper zijn, ook bij afkeuren. In de huidige paardenmarkt heb je als koper gewoon niet meer zo veel te willen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:00

MightyJoe schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je de moeite neemt om benen op de foto te zetten, maar hals en rug dan overslaat want dat is te duur. De keuring is dan gewoon niet compleet dus ik vind dat geld weggooien. In de rug en hals kunnen veel problemen zitten.

Ik denk dan, misschien is het paard wel op de foto geweest, maar zit er een bemerking op bijvoorbeeld de rug en verkopen ze daarom met alleen goede foto's van de benen.

Je moet ergens stoppen. De ene koper wil alleen benen, de ander rug en hals erbij. De ander nog klinisch de bij en de ander alleen klinisch. Weer een ander nog eben de benen op de echo.

Oftewel; je kan het nooit goed doen. Als koper keur je wat je zelf wil, zo simpel is het.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:48

Phonix schreef:
Paardje87, heb je wel ervaring met zo een jong paard? Ik snap dat het goedkoop is, maar als je niet de ervaring heb kan het een heel duur lesje worden.

Franklin paarden zijn vaak bekend om rilling te zijn. Johnny Depp daar in tegen wel braaf. Dus het kan beiden kanten op.

Ja, ik heb gelukkig al ervaring met jonge paarden, maar dit zou de eerste keer zijn dat ik er zelf eentje, met begeleiding van anderen, ga opleiden. Tot nu toe heb ik vooral met jonge paarden gewerkt van anderen, maar dit is dus de eerste keer dat het echt om mijn eigen paard gaat. Dat maakt het juist extra bijzonder.

Wat ik wel merk, is dat het hele aankoopproces nieuw terrein voor mij is. In de paardenwereld zelf red ik me prima, maar alles wat komt kijken bij het kopen — zoals de keuring, onderhandelingen en inschatten van risico’s — vind ik nog best lastig.

Wat betreft het Franklin-bloed, klopt wat je zegt: ik hoor ook vaker dat die paarden wat sensibeler of rilleriger kunnen zijn. Normaal gesproken trekt dat type bloed me ook niet meteen, maar omdat er bij dit paard ook Johnny Depp-bloed in zit, dacht ik dat dat het misschien mooi in balans brengt. Bovendien had ik een goed gesprek met de verkoopster, waardoor ik het idee kreeg dat het een leuk, eerlijk paard zou kunnen zijn. Maar goed, uiteindelijk weet je dat pas echt als je hem in het echt ziet, dus ik probeer het gewoon open te houden en te kijken of de klik er is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:54

Afstamming kan wat zeggen, soms ook helemaal niks.
Gewoon het paard zelf bekijken en goed kijken hoe zijn reacties zijn. Schrikt hij snel, hoe herpakt hij zich, makkelijk toegankelijk of wat eenkennig. Zijn allemaal dingen die je bij een onbeleerd paard wel kan zien.

Mijn liefste en meest bomproof paard al vanaf hij 3 was, was degene met de ergste afstamming, dus het zegt niet altijd wat.
Maar ik lijk sowieso wat te vallen op bloed waar andere mensen niks mee hebben :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:18

Het zal best kunnen maar een helemaal gezonde ruin, met goede gangen en braaf en knap voor 5000€ en dan nog helemaal goed op de foto, geen idee maar waarom zou je die als fokker zo goedkoop weg doen? Bij dressuuraarden zijn rug en halsfotos wel meer gevraagd toch, dus dan vind ik het ook wel wat vreemd dat die er niet bij zitten maar allee , uiteindelijk moet je doen wat je gevoel je ingeeft. Kijken kost niets dus .

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:38

Oehlala schreef:
Het zal best kunnen maar een helemaal gezonde ruin, met goede gangen en braaf en knap voor 5000€ en dan nog helemaal goed op de foto, geen idee maar waarom zou je die als fokker zo goedkoop weg doen? Bij dressuuraarden zijn rug en halsfotos wel meer gevraagd toch, dus dan vind ik het ook wel wat vreemd dat die er niet bij zitten maar allee , uiteindelijk moet je doen wat je gevoel je ingeeft. Kijken kost niets dus .

Eens, hier begint de vanaf prijs x3. En dat zijn voor dat geld dan vaak de wat kleiner gebleven paarden, of wat minder in beweging/kleine bemerking. Voor 5k zou ik zeker laten keuren, want een beetje fokker die zijn paarden vooraf keurt, hangt daar ook het passende prijskaartje aan. Bedragen rond de 5k betekent bij ons op stal 'niet geschikt voor de sport, maar wellicht fok/draagmerrie'. Als ze helemaal gezond zijn (ook rug en hals), fijn karakter en correct bewegen dan gaan ze echt niet onder de 15/18 weg. Als ze goed zadelmak zijn, ibopje of jonge paarden hebben gelopen met goed resultaat, dan gaan ze vanaf 25.

Hoe leuk het verhaal van de verkoper ook klinkt, voor dit bedrag koop je misschien een leuk veulen, maar een gezonde 3 jarige zou toch echt meer moeten opbrengen. Als fokker maak je flink verlies op zo'n paard.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:54

Ik neem aan dat jullie prijzen gaan over dressuur/spring paarden? Dus warmbloeden als KWPN? Want dan kan ik me die prijzen wel voorstellen. Maar voor 5k zijn er toch ook andere rassen te krijgen die ook leuk mee kunnen lopen in de sport? Mijn Draver heeft goede papieren (volgens verkoper, heb ik geen verstand van en boeit mij ook niet zoveel) en is ggk voor de sport, deze viel ook rond deze prijs. Heb ook genoeg haflingers van rond die prijs gezien die er ook leuk uit zagen en ik weet dat die het ook erg leuk doen in de dressuurring. Denk dat je echt eerlijk moet zijn naar wat je zoekt, als je een paard zoekt die hoger kan komen dan de Z dan zou je inderdaad naar stallen moeten kijken die sportgefokte paarden aanbieden zoals KWPN'ers die dit ook daadwerkelijk kunnen. Maar als je alleen als hobby rijdt en het paard niet de sterren van de hemel hoeft te lopen, dan is het toch helemaal niet raar dat je een paard zoekt die een leuk rondje in de bak kan hobbelen voor 5k?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:00

Evercreek schreef:
Ik neem aan dat jullie prijzen gaan over dressuur/spring paarden? Dus warmbloeden als KWPN? Want dan kan ik me die prijzen wel voorstellen. Maar voor 5k zijn er toch ook andere rassen te krijgen die ook leuk mee kunnen lopen in de sport? Mijn Draver heeft goede papieren (volgens verkoper, heb ik geen verstand van en boeit mij ook niet zoveel) en is ggk voor de sport, deze viel ook rond deze prijs. Heb ook genoeg haflingers van rond die prijs gezien die er ook leuk uit zagen en ik weet dat die het ook erg leuk doen in de dressuurring. Denk dat je echt eerlijk moet zijn naar wat je zoekt, als je een paard zoekt die hoger kan komen dan de Z dan zou je inderdaad naar stallen moeten kijken die sportgefokte paarden aanbieden zoals KWPN'ers die dit ook daadwerkelijk kunnen. Maar als je alleen als hobby rijdt en het paard niet de sterren van de hemel hoeft te lopen, dan is het toch helemaal niet raar dat je een paard zoekt die een leuk rondje in de bak kan hobbelen voor 5k?

Zeker met je eens, maar €5k voor een volledig gezonde (incl. Hals en rug) onbeleerde driejarig dressuurpaard die een normale maat en normaal karakter heeft en fijn (nog niet eens heel goed) kan bewegen is hetzelfde als €5k betalen voor een betrouwbare grote Volvo van de eerste eigenaar met heel weinig kilometers op de teller...

Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Hoeft niet, maar vaak is dat wel het geval helaas.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:04

Ik ben vandaag gaan kijken bij de driejarige ruin van Johnny Depp x Franklin (ongeveer 1,68 m). Je ziet duidelijk dat hij nog flink zal doorgroeien — hij is nu nog een beetje slungelig, meer een veulen in een groot lijf.

Qua karakter vond ik hem echt ontzettend leuk: vriendelijk, nieuwsgierig, nuchter, maar wel alert en oplettend. Hij bleef overal rustig onder en kwam heel sociaal over. Onder het zadel is hij nog onbeleerd, maar op het zachte heeft hij even gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Dat zag er allemaal goed uit, geen onregelmatigheden te zien. Ook op het harde liep hij zuiver.

De eigenaresse gaf aan dat ze hem verkoopt omdat ze door een burn-out en gezondheidsklachten te weinig tijd heeft om hem verder op te pakken. Ze wil graag dat hij op korte termijn naar een goed huisje vertrekt, wat ik ergens wel begrijp, maar het maakt me ook iets alerter — het blijft altijd lastig in te schatten of daar niet méér achter zit.

Qua keuring heeft ze aangegeven dat de benen volledig op de foto staan en dat ze het rapport en de beelden kan toesturen. De rug en hals zijn nog niet gefotografeerd, maar dat mag gewoon op mijn kosten. Ze gaf wel aan dat ze paarden kent die op die onderdelen niet door de keuring kwamen, maar vervolgens wél gewoon goed in de sport liepen — wat ik persoonlijk altijd een beetje een lastige opmerking vind.

Verder was ze heel meedenkend over de keuring: of ik dat bij haar aan huis wil laten doen of liever op de kliniek, dat maakte haar niet uit.
Het paard stond eerder te koop voor €6.950 en is nu gezakt naar €5.000, volgens haar omdat de markt wat traag is. Toch vind ik dat altijd een beetje twijfelachtig — het voelt snel “te goed om waar te zijn”, maar misschien heb ik gewoon geluk.

Tot slot nog wat kleine dingen: hij is al bij de tandarts geweest, de wolfstandjes zijn verwijderd, en verder oogt hij gezond en netjes in de omgang.

Kortom: een ontzettend leuk paard met veel potentie, maar ik twijfel nog of het écht een buitenkansje is of dat er iets onder de oppervlakte zit wat ik nog niet zie.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:13

paardje87 schreef:
Ik ben vandaag gaan kijken bij de driejarige ruin van Johnny Depp x Franklin (ongeveer 1,68 m). Je ziet duidelijk dat hij nog flink zal doorgroeien — hij is nu nog een beetje slungelig, meer een veulen in een groot lijf.

Qua karakter vond ik hem echt ontzettend leuk: vriendelijk, nieuwsgierig, nuchter, maar wel alert en oplettend. Hij bleef overal rustig onder en kwam heel sociaal over. Onder het zadel is hij nog onbeleerd, maar op het zachte heeft hij even gestapt, gedraafd en gegaloppeerd. Dat zag er allemaal goed uit, geen onregelmatigheden te zien. Ook op het harde liep hij zuiver.

De eigenaresse gaf aan dat ze hem verkoopt omdat ze door een burn-out en gezondheidsklachten te weinig tijd heeft om hem verder op te pakken. Ze wil graag dat hij op korte termijn naar een goed huisje vertrekt, wat ik ergens wel begrijp, maar het maakt me ook iets alerter — het blijft altijd lastig in te schatten of daar niet méér achter zit.

Qua keuring heeft ze aangegeven dat de benen volledig op de foto staan en dat ze het rapport en de beelden kan toesturen. De rug en hals zijn nog niet gefotografeerd, maar dat mag gewoon op mijn kosten. Ze gaf wel aan dat ze paarden kent die op die onderdelen niet door de keuring kwamen, maar vervolgens wél gewoon goed in de sport liepen — wat ik persoonlijk altijd een beetje een lastige opmerking vind.

Verder was ze heel meedenkend over de keuring: of ik dat bij haar aan huis wil laten doen of liever op de kliniek, dat maakte haar niet uit.
Het paard stond eerder te koop voor €6.950 en is nu gezakt naar €5.000, volgens haar omdat de markt wat traag is. Toch vind ik dat altijd een beetje twijfelachtig — het voelt snel “te goed om waar te zijn”, maar misschien heb ik gewoon geluk.

Tot slot nog wat kleine dingen: hij is al bij de tandarts geweest, de wolfstandjes zijn verwijderd, en verder oogt hij gezond en netjes in de omgang.

Kortom: een ontzettend leuk paard met veel potentie, maar ik twijfel nog of het écht een buitenkansje is of dat er iets onder de oppervlakte zit wat ik nog niet zie.

Als je er verder een goed gevoel bij hebt, zou ik het wel aandurven. Wel uiteraard opnieuw keuren, benen hals + rug en klinisch.

En die opmerking, natuurlijk kunnen ze met een bemerking in de sport lopen. Maar het is wel fijn dat je dit van te voren weet zodat je daar rekening mee kan houden.
Goedkeuren of afkeuren doen veel dierenartsen ook niet meer. Bij een bemerking staat er vaak verhoogd risico. En dan is het aan jezelf of je dat risico neemt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:37

Als je zo op het eerste gezicht niets kan ontdekken wat er mis zou kunnen zijn met het paard zou ik de gok ook nemen en laten keuren. Zou hem iig niet laten staan omdat de prijs te laag zou zijn, want het klinkt alsof dat de enige rode vlag is in deze situatie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:41

Je komt zulke goedkope gelukje wel eens tegen bij particulieren die er snel vanaf willen. Denk aan financiële problemen, pension is ook erg duur en tikt aan als je er geen tijd voor hebt.
Maar het zijn gelukjes bij de kwpn paarden. Of bemerkingen. Of rotte karakters. Of al geprobeerd 'maar'...

Feit is dat je er geen paard voor kan fokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:58

Het is twijfelachtig natuurlijk. Maar als je laat keuren heb je op dat vlak al wel wat "zekerheid". Enige wat dan nog kan zijn, is dat er toch al geprobeerd is het paard te beleren en dat dat niet zo goed ging. Dat is aan jezelf om te bepalen of je dat risico wilt nemen, een risico dat je bij iedere onbeleerde natuurlijk hebt.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:30

Vergeet niet dat 5000 euro alsnog een hoop geld is hè.
Het is inmiddels oktober, markt is inderdaad trager in jonkies en oudere paarden op dit moment. Alleen de paarden die goed aangereden zijn tot circa 11 jaar lopen nog als zoete broodjes die braaf zijn.

Dus laat je zeker niet wijs maken dat je een gelukje kan hebben. Hij is jong en nog jeugdig Onbeleerd. Niet iedereen zit op het bloed te wachten want zoals andere zeggen kan rillerig zijn. Sommige paarden hoe braaf ze ook zijn maar in bepaalde bloedlijnen gefokt lopen ook gewoon minder.

Zo is dat bijv altijd ook geweest met jazz bloed. De 1 wilde dit bloed hebben maar de andere riepen altijd laten staan.

Als de been foto’s oké zijn durf ik dat bij een jonkie wel over te slaan. Ik zou dan even rug en hals voor jou gemoedstoestand nog op de foto zetten en als dat allemaal goed is en paard plus karakter staan je aan waarom niet gokken.

Dieren zijn altijd een gok, goedgekeurd of niet. Dag later kunnen ze in de puin liggen. Het is alleen fijn dat je weet of ze iets wel of niet hebben van te voren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:55

Toen ik een oproepje op Facebook plaatsen voor een jong paard werden er mij vele aangeboden voor rond de 5k. Dat was een maandje geleden; de markt zakte toen al echt in voor dit soort dieren.
Die prijzen die hier vaak genoemd worden steeds zijn volgens mij, en ieder geval voor de onbeleefde paarden, niet meer actueel. Natuurlijk de toppers zijn een stuk duurder, maar gewoon leuke jongen onbeleerde sportpaarden zijn op dit moment prima te krijgen voor die prijs.
Altijd keuren uiteraard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:07

Evercreek schreef:

Maar jij hebt geen fotos laten maken, toch? Dat zou ze ook al 'minder waard' maken en logischer om lagere vraagprijs te hebbeb want je weet niet of ze echt gezond zijn. Zeker niet als ze al een tijd stil hebben gestaan en niet in het werk staan.

En een kwpn in die prijsklasse geeft logischerwijs redenen om alert te zijn. Niet alleen als ze niet meteen de kwaliteit hebben om hoger als Z te komen,maar sowieso. En zeker met deze stokmaat en dergelijke. Kan gewoon enorme mazzel zijn en een heel leuk en gezond paard, het kan ook wel degelijk een reden hebben om zo goedkoop te zijn. En daar kan je verkopers lang niet sltijd in vertrouwen. (Net als dat je kopers ook lang niet altijd kan vertrouwen in wat ze vertellen)

Die goedkopere waar hier over gepraat wordt bij kwpners hebben altijd een reden. Of echt beperkt qua gangen, het karakter, gezondheid. Maar in dit geval zijn de gangen dus blijkbaar goed, de fotos ook. Ja dan kan het gewoon er snel vanaf willen zijn en heb je enorme mazzel. Maar vergelijkbare paarden zullen meer kosten. Ook nu nog steeds.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:46

Veel ook niet gekeurd. Hier gaan de prijzen ook flink omlaag als ze nog niet gekeurd zijn

Die prijzen zijn echt niet normaal, maar vaker gelukje via particulieren. Niet zozeer bij goed aangeschreven stallen, handelaren of fokkers. Dan heb je gegarandeerd een red flag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:52

Cioccolato schreef:
Veel ook niet gekeurd. Hier gaan de prijzen ook flink omlaag als ze nog niet gekeurd zijn

Die prijzen zijn echt niet normaal, maar vaker gelukje via particulieren. Niet zozeer bij goed aangeschreven stallen, handelaren of fokkers. Dan heb je gegarandeerd een red flag.

Ja, ongekeurd ook. Sorry, die vergat ik idd. Maar een bemerking is meer reden voor zakken/lagere prijs dan nog niet gekeurd bij vergelijkbare paarden. Even algemeen gesteld dan. Meestal zie je verkopers die of gewoon de vraagprijs nemen die ze zouden vragen bij wel volledig gekeurd en gezond of ze gaan slag lager zitten vanwege de gok.
En soms heb je ook daar een gelukje en vragen ze echt een hele scherpe prijs, blijken ze met keuren ook nog eens goed en scheelt het je een paar duizend euro :') of kleiner verschil als de vraagprijs al niet heel hoog was. En kan je ook nog de eventuele operatie betalen van het verschil haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:47

paardje87 schreef:
Ze gaf wel aan dat ze paarden kent die op die onderdelen niet door de keuring kwamen, maar vervolgens wél gewoon goed in de sport liepen — wat ik persoonlijk altijd een beetje een lastige opmerking vind.

Ja die ken ik ook, met goed management en rijden. Maar ken er ook genoeg die jong klaar waren of in de staak waren.
Zou de rug altijd meepakken (zeker na zo'n opmerking :P )
En op de kliniek, daar kan je bij een twijfel ook foto's uit andere hoeken schieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:49

Spaansepony schreef:
Vergeet niet dat 5000 euro alsnog een hoop geld is hè.
Het is inmiddels oktober, markt is inderdaad trager in jonkies en oudere paarden op dit moment. Alleen de paarden die goed aangereden zijn tot circa 11 jaar lopen nog als zoete broodjes die braaf zijn.

Dus laat je zeker niet wijs maken dat je een gelukje kan hebben. Hij is jong en nog jeugdig Onbeleerd. Niet iedereen zit op het bloed te wachten want zoals andere zeggen kan rillerig zijn. Sommige paarden hoe braaf ze ook zijn maar in bepaalde bloedlijnen gefokt lopen ook gewoon minder.

Zo is dat bijv altijd ook geweest met jazz bloed. De 1 wilde dit bloed hebben maar de andere riepen altijd laten staan.

Als de been foto’s oké zijn durf ik dat bij een jonkie wel over te slaan. Ik zou dan even rug en hals voor jou gemoedstoestand nog op de foto zetten en als dat allemaal goed is en paard plus karakter staan je aan waarom niet gokken.

Dieren zijn altijd een gok, goedgekeurd of niet. Dag later kunnen ze in de puin liggen. Het is alleen fijn dat je weet of ze iets wel of niet hebben van te voren.

Ik ga hier in mee, laat jezelf niet gek maken door twijfels maar laat gewoon die aanvullende foto's maken en wellicht heb je daar gewoon een goed, leuk en gezond paard staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:59

Gek laten maken hoeft niet, maar een dosis gezonde achterdocht mag wel. :D bij mij wordt die niet zozeer door de absolute prijs aangewakkerd maar wel de prijsdaling van 28%. Een gezonde, normale, leuke warmbloed voor 7000 euro is heel erg nice, ook nog in de huidige markt. Je zou denken dat die daar wel voor weg was geraakt. Maar oke, ogen openhouden, roze wolk op afstand, keuren en dan zit je wel goed denk ik.