Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:27

ruitje schreef:
Als een paard recent ingespoten is zie je dat inprincipe wel aan de stukjes geschoren huid. Of je moet een beunhaas Dierenarts hebben die zonder scheren en wassen het risico wil nemen een paard in het gewricht in te willen spuiten...

Dat is dan idd een beunhaas := Zou er überhaupt iemand zijn die dat risico aan zou durven? Maar zodra haar aangegroeid is is er niemand meer die het kan 'zien'.
Maar goed, kan ook niet begrijpen hoe sommige da's samenwerken met louche handelaren of broodfokkers.

Ik vind het inspuiten, waar wel veel verschil in kan zitten, ook niet slecht, absoluut niet. Ik ben blij met de mogelijkheden die je tegenwoordig hebt. Hoe zit het bij de dravers? Doen ze daar ook aan zulke dingen na een wedstrijd oid? Moet zeggen dat het ook bij topruiters die ik meegemaakt heb niet standaard is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:13

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Is toch ook niks mis mee denk ik dan? Ieder zijn eigen manier om paarden te houden denk ik dan?

Hele volksstammen op bokt geven hun paarden Duivelsklauw om in de benen te kunnen blijven.

Dit was niet mijn quote :P
Ik heb dat niet geschreven.

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:39

Zie er nu eentje met een peesblessure voor €6500.- :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:43

Earth schreef:
Zie er nu eentje met een peesblessure voor €6500.- :=

Zeg me dat het geen ruin is :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:48

Nee wel een merrie haha. Maar volgens mij geen predikaten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:30

Dat werd jaren geleden ook wel gevraagd. := Was toen zelfs nog een ruin. Wel een enorm goede die als jong paard en hengst echt wel goede dingen gedaan had. Maar was, helemaal in die tijd, een bizarre prijs voor een paard dat dus niet meer volledig belastbaar was. Ging namelijk weg omdat niveau te hoog was, maar was niet hoog uitgebracht. En niet geschikt voor rustige buitenritten :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:03

Ik kan niet begrijpen waarom iemand zo'n peesblessure niet gewoon zelf revalideert. Waarom moet zo'n paard dan ineens weg? En dan nog zo'n fantasieprijs vragen om zeker gelijk een ander paard aan te schaffen die behandeld wordt als een fiets.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:24

Hey hey

Al effe meelezer hier en inmiddels weer rustig aan op zoek naar 2-3 jarige, om mijn collectie uit te breiden zeg maar :D
De merrie die ik eind vorig jaar kocht doet het super goed, voor moest iemand het zich nog herinneren.

Hier had ik weer iets op het oog, een 3jarige onbeleerde merrie.
Maarrrrr... het zal maar weer lukken....wat vinden we van een score 3 op spinaaluitsteeksels? Ik heb de rx-en zelf nog niet ontvangen, dus heb nog niets gezien, maar wel al keuringsrapport vd kliniek.

1 & 2 vind ik ok scores...met een 3 weet ik eigenlijk niet wat ik moet verwachten, nooit tegengekomen tot nu, maar ik vermoed dus wel al zichtbare KS.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:40

3 is verhoogd risico en bij een 3 jarige zou ik die laten staan. Een 10 jarige weer niet want die is al belast.

Dierenarts hier zei dat ks vaak al op jonge leeftijd te zien is en hij het afraad

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:41

wat geeft de keurende arts als advies?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:42

MarjanB schreef:
3 is verhoogd risico en bij een 3 jarige zou ik die laten staan. Een 10 jarige weer niet want die is al belast.

Dierenarts hier zei dat ks vaak al op jonge leeftijd te zien is en hij het afraad

Ks heeft een andere schaal, geen 1 tot 4 maar 1 tot 7 oid. Een 3 wordt door verzekering nog geaccepteerd. Maar ik zou het door mijn eigen da laten controleren en alsnog huiverig voor zijn. Maar goed, wij hebben er 1 gehad met een 6 a 7 :=

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:51

Eindconclusie is 'acceptabel'

Inmiddels zijn de röntgenfoto's zelf ook binnengekomen in de mailbox, ja daar word ik niet zo blij van...heb ze meteen doorgestuurd naar mijn DA maar weet al vrij zeker wat het verdict zal zijn.

Zo die laten we dan maar weer staan. Jammer was heel fijn dier met kwaliteit verder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:00

Elisa2 schreef:
Ik kan niet begrijpen waarom iemand zo'n peesblessure niet gewoon zelf revalideert. Waarom moet zo'n paard dan ineens weg? En dan nog zo'n fantasieprijs vragen om zeker gelijk een ander paard aan te schaffen die behandeld wordt als een fiets.

Ze zeggen het er tenminste eerlijk bij. Dat is al heel wat.Ik heb talloze malen gezien dat mensen hun paard met peesblessure een half jaar op de wei \op rust zetten, dan is hij weer rad en verkopen hem dan zonder erbij te vermelden dat hij net een peesblessure heeft gehad. De onwetende koper gaat zijn nieuwe aankoop flink aan het werk zetten en - de peesblessure komt terug.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:39

Diortje_vds schreef:
Hey hey

Al effe meelezer hier en inmiddels weer rustig aan op zoek naar 2-3 jarige, om mijn collectie uit te breiden zeg maar :D
De merrie die ik eind vorig jaar kocht doet het super goed, voor moest iemand het zich nog herinneren.

Hier had ik weer iets op het oog, een 3jarige onbeleerde merrie.
Maarrrrr... het zal maar weer lukken....wat vinden we van een score 3 op spinaaluitsteeksels? Ik heb de rx-en zelf nog niet ontvangen, dus heb nog niets gezien, maar wel al keuringsrapport vd kliniek.

1 & 2 vind ik ok scores...met een 3 weet ik eigenlijk niet wat ik moet verwachten, nooit tegengekomen tot nu, maar ik vermoed dus wel al zichtbare KS.

Overleggen met je eigen DA. Babootje had een soort gelijke situatie. Ze kocht een jong dier met klasse 3 en dit is goed gekomen. Wil het gras niet voor haar voeten maaien, wie weet wilt ze er wat over kwijt :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:41

Diortje_vds schreef:

3 valt onder acceptabel.
Klopt Raineri. Ik heb onze 3 jarige destijds gekocht met een klasse 3 met positief aankoopadvies van de veearts. Hij was klinisch goed. Hij is nu 6 loop Z dressuur en de klasse 3 van toen is nu een klasse 1 (na controle). HIj heeft er nooit last van gehad. Hangt natuurlijk ook wel af van de positie van de KS. Bij die van ons recht in het midden onder het zadel. Hij zit hiermee ook gewoon in de verzekering.

Ik zou advies aan je veearts vragen. Klinisch moet het paard natuurlijk wel goed zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:49

Diortje_vds schreef:
Eindconclusie is 'acceptabel'

Inmiddels zijn de röntgenfoto's zelf ook binnengekomen in de mailbox, ja daar word ik niet zo blij van...heb ze meteen doorgestuurd naar mijn DA maar weet al vrij zeker wat het verdict zal zijn.

Zo die laten we dan maar weer staan. Jammer was heel fijn dier met kwaliteit verder.

En als je eigen DA tot dezelfde conclusie komt? Laat je m dan ook staan?
De mijne heb ik destijds laten keuren bij DAP Bodegraven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:14

Nou Amy is voor t eerst even mee geweest. Dierenarts vond haar erg leuk en mooie pony. Vond dr correct lopen en schuren wijd hij aan dat ze te vet is :+ dus van de wei af en soberder voeren.

Zoals gewoonlijk gedroeg ze zich voorbeeldig
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:37

Het is zo’n leuke pony! Ik had haar gezien op mp, maar kon mijn man er helaas niet van overtuigen dat we zoiets echt nodig hebben :+

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:45

Dankje Babootje om je ervaring te delen!

Was jouw 3jr dan nog onbeleerd, of wel al onder het zadel?

Ik wacht nu mijn DA zijn advies af...maar mijn eigen gevoel zegt eerder nee...ik begin toch altijd graag min of meer met een clean sheet met de jonge paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:03

Wat een leuk beestje Marjan. Netjes hoe je het ermee omgaat ook nu. Vind je vast wel een leuke koper voor uiteindelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:13

Diortje_vds schreef:
Dankje Babootje om je ervaring te delen!

Was jouw 3jr dan nog onbeleerd, of wel al onder het zadel?

Ik wacht nu mijn DA zijn advies af...maar mijn eigen gevoel zegt eerder nee...ik begin toch altijd graag min of meer met een clean sheet met de jonge paarden.

Onbeleerd. Ik vond het eerst ook wel wat spannend. Mijn dierenarts heeft me wat dat betreft ook echt wel overgehaald. Veel jonge paarden hebben dit zonder dat het ooit een probleem wordt. Er is inmiddels veel ervaring met KS en de klassificatie ervan. Voor de verzekering was het ook geen probleem. Dat zegt ook wel wat natuurlijk. Nu is de klassificatie zelfs nog naar beneden bijgesteld.
Altijd wel verstandig om te blijven monitoren met af een toe een fotootje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:27

Oh nooit geweten dat rug 1-7 gaat, weer wat geleerd. Ben benieuwd wat je eigen dierenarts vindt.

Haha Amy gewoon in aandelen verkopen op bokt :D

@rainiri, ja ben gewoon eerlijk en open heb geen zin in gezeur en gedoe. En heb echt t idee dat mensen in deze prijsklasse meer zeuren dan die 20k te besteden hebben _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:52

Ja ergens ook wel logisch. Dat zijn vaker de mensen die een paard kopen en hun geld “maar 1 keer” kunnen uitgeven. Zo sta ik er ook in. Het plaatje hoeft niet perfect, uiteindelijk wil ik ook van het dier leren. Je groeit vaak toch wel naar elkaar toe. Maar gezondheid vind ik lastiger zeker gezien ik een onbeleerde zoek. Dan ben ik een miep ook wel direct. Stand die me niet aanstaat vind ik al een reden een dier niet te kopen, ga het lot niet tarten. Sterker nog, heb er een ontzettend leuk dier eens om laten staan. Vraag me nog steeds af hoe het met dat diertje is. KS klasse 3 zou ik dan wel weer aandurven.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:11

Mijn merrie staat inmiddels ook op mp. Heel veel reacties, heb een top 3 gemaakt, het lijkt erg te klikken met m'n 1e keuze. Ik ga vrijdag op stal bij haar kijken.

Peesblessure merrie is wel een knapperd en idd fijn dat ze eerlijk is. Ze heeft mij ook benaderd of ik wilde ruilen...buiten het feit dat ik paardloos wil zijn, waarom zou ik mijn gezonde merrie met goede afstamming ruilen voor 1 met blessure :')

Ik vind je pony heel leuk Marjan, daar ga je echt wel een fijn thuis voor vinden. Zal het niet aan de leeftijd liggen dat het lastig gaat, ze zit net zo tussen tafellaken en servet. Ik zelf zou het juist heel leuk vinden om vanaf deze leeftijd een paard te hebben, lekker alles zelf doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:28

Nouja... 20K geef ik ook niet iedere week uit :D :D