Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:45

Nou, m'n vorig paard heb ik nooit laten keuren en is 12,5 jaar niks aan geweest, alleen op latere leeftijd foto's moeten maken vanwege artrose. Helaas is hij ingeslapen vanwege koliek. Maar wil maar zeggen, niet elk paard zonder op de foto te zetten hoeft slecht te zijn. Al waren mijn ambities natuurlijk ook anders (lol met je knol/buitenrijden/dressuur).

M'n huidige zaten foto's bij en heb ik niet over laten keuren.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:36

Galeobdolon schreef:
Citaat:
Maar dat is toch ook zonde als je er dan achter komt dat het paard wat heeft?

Tja, risico analyse. De kans dat ze iets heeft is erg klein. Het is een gezond dier wat nooit iets heeft gehad. Daarnaast ben ik naïef en een rasoptimist. Ik stoot mn hoofd nog wel eens maar daar ben ik mij bewust van.

Daarnaast is het maar net wat je gewend bent. In mijn omgeving is altijd heel weinig RX gekeurd, ook dure sportpaarden waar veel geld voor is neergelegd. Er is ook nooit iets mis geweest met de dieren. Alleen de kinderpony's van veilingen. Maar de aanschaf is dan ook goedkoper dan het keuren.

Hier inderdaad dezelfde ervaring als jou. Bijna niks gekeurd, gewoon gezond verstand gebruikt en zelf goed kijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:47

Heb mijne helemaal op de foto gezet (900 euro overigens). Maar garanties heb je nooit natuurlijk. Ongeluk zit in klein hoekje. Spannend zo'n keuring in ander land waar je niet bij bent.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:52

_Tarzan schreef:
Nou, m'n vorig paard heb ik nooit laten keuren en is 12,5 jaar niks aan geweest, alleen op latere leeftijd foto's moeten maken vanwege artrose. Helaas is hij ingeslapen vanwege koliek. Maar wil maar zeggen, niet elk paard zonder op de foto te zetten hoeft slecht te zijn. Al waren mijn ambities natuurlijk ook anders (lol met je knol/buitenrijden/dressuur).

M'n huidige zaten foto's bij en heb ik niet over laten keuren.

Dat ze er geen last van hebben of het niet tonen houdt niet in dat er niks is he. Er valt voor beiden argumenten wat te zeggen en daarom moet iedereen doen waar ie zich goed bij voelt.

Ik blijk ook een hernia links te hebben die op de zenuw drukt maar geen last van. Juist aan de rechterkant last. Krijg ik in de toekomst pijn aan mijn linkervoet dan weet ik dat het wellicht aan de hernia kan liggen zonder direct enkel de voet te verdenken. Het complete plaatje als startpunt te nemen kan fijn zijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:13

Klopt helemaal hoor, had ik m'n vorige compleet op de foto gezet was er vast vanalles mis mee geweest. Paard was prima en heb er de beste 12,5 jaar van m'n leven mee gehad. Zo doet iedereen het anders :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:15

manzano schreef:
Heb mijne helemaal op de foto gezet (900 euro overigens). Maar garanties heb je nooit natuurlijk. Ongeluk zit in klein hoekje. Spannend zo'n keuring in ander land waar je niet bij bent.

Is het zeker hoor :j maar voel me hier toch geruster bij dan een veulen kopen in BE/NL en die in de opfok zwieren voor 2-3 jaar. Dat heb ik ook overwogen (had uiteindelijk een fokker gevonden die veulentjes had staan voor 5-6k, alle anderen die ik contacteerde was 15-20k 8)7 ) maar met 2-3 jaar opfok erbij zit je alsnog aan een behoorlijk bedrag. En dan koop ik liever voor datzelfde bedrag een 2-3 jarige, dan zie je het paard tenminste hoe hij is op zijn 2,5. :') Een 2-3 jarige voor mijn budget kon ik helaas niet vinden hier. Voor mij is het heel belangrijk dat hij een mooie maat heeft dus ik zou dat veulen sowieso om de 2 weken gaan meten _O- en dan laat je nog de ongerustheid of ie wel heel opgroeit erbuiten. Ik heb het serieus overwogen en had een specifiek veulentje in gedachten, maar ik was al giga aan het stressen op voorhand. Over dit verhaal nu, ben ik op een of andere manier minder stressy over. Ook al zou het objectief gezien andersom moeten zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:33

Kiwiaa schreef:
manzano schreef:

Is het zeker hoor :j maar voel me hier toch geruster bij dan een veulen kopen in BE/NL en die in de opfok zwieren voor 2-3 jaar. Dat heb ik ook overwogen (had uiteindelijk een fokker gevonden die veulentjes had staan voor 5-6k, alle anderen die ik contacteerde was 15-20k 8)7 ) maar met 2-3 jaar opfok erbij zit je alsnog aan een behoorlijk bedrag. En dan koop ik liever voor datzelfde bedrag een 2-3 jarige, dan zie je het paard tenminste hoe hij is op zijn 2,5. :') Een 2-3 jarige voor mijn budget kon ik helaas niet vinden hier. Voor mij is het heel belangrijk dat hij een mooie maat heeft dus ik zou dat veulen sowieso om de 2 weken gaan meten _O- en dan laat je nog de ongerustheid of ie wel heel opgroeit erbuiten. Ik heb het serieus overwogen en had een specifiek veulentje in gedachten, maar ik was al giga aan het stressen op voorhand. Over dit verhaal nu, ben ik op een of andere manier minder stressy over. Ook al zou het objectief gezien andersom moeten zijn.

Een veulen kopen en in de opfok doen,dan heb je er zelf de eerste paar jaar toch helemaal niets aan.Dat is alleen een optie voor de toekomst.Althans dat vind ik. Als ik een paard koop dan wil ik hem meteen bij mij op stal hebben en wat kunnen gaan doen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:42

Klopt ook wel, maar als je geen paard vindt dat past binnen je huidig budget, dan ga je zoiets wel overwegen denk ik. Ik ben intussen al een jaar aan het zoeken, dan was het veulen al 1,5 geweest intussen :') Ik wil heel graag aan de slag en ergens aan werken, maar ik heb geen deadline zeg maar. Als blijkt dat je budget niet overeenkomt met je eisen is het logisch denk ik dat je bijsleutelt aan je eisen, maar iberisch en groot wou ik behouden en meer budget vrijmaken kan ik niet verantwoorden tov mijzelf. Kan wel een paar jaar sparen maar ik wil eigenlijk al principieel niet 20+k uitgeven aan een paard. Dus dan schiet enkel nog leeftijd over. Of dan kijken in het buitenland...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:45

Mijne gaat nu weer terug. Sommige dingen zie je niet op foto's (helaas).
Snap je keuze hoor Kiwiaa. En uiteindelijk is alles een gok. Heb ook al zo veel veulens stuk zien gaan in een opfok. Ze zo lang heel houden is ook niet gegarandeerd.
Ik duim voor je!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:05

Wat jammer manzano, waarom gaat de jouwe terug?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:13

Kiwiaa schreef:
Klopt ook wel, maar als je geen paard vindt dat past binnen je huidig budget, dan ga je zoiets wel overwegen denk ik. Ik ben intussen al een jaar aan het zoeken, dan was het veulen al 1,5 geweest intussen :') Ik wil heel graag aan de slag en ergens aan werken, maar ik heb geen deadline zeg maar. Als blijkt dat je budget niet overeenkomt met je eisen is het logisch denk ik dat je bijsleutelt aan je eisen, maar iberisch en groot wou ik behouden en meer budget vrijmaken kan ik niet verantwoorden tov mijzelf. Kan wel een paar jaar sparen maar ik wil eigenlijk al principieel niet 20+k uitgeven aan een paard. Dus dan schiet enkel nog leeftijd over. Of dan kijken in het buitenland...

Herkenbaar.. wou heel graag een gereden fjord maar heel weinig te vinden en gewoon te veel geld voor wat ik wil uitgeven aan een paard. Dus nu een jaarling.. Nog lang wachten maar geniet ook van de verzorging op zich.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:15

Laatst stond er een hele leuke, knappe en brave jonge fjord te koop voor een nette prijs, weet niet of hij al weg is of er nog is maar was een leuk dier!

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:17

Kiwiaa schreef:

Deze route is zeker spannend. Maar voor iemand die overal beren op de weg ziet, lijk je nu behoorlijk zeker van je zaak. Als je altijd loopt te wikken en te wegen, dan laat je intuïtie je niet vaak in de steek. Dus als je er om een of andere reden toch een goed gevoel bij hebt, zegt dat ook wat. Verder vind ik de tip dat ie vooraf volledig door de verzekering geaccepteerd moet worden op basis van de keuring/foto’s een goeie.
Gewoon net zo kritisch blijven kijken en denken in het hele proces als je bij eerdere potentiële paarden hebt gedaan. Je weet in ieder geval op basis van de beoordeling van de eerdere foto’s waar op gelet moet worden. Ik weet niet wie er gaat filmen voor je, maar vraag om de hele keuring te filmen, zonder knippen. Blijft het gevoel zo goed en komt er niks zorgelijks aan het licht, dan is deze je misschien gewoon gegund.
Zo op papier zou ik wat jij gaat doen niet aandurven, maar als ik er met hetzelfde gevoel in sta als jij beschrijft waarschijnlijk wel.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:44

_Tarzan schreef:
Laatst stond er een hele leuke, knappe en brave jonge fjord te koop voor een nette prijs, weet niet of hij al weg is of er nog is maar was een leuk dier!

Ben ondertussen geslaagd, toen ik op zoek was ook een paar leuke tegengekomen voor 10K.. Was me toch wat te gek ;)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:54

Deze was/is tussen de 4 en 5k dus vond het een nette prijs, was ook nog een knappe en rond de 1.50 groot :) 10K voor een 'standaard' Fjord vind ik ook wel echt enorm ja :=

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:10

Die heeft er niet lang gestaan denk ik dan :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:36

Kalea schreef:
Kiwiaa schreef:

Herkenbaar.. wou heel graag een gereden fjord maar heel weinig te vinden en gewoon te veel geld voor wat ik wil uitgeven aan een paard. Dus nu een jaarling.. Nog lang wachten maar geniet ook van de verzorging op zich.

Als hij bij jou thuis staat of op je pensionstalling waar je hem zelf kunt verzorgen,dan kun je er ook meteen wat mee. Ik bedoelde dat ik niet een veulen zou kopen en hem dan ergens in de opfok doen waar ik hem bijna niet zou kunnen zien.Tenzij je thuis nog een ander paard hebt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:06

Snap ik, hier staat hij inderdaad thuis.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:51

Ik zou graag iets willen voorleggen bij jullie. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring. Ik zoek een recreatie/ basis dressuur paard rond € 7000,- mag ook spaans zijn. Ik heb dit jaar al flink wat paarden bekeken maar geen enkele verkoper staat röntgen keuring op kliniek toe. De meeste mensen zeggen dat je voor RX van rug en hals toch echt op de kliniek moet zijn, maar op deze manier vind ik nooit een paard
Zouden jullie dan toch op locatie laten keuren ? Ik merk dat het echt een verkopersmarkt is in deze prijs klasse en dat je alleen boven de €15.000,- ofzo pas dit soort eisen kunt stellen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:57

Ik zou gewoon op locatie laten keuren. Lijkt me geen probleem.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:05

Ik snap ergens wel dat het meer gedoe is voor de verkoper.. Als er genoeg interesse is voor het paard zou ik ook niet meteen zin hebben om ermee naar een kliniek te rijden.
Is foto’s maken van rug en hals eigenlijk iets van de laatste jaren? Is dit nu ook standaard bij sportpaarden ondertussen? Heb ik niet meegekregen :o

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:11

Kalea schreef:
Is foto’s maken van rug en hals eigenlijk iets van de laatste jaren? Is dit nu ook standaard bij sportpaarden ondertussen? Heb ik niet meegekregen :o

Is meer een advies wat ik heb gekregen omdat ik zoek vanaf 6 jaar. Mijn eerste paard kocht ik in 2001 als jaarling en heb ik nooit laten keuren en nu koop ik voor het eerst een ouder paard en raden veel mensen dit aan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:15

Kimberly_83 schreef:
Ik zou graag iets willen voorleggen bij jullie. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring. Ik zoek een recreatie/ basis dressuur paard rond € 7000,- mag ook spaans zijn. Ik heb dit jaar al flink wat paarden bekeken maar geen enkele verkoper staat röntgen keuring op kliniek toe. De meeste mensen zeggen dat je voor RX van rug en hals toch echt op de kliniek moet zijn, maar op deze manier vind ik nooit een paard
Zouden jullie dan toch op locatie laten keuren ? Ik merk dat het echt een verkopersmarkt is in deze prijs klasse en dat je alleen boven de €15.000,- ofzo pas dit soort eisen kunt stellen

Voor echt goede foto's van het geheel is op de kliniek inderdaad beter. Maar ook daar in veel prijs verschil, bv net over de grens in België is het al een stuk beter te doen.
Maar dan moet je daar wel net in de buurt zitten natuurlijk.
Op locatie kan wel, maar nek en rug laat ik alleen op de kliniek doen eigenlijk.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:20

Ik heb rug en hals in het verleden gwn op locatie laten doen. Tuurlijk zijn rx op kliniek altijd scherper, maar het kan ook best op locatie.

Ik vind het wel opvallend dat je geen enkel paard op een kliniek hebt mogen keuren? Wat als het terrein niet geschikt is voor een klinische keuring?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:21

Kalea schreef:
Ik snap ergens wel dat het meer gedoe is voor de verkoper.. Als er genoeg interesse is voor het paard zou ik ook niet meteen zin hebben om ermee naar een kliniek te rijden.

Daarom gewoon als verkoper zorgen dat het paard al gekeurd is, stuk minder gedoe.