Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Galeobdolon schreef:Citaat:Maar dat is toch ook zonde als je er dan achter komt dat het paard wat heeft?
Tja, risico analyse. De kans dat ze iets heeft is erg klein. Het is een gezond dier wat nooit iets heeft gehad. Daarnaast ben ik naïef en een rasoptimist. Ik stoot mn hoofd nog wel eens maar daar ben ik mij bewust van.
Daarnaast is het maar net wat je gewend bent. In mijn omgeving is altijd heel weinig RX gekeurd, ook dure sportpaarden waar veel geld voor is neergelegd. Er is ook nooit iets mis geweest met de dieren. Alleen de kinderpony's van veilingen. Maar de aanschaf is dan ook goedkoper dan het keuren.
_Tarzan schreef:Nou, m'n vorig paard heb ik nooit laten keuren en is 12,5 jaar niks aan geweest, alleen op latere leeftijd foto's moeten maken vanwege artrose. Helaas is hij ingeslapen vanwege koliek. Maar wil maar zeggen, niet elk paard zonder op de foto te zetten hoeft slecht te zijn. Al waren mijn ambities natuurlijk ook anders (lol met je knol/buitenrijden/dressuur).
M'n huidige zaten foto's bij en heb ik niet over laten keuren.
manzano schreef:Heb mijne helemaal op de foto gezet (900 euro overigens). Maar garanties heb je nooit natuurlijk. Ongeluk zit in klein hoekje. Spannend zo'n keuring in ander land waar je niet bij bent.
Kiwiaa schreef:manzano schreef:Heb mijne helemaal op de foto gezet (900 euro overigens). Maar garanties heb je nooit natuurlijk. Ongeluk zit in klein hoekje. Spannend zo'n keuring in ander land waar je niet bij bent.
Is het zeker hoormaar voel me hier toch geruster bij dan een veulen kopen in BE/NL en die in de opfok zwieren voor 2-3 jaar. Dat heb ik ook overwogen (had uiteindelijk een fokker gevonden die veulentjes had staan voor 5-6k, alle anderen die ik contacteerde was 15-20k
) maar met 2-3 jaar opfok erbij zit je alsnog aan een behoorlijk bedrag. En dan koop ik liever voor datzelfde bedrag een 2-3 jarige, dan zie je het paard tenminste hoe hij is op zijn 2,5.
Een 2-3 jarige voor mijn budget kon ik helaas niet vinden hier. Voor mij is het heel belangrijk dat hij een mooie maat heeft dus ik zou dat veulen sowieso om de 2 weken gaan meten
en dan laat je nog de ongerustheid of ie wel heel opgroeit erbuiten. Ik heb het serieus overwogen en had een specifiek veulentje in gedachten, maar ik was al giga aan het stressen op voorhand. Over dit verhaal nu, ben ik op een of andere manier minder stressy over. Ook al zou het objectief gezien andersom moeten zijn.
Kiwiaa schreef:Klopt ook wel, maar als je geen paard vindt dat past binnen je huidig budget, dan ga je zoiets wel overwegen denk ik. Ik ben intussen al een jaar aan het zoeken, dan was het veulen al 1,5 geweest intussenIk wil heel graag aan de slag en ergens aan werken, maar ik heb geen deadline zeg maar. Als blijkt dat je budget niet overeenkomt met je eisen is het logisch denk ik dat je bijsleutelt aan je eisen, maar iberisch en groot wou ik behouden en meer budget vrijmaken kan ik niet verantwoorden tov mijzelf. Kan wel een paar jaar sparen maar ik wil eigenlijk al principieel niet 20+k uitgeven aan een paard. Dus dan schiet enkel nog leeftijd over. Of dan kijken in het buitenland...
Kiwiaa schreef:Is het zeker hoormaar voel me hier toch geruster bij dan een veulen kopen in BE/NL en die in de opfok zwieren voor 2-3 jaar. Dat heb ik ook overwogen (had uiteindelijk een fokker gevonden die veulentjes had staan voor 5-6k, alle anderen die ik contacteerde was 15-20k
) maar met 2-3 jaar opfok erbij zit je alsnog aan een behoorlijk bedrag. En dan koop ik liever voor datzelfde bedrag een 2-3 jarige, dan zie je het paard tenminste hoe hij is op zijn 2,5.
Een 2-3 jarige voor mijn budget kon ik helaas niet vinden hier. Voor mij is het heel belangrijk dat hij een mooie maat heeft dus ik zou dat veulen sowieso om de 2 weken gaan meten
en dan laat je nog de ongerustheid of ie wel heel opgroeit erbuiten. Ik heb het serieus overwogen en had een specifiek veulentje in gedachten, maar ik was al giga aan het stressen op voorhand. Over dit verhaal nu, ben ik op een of andere manier minder stressy over. Ook al zou het objectief gezien andersom moeten zijn.
Kalea schreef:Kiwiaa schreef:Klopt ook wel, maar als je geen paard vindt dat past binnen je huidig budget, dan ga je zoiets wel overwegen denk ik. Ik ben intussen al een jaar aan het zoeken, dan was het veulen al 1,5 geweest intussenIk wil heel graag aan de slag en ergens aan werken, maar ik heb geen deadline zeg maar. Als blijkt dat je budget niet overeenkomt met je eisen is het logisch denk ik dat je bijsleutelt aan je eisen, maar iberisch en groot wou ik behouden en meer budget vrijmaken kan ik niet verantwoorden tov mijzelf. Kan wel een paar jaar sparen maar ik wil eigenlijk al principieel niet 20+k uitgeven aan een paard. Dus dan schiet enkel nog leeftijd over. Of dan kijken in het buitenland...
Herkenbaar.. wou heel graag een gereden fjord maar heel weinig te vinden en gewoon te veel geld voor wat ik wil uitgeven aan een paard. Dus nu een jaarling.. Nog lang wachten maar geniet ook van de verzorging op zich.
Kalea schreef:Is foto’s maken van rug en hals eigenlijk iets van de laatste jaren? Is dit nu ook standaard bij sportpaarden ondertussen? Heb ik niet meegekregen
Kimberly_83 schreef:Ik zou graag iets willen voorleggen bij jullie. Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring. Ik zoek een recreatie/ basis dressuur paard rond € 7000,- mag ook spaans zijn. Ik heb dit jaar al flink wat paarden bekeken maar geen enkele verkoper staat röntgen keuring op kliniek toe. De meeste mensen zeggen dat je voor RX van rug en hals toch echt op de kliniek moet zijn, maar op deze manier vind ik nooit een paard
Zouden jullie dan toch op locatie laten keuren ? Ik merk dat het echt een verkopersmarkt is in deze prijs klasse en dat je alleen boven de €15.000,- ofzo pas dit soort eisen kunt stellen
Kalea schreef:Ik snap ergens wel dat het meer gedoe is voor de verkoper.. Als er genoeg interesse is voor het paard zou ik ook niet meteen zin hebben om ermee naar een kliniek te rijden.
Is foto’s maken van rug en hals eigenlijk iets van de laatste jaren? Is dit nu ook standaard bij sportpaarden ondertussen? Heb ik niet meegekregen