Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:30

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:

daarom ook al regelmatig aanrijdingen natuurlijk.....

echt sneu voor dit dier.
Geen plek en dan gewond raken.

In Belgie liep pas in een filmpje ook al een erg kreupele.... dat is dan wel diervriendelijk....

Heel sneu inderdaad, dat de wolf werd opgejaagd. Mensen die zoiets aanrichten. Jammer dat je ze niet precies kan aanwijzen, dan zou je het strafbaar kunnen stellen.

Hier staan een paar interessante meningen:

https://www.nu.nl/stelling/6259372/dit- ... leven.html[/quote]
Als je geen lid bent kun je die meningen niet lezen dus dat heeft geen nut. Heb jij geholpen met die wolf opjagen of zo dat je dat hier zo stellig zit te verkondigen? Dat is strafbaar dat je gezien hebt dat de wolf opgejaagd is en dat je er aan meegedaan hebt of het niet verhinderd hebt. Als je niets hebt gedaan om het te verhinderen wordt je geacht geholpen te hebben. Of heb je helemaal niets gezien en het zelf bedacht om te framen? Past het wel in jouw kraam om dat zo te brengen hier? Dat kan natuurlijk ook. Lijkt mij eigenlijk de grootste kans maken.

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:42

Ik snap niet helemaal wat je met de tekst bedoelt.
Maar begrijp ik nu goed dat je ook strafbaar bent als persoon A een wolf verjaagd en jij verhindert dat niet?

Of is dat een mening van iemand?

In beide gevallen: 8)7 |o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 03:00

Je kan toch niet strafbaar zijn als je een wolf verjaagd? Tenminste volgens mij mag je een wolf verjagen en staan er nergens dat je hem enkel mag verjagen als hij op jou terrein loopt.
Mogelijk wel strafbaar als je bewust weggebruikers in gevaar brengt maar dat lijkt mij los te staan van de wolf.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:39

Door Nikass werd gesteld dat de wolf opgejaagd is. Dat is wat anders dan verjagen. Opjagen doe je in een gekozen richting. Dus er wordt gezegd dat mensen dat bewust gedaan hebben. Dit kun je niet anders weten als dat je er dus bij was. Als dat zo is had je in moeten grijpen als je die wetenschap hebt en ziet dat dat gebeurt. Maar dat is dus niet gebeurt en ik verwacht dat het gewoon framing is van de mensen die niet voor de wolf zijn als zouden die dit op hun geweten hebben. Een sprookje tegen antiwolf mensen om zo maar te zeggen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:53

Dat opjagen geloof ik ook niksvan. Stemmingmakerij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:59

Gewoon even de bron lezen waarin staat dat de wolf opgejaagd was door omwonenden?

Edit: ik ken de omgeving goed, dus het verbaasd me niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:10

Nikass schreef:
Gewoon even de bron lezen waarin staat dat de wolf opgejaagd was door omwonenden?

Edit: ik ken de omgeving goed, dus het verbaasd me niet.

Dat is dan toch verjagen en niet opjagen? De omwonenden verjagen het dier van hun eigendommen/grondgebied lijkt mij dan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:16

Die bron is niet te lezen zonder abonnement. Dus misschien in eigen woorden hier neerzetten wat er staat. Want op mij komt het ook over alsof je het zelf had verzonnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:35

De bron is geplaatst door Sanet en prima te lezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:44

Nee je moet lid zijn

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:44

Tja als je niet wilt dat we hem lezen......

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:19

Ik kan het ook niet zien, het enige dat ik kan lezen is:

Citaat:
Wolf afgeschoten na ernstige aanrijding: ‘Het zou me niet verbazen als ik mijn jachtakte verlies’
MET VIDEO | UPDATEVoor het eerst in Nederland is er een wolf doodgeschoten ‘op legale wijze’. Donderdagmorgen werd een jonge wolf aangereden op de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Het beest wist nog wel te ontkomen, maar was zo ernstig gewond dat werd besloten hem af te schieten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:24

verjagen doe ik ook regelmatig, spreeuwen uit de kersenboom b.v. of de vos bij het kippenhok

opjagen/opdrijven doen drijvers in een jacht, bewust om te kunnen schieten

verjagen van eigen grondgebied mag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:33

Sorry, ik ga niet het hele artikel overtypen, het is een artikel van Sanet.
Er staat duidelijk in vermeld:
"Het gaat om een jonge, mannelijke wolf, die heel erg in de stress was en zich opgejaagd voelde door omwonenden"

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:37

Hebben ze het aan de wolf gevraagd hoe hij zich "voelde" dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:45

Maar opgejaagd voelde is ook wat anders dan opgejaagd zijn.
In ons kleine landje zal hij zich wel heel vaak opgejaagd voelen.
Dat is ook waarom het zo sneu is dat pro-wolf zo'n voorstander is.
Dat beestje is de dupe van ons volle landje waar hij zich niet rustig terug kan trekken.
En ja dan ook aangereden word.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:31

DuoPenotti schreef:
Dat beestje is de dupe van ons volle landje waar hij zich niet rustig terug kan trekken.

Eens!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:01

en wie geen natuurlijke vijandenden heeft!!!!
https://www.ad.nl/buitenland/wereldbero ... pitsbergen.

Ondanks het feit dat ijsberen zeer goede zwemmers zijn, verdronk Frost. Naar verluidt was ze enkele dagen daarvoor voor onderzoek door wetenschappers onder narcose gebracht. ,,Vermoedelijk kampte ze nog met nawerkingen van die verdoving en heeft ze door de stress van de klopjacht een hartstilstand gekregen en is de onfortuinlijke ijsbeer verdronken’’, aldus Van Rensbergen. Haar jong Frosty is niet veel later ook afgemaakt, omdat een berenwelp niet alleen kan overleven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:05

Precies dat stukje viel mij ook op.
Dus die verdronk niet door het opjagen maar omdat mensen haar hebben onderzocht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:57

DuoPenotti schreef:

Hahaha nou is het de schuld van de mensen die gewoon accepteren dat de wolf naar ons land komt, dat hij wordt aangereden.
Je kunt het natuurlijk altijd zo uitleggen zoals het je goed uitkomt, dat is waar. Dat gebeurt tenslotte al generaties lang zo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:15

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:

Hahaha nou is het de schuld van de mensen die gewoon accepteren dat de wolf naar ons land komt, dat hij wordt aangereden.
Je kunt het natuurlijk altijd zo uitleggen zoals het je goed uitkomt, dat is waar. Dat gebeurt tenslotte al generaties lang zo.

Help me even: wat bedoel je nou met je reactie/tekst? Gezien het 'Hahaha' ben je een andere mening toegedaan dan DP?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:33

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:

Kun je ook omdraaien hè. Je kunt het ook altijd zo uitleggen dat het de wolven liefhebbers uitkomt.

Maar dat is niet wat DuoPenotti zegt Nikasss. Maar jij wil dat zo lezen.

Mocht het hier wel geschikt zijn voor de wolf en hij leeft zijn leven in het bos en je ziet hem niet en hij zorgt niet voor overdreven overlast dan zijn er denk ik veel mensen die het prachtig vinden dat ze er zijn.

Maar dat is niet zo... ze lopen in mensen hun tuin. Maken meer beestjes dood dan dat ze opeten...
Zou jij het leuk vinden als jan en alleman in jou tuin zou komen? Want tenslotte is het van ons allemaal toch? En JA, wij mensen zijn ook gewoon onderdeel van de natuur.

Denk dat een schapenboer er geen tot weinig moeite mee zou hebben dat ze af en toe een schaap pakken om helemaal op te eten. Want dat is natuur en de wolven moeten ook eten. Het is de massale slachtpartijen met veel gewonde schapen en dode schapen met geen enkel nut want veel eten er van doen ze niet.

Zoals ik het zie mogen er van mij best wat wolven hier leven. Zoveel dat je geluk moet hebben 1 te spotten (toen ik in 2018 1 zag werd ik voor gek verklaard, zou wel een hond zijn). Maar dat is nu niet het geval en dus zijn er teveel. En ik geloof echt niet dat de wolven die je nu ziet "gelukkig" zijn en zich hier echt prettig voelen. Ja in de nacht als iedereen slaapt.
Want echt rust en vrijheid hebben ze hier imo niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:44

Nee maar nikass draait altijd alles om wat ik zeg... Daar ben ik ondertussen wel aan gewend :D
Daar zijn er meer van overigens....
Zegt meer over die mensen dan over mij denk ik dan. Waarschijnlijk zeg ik te vaak iets recht voor de raap waar men met eerlijke argumenten niets in kan tegenbrengen. Dus dan maar zo...

Maar ik kan ook niet geloven dat die wolven hier nu zo gelukkig zijn.
Op veel filmpjes zie ik ze ook niet ontspannen rennen, maar vaak met een zeer angstige indruk.
En ja blijkbaar ben ik teveel dierenliefhebber dat ik dat dus erg sneu vind.
En ja ik vind het ook sneu als ze aangereden worden, terwijl ik tegelijkertijd ook denk, pfieuw, weer 1 minder.
En ja dat het die nare gedachte bij mij naar boven haalt vind ik heel rot.
Maar ik denk dat er met mij zo een heleboel mensen in staan.

Het leed is 2 kanten op.
Het dierenleed in de weides. Het leed van die wolf zelf.
En ja ik vind elk die pro wolf is mee werkt aan dat leed.
Dat heeft niets met accepteren te maken dat hij er is, dat heeft te maken met niet nuchter nadenken en kijken naar de gevolgen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:45

het valt me op dat veel mensen praten over de wolf die zo nu en dan een schaapje pakt, ( alsof een schaap onbelangrijk zou zijn) maar hij pakt ook pony's , paarden, honden, katten, alpaca's en ezels, daar hoor je niemand over, dan eet hij natuurlijk ook veel wild , mmaar daar hoor je ook niemand over, wel dat er zoveel herten op een foto staan, zo van ..... kijk, er zijn er nog zat , ik word hier echt moedeloos van

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:22

Weet je wat opvalt? Dat veel mensen hier aangeven onder welke voorwaarden ze de wolf hier wèl op prijs zouden stellen. Vooral zo, dat ze er niets voor hoeven inleveren.
Maar waarom denk je dat jou iets gevraagd zou moeten worden? De wolf komt ook zonder de toestemming wel.

Wat betreft de schapenhouders, uit onderzoek is gebleken dat de meesten geen wolfwerend hek hebben of eentje die niet voldoet of niet goed geplaatst is.
Dus als ze eerst hun zaken eens goed regelen, kunnen we zien of het werkt. Maar er wordt vooral op voorhand gezegd dat het niet werkt. Terwijl er systemen uit Zweden worden geadviseerd.

Voor mensen die hobbymatig een paar dieren houden (zoals ik zelf onder andere) is het absoluut ingewikkelder.
Dan moet je creatief worden en/of keuzes maken. Afhankelijk van je eigen situatie.

Gelukkig snappen heel veel mensen dat, en zijn de klagers uit dit topic niet representatief voor de maatschappij.

Het zijn vaak de mensen die ook tegen asielzoekers zijn, en die populistisch stemmen die niets willen, overal problemen in zien en niet in oplossingen denken. Vooral schoppen tegen autoriteiten.
Dat geeft niet, ieder zijn ding. Het brengt je alleen niet verder.