JudithO schreef:Dat is het beste begin van een dag! Heerlijk om te lezen.
Je gaat een gezellig dagje tegemoet, veel plezier!
En fijn dat het al wat afgekoeld is. Jammer nog niet onder de 35 graden.
Het was gezellig idd. Ik heb met haar 3 paarden behalve Callas kunnen doen en de volgende dag dan met Erwin Callas gedaan.
loulou schreef:stille meelezer komt even onder haar steen vandaag. Wat heerlijk om te zien dat je met Prisca gewoon een lekker ritje kan maken Monique, echt genieten!
Over een paarden poel: Ik weet niet of je Instagram hebt, maar ik vind de poel van magicdreamappaloosa altijd erg leuk om te zien. Ik twijfel of zij ook op bokt zit.
Ze heeft er een soort van zwemvijver van gemaakt. Met een systeem dat ze hem eventueel leeg kan pompen en weer kan vullen met grondwater om de waterkwaliteit goed toe houden. Erg leuk om even naar te kijken ter inspiratie.
En ook unie's paddock Paradise heeft een mooi poel.
Hey Loulou, wat leuk dat je even meekletst. Welkom. Dank voor je tips! Helaas geen instagram, maar ik ga gewoon zoeken op die namen, begrippen en dan kom ik er wel uit.
fardoe schreef:Je hebt toch een vijver Monique?
Ja, we hebben een vijver, maar die is op dit moment niet geschikt voor paarden. Het is een 3 tot 4m diepe kuil met supersteile oevers. Daarbij heeft die vijver erg veel problemen, is lek, zit geen plastic op de grond etc. We willen wel graag eraan werken om die vijver in ieder geval dicht te krijgen, maar dan nog zal hij ongeschikt voor paarden blijven vanwege zijn enorme diepte.
balance schreef:Hier wordt niets speciaals gedaan Monique. De omheining wordt alleen vergroot om een stuk dat al best drassig is normaal gesproken.
Net wat Fardoe zegt: kun je niets met de bestaande vijver of een veilig stukje daarvan? Of vanuit de vijver met Pelle een soort overloop maken?
Of helemaal geen water maar zand storten waarin ze lekker kunnen walsen? U roept, wij draaien

.
Oplossingen zoeken vind ik erg leuk.
Wij hebben helaas geen drassige stukken van nature. Dat betekent dat we zoals nu de vijver dus dagelijks water bijgeven uit de put en zelfs dat is niet voldoende, het waterniveau daalt zienderogen. Als we iets gaan aanleggen zullen we hem moeten bevoorraden met regenwater van de daken.
Beckie schreef:Wat een heerlijke filmpjes en wat fijn dat die twee kleine rakkers langzaamaan toenadering tot elkaar zoeken. En ik hoop dat dat jullie die luizen

een kopje kleiner hebben kunnen maken.
Ik vind het echt balen dat ze nu allemaal luizen hebben. Ik was zo blij dat ik met de verhuizing naar hier het onder de knie leek te hebben.
En over de twee kleine, ik vraag me af of groomen wel zo 'lief' naar elkaar is als wij mensen willen geloven. Ik denk dat we onze menselijke trekken projecteren op paarden. Ze knuffelen elkaar. Hmm, ik meen toch iets anders te zien. Ja, het is wel sociaal, maar wat ik zie is dit. Een van de twee wil gegroomd worden en geeft dat bij de ander aan door te krabben waar hij zelf jeuk heeft. Als die ander ondergeschikt lijkt te zijn doet hij mee, zo niet loopt hij weg. Dat is nu wat ik lijk te zien. Ik zie er geen roze hartjes boven zweven helaas. Dat is ook zo met hinniken. Ooit last ik in een boek dat een paard met hinniken zegt, Hallo ik ben hier! Hij zegt met hinniken niet, hé wat leuk je te zien. Dat is wel een verschil vind ik. Een dier is wat dat betreft meestal bezig met zijn eigen ik, hij moet tenslotte overleven.
Mer1980 schreef:Luizen ellende om er vanaf te komen, ik had een mini gekregen en die had dus luizen, alles onder pffff die shampoo is van goud en je blijft bezig na 2 maanden EINDELIJK van die beestjes af

Fijn dat je hulp hebt.
En bedoel je met shampoo dan Sebacil?
fardoe schreef:Ik kreeg mijn mini ook vol met luizen. Belde naar de kliniek en ik kon niet zomaar Sebacil komen halen. Heb ik drie luizen in een zakje gedaan en ben naar de kliniek gereden. Kreeg ik voor drie x behandelen Sebacil mee. Hij heeft nooit meer last gehad.
Ik hoop dat ik niet te laat ben en dat alles al geinfecteerd is, stallen etc, ik zit nu aan de 2e behandeling
Mer1980 schreef:Ik heb er 6 staan (kleinste 1,07 en grootste 1.76) dus moest wel een hele fles, kon iets van 60 euro aftikken....
Ik had misschien toch beter de 5 liter kunnen nemen. Ik heb nu denk ik nog genoeg om allevier nog 1x te behandelen. Maar er zijn nogal wat emmers omgegaan en dan gaat het hard.
fardoe schreef:Ik had mijn andere paarden nagekeken, die hadden niets.
Ik heb nog nooit wat gevonden bij ze. Pippa mijn oppas zocht ook, maar vond ook niets.
Nog even over de vijver, ik zou dus eigenlijk wel twee dingen willen hebben. Een voetenbad (met product,) van ruw beton waar ze dagelijks door heen moeten lopen om kriebelbeestjes te elimineren en een poel met modder waar ze lekker in kunnen blubberen. Zandbaden hebben we al vanzelf gekregen op dit moment. Zwemmen zou nog leuker zijn voor ze, maar ik denk dat dat een te groot project wordt om dat met water te kunnen blijven vullen, vanwege de steeds erger wordende droogte de komende jaren. Het blubberproject zou dan onderaan de berg moeten, zodat het de meeste kans heeft op water vasthouden. De vijver die we nu hebben bijv staat op het hoogste punt. Hoe dom is dat.
Dan de luizen. Het wassen ging in ieder geval beter als iemand ze vasthoudt en Pippa is goed met paarden. Ze rijdt zelf ook en heeft een kruising Irish draft en nog iets. Mijn rug begaf het na de twee kleintjes gedaan te hebben en met Prisca heeft zij dan de voeten opgetild (om de andere voet te kunnen doen). Prisca houdt niet van haar achtervoeten nat, ook lastig. Poupette haat water op zich, regen is ok, maar wassen. Het is maar goed dat ze zo klein is, maar wat een drama. Quarbonne is redelijk ok. De dag erna Callas en die was zoals altijd de beste opgevoede (even klopje op mijn eigen schouder) alleen haar zere voet blijft een trauma. Die voet kun je bijna niet meer optillen. Zelfs aanraken is al irritatie. Niet van pijn, maar gewoon ze heeft er een trauma aan over gehouden, zoveel nare dingen zijn er toen in korte tijd met die voet gedaan. Dus wassen mag niet, uitkrabben nauwelijks, borstelen een beetje. Allemaal maar heel korte momenten die ik niet krijg uitgebouwd naar langere momenten. Afijn, maandag drie gewassen, gewoon de volgende dag alledrie zonder uitzondering weer staan te schuren. Gaan die luizen niet gelijk dood of zo?
Ik vergeet telkens te antwoorden op een vraag van een van jullie of Callas nog kreupel is. Ja. Je ziet het ook erg op de filmpjes waar ze draaft bijv om het rijveld mee met Prisca. Overal eigenlijk zie je het. Ook nog in stap. Soms wat erger dan anders. Ze staat nu vanaf begin april officieel op rust, maar ervoor vanaf maart heb ik ook al niet meer op haar gereden. Dus over twee weken staat ze een half jaar op rust. En zoals ik al vermoedde gaat het niet beter.
Ik moet nu rennen, zo een afspraak bij de d.a. voor mest testen x4. Eerste keer dat ik dit laat doen. Kost 12 euro pp. Ben erg benieuwd naar Prisca's uitslag. Gisteren had ze een redelijke vaste massa neergelegd. Hoera! Vannacht op stal gehouden om de nog warme drollen te verzamelen, dus ik houd jullie op de hoogte.