[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:00

stille meelezer komt even onder haar steen vandaag. Wat heerlijk om te zien dat je met Prisca gewoon een lekker ritje kan maken Monique, echt genieten!

Over een paarden poel: Ik weet niet of je Instagram hebt, maar ik vind de poel van magicdreamappaloosa altijd erg leuk om te zien. Ik twijfel of zij ook op bokt zit.
Ze heeft er een soort van zwemvijver van gemaakt. Met een systeem dat ze hem eventueel leeg kan pompen en weer kan vullen met grondwater om de waterkwaliteit goed toe houden. Erg leuk om even naar te kijken ter inspiratie.

En ook unie's paddock Paradise heeft een mooi poel.

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:13

Je hebt toch een vijver Monique?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:53

Hier wordt niets speciaals gedaan Monique. De omheining wordt alleen vergroot om een stuk dat al best drassig is normaal gesproken.

Net wat Fardoe zegt: kun je niets met de bestaande vijver of een veilig stukje daarvan? Of vanuit de vijver met Pelle een soort overloop maken?

Of helemaal geen water maar zand storten waarin ze lekker kunnen walsen? U roept, wij draaien :D.
Oplossingen zoeken vind ik erg leuk.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:45

Wat een heerlijke filmpjes en wat fijn dat die twee kleine rakkers langzaamaan toenadering tot elkaar zoeken. En ik hoop dat dat jullie die luizen _-:( een kopje kleiner hebben kunnen maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:59

Luizen ellende om er vanaf te komen, ik had een mini gekregen en die had dus luizen, alles onder pffff die shampoo is van goud en je blijft bezig na 2 maanden EINDELIJK van die beestjes af := Fijn dat je hulp hebt.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:13

Ik kreeg mijn mini ook vol met luizen. Belde naar de kliniek en ik kon niet zomaar Sebacil komen halen. Heb ik drie luizen in een zakje gedaan en ben naar de kliniek gereden. Kreeg ik voor drie x behandelen Sebacil mee. Hij heeft nooit meer last gehad.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:09

Ik heb er 6 staan (kleinste 1,07 en grootste 1.76) dus moest wel een hele fles, kon iets van 60 euro aftikken....

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:41

Ik had mijn andere paarden nagekeken, die hadden niets.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 08:44

JudithO schreef:
Dat is het beste begin van een dag! Heerlijk om te lezen.
Je gaat een gezellig dagje tegemoet, veel plezier!
En fijn dat het al wat afgekoeld is. Jammer nog niet onder de 35 graden.

Het was gezellig idd. Ik heb met haar 3 paarden behalve Callas kunnen doen en de volgende dag dan met Erwin Callas gedaan.

loulou schreef:
stille meelezer komt even onder haar steen vandaag. Wat heerlijk om te zien dat je met Prisca gewoon een lekker ritje kan maken Monique, echt genieten!

Over een paarden poel: Ik weet niet of je Instagram hebt, maar ik vind de poel van magicdreamappaloosa altijd erg leuk om te zien. Ik twijfel of zij ook op bokt zit.
Ze heeft er een soort van zwemvijver van gemaakt. Met een systeem dat ze hem eventueel leeg kan pompen en weer kan vullen met grondwater om de waterkwaliteit goed toe houden. Erg leuk om even naar te kijken ter inspiratie.

En ook unie's paddock Paradise heeft een mooi poel.

Hey Loulou, wat leuk dat je even meekletst. Welkom. Dank voor je tips! Helaas geen instagram, maar ik ga gewoon zoeken op die namen, begrippen en dan kom ik er wel uit.

fardoe schreef:
Je hebt toch een vijver Monique?

Ja, we hebben een vijver, maar die is op dit moment niet geschikt voor paarden. Het is een 3 tot 4m diepe kuil met supersteile oevers. Daarbij heeft die vijver erg veel problemen, is lek, zit geen plastic op de grond etc. We willen wel graag eraan werken om die vijver in ieder geval dicht te krijgen, maar dan nog zal hij ongeschikt voor paarden blijven vanwege zijn enorme diepte.

balance schreef:
Hier wordt niets speciaals gedaan Monique. De omheining wordt alleen vergroot om een stuk dat al best drassig is normaal gesproken.

Net wat Fardoe zegt: kun je niets met de bestaande vijver of een veilig stukje daarvan? Of vanuit de vijver met Pelle een soort overloop maken?

Of helemaal geen water maar zand storten waarin ze lekker kunnen walsen? U roept, wij draaien :D.
Oplossingen zoeken vind ik erg leuk.

Wij hebben helaas geen drassige stukken van nature. Dat betekent dat we zoals nu de vijver dus dagelijks water bijgeven uit de put en zelfs dat is niet voldoende, het waterniveau daalt zienderogen. Als we iets gaan aanleggen zullen we hem moeten bevoorraden met regenwater van de daken.

Beckie schreef:
Wat een heerlijke filmpjes en wat fijn dat die twee kleine rakkers langzaamaan toenadering tot elkaar zoeken. En ik hoop dat dat jullie die luizen _-:( een kopje kleiner hebben kunnen maken.

Ik vind het echt balen dat ze nu allemaal luizen hebben. Ik was zo blij dat ik met de verhuizing naar hier het onder de knie leek te hebben.

En over de twee kleine, ik vraag me af of groomen wel zo 'lief' naar elkaar is als wij mensen willen geloven. Ik denk dat we onze menselijke trekken projecteren op paarden. Ze knuffelen elkaar. Hmm, ik meen toch iets anders te zien. Ja, het is wel sociaal, maar wat ik zie is dit. Een van de twee wil gegroomd worden en geeft dat bij de ander aan door te krabben waar hij zelf jeuk heeft. Als die ander ondergeschikt lijkt te zijn doet hij mee, zo niet loopt hij weg. Dat is nu wat ik lijk te zien. Ik zie er geen roze hartjes boven zweven helaas. Dat is ook zo met hinniken. Ooit last ik in een boek dat een paard met hinniken zegt, Hallo ik ben hier! Hij zegt met hinniken niet, hé wat leuk je te zien. Dat is wel een verschil vind ik. Een dier is wat dat betreft meestal bezig met zijn eigen ik, hij moet tenslotte overleven.

Mer1980 schreef:
Luizen ellende om er vanaf te komen, ik had een mini gekregen en die had dus luizen, alles onder pffff die shampoo is van goud en je blijft bezig na 2 maanden EINDELIJK van die beestjes af := Fijn dat je hulp hebt.

En bedoel je met shampoo dan Sebacil?

fardoe schreef:
Ik kreeg mijn mini ook vol met luizen. Belde naar de kliniek en ik kon niet zomaar Sebacil komen halen. Heb ik drie luizen in een zakje gedaan en ben naar de kliniek gereden. Kreeg ik voor drie x behandelen Sebacil mee. Hij heeft nooit meer last gehad.

Ik hoop dat ik niet te laat ben en dat alles al geinfecteerd is, stallen etc, ik zit nu aan de 2e behandeling

Mer1980 schreef:
Ik heb er 6 staan (kleinste 1,07 en grootste 1.76) dus moest wel een hele fles, kon iets van 60 euro aftikken....

Ik had misschien toch beter de 5 liter kunnen nemen. Ik heb nu denk ik nog genoeg om allevier nog 1x te behandelen. Maar er zijn nogal wat emmers omgegaan en dan gaat het hard.

fardoe schreef:
Ik had mijn andere paarden nagekeken, die hadden niets.

Ik heb nog nooit wat gevonden bij ze. Pippa mijn oppas zocht ook, maar vond ook niets.

Nog even over de vijver, ik zou dus eigenlijk wel twee dingen willen hebben. Een voetenbad (met product,) van ruw beton waar ze dagelijks door heen moeten lopen om kriebelbeestjes te elimineren en een poel met modder waar ze lekker in kunnen blubberen. Zandbaden hebben we al vanzelf gekregen op dit moment. Zwemmen zou nog leuker zijn voor ze, maar ik denk dat dat een te groot project wordt om dat met water te kunnen blijven vullen, vanwege de steeds erger wordende droogte de komende jaren. Het blubberproject zou dan onderaan de berg moeten, zodat het de meeste kans heeft op water vasthouden. De vijver die we nu hebben bijv staat op het hoogste punt. Hoe dom is dat.

Dan de luizen. Het wassen ging in ieder geval beter als iemand ze vasthoudt en Pippa is goed met paarden. Ze rijdt zelf ook en heeft een kruising Irish draft en nog iets. Mijn rug begaf het na de twee kleintjes gedaan te hebben en met Prisca heeft zij dan de voeten opgetild (om de andere voet te kunnen doen). Prisca houdt niet van haar achtervoeten nat, ook lastig. Poupette haat water op zich, regen is ok, maar wassen. Het is maar goed dat ze zo klein is, maar wat een drama. Quarbonne is redelijk ok. De dag erna Callas en die was zoals altijd de beste opgevoede (even klopje op mijn eigen schouder) alleen haar zere voet blijft een trauma. Die voet kun je bijna niet meer optillen. Zelfs aanraken is al irritatie. Niet van pijn, maar gewoon ze heeft er een trauma aan over gehouden, zoveel nare dingen zijn er toen in korte tijd met die voet gedaan. Dus wassen mag niet, uitkrabben nauwelijks, borstelen een beetje. Allemaal maar heel korte momenten die ik niet krijg uitgebouwd naar langere momenten. Afijn, maandag drie gewassen, gewoon de volgende dag alledrie zonder uitzondering weer staan te schuren. Gaan die luizen niet gelijk dood of zo?

Ik vergeet telkens te antwoorden op een vraag van een van jullie of Callas nog kreupel is. Ja. Je ziet het ook erg op de filmpjes waar ze draaft bijv om het rijveld mee met Prisca. Overal eigenlijk zie je het. Ook nog in stap. Soms wat erger dan anders. Ze staat nu vanaf begin april officieel op rust, maar ervoor vanaf maart heb ik ook al niet meer op haar gereden. Dus over twee weken staat ze een half jaar op rust. En zoals ik al vermoedde gaat het niet beter.

Ik moet nu rennen, zo een afspraak bij de d.a. voor mest testen x4. Eerste keer dat ik dit laat doen. Kost 12 euro pp. Ben erg benieuwd naar Prisca's uitslag. Gisteren had ze een redelijke vaste massa neergelegd. Hoera! Vannacht op stal gehouden om de nog warme drollen te verzamelen, dus ik houd jullie op de hoogte.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:23

Ik heb een blog gelezen over een interessant boek.
Horses in Company van Lucy Rees.

Zij heeft bij het bestuderen van kuddes paarden interessante dingen ontdekt die eigenlijk anders zijn dan er altijd werd gedacht.
Ik herken veel van wat zij zegt bij mijn eigen paarden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 14:24

Hi all,

Van de week mest laten testen. Callas 3 eitjes en Prisca 8 eitjes. Callas had daarmee 1 ster van de 5. En Prisca had 2 sterren van de vijf.
De kleintjes hadden nul. Die waren goed.
Callas is 3 mndn geleden ontwormd, da's raar toch dat ze nu alweer wormen heeft.
Prisca 1 mnd geleden met panacur. Maar ze is dus ws resistent.
Dus nu ga ik vanmiddag weer een ander merk halen. En dan erna weer testen. Van de week had ze toch wat stevigere mest, zelfs dat je wat mestballen kon herkennen.

Afijn, maandag drie gewassen weer met sebacil en dinsdag dan callas samen met Erwin. Dit is dan de tweede behandeling, dus hoop dat het de luizen doodt. Of mijten, whatever het mag zijn. Maar het is nu vrijdag en vooral de twee shetjes staan enorm vaak te schuren of te bijten aan hun voeten. Van Quarbonne zijn zijn luizen/mijten zijn denk ik resistent. Het gaat bij hem gewoon niet weg. Meteen de dag erna al.

Gisteren een ritje gemaakt op Prisca van denk ik 30 minuten. 2 drafjes, 2 galopjes, de rest stap. Ik denk wel dat ik nu kan gaan uitbouwen, want dit keer had ze geen enkel spatje zweet, ook niet nazweten.

@Tamara, ik heb de blogs van Lucy Rees gevonden en lees ze met plezier. Dit vond ik een geweldig mooie conclusie: For us, the concept of acting in synchrony without a boss or a leader to tell us where to go is distinctly difficult to grasp, which is perhaps why we have failed to notice that it’s the horse’s greatest talent. Te vinden op https://www.lucyrees.uk/post/synchrony-the-horses-gift

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:43

Panacur verkopen ze in NL al jaren niet meer vanwege resistentie. Dat zou wel verklaren waarom Prisca zo'n hoog aantal heeft.
Wel fijn dat de kwaliteit van haar mest verbeterd!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:21

Mooi, dank je Monique. Dat is nog eens een mooie tegeltjes wijsheid. Leuk voor in de zadelkamer.
Ik ben het boek aan het lezen nu.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:12

Panacur werkt alleen tegen spoelwormen. Ik zou Prica ontwormen met moxidectine, dat pakt ook de ingekapselde wormen aan. Weet je ook wat voor eitjes er gevonden zijn? En normaal gesproken wordt er gesproken van epg en niet van losse aantal eieren. Als het dezelfde manier van meten is als in Nederland moet je het x50 doen dacht, geeft dan een epg van 400. Het is wel belangrijk echt verse mest te nemen, en dan in de koelkast bewaren en in koeltasje naar dierenarts.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 18:09

Hi
@Tamara welk boek van haar lees je, want ze heeft er meerdere zag ik.
@Tinka. Het werkt vast zoals in NL. Het ware gewone wormen zei hij en hij heeft die getallen op een briefje geschreven voor me. Dus dat zal wel ook eieren per gram zijn, ik denk dan x 100. Ik lees op franse sites dat je boven de 200 gaat ontwormen. Dus dat zouden voor Callas 300 epg zijn en voor Pizza 800 epg. De d.a. heeft nu eqvalan voor me besteld en dat heb ik net meegenomen. Ik ontworm haar nu vandaag en over 2 weken laat ik haar mest weer testen.
Het was idd verse mest. Ik heb de stallen uitgemest, ze een nacht binnen gehouden (door de hitte liet ik ze een paar nachten buiten) de mest 's morgens geraapt en meteen erna naar de d.a. waar ik dan de afspraak had. Ik had het niet in een koeltas gedaan.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:26

Horses in Company

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:18

Normaal gesproken doe je het onderzoek met 2 gram mest, vandaar x 50.
Eqvalan is gewoon ivermectine. Moxidectine is uit dezelfde groep maar dus beter. Gezien Prisca haar diarree zou ik dus die laatste kiezen. In Nederland heet het equest, al dan niet met pramox erachter voor lintworm.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:32

Moxidectine is voor ingekapselde bloedworm, in principe is dat een winterslaap ding en dus voor begin jan./na 1e echte vorst. Maar ook als er aardig wat in kan/zal zitten is meteen en actief en slapend (dus ingekapseld wegens anders teveel mondjes te voeden) bestrijden mogelijk teveel voor het paard.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:58

Als het ontwormmiddel alleen het volwassen stadia aanpakt dan zullen de larven die nog in het lichaam zitten nog ontwikkelen tot volwassen worm die weer eitjes uitscheiden. Stel ze krijgen deze eitjes binnen via het grazen dan is het afhankelijk van de prepatente periode van de worm (dus van ei tot uitscheiden volwassen wormen) hoe snel je weer eitjes in de mest gaat vinden. Ik weet deze periode van spoelworm bij 't paard even niet uit mijn hoofd maar als dit bv 9 weken is of je hebt een middel gebruikt dat alleen volwassen wormen dood kan het heel goed zijn dat ze nu alweer besmet zijn ondanks dat de kuur pas 3 maanden geleden was. De ontworming die je geeft werkt namelijk alleen op het moment van geven en dood op dat moment en is daarna ook weer uit het bloed. (moxidectine duurt wat langer maar dat is weer een ander verhaal en wil je topic niet teveel vervuilen :7)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:46

Tinka van harte.

We gaan het zien met de wormen, dank allemaal voor de interessante info! Als ze over twee weken nog wormen blijkt te hebben dan doe ik iets met moxidectine. Het zou overigens logisch zijn als de d.a. er actie in zou nemen en een product zou aanraden. Tijd zal het leren.

Het is hier inmiddels aangenaam afgekoeld en we hebben diverse nachten regen gehad, hoera! Precies op tijd om bijvoorbeeld al mijn seringen te redden. Er lijkt gelijk een groenere waas over het land te liggen en ik zie dat Callas minder honger heeft, ze komt minder vaak omhoog om hooi te eten.

Ondertussen wacht ik met smart op een cloche. Geen idee hoe dat in het NLs heet, maar dat is zo'n plastic (belvormige) kap die je over een hooibaal zet en met meerdere gaten erin dat de paarden hooi kunnen eten en dat het hooi droog blijft.

Omdat ik niet wil dat Pizza onbeperkt hooi eet, had ik zo'n net over een hooibaal van 250 kilo gekocht. Dat kun je erover doen, of je kunt de hele baal erin doen en dan aan zijn touw ophangen. Dat laatste zouden we kunnen doen met Pelle en dan aan een boom, maar dat voorkomt niet dat het hooi nat wordt. Het werkt overigens wel, want ze kan niet snel eten inderdaad. Gevaar van dat net vind ik, omdat het bij ons op de grond staat, dat naarmate de hooibaal slinkt het net uitzakt en de paarden er met hun voeten op het net gaan staan. Poupetje zat al een keertje vast met haar hoefje. De mazen zijn voor haar te klein en te gevaarlijk. Totdat de cloche arriveert hebben we houten platen eromheen gezet, maar dat blijf ik gevaarlijk vinden en zeker niet ideaal. Dus als de cloche komt dan komt die buiten te staan en dan nog wel het net over de baal erin, tegen te gulzig eten.

Wat grappigs tussendoor, die houten plaat die er nu tegenaan staan, moet ik regelmatig ophijsen omdat het hooi slinkt. Callas en Pizza staan te eten en ik sjor die plaat goed. Callas hing in het plafond en Pizza kijkt niet eens op.

Gisteren weer een rondje op haar gereden. Ze is net als Thor mijn vroegere paard, erg into de terugweg zullen we maar zeggen. Ze zoekt ook een aanleiding om te kunnen verschieten en mogelijk weg te galopperen. Heeft ze de pech dat ik een zeer ervaren verschiet-overlever ;-) ben en het bij haar een mijl van te voren voel aankomen. Alles gaat bij Prisca een stuk langzamer dan bij Callas, lol. Ze verzint het, dat voel je meteen, een tiental seconden later gaat ze er uitvoering aan proberen te geven. Dus een 'nee', als ze ineens 'vreselijk wild' omkijkt, drukt het gelijk de kop in. Bij Callas ging dat alles in een fractie van een seconde en was ze daarbij ook al 180 graden omgedraaid en al een paar honderd meter in rengalop naar huis, ja allemaal in die fractie van een seconde...

We hebben nog steeds beweging in het vormen van de kudde. De twee grote meiden hebben elkaar wel gevonden. Ze zijn zelden bij elkaar weg. Of althans Callas is zelden weg bij Prisca. Prisca komt wel zelf eten van het hooi en gaat dan weer terug naar haar vriendin. Soms komt Callas mee hooi eten. Quarbonne en Poupette zijn niet meer zo vaak dicht bij de grote meiden. Ze gaan een beetje hun eigen gang, beetje sneu om te zien. Soms staan de twee grote beneden in het land, Poupette staat dan ergens onder de bomen 100m verderop en Quarbonne staat meestal bij de stallen. Maar goed, verder heb ik dan eindelijk de shetjes betrapt op groomen en gefilmd, en de grote meiden kunnen filmen terwijl ze naar huis komen rennen als ze eten krijgen. Ik zou liever zien dat ze het rustig doen, voor Callas' been, maar dat staat kennelijk niet in hun woordenboek. Met ook nog een magisch zwevende schroevendraaier hier weer een filmpje van ons gedoetje:

https://youtu.be/FDMLI1YaZJs

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:26

Heel leuk filmpje weer Monique, jullie hebben meer regen gehad dan wij , bofferds !!!!
En ook nog bezoek van Hans Klok :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:35

Quarbonne en Pizza zien er mooi uit. Pizza lijkt net iets meer in model :D
Is Quarbonne al wat braver?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:56

Fijn zeg regen, wij hebben amper regen gehad, 2 dagen een beetje. Wel steeds donkere wolken en op het weerbericht ook regen voorspeld. Maar het waait weer weg of lost op en valt geen druppel dus. Heel irritant.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:20

Heerlijk, die schroevendraaier. Génial!
Kijk de newbies eens. Ze voelen zich echt al thuis lijkt het!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:39

Het viel mij op dat het lijkt alsof Prisca afgevallen / meer in model / meer bespiering heeft.