Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:03

Het kan wel zijn dat er iets mis is met de granula iridica( druivenpitjes) . Heb een paard gehad met een onregelmatigheid daarin waarvan een DA aangaf dat het dier er geen lichamelijke last van had.

Gefeliciteerd met de aankopen!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:21

Ik wil nog even een leuke foto delen....
Vandaag hebben we even een barebackpad op gedaan, en gaan wandelen. Eerst maar eens kijken hoe ze buiten is.
Op het feit na dat ze tractoren erg eng vind is ze zo braaf. Ze laat zich makkelijk overhalen als ze iets spannend vind zoals een bruggetje.

Even een paar woordjes van bemoediging en een kriebel op haar hals en ze loopt zonder gedoe achter mn dochter aan...

Halverwege mn dochter een voetje gegeven en mn dochter erop gezet.

Oortjes erop en een fanatieke stap en ze vond het heerlijk buiten...

Afbeelding

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:28

Wat mega fijn dat je pony en dochter het zo goed doen! Klinkt alsof ze veel plezier gaan beleven samen! :D

Heel erg bedankt voor de fijne tips! Veel aan gehad en het is een mega fijn paard. Nu dus het volgende, iemand hier bekend met een fijne kliniek voor klinische keuring in omgeving Tilburg? Hij is al rontgen gekeurd, dus die beelden laat ik checken door mijn eigen DA. Voorkeur voor klinische keuren aan huis. ^_^

Zinzi_jewel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:31

Wim v Dijk uit Hilvarenbeek is n fijne

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:00

Zinzi_jewel schreef:

Die heeft onze vorige pony gekeurd. Hele fijne dierenarts.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 03:36

Nou allemaal vrijdag ga ik kijken bij een jong paard (ruin van 3 jaar oud). Dit wordt mijn tweede bezichtiging (een ander paard bekeken maar was geen match) ooit dus wel wat spannend omdat ik nog wat onbekend natuurlijk ben met het mogelijke aankoop proces.

Het gaat om een paard dat ik voor de sport wil gaan opleiden, maar ook belangrijk vind dat hij een fijn karakter heeft en eerlijk in de omgang is.

Het gaat om een 3 jarige ruin van rond de 1.68 (en lijkt nog zeker wat te groeien) Johnny Depp x Franklin.
Het paard is nog onbeleerd, maar kent de basis zoals longeren, aan het halster meelopen, hoefsmid en grondwerk. Hij is röntgenologisch op 5 maart 2025 goedgekeurd (benen, niet hals/rug) en de verkoper heeft hem zelf gefokt, dus zijn hele achtergrond is bekend.
Hij heeft nooit iets geks gehad qua gezondheid, maar is volgens de verkoper nu wel “op het punt dat hij echt wat moet gaan doen”, dus tijd dat hij verder wordt opgeleid. Is bij hun gefokt dus de hele geschiedenis is bekend.

Qua type is het een vrij grote, moderne ruin met goede beweging en volgens de eigenaar ook een eerlijk paard. Hij is nog wat schraal van de weide, maar oogt ook nog ondanks dat hij 3 is dat hij nog flink in zijn lichaam moet groeien. Heeft echt nog die veulen look.

Aangezien ik geen kennissen heb in de paardenwereld die mee kunnen die dag, hebben jullie nog tips waar ik naar moet kijken of op moet letten? Heb voor mezelf al redelijk wat punten die ik wil langsgaan maar wie weet mis ik wat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:35

Behalve dat ik Griezels krijg van Franklin bloed . Gewoon kijken en ervaren. En overkeuren want die is half jaar oud

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:56

Heeft iemand wel eens een zoekertje geplaatst op bokt of mp? Werkt dat, of krijg je dan allerlei berichten over paarden die niet overeenkomen met wat je wilt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:03

Kijken, nuchter blijven, maak eventueel wat foto's en video's. Kijk naar het paspoort mbt entingen. Laat hem een keer over het harde stappen en draven en maak, als hij je bevalt, een 2e afspraak en neem dan iemand mee.

Geen ervaring mee Lieser.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:24

Lieser schreef:
Heeft iemand wel eens een zoekertje geplaatst op bokt of mp? Werkt dat, of krijg je dan allerlei berichten over paarden die niet overeenkomen met wat je wilt?

Ja op marktplaats.
Kreeg wel wat berichten die echt niet matchen op papier..
Maar zie hier mijn schot in de roos die mij is aangeboden via MP bijna 5 jaar geleden inmiddels.

Afbeelding

Afbeelding

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:28

Lieser schreef:

Ik heb het op facebook gedaan, werd eigenlijk weinig aangeboden dat alle boxen aanvinkte; ik stelde niet hele gekke eisen. Een daarvan werd bij gezegd "Ze is niet de lengte die je zoekt, maar misschien heb je interesse", pony van 1.35, mijn minimale was 1.55 :') Dus dat raad ik eigenlijk niet zo snel aan, kan je beter zelf op zoek gaan en misschien mensen in jouw omgeving vragen of zij via via iets weten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:33

Lieser schreef:

Zeker, op Mp en op facebook. Er wordt veel aangeboden dat niet aan je zoekprofiel voldoet. Dus daar moet je wel doorheen

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:43

Niqui schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Die heeft onze vorige pony gekeurd. Hele fijne dierenarts.

Deze DA heeft hij helaas ook als DA. Dus die viel daardoor voor mij af.

Intussen een fijne DA gevonden, morgen wordt hij al gekeurd. Heel spannend!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:00

Succes DemiSisa! Heel spannend :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:19

Lieser schreef:

Ik had op Facebook een duidelijke zoekertje geplaatst. En daar reageerde de eigenaresse van Pino op. Was anders nooit bij hem terecht gekomen. Nog steeds blij met mijn vosje <3

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:06

Wij hebben na een zoektocht over de platformen ook via facebook een bericht ontvangen. Van iemand die de pony wel kende en de match zag. Bleek ook zo te zijn. De pony stond ook niet officieel te koop. Dus het kan wel. Ook via bokt aanbod en bezichtigen gehad.
Laatst bijgewerkt door TNIE2021 op 16-10-25 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:40

Ik zou ook een zoekertje plaatsen hoor, allen moet je soms dan wel door veel heen die niet aan je eisen voldoen. En misschien zit daar dan toch het ene paard tussen....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:58

Lieser schreef:

Zoekertje op FB wilden we net doen tot Casarell een berichtje plaatste in dit topic en nu ben ik no more op zoek :D

Heb je op MP en Sporthorses ook al een zoekopdracht ingesteld met je eisen? Dan krijg je dagelijks mail met het verse aanbod. SH kost tegenwoordig wel geld dus ik zat gewoon 2x per dag daar de nieuwe releases te checken.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:23

Ik heb m’n paard ook gevonden via oproep op Facebook!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:20

Lastige op sporthorses vind ik dan dat je niet op prijs moet zoeken, aangezien er bij vele geen prijs bijstaat en je die dan " mist" bij de zoekresultaten

Zoekertje plaatsen op Facebook zou ik zeker doen

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:16

Dank voor alle eerdere reacties, super fijn om hier dingen te kunnen overleggen en wat verschillende meningen te horen.
Aanstaande vrijdag ga ik kijken bij een paard, dus ik ben heel benieuwd en zal jullie zeker even op de hoogte houden van hoe dat gaat en wat mijn indruk is!

Ik heb inmiddels ook een beetje teruggelezen in dit topic en zag dat er toen ook al flink wat meningen waren over het keuren. Alleen is dat alweer een tijdje geleden (volgens mij zo’n anderhalf jaar), dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar nu tegenaan kijken.

Zelf wil ik een paard altijd laten keuren, zowel klinisch als röntgenologisch, en dan ook met rug en hals erbij.
Ik weet dat dat voor sommigen vooral iets is wat je eerder doet bij paarden uit het hogere segment, maar voor mij maakt de prijs eigenlijk niet zoveel uit. Of een paard nou €5.000 of €15.000 kost, ik wil gewoon weten wat ik koop.

Ik merk alleen dat de meeste paarden die ik nu bekijk nog nooit eerder gekeurd zijn, waarschijnlijk omdat ze jong zijn (meestal 3 à 4 jaar oud). Toch vind ik dat best een risico, want stel dat een paard wordt afgekeurd voor de sport, dan ben je al snel €800 of meer kwijt aan de keuring, en dat is best een bedrag als de koop uiteindelijk niet doorgaat. Als hij vooraf al eens eerder is gekeurd zorgt dat toch voor een iets beter beeld en ook om mee te vergelijken naar mijn mening.

Een paard waar ik wil gaan kijken heeft alleen de benen als 3 jarige op de foto gehad. Hals en rug niet, vond de eigenaar te duur. Dit zal ik dan nog mocht het tot koop uitkomen moeten doen, echter was zij er verbaasd om toen ik aangaf dat ik ook de rug en de hals er op wilde omdat het meer voor de hogere prijsklasse zou zijn gaf ze aan. Deze kost op dit moment maar €5000,-.

Dus ik vroeg me af: hoe gaat dat in de praktijk bij jullie?
Zijn de kosten voor de keuring altijd volledig voor de koper, ook als het paard wordt afgekeurd?

Voor mij is dat vooral belangrijk omdat ik echt een paard zoek om weer de sport mee in te gaan.
Ik wil hem ook graag verzekeren, en daarvoor heb je een volledige keuring sowieso nodig.

Ook emotioneel vind ik het zwaar als zoiets gebeurt. Je investeert tijd, energie en gevoel in een paard, begint echt een band op te bouwen, en dan blijkt er ineens iets te zijn wat je had kunnen voorkomen door hem gewoon volledig te laten keuren.
Dat risico wil ik niet meer lopen, ook al is het financieel gezien misschien wat meer investering vooraf.

Ben benieuwd hoe jullie dat tegenwoordig doen en hoe jullie daarover denken!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:28

Als jij hem volledig op de foto wil zetten om die zekerheid te hebben dan zou ik dat zeker doen. Precies wat je zegt, dan weet je in elk geval dat het paard oke is en heb je achteraf geen teleurstellingen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:28

Zoveel mensen; zoveel meningen.
Hier is keuren altijd op kosten van koper. Ik keur jonge paarden meestal zelf, maar soms zijn ze nog niet gekeurd. Ligt er aan hoeveel ik er heb, een groepje is voordeliger dan 1 paard. Ik heb er ook geen rapport bij bijvoorbeeld. Ik heb een paar foto's van de rug, voor ks. Geen volledige rug en hals meestal.

Sommige kijken niet bij een niet gekeurd paard, sommige kijken niet bij alle kosten voor de koper etc etc

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:35

De merrie die ik afgelopen maandag heb gekocht heb ik alleen klinisch laten keuren. Ze viel ook in goedkopere prijsklasse en gezien ik toch niet van plan ben om er een sportpaard van te maken (ze hoeft maar licht tot matig werk te doen), vond ik dat dit het niet waard is. Oud eigenaresse heeft zelf nooit paarden laten keuren, ook niet klinisch, maar zij kocht daan vaak veulens ipv volwassen paarden. Paard waar ik eerder was kijken gaf de handelaar aan dat zij nooit paarden lieten keuren in die prijsklasse en vond het raar dat ik dit toch wilde.
Ik snap jouw beredenering dan ook wel en kan me heel goed voorstellen dat mensen geen paard kopen zonder het volledig te laten keuren, het kunnen dure grasmaaiers worden := Het is helaas wel zo dat de kosten vaak voor de koper zijn. Misschien dat je dit bij duurdere paarden kan overleggen; dat de verkoper betaald wanneer het paard wordt afgekeurd?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:00

Lieser schreef:

Ja, ik op FB
Meerdere keren zelfs.
Heel veel aanbod wat ik niet zocht, maar ook hele leuke dieren, waarbij ik helaas de pech van afkeur had.
Uiteindelijk toch geslaagd via mijn zoekertje en heel blij mee.
Afbeelding

Afbeelding