Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:42

anjali schreef:
ruitje schreef:
Met IRAP kun je een stuk vaker inspuiten.

Ik heb niet zoveel tegen inspuiten, maar dat is een verschil in welke wereld je je bevind denk ik. Ik heb liever dat ze 5 jaar korter meegaan maar pijnvrij :) .

Ik vind het niet zo dat als je op die manier paarden houd, je meteen 'rijk' moet zijn zoals de suggestie nu is.

Het heeft i.m.o. meer te maken met hoe je je hecht aan paarden en wat je doelen zijn.

Is toch ook niks mis mee denk ik dan? Ieder zijn eigen manier om paarden te houden denk ik dan?

Ik vind wel dat als een paard ingespoten met iets moet worden om te kunnen presteren, dat dat een vorm van doping is.

Maar geldt dat dan ook niet voor gewoon recreatief rijden?
Dat doen we ook alleen voor ons eigen plezier, paard maakt het vaak niks uit als hij de rest van zijn leven als grasmaaier door maakt? (uitzonderingen van bepaalde workaholic paarden daargelaten).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:08

anjali schreef:
Ik vind wel dat als een paard ingespoten met iets moet worden om te kunnen presteren, dat dat een vorm van doping is.

Op doping zijn in de sport zeer strenge controles. Op het moment dat een paard door een blessure heen geholpen moet worden dan kan een inspuiting helpen. Maar op het moment dat een paard een wedstrijd loopt mag het geen ontstekingsremmers of pijnstillers hebben gehad. Dat wordt gecontroleerd.
Dus het is niet zo dat de inspuiting wordt gegeven om te kunnen presteren als het kreupel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:09

c_alsemgeest schreef:
Is toch ook niks mis mee denk ik dan? Ieder zijn eigen manier om paarden te houden denk ik dan?

Hele volksstammen op bokt geven hun paarden Duivelsklauw om in de benen te kunnen blijven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:15

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hele volksstammen op bokt geven hun paarden Duivelsklauw om in de benen te kunnen blijven.

Dat dus. Maar dat is natuurlijk en hij geniet zo van onze ritjes……….

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:50

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hier ook gedaan met mijn oude paard. Tot ik erachter kwam dat het alleen pijnstilling was. Heb het nu nog wel staan maar dat is puur voor als het even slecht gaat zodat ze nog even pijnvrij wat gras zou kunnen eten. Als het voor langere periode nodig is, moet er natuurlijk een keuze gemaakt worden.

Rijden op een paard wat op pijnstilling staat vind ik niks... Paard in leven laten op pijnstilling vind ik ook niks. Is wat anders als je hem nog een maandje pijnvrij op de weide wilt hebben voordat je hem inslaapt.

Een van onze paarden staat te koop, nu wilde ik wat zoekertjes afgaan om te kijken of er iemand tussen zit die een paard zoals haar zoekt, welke sites raden jullie aan? Zat al te denken aan marktplaats en sporthorses, zijn er verder nog sites die jullie aanraden? Of is dit offtopic?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:09

Anjali, heb je je wel eens verdiept in IRAP?

Inspuiten is overigens niet altijd hetzelfde als pijnstilling.

Verder ga ik echt geen doping gebruiken, we hebben mega veel controles en ik vind dat niet fair naar het paard toe.

Ik zie inspuiten ook vaak als iets preventiefs voor grotere problemen. Stel paard heeft 1 slechte voorvoet, 1 x per jaar inspuiten zorgt ervoor dat het paard niet gaat compenseren.

Of je laat niet inspuiten, rijd 5 jaar door waarbij je er elke 3 maanden een of andere peut of paat bij haalt ' want hij loopt net niet helemaal lekker op de volte' .

En dan zit alles in de prak :+

Maar dat is zwart wit wat ik wel vaak zie gebeuren. Zeggen dat inspuiten zo slecht is, net zoveel geld kwijt zijn aan niks wat helpt en uiteindelijk gaan ze even snel de frikadel in :D

Marjan, als ik jouw verhalen lees weet ik waarom ik gestopt ben met verkopen. Dank :+

manic

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:14

Preventief inspuiten zou je kunnen zien als in hetzelfde rijtje als fysio, chiro, tandarts… wel net ff iets anders dan op 3 zakjes buut de ring in rijden imho.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:19

Flubberboot schreef:
anjali schreef:
Maar, een paard waar na iedere zware wedstrijd de gewrichten ingespoten moeten worden, dat is geen gezond paard. En dat inspuiten blijft niet helpen.Het is roofbouw op het paardenlichaam.

Toch gebeurt het. Zal natuurlijk niet elke ruiter zijn maar het gebeurt wel. Is natuurlijk niet goed en ik sta er zelf ook totaal niet achter.

@Marjan Amy op hakjes :j Ik zie haar al met plateau schoenen lopen _O-

Zou ze met die plateau schoenen nog wel door de keuring komen? :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:30

Maar op ontstekingsremmer zit maar 3 dagen na stoppen behandeling dat je niet op wedstrijd mag.
Dat inspuiten gebeurt ook na de wedstrijd. Het is niet om de prestatie van de wedstrijd zelf te verbeteren, maar is om ervoor te zorgen dat ze dusdanig snel van de wedstrijd herstellen dat er gewoon meteen doorgetraind kan worden en de volgende wedstrijd sneller gepland kan worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:40

oji schreef:
Maar op ontstekingsremmer zit maar 3 dagen na stoppen behandeling dat je niet op wedstrijd mag.
Dat inspuiten gebeurt ook na de wedstrijd. Het is niet om de prestatie van de wedstrijd zelf te verbeteren, maar is om ervoor te zorgen dat ze dusdanig snel van de wedstrijd herstellen dat er gewoon meteen doorgetraind kan worden en de volgende wedstrijd sneller gepland kan worden.

Zou dit kunnen betekenen dat, als je een te koop staand paard gaat bezichtigen, dat hij zonder dat jij het weet is ingespoten en op dat moment dus goed loopt. Maar eenmaal bij jou thuis als die spuiten zijn uitgewerkt kreupel blijkt te zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:41

Hoeft niet eens ingespoten te zijn, want zoals je kan lezen is echt geen pijnstilling. Voor waar jij bang voor bent geven ze gewoon normale pijnstilling hoor. Is al eeuwenoud en waarom er vaak bloed afgenomen werd bij keuringen.

Mensen leggen je in meerdere berichten uit dat het dus geen pijnstilling is, anjali. Het is handig als je dat leest. Een ontstekingsremmer remt een ontsteking en is weer wat anders.
Vooral in de lagere prijsklassen was / is pijnstilling geven aan paard dat kapot is absoluut geen zeldzaamheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:04

MyWishMax schreef:
Hoeft niet eens ingespoten te zijn, want zoals je kan lezen is echt geen pijnstilling. Voor waar jij bang voor bent geven ze gewoon normale pijnstilling hoor. Is al eeuwenoud en waarom er vaak bloed afgenomen werd bij keuringen.

Mensen leggen je in meerdere berichten uit dat het dus geen pijnstilling is, anjali. Het is handig als je dat leest. Een ontstekingsremmer remt een ontsteking en is weer wat anders.
Vooral in de lagere prijsklassen was / is pijnstilling geven aan paard dat kapot is absoluut geen zeldzaamheid.

Ik had nooit van IRAP gehoord .Het schijnt iets nieuws te zijn.Maar ik vind het niets en ik zou geen paard willen kopen wat injecties in gewrichten nodig heeft. Wordt dat er bij verkoop wel bijgezegd? Anders zou ik me opgelicht voelen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:07

anjali schreef:
oji schreef:

Zou dit kunnen betekenen dat, als je een te koop staand paard gaat bezichtigen, dat hij zonder dat jij het weet is ingespoten en op dat moment dus goed loopt. Maar eenmaal bij jou thuis als die spuiten zijn uitgewerkt kreupel blijkt te zijn?

Dat is mij onlangs gebeurd. Bij aankoop rad. Binnen 10 dagen stok kreupel. De dierenarts geeft aan dat het niet anders kan dan dat hij ingespoten is geweest.

Ik had een proeftijd van een maand afgesproken maar de verkoper is niet meer te vinden of bereiken.

Op de foto's bleek hij ernstig kogel artrose te hebben. Geprobeerd te behandelen. Tegen beter weten in. En het heeft niet mogen baten. Mijn knappe levenslustige fenicio hebben we moeten laten gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:16

En waar baseer je het op, anjali, behalve jouw gevoel? Nee, dat zal er niet altijd bijgezegd worden. Er zijn verschillende dingen die ingespoten kunnen worden voor verschillende redenen. Hoeft echt niks bijzonders te betekenen, alleen dat paard een behandeling heeft gehad. Hier ook gebruikt en niet in gewricht ingespoten trouwens. Ken meer paarden die met 1 van de tig verschillende middelen ingespoten zijn zonder dat ze blijvende of ernstige blessures hadden.

Ik vind het eerder niet eerlijk dat jij zo tegen iets bent wat een paard enorm kan helpen bij een blessure oid. Jij hebt dus liever dat een paard geen behandeling krijgt? Of niet de behandeling die op dat moment het beste voor het paard is?

Olikea,hebben jullie hem gekeurd? Want dat hoeft geen inspuiten geweest te zijn. Mijn ervaring met artrose en inspuiten js dat het of geen of veel langer effect had. Het jouwe klinkt meer als gewone pijnstilling of juist op rust gezet en bij jullie door belasting weer last. Dat heb ik ook meegemaakt pony die we gekocht hadden. Enorm pijnlijk, het is gewoon een rotte wereld soms. Maar zou ervanuit gaan dat het zeker geen inspuiten was, dat is een stuk duurder als ze gewoon stil zetten tot ze weer goed lopen tijdelijk of er wat pijnstilling in gooien via de mond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:31

Olikea schreef:
Dat is mij onlangs gebeurd. Bij aankoop rad. Binnen 10 dagen stok kreupel. De dierenarts geeft aan dat het niet anders kan dan dat hij ingespoten is geweest.

Ik had een proeftijd van een maand afgesproken maar de verkoper is niet meer te vinden of bereiken.

Op de foto's bleek hij ernstig kogel artrose te hebben. Geprobeerd te behandelen. Tegen beter weten in. En het heeft niet mogen baten. Mijn knappe levenslustige fenicio hebben we moeten laten gaan.

Wat zuur zeg, was hij niet gekeurd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:32

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Is niks mis mee natuurlijk, zijn meestal wel de paarden die niet meer gereden worden. :) En zo hoort het imo ook.. niet belasten met pijnstilling.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:46

Het is een beetje een verhaal. 3 dagen voor de keuring belt de verkoper. Paard had een trap gehad in de wei. Ik er heen, en inderdaad. Een dik ei op de bil. Liep er wat stijf mee.

Overeengekomen dat ik een proeftijd zouden doen, en dat ik in die tijd het paard zou laten keuren.
Indien afgekeurd zou hij het paard terug nemen

Ben gewoon opgelicht.
Hij moet iets gekregen hebben volgens de DA. We hebben hem rad gezien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:49

MyWishMax schreef:
En waar baseer je het op, anjali, behalve jouw gevoel? Nee, dat zal er niet altijd bijgezegd worden. Er zijn verschillende dingen die ingespoten kunnen worden voor verschillende redenen. Hoeft echt niks bijzonders te betekenen, alleen dat paard een behandeling heeft gehad. Hier ook gebruikt en niet in gewricht ingespoten trouwens. Ken meer paarden die met 1 van de tig verschillende middelen ingespoten zijn zonder dat ze blijvende of ernstige blessures hadden.

Ik vind het eerder niet eerlijk dat jij zo tegen iets bent wat een paard enorm kan helpen bij een blessure oid. Jij hebt dus liever dat een paard geen behandeling krijgt? Of niet de behandeling die op dat moment het beste voor het paard is?

Olikea,hebben jullie hem gekeurd? Want dat hoeft geen inspuiten geweest te zijn. Mijn ervaring met artrose en inspuiten js dat het of geen of veel langer effect had. Het jouwe klinkt meer als gewone pijnstilling of juist op rust gezet en bij jullie door belasting weer last. Dat heb ik ook meegemaakt pony die we gekocht hadden. Enorm pijnlijk, het is gewoon een rotte wereld soms. Maar zou ervanuit gaan dat het zeker geen inspuiten was, dat is een stuk duurder als ze gewoon stil zetten tot ze weer goed lopen tijdelijk of er wat pijnstilling in gooien via de mond.

Ik zei alleen dat ik hem niet zou willen kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:51

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Belker schreef:
Dat dus. Maar dat is natuurlijk en hij geniet zo van onze ritjes……….

Natuurlijk of niet natuurlijk; het is pijnstilling.
En daar is niks mis mee... Maar bij een sportpaard valt het onder doping. En mag dus niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:53

Elisa2 schreef:
Is niks mis mee natuurlijk, zijn meestal wel de paarden die niet meer gereden worden. :) En zo hoort het imo ook.. niet belasten met pijnstilling.

Nee hoor, genoeg paarden die ermee gereden worden. Ook niets mis mee, vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:55

Bloedonderzoek is een onlosmakelijk deel van de keuring. Gebeurt nog steeds niet in alle gevallen. Je moet er echt naar vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:09

Babootje schreef:
Bloedonderzoek is een onlosmakelijk deel van de keuring. Gebeurt nog steeds niet in alle gevallen. Je moet er echt naar vragen.

Dit topic is een eyeopener voor me.Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat bloedonderzoek was om te kijken of hij niet gedrogeerd was met kalmerende middelen om hem rustig te laten lijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:59

Olikea schreef:
Het is een beetje een verhaal. 3 dagen voor de keuring belt de verkoper. Paard had een trap gehad in de wei. Ik er heen, en inderdaad. Een dik ei op de bil. Liep er wat stijf mee.

Overeengekomen dat ik een proeftijd zouden doen, en dat ik in die tijd het paard zou laten keuren.
Indien afgekeurd zou hij het paard terug nemen

Ben gewoon opgelicht.
Hij moet iets gekregen hebben volgens de DA. We hebben hem rad gezien.

Dat is inderdaad een heel verhaal. Hadden jullie een contract? Dit is wel echt smeerlapperij.

Babootje daar denken we dan anders over. Ik vind echt belasten met pijnstilling niet oke. (Lichtjes onbelast beweging geven oke) Maar dat mag.. iedereen heeft de grenzen ergens anders liggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:16

Als een paard recent ingespoten is zie je dat inprincipe wel aan de stukjes geschoren huid. Of je moet een beunhaas Dierenarts hebben die zonder scheren en wassen het risico wil nemen een paard in het gewricht in te willen spuiten...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:17

Ei kan ook spierscheur zijn, die van mij is al meer dan een half jaar kreupel… maar het klinkt idd als oplichting.