Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:02

Snap niet dat je perse een beest daar wil kopen en daar wil laten keuren.
En als je dan zo’n banketstaaf opmerking krijg het een beetje lacherige naast je neer legt.

Onduidelijke foto’s bestaan niet

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:06

Onduidelijke foto’s bestaan niet? Hoezo niet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:09

Kalea schreef:

Dan maak je um opnieuw opnieuw opnieuw
Bij twijfel ander hoeken net zo lang je meerder foto’s hebt met duidelijk beeld

Hee Karel ik moet dat paard kwijt aan een rijke kaaskop…. Maar die ene foto twijfelt haar arts over kun jij even positief advies geven krijg je 250€ beetje verantwoord omheen praten

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:11

Dat klopt wel inderdaad :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:11

Nou ja, als je als DA ziet dat een foto tijdens een keuring onduidelijk is, en je hebt het paard daar staan, neem je ze ter plekke over. Een onduidelijke foto laten zitten in het pakketje en daar een uitspraak op doen, dat kan 2 zaken betekenen, de DA is niet capabel of het zaakie stinkt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:12

tita schreef:
Kalea schreef:

Dan maak je um opnieuw opnieuw opnieuw
Bij twijfel ander hoeken net zo lang je meerder foto’s hebt met duidelijk beeld

Hee Karel ik moet dat paard kwijt aan een rijke kaaskop…. Maar die ene foto twijfelt haar arts over kun jij even positief advies geven krijg je 250€ beetje verantwoord omheen praten

Precies, dat

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:17

Oooo klant ik heb nieuwe foto’s laat maar zien aan je dierenarts

(Wel paard van de buurman)
Hoe wil je zoiets controleren?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:21

Ik denk dat importeren van zo'n Iberisch paard alleen veilig kan als je er van het begin tot het eind zelf bovenop zit. Dus ook daar eigen uitgezochte DA, bij de keuring aanwezig zijn en liefst direct na de keuring op transport. Er wordt echt zoveel gesjoemeld met die Iberische rassen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:23

tita schreef:

Ik wilde dit eigenlijk niet typen, omdat ik mezelf erg achterdochtig vond... maar er zijn er meer die zo denken zie ik :') Daar zou ik ook bang voor zijn, maar ik vertrouw ook maar een handje vol VA's in DE, BE en NL om mijn paard te keuren. Dus ik ben ook wel ietsjes overdreven _O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:24

c_alsemgeest schreef:
tita schreef:

Ik wilde dit eigenlijk niet typen, omdat ik mezelf erg achterdochtig vond... maar er zijn er meer die zo denken zie ik :') Daar zou ik ook bang voor zijn, maar ik vertrouw ook maar een handje vol VA's in DE, BE en NL om mijn paard te keuren. Dus ik ben ook wel ietsjes overdreven _O-

Nee hoor, zo ben ik ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:29

Dat is gewoon het lastige... problemen krijg je vanzelf, die wil je niet al kopen.

Ik heb 2 paarden met een perfect keuringsrapport gehad (beide allen 1-tjes, wat al bijna niet voor komt en al helemaal niet bij de VA waar ik ze keurde). En een bekende geschiedenis van veulen af aan en nooit iets gemankeerd.
Uiteindelijk met 16 (koliek problemen na OK op 8 jarige leeftijd) en 7 (headshaking syndroom en allergie) in moeten laten slapen... dus voorkomen kan je helaas nooit.

Ik heb alleen wel een steeds langer lijstje met zaken waar ik een paard op laat staan _O-
Wat mijn zoektocht straks niet heel veel makkelijker gaan maken :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:48

Ja ook met een volledig goedgekeurd paard kun je gewoon dikke pech hebben. In het slechtste geval stapt jouw nieuwe volledig goedgekeurde trots door de stress verkeerd van de trailer en weg droom. Of door verandering van management/voer een zware koliek aanval. Daarom wil ik dat een paard ook geaccepteerd is door de verzekering, voordat ik hem ophaal.

En ik ben helemaal niet zeikerig met x-rays. Een chipje op een gunstige plek, met foto's gemaakt door 1 van de klinieken die ik vertrouw, daar lig ik niet wakker van. Maar foto's gemaakt in verweggistan, door een onbekende DA, met dergelijke twijfelachtige zaken ais bij Kiwiaa, daar zou ik nachtmerries van krijgen, ook als er nieuwe goede foto's opgestuurd zouden worden zou dat mijn buikpijn niet wegnemen. Dan zou ik direct bij aankomst naar NL kliniek foto's laten nemen...maar dan blijken die niet goed, en dan, zit je met je paard uit Portugal.

Dus als jij echt persé voor dit paard wil gaan Kiwiaa, zou ik zeggen, zorg ervoor dat hij rondom verzekerd is voor je de deal sluit. Maar eigenlijk denk ik niet dat je hem met dit verhaal verzekerd gaat krijgen (hooguit voor transport maar niet voor geschiktheid voor jouw doel).
Aan de andere kant, je hebt nog geen enkele band met dit dier, behalve een droom. Waarom zou je al die onzekerheid erbij op de koop toe nemen.

Ik zou dit zien als, leuke man gezien in de kroeg...niet op afgestapt...gemiste kans, maar daar ga ik echt mijn hele leven niet over liggen dromen dat dat de liefde van mijn leven had kunnen worden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:36

Bedankt voor de bezorgdheid en het meedenken. Ik ben inderdaad misschien wat naïef, maar ik laat de gehele keuring filmen. Dan zie je toch of ze van jouw paard foto's aan het maken zijn en aan het keuren zijn? Ik zou nu idd wel niet op het oordeel van de veearts ginder afgaan, maar op die van mij.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:58

Kiwiaa schreef:
Dankje! Ik moet me al inhouden om niet alvast een hele voorraad dekjes in te slaan :+ NEE KIWI FOEI. _O- Beest is nog niet eens zadelmak haha.

Vrijdag is mijn verjaardag trouwens, groen licht zou echt een mooi cadeautje zijn <3

Hier heb ik ook last van :Y) Inrijzadel, gewoon zadel (terwijl ik dat wil laten aanmeten), bitloze hoofdstellen, halster, álles.

'mijne' wordt in de eerste week van januari klinisch gekeurd. Ze is al door de keuring van de verzekering heen:) RX besloten niet te doen, ze is 2,5 en geen aanleiding tot bemerking. Ook zou ik er vrede mee hebben als ik haar niet kan uitbrengen in de sport.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:23

Galeobdolon schreef:
Kiwiaa schreef:
Dankje! Ik moet me al inhouden om niet alvast een hele voorraad dekjes in te slaan :+ NEE KIWI FOEI. _O- Beest is nog niet eens zadelmak haha.

Vrijdag is mijn verjaardag trouwens, groen licht zou echt een mooi cadeautje zijn <3

Hier heb ik ook last van :Y) Inrijzadel, gewoon zadel (terwijl ik dat wil laten aanmeten), bitloze hoofdstellen, halster, álles.

'mijne' wordt in de eerste week van januari klinisch gekeurd. Ze is al door de keuring van de verzekering heen:) RX besloten niet te doen, ze is 2,5 en geen aanleiding tot bemerking. Ook zou ik er vrede mee hebben als ik haar niet kan uitbrengen in de sport.

Grappig, ik zou dus zeker wel keuren. Als er op die leeftijd ergens een chipje zit kan je juist nog goed opereren in tegenstelling vaak tot op latere leeftijd. Niet dat je later denkt chips had ik dit maar eerder geweten. Een RX keuring inclusief hals en rug is rond de 600 euro. Zonde als je voor dat geld iets over het oog ziet wat je nu nog kan verhelpen. Dat heeft verder niks te maken met in de sport uitbrengen want ook voor recreatief moet je paard gezond zijn. Maargoed het is ieders eigen keuze en portomonee. :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:32

Citaat:
Grappig, ik zou dus zeker wel keuren. Als er op die leeftijd ergens een chipje zit kan je juist nog goed opereren in tegenstelling vaak tot op latere leeftijd. Niet dat je later denkt chips had ik dit maar eerder geweten. Een RX keuring inclusief hals en rug is rond de 600 euro. Zonde als je voor dat geld iets over het oog ziet wat je nu nog kan verhelpen. Dat heeft verder niks te maken met in de sport uitbrengen want ook voor recreatief moet je paard gezond zijn. Maargoed het is ieders eigen keuze en portomonee. :)

Ik sluit ooit RX keuren niet uit, maar niet voor de aankoop. Eerder over een jaar als we echt gaan beginnen met rijden en het gebeurt door mijn eigen veearts en op eigen terrein én als de reserves weer aangevuld zijn na de aanschaf + alle benodigdheden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:37

Och joh, je kunt op zoveel manieren bedonderd worden.

Foto's van een ander paard.
Foto's van een dusdanige kwaliteit welke de ene veearts goed genoeg vindt, en de andere waardeloos.
Foto's die niet goed genoeg geïnterpreteerd zijn. etc. etc.

Je moet er bijna zelf verstand van hebben om het 100% gesloten te krijgen.

Wij laten foto's maken door een man die niet eens opgeleid is. Hij schiet alle foto's incl rug en hals voor €250 euro en kan deze door zijn ruime ervaring heel goed beoordelen. Bij twijfel laat ik de veearts nog even de foto's controleren.
Wanneer er klanten komen mogen zij deze set doorsturen naar hun eigen veearts om ze daar te laten beoordelen. Nog nooit een foto over gehoeven of een veearts gehad die het niet vertrouwde.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:38

Galeobdolon schreef:
Citaat:

Ik sluit ooit RX keuren niet uit, maar niet voor de aankoop. Eerder over een jaar als we echt gaan beginnen met rijden en het gebeurt door mijn eigen veearts en op eigen terrein én als de reserves weer aangevuld zijn na de aanschaf + alle benodigdheden.

Maar dat is toch ook zonde als je er dan achter komt dat het paard wat heeft?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:40

PSvanLot schreef:

Foto's van een dusdanige kwaliteit welke de ene veearts goed genoeg vindt, en de andere waardeloos.

Wij laten foto's maken door een man die niet eens opgeleid is. Hij schiet alle foto's incl rug en hals voor €250 euro en kan deze door zijn ruime ervaring heel goed beoordelen. Bij twijfel laat ik de veearts nog even de foto's controleren.
Wanneer er klanten komen mogen zij deze set doorsturen naar hun eigen veearts om ze daar te laten beoordelen. Nog nooit een foto over gehoeven of een veearts gehad die het niet vertrouwde.

Hoe komt een non-dierenarts aan spullen om röntgenfoto’s te maken? :P

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:45

Citaat:

Tja, risico analyse. De kans dat ze iets heeft is erg klein. Het is een gezond dier wat nooit iets heeft gehad. Daarnaast ben ik naïef en een rasoptimist. Ik stoot mn hoofd nog wel eens maar daar ben ik mij bewust van.

Daarnaast is het maar net wat je gewend bent. In mijn omgeving is altijd heel weinig RX gekeurd, ook dure sportpaarden waar veel geld voor is neergelegd. Er is ook nooit iets mis geweest met de dieren. Alleen de kinderpony's van veilingen. Maar de aanschaf is dan ook goedkoper dan het keuren.
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 16-12-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:48

Danique_G schreef:
PSvanLot schreef:

Gewoon kopen? Zou geen andere manier kunnen bedenken haha.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:51

Ik zou een jong paard juist wel op de foto zetten. De kans dat een mogelijk probleem nog echt volledig opgelost kan worden is daar groter. Hoe ouder een dier dan wordt, hoe meer je toch gaat richting symptoombestrijding, het niet erger laten worden, stabiel houden, maar echt oplossen wordt moeilijk.

Eigenlijk doe je er dus vooral het paard een plezier mee. En dit zeg ik als eigenaar van een 'kapot' paard. Als daar iemand eerder had ingegrepen zou ze nu een beter leven gehad hebben.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:59

Galeobdolon schreef:
Citaat:

Tja, risico analyse. De kans dat ze iets heeft is erg klein. Het is een gezond dier wat nooit iets heeft gehad. Daarnaast ben ik naïef en een rasoptimist. Ik stoot mn hoofd nog wel eens maar daar ben ik mij bewust van.

Daarnaast is het maar net wat je gewend bent. In mijn omgeving is altijd heel weinig RX gekeurd, ook dure sportpaarden waar veel geld voor is neergelegd. Er is ook nooit iets mis geweest met de dieren. Alleen de kinderpony's van veilingen. Maar de aanschaf is dan ook goedkoper dan het keuren.

Wij hebben onze 2,5 jarige afgelopen maand dus al wel op de foto gehad. Gelukkig kwam hier niets uit, maar beestje heeft vorig jaar een halve nacht/ochtend in de sloot gelegen (brandweer eruit laten trekken) en ik wilde toch echt zeker zijn dat benen, rug en hals in orde waren voordat we hem aan de longe gaan zetten. Onlangs nog een vriendin met een jonkie die 3 chips had, dus keuren is echt geen overbodige luxe. Juist nu opereren tegelijk met bv een castratie is ideaal, zeker als ze op stal staan.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:06

Ze staat nog niet op stal en niet in de buurt, ze hoeft ook niet gecastreerd te worden;). Maar misschien dat ik het dan wat naar voren haal ipv over een jaar. Ik wil in ieder geval dat ze gewend is op haar nieuwe plek voordat ik teveel aan haar ga leuren.. Ik heb er nu gewoon te weinig grip op vanwege drukte en omdat ze verweg is. Een operatie ivm chips zou mij er niet van weerhouden haar te kopen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:08

Danique_G schreef:
PSvanLot schreef:

nou gewoon kopen :')

Hier ook alles op de foto, en dan kan de koper die naar zijn eigen dierenarts sturen ter herbeoordeling. Ik vind het vooral zelf fijn om te weten wat je hebt, en wat je verkoopt of evt verder opleidt voor de sport.