Dagahra schreef:Schapenwol schreef:Een herder (hond) is een totaal ander dier dan een wolf. Een wolf reageert anders. Overigens vrij vreemd dat jouw herder mensen aan zou vallen maar goed, dat is een ander verhaal.
Dat is gewoon instinct![]()
Mensen die dreigend op mijn mechels zouden aflopen, om te verjagen. Hebben ook een probleem. Want hun eerste reactie is dan hap. Het zijn niet voor niets waak en verdedigingshonden.
Zouden ze dat mijn kelpie doen, dan zou die meteen op de loop gaan.
Idd daarom is het waak en verdedigingshond. De ene herder heeft dat bijna niet en de andere herder staat er nog heel scherp in. De mijne staat altijd aan en is altijd scherp. Niet met blaffen of nadrukkelijk aanwezig zijn. Hij is onopvallend, stil en relaxt ogend. Echter niemand moet proberen hem aan te raken ook niet zonder uitdaging. Hij accepteerd helemaal niets van onbekenden. Lastig en niet noodzakelijk maar hij kwam als bewaker dus echt klagen zal ik niet maar iets minder scherp had gemogen.
Mijn herder heeft nog 1% wolvenbloed in zijn genen. Dus zo heel ver weg staat hij niet eens van de wolf