Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:19

Dagahra schreef:
Schapenwol schreef:
Een herder (hond) is een totaal ander dier dan een wolf. Een wolf reageert anders. Overigens vrij vreemd dat jouw herder mensen aan zou vallen maar goed, dat is een ander verhaal.

Dat is gewoon instinct }:0

Mensen die dreigend op mijn mechels zouden aflopen, om te verjagen. Hebben ook een probleem. Want hun eerste reactie is dan hap. Het zijn niet voor niets waak en verdedigingshonden.

Zouden ze dat mijn kelpie doen, dan zou die meteen op de loop gaan.

Idd daarom is het waak en verdedigingshond. De ene herder heeft dat bijna niet en de andere herder staat er nog heel scherp in. De mijne staat altijd aan en is altijd scherp. Niet met blaffen of nadrukkelijk aanwezig zijn. Hij is onopvallend, stil en relaxt ogend. Echter niemand moet proberen hem aan te raken ook niet zonder uitdaging. Hij accepteerd helemaal niets van onbekenden. Lastig en niet noodzakelijk maar hij kwam als bewaker dus echt klagen zal ik niet maar iets minder scherp had gemogen.
Mijn herder heeft nog 1% wolvenbloed in zijn genen. Dus zo heel ver weg staat hij niet eens van de wolf ;)

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:20

Schapenwol schreef:
Dagahra schreef:

Mensen die dreigend op mijn mechels zouden aflopen, om te verjagen. Hebben ook een probleem. Want hun eerste reactie is dan hap. Het zijn niet voor niets waak en verdedigingshonden.

Ja oké, maar dat heeft dus niks met een wolf te maken.

Je vindt het zelf vreemd dat een herder, mensen zou aanvallen. Heeft ook niks met de wolf te maken :roll:

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:23

dierenfan schreef:
Dagahra schreef:

Idd daarom is het waak en verdedigingshond. De ene herder heeft dat bijna niet en de andere herder staat er nog heel scherp in. De mijne staat altijd aan en is altijd scherp. Niet met blaffen of nadrukkelijk aanwezig zijn. Hij is onopvallend, stil en relaxt ogend. Echter niemand moet proberen hem aan te raken ook niet zonder uitdaging. Hij accepteerd helemaal niets van onbekenden. Lastig en niet noodzakelijk maar hij kwam als bewaker dus echt klagen zal ik niet maar iets minder scherp had gemogen.
Mijn herder heeft nog 1% wolvenbloed in zijn genen. Dus zo heel ver weg staat hij niet eens van de wolf ;)

Ligt idd ook aan uit welke (werk)lijnen ze komen.

Mijn mechels zijn zo super sociaal naar mensen. Maar mensen met kwade bedoelingen, hebben ze meteen door. Kunnen super snel schakelen daarin.

Geeft toch altijd wel een veilig gevoel. Mijn kelpie is super fijn met de koeien etc. Maar qua veiligheid heb ik er niks aan :')

Maar nu gaan we wel behoorlijk offtopic :')

dierenfan

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:29

Nou ja, afwijken...ik zou een wolf qua gedrag eerder vergelijken met waak en verdedigingshonden dan met heel veel andere rassen. Overigens de rassen met hoger wolf gehalte zijn ook lang niet altijd schattig of vluchtend bij dreiging. De wolf is een predator geen vluchtdier! De hond stamt af van de wolf in veel dingen zijn ze te vergelijken maarrrr altijd erbij beseffen dat idd honden anders kunnen reageren doordat ze natuurlijk in mensenhanden zijn en al vele generaties daarop gefokt worden. Echter in wilde weg roepen dat honden en wolven niet met elkaar vergeleken kunnen worden slaat nergens op. Het zijn directe afstammelingen en ze kunnen onderling zelfs voortplanten en hun nakomelingen zijn ook vruchtbaar. Dat zegt genoeg over hoe ze genetisch nog dichtbij elkaar zitten

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:39

Honden en wolven zijn echt anders in gedrag.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:42

Nou, dat weet ik niet perse. Ik heb gesproken met een man die had Saarlooswolfshonden. Maar hij vertelde dat als daar inbrekers in het huis zouden komen, dan gaan ze dus echt die inbrekers niet te lijf of blaffen enzo, die honden/wolven/hybrides kiezen dan het hazenpad. Ik weet niet of dat perse kenmerkend is voor specifiek die 2 honden, de Saarlooswolfshond in het algemeen, of voor wolven in het algemeen.

Onze herders zijn hartstikke mens gericht, vinden nagenoeg iedereen leuk. Maar bij bepaalde mensen zie je echt direct dat ze heel achterdochtig zijn en zich dus niet laten aanhalen etc. Terwijl die helemaal niet uit werklijnen komen of zo getraind worden. Ze zijn wel mega waaks.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:50

Er is een artikel; “Het leervermogen van wolven” door D Rijnders, gedragstherapeut voor dieren, verschenen in het blad van de Tinley Academie.

Hierin beschrijft zij, net als dat ook door sommige bokkers wordt gezegd, dat een wolf ondanks aanwezigheid van wolfwerende rasters toch blijft aanvallen.
Want de beloning is veel groter dan de last.
De pijngrens van de wolf wordt steeds hoger.
De getroffen maatregelen leiden tot extinction burst; en daarmee wordt de motivatie en frustratie van de wolf hoger om het te blijven proberen.
Het is gewoon zelfbelonend gedrag.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 13-04-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:50

Ik heb wel eens een aflevering gezien van Cesar Millan waarin hij aangeeft dat honden met een hoog percentage wolf heel anders zijn. Daarvoor komt ook echt een andere expert. In Amerika heb je ook speciale opvang voor wolfhonden, omdat die een andere aanpak vragen. Zijn ook heel anders te lezen dan een hond wat gedrag betreft, aldus wat ik er van heb gezien.

Ik ken verschillende Saarloos en die vermijden liever mensen. Ik zie daar niet echt een verdedigings- of waakhond in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:55

Schapenwol schreef:
Een herder (hond) is een totaal ander dier dan een wolf. Een wolf reageert anders. Overigens vrij vreemd dat jouw herder mensen aan zou vallen maar goed, dat is een ander verhaal.

waarom zou je hond op eigen erf geen mensen aanvallen?
Ik zou hier ook niemand aanraden over het hek te komen...
dat is altijd gesloten dus kom je erover heb je geen goede bedoelingen en dan ben ik blij met een echte waakhond.

Ik denk dat de wolven nu nog niet meteen in de aanval gaan, ze hebben nog vreten genoeg.
Maar met wegjagen in een weiland, waar ze niet meteen de uitgang kunnen vinden omdat ze eerder bijvoorbeeld gegraven hebben, zal dat anders zijn.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar dan wolf :P

}>
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:09

Meerdere mensen hier noemen de saarloos als voorbeeld. Pak je echter de Tsjech als voorbeeld dan krijg je heel ander beeld. Beide rassen hoog wolf percentage maar heel anders qua gedrag. Ik vermoed dat dit te maken heeft met welke honden rassen/genen erbij vermengd zitten. Waar de gemiddelde saarloos idd wil vluchten en onzichtbaar zijn daar komt de gemiddelde tsjech naar voren en pakt. Dan heb je daartussen weer de tamaskan waar ze wel wolf uiterlijk willen hebben maar gezinshond gedrag. Dat zijn werr meer milde herders maar wel heel gedreven en actief/atletisch/veelzijdig.

Wel interessant zo.... ben nu wel nieuwsgierig uit welke soort of type wolf de saarloos en de tsjech afstammen. We noemen nu alles wolf maar er zijn natuurlijk ook weer diverse rassen wolven die ook vast en zeker onderling in gedrag verschillen zoals hondenrassen dat ook doen. Mogelijk dat dit ook het verschil maakt tussen gedrag in die hondenrassen.

Voor mij blijft het spannend te zeggen verjagen met dingen gooien en zwaaien en lawaai. Echter mocht het ooit zover komen dan verwacht ik aan de houding van betreffende wolf wel te kunnen aflezen wat ik beter wel of niet kan doen. Tenslotte zijn het gewoon individuen met eigen karakters dus het zal vast bij een heel deel wel werken.

Vooralsnog erg blij dat er hier geen zijn

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:32

dierenfan schreef:
Voor mij blijft het spannend te zeggen verjagen met dingen gooien en zwaaien en lawaai. Echter mocht het ooit zover komen dan verwacht ik aan de houding van betreffende wolf wel te kunnen aflezen wat ik beter wel of niet kan doen. Tenslotte zijn het gewoon individuen met eigen karakters dus het zal vast bij een heel deel wel werken.

Vooralsnog erg blij dat er hier geen zijn

Ja, dat denk ik ook.
Al weet ik echt niet wat ik zou doen hoor, als ik zo'n wolf op mijn paard of veulentje zie knagen/jagen. Dat wordt echt een split-second keuze dan. En puur afhankelijk van wat er te grijpen valt dan. Ik denk dat de riek mee gaat en met heel veel kabaal. En dan maar hopen dat de honden niet mee zijn, want dan worden die straks nog gegrepen, daar ben ik ook wel bang voor. Dat ze de honden nog meer zien als vijand en dan die dus vervolgens aanvallen... Ik weet het gewoon niet.
Wat dat betreft zou ik wel eens informatie willen weten van echte wolven kenners. Misschien toch eens bij een dierentuin langs die daar iets meer verstand van hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:34

Ik ken zelf enkel de Saarloos, maar wat ik op t.v. heb gezien betrof hele groepen wolfhonden. Geen idee uit welke lijnen.

Ik kan me ook nog wel herinneren dat die expert bij Cesar Millan aangaf dat juist de wolfhond moeilijk te lezen is omdat het inderdaad een mix is tussen wolf en hond, dus maar net wat de doorslag geeft in het karakter.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:02

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:14

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:11

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:56

Ook gestemd. Er is denk ik wel plaats voor wolven, maar voor 1 of 2 roedels op de Veluwe die goed in de gaten gehouden worden en aan de anticonceptie gaan.
Dus tja.... :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:01

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:41

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:55

staan al 9 gevestigde roedels op de kaart, hoelang nog ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:20

jolandje schreef:
staan al 9 gevestigde roedels op de kaart, hoelang nog ?

Ik denk na dit voorjaar wel meer...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:28

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/pieter-fil ... 71penv_eks
grote groep herten

mooi of is het bos te onveilig?
Geen idee of dat ook de plak is waar wolven zitten. Dat weten jullie misschien?

Bij Staverden toch? Ja daar zit die grote roedel van de Veluwe in de buurt.

Gisteravond zichtmelding bij Austerlitz.

Vandaag aanrijding op de A12, wolf is bij Didam geschoten. Kan het bericht even niet delen ivm mobiel bokken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:22

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:25

Citaat:
Dat de wolf op de snelweg loopt, komt amper tot nooit voor.

daarom ook al regelmatig aanrijdingen natuurlijk.....

echt sneu voor dit dier.
Geen plek en dan gewond raken.

In Belgie liep pas in een filmpje ook al een erg kreupele.... dat is dan wel diervriendelijk....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:25

https://www.facebook.com/groups/933854610132377

Citaat:
Gold Hill/Oregon/Amerika
Er is minstens één wolf in de buurt van Gold Hill paddenstoelen plukkers, wees voorzichtig! Ik heb mijn hele leven gejaagd en weet het verschil tussen coyotes en gedomesticeerde honden, dit was een wolf!

gelukkig hebben we in nederland lieve schuwe brave wolfjes die dit niet gaan doen.
Zegt meneer de expert lelieveld zelf. Dus negeer bovenstaande bericht maar :j

Spoiler:
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:11

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Dat de wolf op de snelweg loopt, komt amper tot nooit voor.

daarom ook al regelmatig aanrijdingen natuurlijk.....

echt sneu voor dit dier.
Geen plek en dan gewond raken.

In Belgie liep pas in een filmpje ook al een erg kreupele.... dat is dan wel diervriendelijk....

Heel sneu inderdaad, dat de wolf werd opgejaagd. Mensen die zoiets aanrichten. Jammer dat je ze niet precies kan aanwijzen, dan zou je het strafbaar kunnen stellen.

Hier staan een paar interessante meningen:

https://www.nu.nl/stelling/6259372/dit- ... leven.html