[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:56

Oh, wat is dat een heerlijk filmpje om te zien. Lang teugeltje, ontspannen oortjes, braaf paard en ontspannen ruiter.

Die korte pootjes zullen minder kort lijken las ze een eind afvalt, maar daar ben je al mee bezig.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 01:04

Wat een leuk filmpje weer Monique. Die korte pootjes, ik vind het echt grappig en het valt me op dat ze helemaal niet zweet. Ze kan dus goed tegen de warmte. Ik vraag me af of het dan een rasgebonden iets is dat een Comtois zo goed tegen de warmte kan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:25

Heerlijk filmpje! Mens en paard, beide happy-de-peppie, wat wil een mens nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:20

<3 Weer een filmpje om blij van te worden

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:31

Wat heerlijk Monique, eindelijk lekker chillen met je knollie!!
geniet er van, dan doen wij het ook

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:28

Dat filmpje!!! Zo genieten. Wat een heerlijk paardje is het. Die oortjes erop in de galop en dan je smile erbij. Fantastisch. Wou dat ik zo mooi woonde en op mijn eigen terrein op ontdekking kon. Het geluk is je gegund Mo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:33

Hm niet zweten is niet perse een teken dat ze goed tegen de warmte kan hoor. Zweten is een heel gezond en nuttig iets om juist koel te blijven.

Ik vind het galopje erg schattig, die kleine pasjes hahaah! Ze doet het toch maar braaf allemaal :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:59

Wat een zalig paard heb je met Prisca! Heerlijk prettig in de omgang en fijn om mee te rijden. Die spekjes zullen op deze manier best rustig aan afnemen.
Wonderlijk hoe lichamen verschillend reageren, mijn rechterheup is een probleem aan het worden en ik moet nu echt een smalle zit hebben (wel vrij brede paarden, maar met zadel met smalle twist gaat het wel) en vlakke gangen. Rijden is lastiger geworden, maar wandelen geeft juist verbetering, maar ik vind er niet zoveel aan. :') Fijn dat het rijden bij jou juist helpt!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:09

Ik denk dat je op mij reageert Sintara. Ik vind het best een interessante vraag of het ene ras minder zweet dan het andere ras.
Maar juist deze zin heb je overgeslagen.
Ik vind het overigens best bijzonder dat een paard met 35 graden niet zweet. Maar dat is maar gewoon mijn mening.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:49

Ja was een reactie op wat jij schreef, maar niet bedoeld als kritiek hoor.
Ik vind dat ook bijzonder, zeker bij een zoals prisca.. Maar goed Monique past heus goed op, daar heb ik alle vertrouwen in :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:36

fardoe schreef:
Wat een leuk filmpje weer Monique. Die korte pootjes, ik vind het echt grappig en het valt me op dat ze helemaal niet zweet. Ze kan dus goed tegen de warmte. Ik vraag me af of het dan een rasgebonden iets is dat een Comtois zo goed tegen de warmte kan.

Ik zweet zelf (helaas) ook niet, zelfs bijna nooit in de sauna. Ik krijg alleen maar een rooie kop en als ik pech heb, koppijn. Ik vraag me af of ze wel genoeg drinkt? Ik doe dat zelf namelijk niet en merk verschil als ik dat wel doe, dan zweet ik namelijk meer.

Gewoon een gedachtespinsel :)

Ben heel blij dat het zo goed gaat Monique en dat jullie elkaar zo gevonden hebben :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 13:20

Hey allemaal, wat lief dat jullie zo blij voor ons zijn. Dank voor al jullie reacties op het filmpje en de duimpjes op natuurlijk! Over het transpireren.

Prisca drinkt enorm veel. Veel meer dan de andere paarden en dat is ook logisch omdat ze chronische diarree heeft. Ze plast ook erg veel vind ik. Misschien is ze diabeet, kan dat bij paarden?

Of typisch Franse rassen misschien minder transpireren dan bijv Noorse rassen of IJslanders. Zou kunnen. Maar ik denk dat lusitano's en andere Iberische rassen ook best transpireren kunnen. Zou het niet meer aan de dikte van het vet en de huid liggen? Koudbloeden als Pizza, hebben een veel dikkere huid, misschien dat het zweet daar niet meteen op ligt?

En ze transpireert wel tijdens het werk, maar alleen onder het zadel. Overigens zie ik een aantal minuten nadat ik haar heb afgezadeld, de transpiratie daar dan pas echt doorkomen.

Op dagen dat het zo verschrikkelijk heet is, zie je wel dat er opgedroogd zweet op haar zit, dus gewoon van in de wei lopen.

Ik heb haar nog niet in het zweet willen werken. Ik ben als de dood dat ze door haar overgewicht een hartaanval krijgt of zo. We doen het rustigjes aan.

Ik heb me voorgenomen om om de dag te rijden en de dag dat ik niet ohz doe, te werken aan de hand in het rijveld. Vandaag ga ik oefenen om haar gevoeliger te krijgen op beenhulpen. Dus met een stickje ga ik haar leren dat ze om moet gaan om maar eens mee te beginnen. En ik ga eens kijken of ze nog meer knopjes heeft als ik met het stickje werk, want van de week kwam er ineens een jambette uit. Ga ik niet activeren die knop. Zie hetgeen met Callas is gebeurd.

Over breed zitten en heupen. Ik heb daarentegen wel weer last van het zwemmen en mijn linkerheup. Dat is dan kennelijk weer een beweging die mijn heup niet leuk vindt. Ik weet ook niet of die heup versleten is, of dat ik een chronische peesontsteking heb die af en toe opspeelt als ik hem te veel belast.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:29

Ik denk dat je qua activiteit met Prisca nu echt wel goed bezig bent.
Destijds hebben wij Punette wel elke dag, zonder uitzondering, aan het werk gezet. Ze had ook nog een veulen aan de voet destijds. Maar goed de temperaturen waren toen niet zo hoog als ze nu bij jou zijn, dat maakt ook wel verschil natuurlijk. Plus dat Punet toen het jaar ervoor al wel heel flink hoefbevangen is geweest (zie foto die ik laatst plaatste).
20 minuten moet zat kunnen, en als je merkt dat het haar beter af gaat kun je dat vanzelf wel opschroeven. Jij kent en ziet haar, dus jij zult het best weten wanneer dit kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:00

Als het naast heet ook erg droog is, kan het ook zijn dat het zweet zo snel verdampt dat je het niet ziet. Is ook bij mensen zo (en gevaarlijk ivm uitdrogen). Pas zweetplekken even na het afzadelen klinkt als nazweten, sommige dieren reageren zo op werk en staan dan pas na het werk nat/natter dan tijdens. Misschien dat de isolatiefunctie van de vetjes er mee te maken heeft?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:54

Ik dacht richting PPID maar die typische vacht heeft ze niet. Ik weet ook niet of dat hoort bij PPID. Op Medisch (MD) is een topic erover.

Ik heb het zelf eens meegemaakt, oververhitting. Ik zweette niet meer en de haartjes op mijn huid stonden rechtop. Niet fijn is zacht uitgedrukt := maar wel goed om je te kunnen verplaatsen in iemand anders als het gebeurt.

Ik voelde me ellendig en mocht Prisca zich zo voelen, dan zie jij dat. Daar observeer je goed genoeg voor.
Die jambette uit haar pakketje halen vind ik ook een slimme zet trouwens.

Het is dat jullie nu geen water mogen verspillen anders zou ik zeker een modderpoel overwegen. Ga ik zelf ook maken. Kijk maar eens wat er bij de mongoolse derby gebeurt; de natives koelen hun paarden met modder.

Als je vindt dat ik ongevraagd advies geef moet je het trouwens zeggen hoor ;). Ik heb er zelf soms wel een beetje een hekel aan als iemand dat bij mij doet.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:17

Ik vind het leuk dat iedereen meedenkt over het wel of niet zweten.
Mijn lusitano ‘s zweten inderdaad bij 34 graden in de schaduw in de inloopstal en dan kan de één er beter tegen dan de ander. Je zou denken dat zo’n Portugees er goed tegen kan.
Maar juist mijn kruising minipaard- shetlander met meer haar en dito staart en manen kan er veel beter tegen .
Mijn New Forest zweette altijd enorm met rijden en dan vooral op haar hals en borst. Ook nazweten deed zij enorm. Zij vond de winter altijd de fijnste periode van het jaar.
Mijn inmiddels overleden NRPS zweette heel weinig. Daar reed ik drie ronden galop mee op de renbaan in een gewone normale galop en dan ze zweette van top tot teen en dat vond ze heerlijk. En het gekke was, zij had een vrij dunne vacht, zeker in vergelijking met de New Foerest teddybeer en toch had zij het nooit koud. Een dikke deken in de winter hoefde bij haar niet.
Mijn ene Lusitano kan ook heel slecht tegen regen en kou. Hij moet ook echt een gevoerde regendeken op anders krijgt hij last van zijn spieren en de ander kan vrijwel de hele winter ( bij wijze van ) zonder deken

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:27

Prisca geniet zelf ook duidelijk van de ritjes, goed teken <3

Qua heup ook bijzonder, vanuit een fysio perspectief zou ik eerder denken aan een beetje slijtage (wat helaas gewoon bij het leven hoort) en dat je door de schuine hoek van het heup gewricht wel beweging krijgt (aanmaak smeervloeistof in het gewricht) zonder het stukje slijtage te triggeren. Anyway is het natuurlijk alleen maar fijn!

Ik denk ook dat sommige paarden gewoon duidelijk minder last hebben van de warmte, mijn Diego staat nu met de Nederlandse hittegolf ook heerlijk in de zon te chillen terwijl er ook volop schaduw is :')
Tijdens de trainingen ook veel energie en alleen een beetje vochtig. Echt paard afhankelijk

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 13:23

JudithO schreef:
Ik denk dat je qua activiteit met Prisca nu echt wel goed bezig bent.
Destijds hebben wij Punette wel elke dag, zonder uitzondering, aan het werk gezet. Ze had ook nog een veulen aan de voet destijds. Maar goed de temperaturen waren toen niet zo hoog als ze nu bij jou zijn, dat maakt ook wel verschil natuurlijk. Plus dat Punet toen het jaar ervoor al wel heel flink hoefbevangen is geweest (zie foto die ik laatst plaatste).
20 minuten moet zat kunnen, en als je merkt dat het haar beter af gaat kun je dat vanzelf wel opschroeven. Jij kent en ziet haar, dus jij zult het best weten wanneer dit kan.

Ik ben wel 20 minuten pd met haar bezig, alleen met de ritjes vraag ik meer van haar. Veel hoogteverschil en draf en galop. De dagen ertussen ben ik denk ik wel langer bezig dan 20 minuten, maar dan veel lopen en weinig snellere tempi. Gisteren dan vooral bezig geweest met wijken voor de kuit aan de hand. En ik probeer haar te leren, aan te schuiven tot aan het opstapblok, maar dan met de hulp aan de andere kant van waar ik sta. Dat is een stuk lastiger.

balance schreef:
Ik dacht richting PPID maar die typische vacht heeft ze niet. Ik weet ook niet of dat hoort bij PPID. Op Medisch (MD) is een topic erover.

Ik heb het zelf eens meegemaakt, oververhitting. Ik zweette niet meer en de haartjes op mijn huid stonden rechtop. Niet fijn is zacht uitgedrukt := maar wel goed om je te kunnen verplaatsen in iemand anders als het gebeurt.

Ik voelde me ellendig en mocht Prisca zich zo voelen, dan zie jij dat. Daar observeer je goed genoeg voor.
Die jambette uit haar pakketje halen vind ik ook een slimme zet trouwens.

Het is dat jullie nu geen water mogen verspillen anders zou ik zeker een modderpoel overwegen. Ga ik zelf ook maken. Kijk maar eens wat er bij de mongoolse derby gebeurt; de natives koelen hun paarden met modder.

Als je vindt dat ik ongevraagd advies geef moet je het trouwens zeggen hoor ;). Ik heb er zelf soms wel een beetje een hekel aan als iemand dat bij mij doet.

Je geeft helemaal geen ongevraagde raad, anders zou ik geen topic hebben moeten openen. Een modderpoel zou ik graag willen. Moet met Pelle een peulenschilletje zijn. We zijn er over aan het nadenken, waar we dat zouden kunnen doen en of ik het dan ook zou kunnen gebruiken als ontsmettingsbad. De luizen zijn volop terug, en nog maar zo kort geleden gedaan.
Jambette kwam gisteren een paar keer langs, bij het wijken vragen. Zo lief, erg netjes strekken, geen gemaai zoals Callas, maar ik vraag er niet om dus of ik negeer het, of ik zeg NEE.

Cera_D schreef:
Prisca geniet zelf ook duidelijk van de ritjes, goed teken <3

Qua heup ook bijzonder, vanuit een fysio perspectief zou ik eerder denken aan een beetje slijtage (wat helaas gewoon bij het leven hoort) en dat je door de schuine hoek van het heup gewricht wel beweging krijgt (aanmaak smeervloeistof in het gewricht) zonder het stukje slijtage te triggeren. Anyway is het natuurlijk alleen maar fijn!

Ik denk ook dat sommige paarden gewoon duidelijk minder last hebben van de warmte, mijn Diego staat nu met de Nederlandse hittegolf ook heerlijk in de zon te chillen terwijl er ook volop schaduw is :')
Tijdens de trainingen ook veel energie en alleen een beetje vochtig. Echt paard afhankelijk

Klinkt logisch van de heup Cera, dank voor je uitleg.

fardoe schreef:
Ik vind het leuk dat iedereen meedenkt over het wel of niet zweten.
Mijn lusitano ‘s zweten inderdaad bij 34 graden in de schaduw in de inloopstal en dan kan de één er beter tegen dan de ander. Je zou denken dat zo’n Portugees er goed tegen kan.
Maar juist mijn kruising minipaard- shetlander met meer haar en dito staart en manen kan er veel beter tegen .
Mijn New Forest zweette altijd enorm met rijden en dan vooral op haar hals en borst. Ook nazweten deed zij enorm. Zij vond de winter altijd de fijnste periode van het jaar.
Mijn inmiddels overleden NRPS zweette heel weinig. Daar reed ik drie ronden galop mee op de renbaan in een gewone normale galop en dan ze zweette van top tot teen en dat vond ze heerlijk. En het gekke was, zij had een vrij dunne vacht, zeker in vergelijking met de New Foerest teddybeer en toch had zij het nooit koud. Een dikke deken in de winter hoefde bij haar niet.
Mijn ene Lusitano kan ook heel slecht tegen regen en kou. Hij moet ook echt een gevoerde regendeken op anders krijgt hij last van zijn spieren en de ander kan vrijwel de hele winter ( bij wijze van ) zonder deken

Nog even ingaan op alle zweetvragen ;-) Het zal absoluut afhankelijk zijn per paard. Ook hebben jullie in NL een andere warmte dan wij hier hebben. In NL is het vaak snel drukkend wat ik zwaarder vind om te ervaren. Hier in fr is het droog. Als in droog droog. Heet is hier anders heet dan in NL. Ik denk ook dat dat een groot verschil maakt in transpiratie. Bizar trouwens Balance dat jij niet meer kon transpireren. Lijkt me benauwend, letterlijk.
Ik denk zeker wel dat haar vet haar isoleert, wat Tamary zei. En ik denk ook dat dieren met dikke vachten wel eens minder last zouden kunnen hebben van de hitte, idd Tamara, omdat wol isoleert. Kijk maar naar sahara mensen en dieren. Hoe dik die ingepakt zijn.

Afijn, we hadden de aflopen week weer dagelijks boven de 40! Hier is het bewijs ervan. Prisca komt in een korte versie nog even langs en we hebben huggende moerasbevers, echt too cute!: https://youtu.be/HGmHI6uKI6A

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:56

Hah heerlijk!
Die handpoppen, werkt dat echt ja? Ik heb geen idee hoor, maar het ziet er wel uit alsof jullie in elk geval erg veel lol hebben :D

Mooi weggetje is het geworden! Pelle rules!

Die moerasbevers, super schattig :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:02

Wat een leuk filmpje weer, die tomaatjes zijn echt schattig, net als de bevers.

Ik moest wel even hard lachen om jullie inventiviteit met het afleren, ben erg benieuwd of het blijvend gaat werken _O-

Weggetjes / paden maken is blijkbaar erg bevredigend voor mannen, mijne is er ook gek op :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:06

Wat een geweldig filmpje!
De weg is prachtig en wat doet Prisca het goed.
Hilarisch met die handpoppen :D
En die sprinkhaan :wow:
Gatver.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:11

Wat heerlijk zo’n pad op het terrein.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:47

Ik heb vandaag gereden, was benauwd weer, uiteindelijk ook 29 graden ga de auto aan. Best een aardig stuk gereden en ook veel in tolt en draf, af en toe klein galopje. Pathos was ook alleen bezweet onder het zadel. Tussendoor ook wel veel gestapt hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 11:17

JudithO schreef:
Hah heerlijk!
Die handpoppen, werkt dat echt ja? Ik heb geen idee hoor, maar het ziet er wel uit alsof jullie in elk geval erg veel lol hebben :D

Mooi weggetje is het geworden! Pelle rules!

Die moerasbevers, super schattig :j

Ja, als je geluk hebt en je hond je bedoeling goed interpreteert werkt het in een keer. Zie bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/shorts/AbnCQPeJRXk
https://www.youtube.com/watch?v=tj-9FyJnxiA&t=1s

En Erwin moest belonen niet straffen bij de tweede keer, was zooo grappig.

En de bevers, juud en prairy, wauw, we zaten echt met open mond te kijken. Ik dacht hij gaat haar dekken. Toen heb ik tig keer teruggekeken of hij haar vlooide of zo, of dat hij over haar heen wilde naar de andere kant? Maar ik zie dat alles niet, het lijkt echt tederheid.

Prairy schreef:
Wat een leuk filmpje weer, die tomaatjes zijn echt schattig, net als de bevers.

Ik moest wel even hard lachen om jullie inventiviteit met het afleren, ben erg benieuwd of het blijvend gaat werken _O-

Weggetjes / paden maken is blijkbaar erg bevredigend voor mannen, mijne is er ook gek op :D

Bij Yoda met dingen pikken en opeten werkt het nog niet. Xerox lijkt wat minder lang te blaffen en lijkt 'stil' te begrijpen. Grappig dat jouw man, paden maken ook zo fijn vindt ;-)

Tilmar schreef:
Wat een geweldig filmpje!
De weg is prachtig en wat doet Prisca het goed.
Hilarisch met die handpoppen :D
En die sprinkhaan :wow:
Gatver.

Hey die Tilmar, leuk je weer eens te zien hier. Die sprinkhaan is erg mooi van heel dichtbij. De aftekeningen op het diertje zijn schitterend. Wat ik er niet fijn aan vindt aan die dieren is dat ze maar raak lijken te springen en niet goed kunnen sturen daarin. Dat onverwachte maakt dat ik ze niet zo leuk vindt.

fardoe schreef:
Wat heerlijk zo’n pad op het terrein.

Tamara en iedereen dank voor de complimenten over de weg. Het is echt een aanwinst en ontsluit een heel stuk terrein. We konden er nu alleen in een C komen en het open stuk van de C was dan dicht, hahaha snap je het nog? Ik hoop wel dat het een beetje begroeit, want ik ben zelf niet zo van de snelwegen als dit. Ik houd meer van sluipdoor paadjes door het bos.

Tinka schreef:
Ik heb vandaag gereden, was benauwd weer, uiteindelijk ook 29 graden ga de auto aan. Best een aardig stuk gereden en ook veel in tolt en draf, af en toe klein galopje. Pathos was ook alleen bezweet onder het zadel. Tussendoor ook wel veel gestapt hoor.

Zo dat klinkt als een mooie rit met een fijn ritme! Knap dat hij alleen ohz nat was. Dan heeft hij toch best een goed uithoudingsvermogen. En bij jou zit veel verloop, dus bergie op en weer af. Ga je het rijden op de merries ook weer oppakken? Of kunnen de veulens nog echt niet alleen. Spelen ze nog samen?

O Balance wilde ik nog vragen, als je paardenpoel klaar is, zet je hier dan foto's neer ter inspiratie? Mocht iemand anders ook een fijne paardenpoel hebben, tips zijn welkom. We zijn volop aan het brainen erover.

Vanmorgen Prisca weer gereden. Het is gelukkig niet zonnig en ik denk dat we zo rond de 35 maar hebben. Dat is toch 10 graden minder dan een paar dagen terug. Ik heb alleen gestapt en gedraafd en zeg maar een extended rondje boerderij. En wat is dat dan genieten. Zelfs durven gaan rijden terwijl de man nog op bed ligt, je gsm vergeten who cares, dat je zonder voorbehoud opstapt en zelfs een nieuw stuk rijdt waar Prisca nog niet geweest was, dat ze veel snuift, heel veel kijkt, maar gewoon doorgaat en dat je niet het gevoel hebt op een elastiekje te zitten dat zo weg kan springen. Dat was vaak zo met Callas. Dat we dan even bergopwaarts halverwege een rustpuntje voor oma inlassen en dat ze niet gelijk irritant wil grazen, maar gewoon netjes wacht. En dat ze de andere paarden hoort hinniken naar haar, maar niet versnelt. Echt geen stap verkeerd gedaan vanmorgen. Wauw. En dan terugkomen en dan een nog slaperige man in de deuropening aantreffen die zegt, hé heb je al alleen gereden? Wat voelt dat rijk om dan te 'ja' te kunnen zeggen.

Mijn dag kan niet meer stuk. Wel gezien dat Callas haar achterkogel beschadigd heeft, kras van iets, dus schoongemaakt en zinkzalf erop. En Quarbonne staat zo erg te schuren dat hij zijn hals tot het roze heeft geschuurd. Ook zz erop. Vanmiddag komt de oppas, Pippa, en komt ze me helpen met de vier paardjes wassen voor de tweede keer. Ik wil het Erwin niet vragen om een uur lang de paarden vast te houden en het tegenovergestelde been dan in de emmer op te tillen. Ze neemt haar man en zoontje mee, die doen we in het zwembad met Erwin. En ik ben nu tapashapjes aan het maken voor erna. Verheug me erop!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:52

Dat is het beste begin van een dag! Heerlijk om te lezen.
Je gaat een gezellig dagje tegemoet, veel plezier!
En fijn dat het al wat afgekoeld is. Jammer nog niet onder de 35 graden.