Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fardoe schreef:Wat een leuk filmpje weer Monique. Die korte pootjes, ik vind het echt grappig en het valt me op dat ze helemaal niet zweet. Ze kan dus goed tegen de warmte. Ik vraag me af of het dan een rasgebonden iets is dat een Comtois zo goed tegen de warmte kan.
JudithO schreef:Ik denk dat je qua activiteit met Prisca nu echt wel goed bezig bent.
Destijds hebben wij Punette wel elke dag, zonder uitzondering, aan het werk gezet. Ze had ook nog een veulen aan de voet destijds. Maar goed de temperaturen waren toen niet zo hoog als ze nu bij jou zijn, dat maakt ook wel verschil natuurlijk. Plus dat Punet toen het jaar ervoor al wel heel flink hoefbevangen is geweest (zie foto die ik laatst plaatste).
20 minuten moet zat kunnen, en als je merkt dat het haar beter af gaat kun je dat vanzelf wel opschroeven. Jij kent en ziet haar, dus jij zult het best weten wanneer dit kan.
balance schreef:Ik dacht richting PPID maar die typische vacht heeft ze niet. Ik weet ook niet of dat hoort bij PPID. Op Medisch (MD) is een topic erover.
Ik heb het zelf eens meegemaakt, oververhitting. Ik zweette niet meer en de haartjes op mijn huid stonden rechtop. Niet fijn is zacht uitgedruktmaar wel goed om je te kunnen verplaatsen in iemand anders als het gebeurt.
Ik voelde me ellendig en mocht Prisca zich zo voelen, dan zie jij dat. Daar observeer je goed genoeg voor.
Die jambette uit haar pakketje halen vind ik ook een slimme zet trouwens.
Het is dat jullie nu geen water mogen verspillen anders zou ik zeker een modderpoel overwegen. Ga ik zelf ook maken. Kijk maar eens wat er bij de mongoolse derby gebeurt; de natives koelen hun paarden met modder.
Als je vindt dat ik ongevraagd advies geef moet je het trouwens zeggen hoor. Ik heb er zelf soms wel een beetje een hekel aan als iemand dat bij mij doet.
Cera_D schreef:Prisca geniet zelf ook duidelijk van de ritjes, goed teken![]()
Qua heup ook bijzonder, vanuit een fysio perspectief zou ik eerder denken aan een beetje slijtage (wat helaas gewoon bij het leven hoort) en dat je door de schuine hoek van het heup gewricht wel beweging krijgt (aanmaak smeervloeistof in het gewricht) zonder het stukje slijtage te triggeren. Anyway is het natuurlijk alleen maar fijn!
Ik denk ook dat sommige paarden gewoon duidelijk minder last hebben van de warmte, mijn Diego staat nu met de Nederlandse hittegolf ook heerlijk in de zon te chillen terwijl er ook volop schaduw is![]()
Tijdens de trainingen ook veel energie en alleen een beetje vochtig. Echt paard afhankelijk
fardoe schreef:Ik vind het leuk dat iedereen meedenkt over het wel of niet zweten.
Mijn lusitano ‘s zweten inderdaad bij 34 graden in de schaduw in de inloopstal en dan kan de één er beter tegen dan de ander. Je zou denken dat zo’n Portugees er goed tegen kan.
Maar juist mijn kruising minipaard- shetlander met meer haar en dito staart en manen kan er veel beter tegen .
Mijn New Forest zweette altijd enorm met rijden en dan vooral op haar hals en borst. Ook nazweten deed zij enorm. Zij vond de winter altijd de fijnste periode van het jaar.
Mijn inmiddels overleden NRPS zweette heel weinig. Daar reed ik drie ronden galop mee op de renbaan in een gewone normale galop en dan ze zweette van top tot teen en dat vond ze heerlijk. En het gekke was, zij had een vrij dunne vacht, zeker in vergelijking met de New Foerest teddybeer en toch had zij het nooit koud. Een dikke deken in de winter hoefde bij haar niet.
Mijn ene Lusitano kan ook heel slecht tegen regen en kou. Hij moet ook echt een gevoerde regendeken op anders krijgt hij last van zijn spieren en de ander kan vrijwel de hele winter ( bij wijze van ) zonder deken
JudithO schreef:Hah heerlijk!
Die handpoppen, werkt dat echt ja? Ik heb geen idee hoor, maar het ziet er wel uit alsof jullie in elk geval erg veel lol hebben
Mooi weggetje is het geworden! Pelle rules!
Die moerasbevers, super schattig
Prairy schreef:Wat een leuk filmpje weer, die tomaatjes zijn echt schattig, net als de bevers.
Ik moest wel even hard lachen om jullie inventiviteit met het afleren, ben erg benieuwd of het blijvend gaat werken
Weggetjes / paden maken is blijkbaar erg bevredigend voor mannen, mijne is er ook gek op
Tilmar schreef:Wat een geweldig filmpje!
De weg is prachtig en wat doet Prisca het goed.
Hilarisch met die handpoppen
En die sprinkhaan
Gatver.
fardoe schreef:Wat heerlijk zo’n pad op het terrein.
Tinka schreef:Ik heb vandaag gereden, was benauwd weer, uiteindelijk ook 29 graden ga de auto aan. Best een aardig stuk gereden en ook veel in tolt en draf, af en toe klein galopje. Pathos was ook alleen bezweet onder het zadel. Tussendoor ook wel veel gestapt hoor.