Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:56

Proficiat jokonootje, prachtige pony.

Wat een wever betreft. Wat is de reden dat die op stallen geweigerd worden? Die maken toch niks kapot? Luchtzuigers kan ik mij wel iets bij voorstellen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 20:58

De meeste stallen die ik ken die ze weigeren is omdat een wever ook voor onrust zorgt bij andere paarden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:05

c_alsemgeest schreef:
De meeste stallen die ik ken die ze weigeren is omdat een wever ook voor onrust zorgt bij andere paarden.

De mijne heeft wel vaker langs wevers gestaan, maar dat is mij nooit zo opgevallen.
Dank voor de toelichting.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 21:26

Elisa2 schreef:
Gefeliciteerd Jokonootje, is het een Connemara? Leuk beestje in ieder geval!

Fijn dat het mee lijkt te vallen Deempje

Ze heeft er heel veel van weg maar geen papier erbij dus dat blijft gokken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 22:39

Ik meld mij weer aan bij dit topic.
Ben niet actief op zoek nu
ben mijn paard helaas verloren 3 weken terug. Maar mijn plan is zeker om over een aantal maanden weer te gaan zoeken naar een nieuw paard.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:16

Hoi allemaal,

Ik heb weer een potentieel paard op het oog en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Het paard is nog niet röntgenologisch gekeurd (mocht het tot een aankoop komen zal dit uiteraard wel gebeuren) maar wel klinisch. Alleen zijn de buigproeven toen niet uitgevoerd.

Volgens de verkoper was dat omdat het paard wat ongeduldig was, niet goed zijn balans kon houden en de dierenarts er niet te veel tijd aan wilde besteden. Het ging toen om een 3-jarige, inmiddels is hij 4 jaar oud. Toch twijfel ik een beetje of dat een reden is om het niet te doen, of dat het een mogelijke rode vlag kan zijn.

Daarnaast stond er op het klinisch rapport iets over het oog. Toen ik daar navraag naar deed, werd dat door de eigenaar wat luchtig afgedaan als “een soort kristalletje, niks bijzonders”. Maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik me daar precies bij moet voorstellen. Staat bij het klinische rapport wel dat het geen klinische betekenis heeft maar toch.

Ik wil natuurlijk niet onnodig ver rijden (2 uur) als dit soort dingen al een voorbode kunnen zijn van mogelijke problemen.
Ik heb altijd mijn eigen paard gehad en nooit eerder een paard gekocht, dus ik ben nog niet helemaal thuis in het aankoopproces.

Hoe zouden jullie dit beoordelen? Zou dit voor jullie reden zijn om af te haken, of juist niet te zwaar aan tillen?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 00:01

Buigproeven zijn toch wel een essentieel onderdeel van de klinische keuring.
De uitleg kan wel juist zijn, als de dierenarts het niet veilig acht. Je mag wel verwachten van een 4-jarige dat die nu wel benenmak is.
Ik weet niet hoelang de huidige eigenaar dit paard al heeft?
Je kunt gaan kijken en zelf kijken of het paard op het zachte en het harde rad loopt als eerste observatie en dan evt met de verkoper afspreken dat die de kosten van afkeuren op zich neemt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 06:54

Buigproeven worden wel vaker overgeslagen bij jonge paarden, dat is niet perse gek.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:01

Idd buigproeven en jonge paarden zijn niet altijd een match. Zou eerder afhaken op het oog, weet je nog hoe het heet?

Mag ik vragen in welke prijsklasse je zoekt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:30

Ik vind klinisch niet eens belangrijk bij een jong paard, wel rontgen. Hart longen en ogen als enige. Verder als je zelf niet kan beoordelen of die kreupel loopt het harde en zacht. Maar je kan niet van elk jong paard verwachten dat buigproeven willen, de voltes eigenlijk ook al niet.
Dat is wel een beetje basis kennis van jonge paarden kopen trouwens.

Dus ik zou eerder afhaken op iets op het oog dn buigproeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:50

Als het oog klinisch geen betekenis heeft dan is het denk ik ook niks belangrijks. Ik zou willen weten of het paard nu wel voldoende kent dat buigproeven mogelijk zijn? En zo, ja dan zou ik het dier dus sowieso zelf klinisch keuren. Klinisch is altijd een momentopname.

Jokonootje, ja het was het eerste wat ik dacht. Maar het maakt ook niet uit, een leuk paard is een leuk paard. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:55

Geen buigproeven bij een jong paard hoor je vaker. Zou wel even vragen of het nu wel kan.

Ik weet overigens niet of de verzekering het paard accepteert als er geen buigproeven zijn gedaan. Mocht je willen verzekeren.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:42

Bij een 2jarige uit de wei, snap ik dat je geen fatsoenlijke buigproeven kunt doen. Bij een 4 jarige mag je toch wel verwachten dat dit mogelijk is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:06

Als die niet in de hand is geweest... maar buigproeven zijn weer wat anders dan voetjes op tillen, hoefsmid etc. Sommige zijn gevoeliger dan andere. Helemaal als er niks mee gedaan wordt.
Ik verwacht t pas bij een rijpaard. Eerder is bonus. Mijne lukt het eigenlijk wel vrij vlot maar die komen ook in de hand, vrij nuchter karakter dus ook wel op vreemd terrein. En sommige lukt het toch niet, maar longeren wel terwijl ze dat niet kennen.

Als het een harde eis is van je koop je een beleerd paard.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:37

Zitten inderdaad wel wat factoren aan vast. De merrie die ik maandag heb gekocht was nog maar een dag bij het veulen weg. Haar voorbenen kon de buigproef wel mee worden gedaan, achter deed ze moeilijker. De dierenarts gaf aan dat dit waarschijnlijk vanwege de gevoelige uier kwam en maakte zich hier geen zorgen over. Ze tilde de benen braaf op, maar wanneer de achterbenen te hoog werden gehouden was het waarschijnlijk pijnlijk voor haar. Dus dit is niet helemaal goed gelukt.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:45

MarjanB schreef:
Idd buigproeven en jonge paarden zijn niet altijd een match. Zou eerder afhaken op het oog, weet je nog hoe het heet?

Mag ik vragen in welke prijsklasse je zoekt?

Nee ze deden aan de telefoon er redelijk luchtig over en noemde het een soort kristallisatie dat er te zien was. Verder het rapport was in een nogal onduidelijk handschrift maar stond wel dat het geen klinische betekenis had.

Idealiter ligt mijn budget tussen de 7-8k. Zoek naar een 3-4 jarige, net beleerd of nog onbeleerd. Voorkeur ruin maar merrie kan ook met stokmaat tussen de 1.65-1.78. Overigens lijkt het er wel op alsof heel Nederland die zoekopdracht heeft haha.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:48

waarom is het dier überhaupt al klinisch gekeurd? Dat is een momentopname, en voegt zolang je geen koper hebt niets toe, tenzij je misschien vermoed dat er al problemen zijn... Of was deze keuring gedaan op jouw aanvraag?Heb hier ook een driejarige te koop staan, maar die laat ik enkel röntgen keuren en klinisch kan wel tzt.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:12

Oehlala schreef:
waarom is het dier überhaupt al klinisch gekeurd? Dat is een momentopname, en voegt zolang je geen koper hebt niets toe, tenzij je misschien vermoed dat er al problemen zijn... Of was deze keuring gedaan op jouw aanvraag?Heb hier ook een driejarige te koop staan, maar die laat ik enkel röntgen keuren en klinisch kan wel tzt.

Durf ik niet te zeggen. De keuring staat gedateerd van 2/4/2025 dus niet op mijn aanvraag. Zou dat altijd nog kunnen navragen wat de reden er destijds voor was. Niet eerder aan gedacht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:36

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaffen!!!

Oehlala schreef:

Dat is inderdaad ook de eerste vraag die bij mij opkomt.
Ik snap dat je een 2,5-3 jarige op de foto's wilt zetten om zeker te weten dat je alle moeite en kosten van het beleren niet voor niets doet, maar alleen klinisch? Wat voegt dat toe? Of is er juist voor dat oog gekeurd?

Ik zou in ieder geval precies willen weten wat er op het rapport van de keuring staat over dat oog, en dat met eigen DA overleggen. Niet op de "valt wel mee" van de verkoper afgaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:33

paardje87 schreef:
Oehlala schreef:

Durf ik niet te zeggen. De keuring staat gedateerd van 2/4/2025 dus niet op mijn aanvraag. Zou dat altijd nog kunnen navragen wat de reden er destijds voor was. Niet eerder aan gedacht.

Was dat rapport van 2025 0f 2024? Als het echt van 2025 was, was hij toch geen 3 als hij nu 4 is? En anders is het anderhalf jaar geleden, dan zou je mogen verwachten dat buigproeven nu toch wel zouden moeten kunnen als het destijds een balansprobleem was in combinatie met een wat gehaaste keuringsarts ( waar ik al mijn vraagtekens bij zou hebben).

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:31

jet schreef:
Was dat rapport van 2025 0f 2024? Als het echt van 2025 was, was hij toch geen 3 als hij nu 4 is? En anders is het anderhalf jaar geleden, dan zou je mogen verwachten dat buigproeven nu toch wel zouden moeten kunnen als het destijds een balansprobleem was in combinatie met een wat gehaaste keuringsarts ( waar ik al mijn vraagtekens bij zou hebben).

Ten tijde was het paard nog 3, is in mei als ik het verhaal goed heb begrepen 4 geworden dus was in 2025 in april ten tijde van het klinische onderzoek 3 en nu 4. Dat was ook mijn gedachte dat het op die leeftijd toch wel zou moeten kunnen. Las ook een verhaal hierboven over een merrie met volle uier, dat het daardoor lastiger ging, echter gaat het hier over een ruin waar Millennium in zit dus kan ook het karakter zijn waardoor het moeilijker ging. Maar dit zijn nogmaals aannamens en zou het paard eerst in het echt moeten zien om er over te kunnen oordelen, maar advies vanuit andere is altijd fijn meegenomen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:50

paardje87 schreef:
jet schreef:

Ten tijde was het paard nog 3, is in mei als ik het verhaal goed heb begrepen 4 geworden dus was in 2025 in april ten tijde van het klinische onderzoek 3 en nu 4. Dat was ook mijn gedachte dat het op die leeftijd toch wel zou moeten kunnen. Las ook een verhaal hierboven over een merrie met volle uier, dat het daardoor lastiger ging, echter gaat het hier over een ruin waar Millennium in zit dus kan ook het karakter zijn waardoor het moeilijker ging. Maar dit zijn nogmaals aannamens en zou het paard eerst in het echt moeten zien om er over te kunnen oordelen, maar advies vanuit andere is altijd fijn meegenomen!

Ok, dat is duidelijk nu. Heb je recente foto's gezien waar je het hele paard op kan zien en kan zien hoe de hoeven eruit zien? Ik was eens bij een aankoopkeuring van een merrie, waar de voorbenen lastig op te tillen waren, maar daar lukten de buigproeven nog wel bij, achter was zo moeilijk, dat buigproeven niet lukten. Deze was een stuk ouder, volgens de eigenaresse was het nooit een probleem geweest. De hoefsmid zou drie weken daarvoor geweest zijn, maar zeker achter zagen de hoeven er niet uit. Overigens liep die zonder buigproeven al niet helemaal lekker, dus het paard is verder niet meer gekeurd en niet gekocht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:59

Het klinkt oprecht als gebrek aan kennis hoe er nu gesproken wordt. Als er niks met een dier wordt gedaan kun je met 6 jaar alsnog geen buigproeven doen :=
En sommige types wel. Maar het is geen red flag als het dier niks kent.

Ik zou op zoek gaan naar een 10 jarig paard die de wereld al gezien heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:02

Gefeliciteerd nog Jokonootje. Mooie pony!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:08

paardje87 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb weer een potentieel paard op het oog en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Het paard is nog niet röntgenologisch gekeurd (mocht het tot een aankoop komen zal dit uiteraard wel gebeuren) maar wel klinisch. Alleen zijn de buigproeven toen niet uitgevoerd.

Volgens de verkoper was dat omdat het paard wat ongeduldig was, niet goed zijn balans kon houden en de dierenarts er niet te veel tijd aan wilde besteden. Het ging toen om een 3-jarige, inmiddels is hij 4 jaar oud. Toch twijfel ik een beetje of dat een reden is om het niet te doen, of dat het een mogelijke rode vlag kan zijn.

Daarnaast stond er op het klinisch rapport iets over het oog. Toen ik daar navraag naar deed, werd dat door de eigenaar wat luchtig afgedaan als “een soort kristalletje, niks bijzonders”. Maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik me daar precies bij moet voorstellen. Staat bij het klinische rapport wel dat het geen klinische betekenis heeft maar toch.

Ik wil natuurlijk niet onnodig ver rijden (2 uur) als dit soort dingen al een voorbode kunnen zijn van mogelijke problemen.
Ik heb altijd mijn eigen paard gehad en nooit eerder een paard gekocht, dus ik ben nog niet helemaal thuis in het aankoopproces.

Hoe zouden jullie dit beoordelen? Zou dit voor jullie reden zijn om af te haken, of juist niet te zwaar aan tillen?

Een "kristalletje" in het oog bestaat niet. Een waasje/vlekje wel en kan duiden op een eerdere oogontsteking of maanblindheid. Dat i.c.m. met een klinische keuring (why) die de DA niet helemaal heeft kunnen uitvoeren zou voor mij al reden zijn om geen 2 uur in de auto te gaan zitten om het paard te bekijken.