Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarjanB schreef:Idd buigproeven en jonge paarden zijn niet altijd een match. Zou eerder afhaken op het oog, weet je nog hoe het heet?
Mag ik vragen in welke prijsklasse je zoekt?
Oehlala schreef:waarom is het dier überhaupt al klinisch gekeurd? Dat is een momentopname, en voegt zolang je geen koper hebt niets toe, tenzij je misschien vermoed dat er al problemen zijn... Of was deze keuring gedaan op jouw aanvraag?Heb hier ook een driejarige te koop staan, maar die laat ik enkel röntgen keuren en klinisch kan wel tzt.
Oehlala schreef:waarom is het dier überhaupt al klinisch gekeurd? Dat is een momentopname, en voegt zolang je geen koper hebt niets toe, tenzij je misschien vermoed dat er al problemen zijn... Of was deze keuring gedaan op jouw aanvraag?Heb hier ook een driejarige te koop staan, maar die laat ik enkel röntgen keuren en klinisch kan wel tzt.
paardje87 schreef:Oehlala schreef:waarom is het dier überhaupt al klinisch gekeurd? Dat is een momentopname, en voegt zolang je geen koper hebt niets toe, tenzij je misschien vermoed dat er al problemen zijn... Of was deze keuring gedaan op jouw aanvraag?Heb hier ook een driejarige te koop staan, maar die laat ik enkel röntgen keuren en klinisch kan wel tzt.
Durf ik niet te zeggen. De keuring staat gedateerd van 2/4/2025 dus niet op mijn aanvraag. Zou dat altijd nog kunnen navragen wat de reden er destijds voor was. Niet eerder aan gedacht.
jet schreef:Was dat rapport van 2025 0f 2024? Als het echt van 2025 was, was hij toch geen 3 als hij nu 4 is? En anders is het anderhalf jaar geleden, dan zou je mogen verwachten dat buigproeven nu toch wel zouden moeten kunnen als het destijds een balansprobleem was in combinatie met een wat gehaaste keuringsarts ( waar ik al mijn vraagtekens bij zou hebben).
paardje87 schreef:jet schreef:Was dat rapport van 2025 0f 2024? Als het echt van 2025 was, was hij toch geen 3 als hij nu 4 is? En anders is het anderhalf jaar geleden, dan zou je mogen verwachten dat buigproeven nu toch wel zouden moeten kunnen als het destijds een balansprobleem was in combinatie met een wat gehaaste keuringsarts ( waar ik al mijn vraagtekens bij zou hebben).
Ten tijde was het paard nog 3, is in mei als ik het verhaal goed heb begrepen 4 geworden dus was in 2025 in april ten tijde van het klinische onderzoek 3 en nu 4. Dat was ook mijn gedachte dat het op die leeftijd toch wel zou moeten kunnen. Las ook een verhaal hierboven over een merrie met volle uier, dat het daardoor lastiger ging, echter gaat het hier over een ruin waar Millennium in zit dus kan ook het karakter zijn waardoor het moeilijker ging. Maar dit zijn nogmaals aannamens en zou het paard eerst in het echt moeten zien om er over te kunnen oordelen, maar advies vanuit andere is altijd fijn meegenomen!
paardje87 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb weer een potentieel paard op het oog en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Het paard is nog niet röntgenologisch gekeurd (mocht het tot een aankoop komen zal dit uiteraard wel gebeuren) maar wel klinisch. Alleen zijn de buigproeven toen niet uitgevoerd.
Volgens de verkoper was dat omdat het paard wat ongeduldig was, niet goed zijn balans kon houden en de dierenarts er niet te veel tijd aan wilde besteden. Het ging toen om een 3-jarige, inmiddels is hij 4 jaar oud. Toch twijfel ik een beetje of dat een reden is om het niet te doen, of dat het een mogelijke rode vlag kan zijn.
Daarnaast stond er op het klinisch rapport iets over het oog. Toen ik daar navraag naar deed, werd dat door de eigenaar wat luchtig afgedaan als “een soort kristalletje, niks bijzonders”. Maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik me daar precies bij moet voorstellen. Staat bij het klinische rapport wel dat het geen klinische betekenis heeft maar toch.
Ik wil natuurlijk niet onnodig ver rijden (2 uur) als dit soort dingen al een voorbode kunnen zijn van mogelijke problemen.
Ik heb altijd mijn eigen paard gehad en nooit eerder een paard gekocht, dus ik ben nog niet helemaal thuis in het aankoopproces.
Hoe zouden jullie dit beoordelen? Zou dit voor jullie reden zijn om af te haken, of juist niet te zwaar aan tillen?