Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:32

rijpaarden schreef:
Dat is niet helemaal waar. Het hangt van de gebruikte apparatuur af. Er zijn mobiele röntgencentra met beter materiaal dan sommige dierenartspraktijken hebben.

Als je informatie wilt hebben over hoe een paard zich gedraagd op vreemde locatie dan ben je bij de keuring wel wat laat. Beter om dan in het proces vooraf daar de mogelijkheden voor te bespreken. De meeste paarden worden bij röntgenfoto's maken verdoofd. Vervoer is zeker bij jonge paarden extra risico op verdraaingen waardoor je klinische keuring/momentopname minder positief kan uitpakken.

Deels eens, al weet ik zeker dat mijn kliniek betere apparatuur heeft :P En daarnaast heb ik voldoende ervaring om van te voren te weten wat ik koop hoor. Wees maar niet bang...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:34

Hier wordt de pony woensdag gekeurd (klinisch) heb aangegeven dat zij de keuring betalen en zelf dit met de dierenarts moeten regelen. Ik breng dr wel naar de kliniek, t is een nuchter ding dus die vind t waarschijnlijk allemaal alleen maar gezellig om mee te gaan. Gewoon een lekkere stevige ongecompliceerde halve tinker van twee en een half. Verwacht niks geks maar goed _O-
Heb dat ook vastliggen in de app

Pony in kwestie :D
Afbeelding

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:37

Aan die kijkers die er zo aan stonden te trekken Marjan? Of heb je andere kopers?
Hopelijk treft Amy een fijn huisje!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:40

Haha ja de trekkers, verder echt super aardige mensen en ook echt wel snappen dat het een tweejarige is en blijft. Ze durfde ook wel even te corrigeren. Dus wat dat betreft wel echt een match maar goed _O-

Amy wil alleen niet weg denk ik, eerst schuren, vanmorgen dit (hele paal uit de grond, andere scheef en isolatoren stuk) en vermoed dat mevrouw er iets mee te maken heeft _O-
Afbeelding
Gelukkig zijn de paarden nog wel heel

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:46

Er wordt aan de hand van de uitslag van de keuring gekeken naar de mate van risico voor het beoogde gebruik van het paard. En dan nog zal er verschil zitten in hoe dierenartsen de foto's maken en hoe zij de foto's beoordelen. Tip om te kijken:
https://youtu.be/LaHJ6V5pJoE?feature=shared

Stephan Conter, Ludo Philippaerts, Lieven Devos en dr. Wim Vermeiren over sport en handel keuring.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:46

rijpaarden schreef:
Er wordt aan de hand van de uitslag van de keuring gekeken naar de mate van risico voor het beoogde gebruik van het paard. En dan nog zal er verschil zitten in hoe dierenartsen de foto's maken en hoe zij de foto's beoordelen. Tip om te kijken:

Stephan Conter, Ludo Philippaerts, Lieven Devos en dr. Wim Vermeiren over sport en handel keuring.

klopt, maar die mannen handelen wel in een heel ander segment, en kunnen mede door de hoeveelheid paarden en connecties die ze hebben ook garantie geven, of aan inruil doen. Dat is voor de gemiddelde particuliere ver- en koper niet aan de orde.
Paarden die iets mankeren op de foto's nemen zij ook niet in training of verkoop, hetzij ze zijn al bevestigd op een bepaald niveau en dan met bovenstaande.

(blijft wel interessant om te luisteren tho)

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:09

Oehlala schreef:
rijpaarden schreef:

klopt, maar die mannen handelen wel in een heel ander segment, en kunnen mede door de hoeveelheid paarden en connecties die ze hebben ook garantie geven, of aan inruil doen. Dat is voor de gemiddelde particuliere ver- en koper niet aan de orde.
Paarden die iets mankeren op de foto's nemen zij ook niet in training of verkoop, hetzij ze zijn al bevestigd op een bepaald niveau en dan met bovenstaande.

(blijft wel interessant om te luisteren tho)

Het gaat over de keuringswijze en ervaring van dierenartsen. Dat staat volledig los van een paard inruilen. En het gaat over het feit dat de ene dierenarts een bepaald paard goedkeurt en de andere dierenarts datzelfde paard afkeurt. En dat zij als handelaren/paardenmensen verder kijken dan alleen de foto's.
Laatst bijgewerkt door rijpaarden op 28-08-23 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:11

MarjanB schreef:
Hier wordt de pony woensdag gekeurd (klinisch) heb aangegeven dat zij de keuring betalen en zelf dit met de dierenarts moeten regelen. Ik breng dr wel naar de kliniek, t is een nuchter ding dus die vind t waarschijnlijk allemaal alleen maar gezellig om mee te gaan. Gewoon een lekkere stevige ongecompliceerde halve tinker van twee en een half. Verwacht niks geks maar goed _O-

[ [url=m/Apxuyy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is jammer dat ze wat kleiner blijft want ik ben echt weg van haar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:26

Kim_W schreef:
MarjanB schreef:

[ [url=m/Apxuyy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is jammer dat ze wat kleiner blijft want ik ben echt weg van haar <3

Ik ook!!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:42

Het is algemeen bekend dat veel paarden die op topsport niveau lopen de gemiddelde aankoopkeuring niet doorkomen. Maat in de topsport spelen ook hele andere belangen en geldt over het algemeen heel ander management.
Topsporters kijken primair naar dat unieke talent en nemen een fysiek risico voor lief. De paarden die dat talent hebben echt de top te halen, zijn dun bezaaid dus als ze die vinden, dan pikken ze die eruit, ongeacht een 3-tje op een bepaald gewricht oid. De ruiters hebben vaak het talent en de financiele mogelijkheden om die dieren zo te trainen en te managen, dat eventuele zwakkere punten sterker worden. Daarnaast komen deze potentiele topsport dieren vaak uit top merrie lijnen die generaties lang al bewezen gezonde topsportpaarden leveren. Die ruiters/fokkers kopen vaak door dieren die ze al langere tijd op wedstrijden volgen, zien hoe ze bewegen over langere tijd en hebben een heel ander oog voor kwaliteit als de gemiddelde amateur.

Dat is iets heel anders als een huis-tuin-en keuken ruiter, zoals vrijwel alle bokkers, een paard koopt om daar de komende 10-15-20 jaar onbezorgd plezier mee te hebben en leuk in de basis klassen mee te kunnen rijden. Die het met een gemiddeld budget van pak hem beet tussen de 5k en 15k moet doen ipv tussen de 50k en 500k of nog meer. Die niet de mogelijkheid hebben om na elke zware wedstrijd hun paard alle gewrichten in te laten spuiten om maar op dat niveau te kunnen blijven trainen en presteren. Is gewoon een hele andere wereld. En ja in die wereld wordt veel minder gekeurd en veel minder waarde gehecht aan volledig gezond, als het talent en het juiste karakter er maar is. Maar in die wereld zitten ook schouders die dat risico beter kunnen dragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:07

Haha ik kan dr op blokjes zetten :o ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:25

oji schreef:
Het is algemeen bekend dat veel paarden die op topsport niveau lopen de gemiddelde aankoopkeuring niet doorkomen. Maat in de topsport spelen ook hele andere belangen en geldt over het algemeen heel ander management.
Topsporters kijken primair naar dat unieke talent en nemen een fysiek risico voor lief. De paarden die dat talent hebben echt de top te halen, zijn dun bezaaid dus als ze die vinden, dan pikken ze die eruit, ongeacht een 3-tje op een bepaald gewricht oid. De ruiters hebben vaak het talent en de financiele mogelijkheden om die dieren zo te trainen en te managen, dat eventuele zwakkere punten sterker worden. Daarnaast komen deze potentiele topsport dieren vaak uit top merrie lijnen die generaties lang al bewezen gezonde topsportpaarden leveren. Die ruiters/fokkers kopen vaak door dieren die ze al langere tijd op wedstrijden volgen, zien hoe ze bewegen over langere tijd en hebben een heel ander oog voor kwaliteit als de gemiddelde amateur.

Dat is iets heel anders als een huis-tuin-en keuken ruiter, zoals vrijwel alle bokkers, een paard koopt om daar de komende 10-15-20 jaar onbezorgd plezier mee te hebben en leuk in de basis klassen mee te kunnen rijden. Die het met een gemiddeld budget van pak hem beet tussen de 5k en 15k moet doen ipv tussen de 50k en 500k of nog meer. Die niet de mogelijkheid hebben om na elke zware wedstrijd hun paard alle gewrichten in te laten spuiten om maar op dat niveau te kunnen blijven trainen en presteren. Is gewoon een hele andere wereld. En ja in die wereld wordt veel minder gekeurd en veel minder waarde gehecht aan volledig gezond, als het talent en het juiste karakter er maar is. Maar in die wereld zitten ook schouders die dat risico beter kunnen dragen.

Maar, een paard waar na iedere zware wedstrijd de gewrichten ingespoten moeten worden, dat is geen gezond paard. En dat inspuiten blijft niet helpen.Het is roofbouw op het paardenlichaam.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:29

anjali schreef:
oji schreef:

Maar, een paard waar na iedere zware wedstrijd de gewrichten ingespoten moeten worden, dat is geen gezond paard. En dat inspuiten blijft niet helpen.Het is roofbouw op het paardenlichaam.

Toch gebeurt het. Zal natuurlijk niet elke ruiter zijn maar het gebeurt wel. Is natuurlijk niet goed en ik sta er zelf ook totaal niet achter.

@Marjan Amy op hakjes :j Ik zie haar al met plateau schoenen lopen _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:40

rijpaarden schreef:
Ik mis een beetje oog voor het welzijn van een paard in dit gesprek. Een röntgenkeuring kan gewoon aan huis en je kan de fotos opsturen naar elke dierenarts van je keuze. Vaak zijn de voorwaarden voor het kunnen doen van een klinische keuring op locatie of bij de buren ook wel haalbaar. Scheelt voor het paard een hele hoop gereis en gestress.

Thuis kan je niet alle foto's laten maken, zeker niet uit alle hoeken wat ze met de apparatuur op een kliniek wel kunnen. Ook kan je daarna niet alles verder onderzoeken.
En het paard zal ook naar de nieuwe eigenaar toe moeten, dus dan heeft het toch al een reis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:20

Na elke wedstrijd alle gewrichten inspuiten is wellicht een overstatement. Dat kan echt maar beperkt.
Maar je wilt niet weten hoe veel een goede smid kan uitmaken. De gemiddelde bokker geeft geen 3-400 euri uit voor beslag 1 x in de 6 weken. Toch kan dat een sportpaard echt heel houden. Die paarden zien preventief een veearts, wellicht nog wat vaker een fysio. Daar wordt gewoon veel geld aan uitgegeven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 20:49

Met IRAP kun je een stuk vaker inspuiten.

Ik heb niet zoveel tegen inspuiten, maar dat is een verschil in welke wereld je je bevind denk ik. Ik heb liever dat ze 5 jaar korter meegaan maar pijnvrij :) .

Ik vind het niet zo dat als je op die manier paarden houd, je meteen 'rijk' moet zijn zoals de suggestie nu is.

Het heeft i.m.o. meer te maken met hoe je je hecht aan paarden en wat je doelen zijn.

Is toch ook niks mis mee denk ik dan? Ieder zijn eigen manier om paarden te houden denk ik dan?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:39

Mij is het aan huis keuren prima bevallen om eerlijk te zijn. Dierenarts nam er ook echt de tijd voor. Heb zelf trauma van onnodig vervoeren omdat vorige paard verongelukt is dus ik vond het wel ok zo. En inderdaad kun je de foto’s alsnog gewoon doorsturen.

Maar ik koop idd ook gewoon een paard voor mezelf voor de komende 20 jaar en niet zozeer voor de topsport. Ik vind het belangrijk dat ze een beetje in de basis mee kan doen maar veel belangrijker dat ze gewoon normaal mee op pad kunnen naar bos en strand. Dat mis ik enorm.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:57

Nou keuren gaat niet meer door :') ze wilde nu ook röntgen keuren en ik moest de helft betalen. Nou :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:00

Nou ja. :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:48

MarjanB schreef:
Nou keuren gaat niet meer door :') ze wilde nu ook röntgen keuren en ik moest de helft betalen. Nou :evaw:

Ook bij goed voor gebruiksdoel? Heel raar :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:39

Nou ik weet t niet precies maar ze deed zo uit de hoogte dat ik er gelijk klaar mee was.. echt hoor, ik heb veel geduld met mensen maar ik was zo kwaad :')

Nu voor volgende week in elk geval 1 kijker staan en rijd morgen even met dr naar de kliniek om even dr schuurplek bij dr manen te laten beoordelen en ff snelle algemene check.

Dan Ben ik nieuw gezeur voor en weet ik zelf ook hoe en wat. T is gewoon een hele leuke pony. Mensen keken er naar of het een 10 jarige was. Dier is twee nog weinig balans en ja die zwabbert soms wat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:51

manic schreef:
Mij is het aan huis keuren prima bevallen om eerlijk te zijn. Dierenarts nam er ook echt de tijd voor. Heb zelf trauma van onnodig vervoeren omdat vorige paard verongelukt is dus ik vond het wel ok zo. En inderdaad kun je de foto’s alsnog gewoon doorsturen.

Maar ik koop idd ook gewoon een paard voor mezelf voor de komende 20 jaar en niet zozeer voor de topsport. Ik vind het belangrijk dat ze een beetje in de basis mee kan doen maar veel belangrijker dat ze gewoon normaal mee op pad kunnen naar bos en strand. Dat mis ik enorm.

Begrijp dan ook wel dat het je meer tegen staat.
De meeste die ik heb laten keuren waren al goed gewend aan vervoeren. Door (veulen) keuringen, en de oudere wedstrijden etc. Dus dan kan je ook beter inschatten als verkoper dat het prima is op de wagen.
Jam was jong, maar was al wel wat weg geweest. En hij vond rijden in de veewagen heerlijk, lekker met zijn lip uit het raam :') maar dat was een aparte, normaal vinden ze het prima, maar hij leek er echt lol in te hebben :+
Igor vind het ook best. Hij is altijd relaxed. Maar niet dat hij er zo blij van wordt als Jam. Het is meer iets wat erbij hoort voor hem. Wat denk ik ook wel wat normaler is

Bij mij gaan ze uiteindelijk sowieso veel vervoerd worden. :P Rij graag buiten op bv de veluwe oid en natuurlijk ook clinics en wedstrijden buiten de deur. Dus dan is het fijn als ze niet zo stressig zijn met vervoeren.

Maar als je een keer zoiets naars hebt meegemaakt met kopen/verkopen. Begrijp ik wel dat je dan liever voor thuis kiest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:05

Hier gaan ze ook overal mee naar toe. Juist om het een gewoonte te maken. Ik merk heel goed dat als je zonder angst dingen doet het voor een paard ook normaal wordt. Snap dat je met vervelende ervaring ook wel echt voorzichtig wordt maar dat werkt vaak weer averechts.

Heb op grote stallen gewerkt en als je ziet hoe snel jonge paarden wennen als ze groen uit de opfok komen. Als er maar routine in zit en het op een eerlijke manier gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:58

MarjanB schreef:
Nou ik weet t niet precies maar ze deed zo uit de hoogte dat ik er gelijk klaar mee was.. echt hoor, ik heb veel geduld met mensen maar ik was zo kwaad :')

Nu voor volgende week in elk geval 1 kijker staan en rijd morgen even met dr naar de kliniek om even dr schuurplek bij dr manen te laten beoordelen en ff snelle algemene check.

Dan Ben ik nieuw gezeur voor en weet ik zelf ook hoe en wat. T is gewoon een hele leuke pony. Mensen keken er naar of het een 10 jarige was. Dier is twee nog weinig balans en ja die zwabbert soms wat.

Ehja hallo hoezo loopt Amy nog niet de sterren van de hemel dan? :roll:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:33

ruitje schreef:
Met IRAP kun je een stuk vaker inspuiten.

Ik heb niet zoveel tegen inspuiten, maar dat is een verschil in welke wereld je je bevind denk ik. Ik heb liever dat ze 5 jaar korter meegaan maar pijnvrij :) .

Ik vind het niet zo dat als je op die manier paarden houd, je meteen 'rijk' moet zijn zoals de suggestie nu is.

Het heeft i.m.o. meer te maken met hoe je je hecht aan paarden en wat je doelen zijn.

Is toch ook niks mis mee denk ik dan? Ieder zijn eigen manier om paarden te houden denk ik dan?

Ik vind wel dat als een paard ingespoten met iets moet worden om te kunnen presteren, dat dat een vorm van doping is.