Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:05

Lieser schreef:
goldenarrow schreef:
Ik doe alleen aan Arabieren :)) De vosmerrie op mijn profiel :)

Dan vermoed ik dat het ras mensen meer afschrikt dan de kleur. Ik heb geen ervaring met arabieren en zou dus ook niet reageren.
Je hebt wel prachtige paarden staan trouwens. Estonia en Lady Brown bijvoorbeeld :)

Dankjewel! Lady Brown is inmiddels verkocht (helaas aan iemand die achteraf niet zo leuk blijkt :( ). Estonia staat nu lekker drachtig te wezen hier :)

Wellicht is dat voor sommige hier dan wel een idee om het in de hoek van de volbloeden te zoeken. De prijzen zijn een stuk minder bizar. En we kwamen op Bokt laatst in een topic erachter dat de gemiddelde arabier nuchterder/braver is dan de gemiddelde sportgefokte KWPN :+

kyrkelover

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:33

Lady Brown is nu al dat gedoe over toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:20

goldenarrow schreef:
Wellicht is dat voor sommige hier dan wel een idee om het in de hoek van de volbloeden te zoeken. De prijzen zijn een stuk minder bizar. En we kwamen op Bokt laatst in een topic erachter dat de gemiddelde arabier nuchterder/braver is dan de gemiddelde sportgefokte KWPN :+

En ze zijn geschikt voor endurance, toch? Iets dat mijn dochter heel leuk zou vinden :D

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:37

Marigold schreef:
Nu staan er weer heel nieuwe paarden pony’s en ezeltjes op de veiling in de wacht.
Deze gezelschapspony / kinderpony bijvoorbeeld.
https://esha.horse/veiling/Blacky-21930/bid

Mijn vertrouwen in kopen op veilingen is er niet meer, al helemaal digitaal.
Live veilingen kun je ze tenminste nog zien lopen.

Voor mijn oude werk hebben we een keer een kinderpony gekocht op een veiling. Hij was wat magertjes en zijn vacht was niet top fit, maar hij had in ieder geval goede gangen. Dat dachten we in ieder geval want na twee dagen was de pijnstilling uitgewerkt en liep het beestje zo kreupel als maar kon ;(

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:38

Er staat ook bij die pony in die veiling dat ze weleens propjes maakt met eten, maar de mest is goed. Misschien even tandarts laten komen...

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:49

Lieser schreef:
goldenarrow schreef:

En ze zijn geschikt voor endurance, toch? Iets dat mijn dochter heel leuk zou vinden :D

Absoluut....En mijn oude Arabier nam ik ook altijd mee op trektochten door de Eifel. Super braaf.
Mjn jonge Arabier word er op dit moment voor opgeleid die mag met het nieuwe jaar mee.
Super fijne werkbare paarden die Arabieren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:05

kyrkelover schreef:
Lady Brown is nu al dat gedoe over toch?

Hou op, schei uit joh. Uren aan die vrouw gespendeerd, die hing gerust 3x in de week een uur aan de telefoon want nu hadden andere mensen weer wat anders gezegd dan wij, en wat moest ze nu doen. Uiteindelijk dat gedoe met die tanden, waarbij ze midden in de conversatie over hoe we het het beste op konden lossen ging dreigen met het nemen van juridische stappen. Toen hebben wij ook het contact verbroken en alles via de rechtsbijstand gedaan. Uiteindelijk overeengekomen dat wij de helft van de behandeling zouden betalen uit coulance en zodra het geld op de rekening stond heeft ze alles online gegooid met halve waarheden en leugens. Echt vies hoor. Haar nog aangeraden het paard te keuren, maar dat wilde ze niet. Haar aangeraden het paard in ieder geval het eerste jaar te verzekeren, zelfs nog voor haar met een verzekering gebeld omdat ze het zelf niet voor elkaar kreeg, maar uiteindelijk wilde ze dat ook niet.

Maargoed, ik zie nu ook berichten van haar online met dingen als: 'Een merrie wil toch ook wel eens van bil gaan zonder voortplanting, hoe lossen jullie dat op?' dus tsja :+ Ik vind het wel heel jammer voor het paard, was echt mijn vriendinnetje en ik had haar wel een beter baasje gegund. Helaas echt een inschattingsfout gemaakt hierin.

Lieser schreef:
goldenarrow schreef:

De meeste wel :j Zeker als je gewoon de basis wil doen. Voor echt de 160km zou ik wel een endurance gefokte arabier aanraden, maar ik gok zomaar dat je dat niet bedoelt, haha.

Ik was van de week in Parijs voor het WK showarabieren en ze hadden met de kampioenschappen een arreslee met neprendieren ervoor neergezet, vlak naast het stuk waar de paarden langs moesten.

Dit, de paarden moesten tussen de 2 rode lopers door.
Afbeelding

Uiteindelijk hebben van de +- 55 Arabieren er 2 met een schuin oog naar gekeken. Van de fanfare te paard die tussendoor langs kwam gingen er 3 warmbloeden aan de kletter toen ze hier langs moesten _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:12

Zo ziet de gemiddelde vwf voor jonge paarden er op prinsenstad ook uit :+
Incl lampjes etc... daar gaan de meeste 3 jarige kwpn'ers ook prima doorheen.
Ligt een beetje aan het paard zelf en wat je er op zet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:21

Gelukkig maar, want uit het andere topic kreeg ik een beetje het idee dat alle KWPN-hengsten van een jaar of 3 zo gek in de kop waren dat je die alleen in handen van een professional mee kan geven en ieder ander er mee verongelukt :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:48

Dat is denk ik een klein beetje achterhaald, en vooral ook aan wie je het vraagt. Er zijn veel mensen die lastig naar eigen kunnen kunnen kijken... zet je iemand met een zware rechter voet en weinig coördinatie in een ferrari prikt hij hem ook in de vangrails ;)
Ja er was veel heetheid en ril in de fokkerij, maar ook dat is denk ik aan het verbeteren.

Daarbij;
Denk ik dat de fokkerij juist de laatste jaren goed aan het bewijzen is dat ook hengsten met goed karakter kunnen presteren.
Kijk bv even naar een Just Wimphof, JD en een In Style om maar even iets van 1 hele bekende hengstenhouder te noemen.
Top karakters, gewoon echt brave beesten, niet alleen "voor een hengst" maar gewoon echt brave werkwillige paarden.
En dan ook nog eens goed presteren. Hele fijne karakters en dat lijken ze imo ook mee te geven. Heb ze live mee mogen maken in fotoshoots met rijden, meerdere paarden en allemaal tierelantijnen :+ en die stonden het het meest relaxed bij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:58

Ik meld me weer even. Helaas blijkt het paard dat ik heb gekocht geen match en gaat ze terug.
Dus weer op zoek.... Een braaf en gezond paard voor buitenrijden en endurance. Hoeft geen arabier te zijn. Mag wel indien echt braaf.

Edit: op basis van jouw post weet ik nu ook al waar het over gaat Goldenarrow. Had het op FB gezien, maar wist niet wie jij was haha.
Laatst bijgewerkt door manzano op 15-12-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:59

Dat topic ging toch over de bezichtigingen van hengstenkeuring? Dus 2,5 jarige?

Dan kom je bij andere discussie, ik vind dat een jong paard nog helemaal niet zoveel hoeft te doen, behalve abc en vooral leren van andere paarden. ( Ik zou dus geen paard willen wat al bij tig keuringen geweest is en zoveel mee gedaan is. ) Dan kan zo'n hengstenkeuring met hormonen best even een klap zijn. (En die bijzet zit gewoon in de weg dan, dat vond ik ook niks) dat ze dan even gek doen vind ik echt niet bijzonder. Minder gezien, fris.
En je hebt verschil in 1e reactie. Ene paard gaat steigeren en springen bij opwinding, de ander legt staart op de rug en gaat rondshowen.

Afgelopen Bezichtiging zag je ook enorm verschil in reactie van paarden op de omgeving. Sommige moeten weggestuurd worden bij touwtje en versieringen, anderen komen er niet bij in de buurt. Beide op die leeftijd niet echt bijzonder.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:07

goldenarrow schreef:
De meeste wel :j Zeker als je gewoon de basis wil doen. Voor echt de 160km zou ik wel een endurance gefokte arabier aanraden, maar ik gok zomaar dat je dat niet bedoelt, haha.

Hahaha, nee dan moeten we eerst zelf ook een fitness-traject doen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:19

@Golden Arrow:Ik heb een oplossing voor die dame die jouw merrie gekocht heeft en vraagt hoe ze haar "van bil"kan laten gaan zonder voortplanting: er bestaan nogal wat dekkende ruinen.De meeste mensen hebben een hekel aan zo'n paard in hun kudde maar voor haar zou het een oplossing zijn. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:49

manzano schreef:
Ik meld me weer even. Helaas blijkt het paard dat ik heb gekocht geen match en gaat ze terug.
Dus weer op zoek.... Een braaf en gezond paard voor buitenrijden en endurance. Hoeft geen arabier te zijn. Mag wel indien echt braaf.

Edit: op basis van jouw post weet ik nu ook al waar het over gaat Goldenarrow. Had het op FB gezien, maar wist niet wie jij was haha.

Is het paard van Goldenarrow van de vorige pagina dan niets voor jou? Of is die niet leer te koop?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:20

Die staat nog steeds te koop ja, al zit er nu wel een veulen in. Eventueel kan het veulen ook van ons blijven, maar dat moet de toekomstige koper wel zien zitten natuurlijk. Ze is wel al begin maart uitgerekend, dus heel lang hoeft er niet meer gewacht te worden :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:39

Dat is voor mij helaas geen optie. Voor het veulen er at is ben je ook weer maanden verder.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:11

Lindor92 schreef:
Ik zou over een tijdje het liefst weer een bonte willen <3 maar die zijn helemaal zeldzaam. Of een goede bruine of zwarte merrie en die een keet laten dekken door een bonte.

Eerst maar in januari bevallen, daarna bijrijdpaard zoeken en sparen :+

Je kan natuurlijk ook gewoon een veulen kopen, kan je erop als je kind loopt ;) :D :o O:)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:39

Mer1980 schreef:
Lindor92 schreef:
Ik zou over een tijdje het liefst weer een bonte willen <3 maar die zijn helemaal zeldzaam. Of een goede bruine of zwarte merrie en die een keet laten dekken door een bonte.

Eerst maar in januari bevallen, daarna bijrijdpaard zoeken en sparen :+

Je kan natuurlijk ook gewoon een veulen kopen, kan je erop als je kind loopt ;) :D :o O:)

Klopt, zit ik ook wel eens over te denken :p
Maar ik weet ook niet zo goed of ik weer een jong paard wil opleiden. Ben echt wel voorzichtiger geworden sinds ik moeder ben. Heb genoeg meegemaakt met jonge paarden :+
Als ik ga fokken, dan fok ik voor de verkoop (als ik er afstand van kan doen :+ )

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:44

'Mijn' paard wordt vrijdag gekeurd, ik ben heel benieuwd. De dierenarts in Portugal zei dat de foto gewoon beetje onduidelijk was maar er niets mis was, denk dat ze daar toch net wat minder streng zijn op RX dan hier O:) maar hij zei ja ja ik zal speciaal voor jou duidelijke foto's maken, ik snap wel dat je nieuwe foto's wil. We gaan het zien, toch wel even spannend. Ik had het stiekem al een klein beetje opgegeven in mijn hoofd, maar ik heb terug hoop. Ga er nu zelf ook niet al te veel meer over tobben en onderzoek doen, heb ik genoeg gedaan. Als mijn eigen veearts groen licht geeft op de nieuwe foto's issie gewoon van mij. :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:46

Kiwiaa schreef:
'Mijn' paard wordt vrijdag gekeurd, ik ben heel benieuwd. De dierenarts in Portugal zei dat de foto gewoon beetje onduidelijk was maar er niets mis was, denk dat ze daar toch net wat minder streng zijn op RX dan hier O:) maar hij zei ja ja ik zal speciaal voor jou duidelijke foto's maken, ik snap wel dat je nieuwe foto's wil. We gaan het zien, toch wel even spannend. Ik had het stiekem al een klein beetje opgegeven in mijn hoofd, maar ik heb terug hoop. Ga er nu zelf ook niet al te veel meer over tobben en onderzoek doen, heb ik genoeg gedaan. Als mijn eigen veearts groen licht geeft op de nieuwe foto's issie gewoon van mij. :=

Wat spannend! Ik duim voor je!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:48

Dankje! Ik moet me al inhouden om niet alvast een hele voorraad dekjes in te slaan :+ NEE KIWI FOEI. _O- Beest is nog niet eens zadelmak haha.

Vrijdag is mijn verjaardag trouwens, groen licht zou echt een mooi cadeautje zijn <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:29

Ooooh kiwiaa, ik ga zo hard duimen voor je he! **\O/**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:33

Oew spannend, ik duim voor je mee! :D
Hoe een Penny droom is het als je een paard op je verjaardag krijgt *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:00

Kiwiaa schreef:

Tja, ik wil niet advocaat van de duivel spelen, maar wat is dat voor een flauwe kul opmerking van die dierenarts in Portugal. Het beeldmateriaal dat hij heeft, laat iets verdachts zien. Waarop baseert hij dan dat het aan de foto ligt en niet aan het paard? Na zo'n opmerking zou ik alleen maar extra op mijn hoede zijn. Als hij foto's had gehad om het tegendeel te bewijzen had hij die wel al opgestuurd nietwaar.

Je had toch een vriendin in Portugal? Kun je niet vragen of die mee gaat naar de keuring, want heel eerlijk, ik zou er anders niet 100% op gerust zijn dat de nieuwe foto's die je opgestuurd gaat krijgen, van "jouw" paard gaan zijn. Of is er niet een andere DA/NL DA ergens in Portugal die de foto's voor jou kan overnemen?
Ik wil je niet extra ongerust maken, maar vooral behoeden voor ellende. Wees heel erg waakzaam hier, zeker omdat het niet een kwestie is, ach ik maak even bij mijn eigen DA nieuwe foto's en als ik blijk opgelicht stuur ik hem even terug. Dat kan in NL maar niet als je een dier uit Portugal importeert. Voor mij persoonlijk was het echt al een No Go geweest, gewoon omdat ik zelf nooit bij de aankoop van een paard met zo'n berg aan twijfels zou willen zitten.