Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:51

Ik vroeg me zo eens af wat tegenwoordig gebruikelijk is qua halen en brengen van gekochte/verkochte paarden en het vervoer van/naar keuringen.

Voor mezelf vind ik het vrij normaal een gekocht paard gewoon zelf op te halen, maar zie tegenwoordig toch ook redelijk vaak dat kopers verwachten dat een paard gebracht wordt, al dan niet tegen vergoeding. Lijkt me toch ook wel redelijk afhankelijk van de afstand uiteindelijk, even als het keuren. In principe snap ik dat men een eigen/onafhankelijke dierenarts wil uitzoeken, maar het vervoer naar de keuring komt meestal op schouders van de verkoper. (zolang paard nog niet definitief verkocht is, zit je toch ook met de risico's) Neem toch wel aan dat er voor de meeste verkopers wel grenzen aan zitten wbt afstanden. Wij hebben bv meerdere dierenartsen en kliniek Bears binnen een half uurtje rijden, voor verder weg zou ik toch eea gaan rekenen aan brandstofkosten, plus dat je gewoon dubbele aan tijd kwijt bent natuurlijk als het zoveel verder weg is. (als je dat überhaupt zou willen doen natuurlijk) maar lijkt me ook lastig bepalen wat je dan weer vraagt, puur km vergoeding of meer afhankelijk vd tijd die het kost?
Ben wel heel benieuwd naar hoe anderen daar naar kijken, zowel vanuit koper als verkoper perspectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:53

Ik ga uit van zelf keuren in regio van verkoop (maar dan is het wel lastig om iets te vinden, hier in de regio weet ik waar mijn voorkeur naar uitgaat).

Ik ga ook uit van zelf ophalen maar kan me ook voorstellen dat verkopers het soms fijn zouden vinden om te brengen om te zien waar paard terecht komt.

Is het overigens nog steeds gebruikelijk om een paard te verkopen "met halster en touw"?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:07

Als koper heb ik de keuring daar op het terrein laten doen en heb ik hem een dag of 2 erna opgehaald. Als verkoper was ik hetzelfde gewend maar laatst verkocht een vriendin haar paard, koper had geen vervoer dus ben ik ingehuurd (brandstofkosten + 10 euro per uur) en moesten we eerst naar de keuring vlakbij de koper (ruim 1,5 uur rijden). Paard werd zogenaamd afgekeurd en dat was de laatste keer dat ik in ieder geval dat ik verder rij dan 45 minuten voor een andere kliniek dan Heesch of Bodegraven oid :')

Halster, touw en zweetdeken gingen bij ons altijd mee. Hetzelfde kreeg ik er de laatste keer bij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:23

Het verhaal van de verkoper :Y)

Ik had een kijker voor Amy, we hebben het grotendeels droog gehouden maar man wat een regen. Kijkers trokken dr nog net niet uit elkaar.. benen alle kanten op, voelen enz Amy braaf als altijd. Maar ze liep iets korter met 1 been nou ik zag er niks aan. Maar goed.. op een gegeven moment maar gezegd dat ik al dat getrek aan dr been niet zo fijn vond. Gewoon ook helemaal naar buiten halen (achterbeen) ja maar ze deed een opleiding para veterinair..

Ik weet niet zo goed wat ik daar nu weer van moet denken. T is een tweejarige! Ze deed alles super super braaf.

Helaas heeft ze in een paar dagen ineens dr manen afgeschuurd -O- snap er niks van.

Ik vind paarden verkopen stom.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:28

Lente schreef:
Ik ga uit van zelf keuren in regio van verkoop (maar dan is het wel lastig om iets te vinden, hier in de regio weet ik waar mijn voorkeur naar uitgaat).

Ik ga ook uit van zelf ophalen maar kan me ook voorstellen dat verkopers het soms fijn zouden vinden om te brengen om te zien waar paard terecht komt.

Is het overigens nog steeds gebruikelijk om een paard te verkopen "met halster en touw"?

Geen idee, ik heb de mijne iig gekocht mét dekens, exclusief halster en touw :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:30

Wat vervelend Marjan! Kan me voorstellen dat je er niet zo blij van wordt als er zodanig aan gerukt en geplukt wordt. Begrijpelijk dat zij goed willen kijken maar als zij daarmee iets veroorzaken zit jij straks met een paard met pijn :\

Als jij er geen goed gevoel bij hebt zou ik wachten op de volgende.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:59

MarjanB schreef:
Het verhaal van de verkoper :Y)

Ik had een kijker voor Amy, we hebben het grotendeels droog gehouden maar man wat een regen. Kijkers trokken dr nog net niet uit elkaar.. benen alle kanten op, voelen enz Amy braaf als altijd. Maar ze liep iets korter met 1 been nou ik zag er niks aan. Maar goed.. op een gegeven moment maar gezegd dat ik al dat getrek aan dr been niet zo fijn vond. Gewoon ook helemaal naar buiten halen (achterbeen) ja maar ze deed een opleiding para veterinair..

Ik weet niet zo goed wat ik daar nu weer van moet denken. T is een tweejarige! Ze deed alles super super braaf.

Helaas heeft ze in een paar dagen ineens dr manen afgeschuurd -O- snap er niks van.

Ik vind paarden verkopen stom.

Je moet d'r ook niet verkopen.

Daarom heeft ze d'r manen afgeschuurd; ze weet dat ze nu onverkoopbaar is }>

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:05

_O- ja maar ze wordt in ook blij van aandacht en daar heb ik te weinig tijd voor

Namnl_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:30

Ik ben nieuw hier en bezig een leuke D pony te kopen. Ik heb altijd NF pony's gehad totdat mijn kinderen nog klein waren. Nu 13 jaar later heb ik weer tijd en ruimte. Ik vind het niet erg makkelijk. Er is veel veranderd in de jaren

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:25

Paard verkoop je met halster en touw…….anders brengt het ongeluk!
En verkoper geeft een gelukstientje mee!

Ach…bijgeloof en oude gebruiken….wel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:28

BoktVerlaten schreef:
Paard verkoop je met halster en touw…….anders brengt het ongeluk!
En verkoper geeft een gelukstientje mee!

Ach…bijgeloof en oude gebruiken….wel leuk!

Ja precies :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:42

lies schreef:
Ik ben ook een beetje aan het (mee)zoeken voor de dochter van m’n buurvrouw en het valt nog niet mee. Ze zoeken een klein paardje of grote e pony die braaf is, maar niet te flegmatiek tot 5000 euro. Alles wat we tegenkomen is wel iets mee.

Woensdag bij een (vanaf de foto’s) leuke spanjaard wezen kijken, maar het dier was echt stokkreupel en had volgens mij ppid (enorme vacht voor deze tijd en stond op stal al te pompen), maar verkopers zeiden dat het kwam omdat het een spanjaard was.. Nouja, gauw weer weggegaan natuurlijk. Verder zijn het voornamelijk ierse volbloeden die we zien en ik weet niet of dat geschikt is voor een 13 jarige. Meisje heeft best talent, maar nog niet heel veel ervaring.

Tot 5k en dan E pony klein paard zit je echt exact in de handelsmarkt. Een volbloed ligt geheel aan het type ruitertje of het iets is. Hier rijden zelfs 9 jarige kids ermee, MAAR dit zijn wel vlotte kids die van actie houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:50

MarjanB schreef:

Oeps, dat wordt lastig verkopen dan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:03

Faline schreef:
Ik vroeg me zo eens af wat tegenwoordig gebruikelijk is qua halen en brengen van gekochte/verkochte paarden en het vervoer van/naar keuringen.

Voor mezelf vind ik het vrij normaal een gekocht paard gewoon zelf op te halen, maar zie tegenwoordig toch ook redelijk vaak dat kopers verwachten dat een paard gebracht wordt, al dan niet tegen vergoeding. Lijkt me toch ook wel redelijk afhankelijk van de afstand uiteindelijk, even als het keuren. In principe snap ik dat men een eigen/onafhankelijke dierenarts wil uitzoeken, maar het vervoer naar de keuring komt meestal op schouders van de verkoper. (zolang paard nog niet definitief verkocht is, zit je toch ook met de risico's) Neem toch wel aan dat er voor de meeste verkopers wel grenzen aan zitten wbt afstanden. Wij hebben bv meerdere dierenartsen en kliniek Bears binnen een half uurtje rijden, voor verder weg zou ik toch eea gaan rekenen aan brandstofkosten, plus dat je gewoon dubbele aan tijd kwijt bent natuurlijk als het zoveel verder weg is. (als je dat überhaupt zou willen doen natuurlijk) maar lijkt me ook lastig bepalen wat je dan weer vraagt, puur km vergoeding of meer afhankelijk vd tijd die het kost?
Ben wel heel benieuwd naar hoe anderen daar naar kijken, zowel vanuit koper als verkoper perspectief.

Meest gebruikelijk is dat de verkoper het paard brengt naar de keuringslocatie (in alle gevallen mijn eigen veearts) en als het paard is goedgekeurd het met de koper mee naar huis gaat. Bij een negatief aankoopadvies gaat het paard gewoon weer mee terug met de verkoper. Soms brengt de verkoper het paard door bv als het alleen nog gewend is om op een paardenwagentje te staan en niet op een trailer. Ik heb nooit meegemaakt dat ik daar meer voor moest betalen, maar dan kocht ik ook van een handelaar. En is dat dan gewoon een service.
Ik kan me voorstellen dat dat bij een particulier wat anders gaat. Maar ik vind wel dat het brengen van een paard naar de keuringslocatie des verkopers' is.
Mijn voorkeur is het paard laten keuren bij mijn eigen veearts. Lukt dat echt niet, dan toch een flink eind uit de buurt van de verkoper bij een erkend keuringsarts.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:50

Het is maar net wat je af spreekt. Ik vind het logisch dat ik na de keuring zelf door rij met het paard.

Maar bij Igor is de verkoper (was niet de eigenaar, werd in opdracht verkocht) mee door gereden. Mijn VA is maar 5 min van mijn stal af en we hebben even gezellig een drankje gedaan om het te vieren :+

Vond het sowieso een fijne en eerlijke verkoper.
Toen ze hem voor ging rijden vertelde ze ook, dat bij de vrouw die hem de dag daarvoor had geprobeert hij alleen met zijn kop in de lucht door de bak ging lopen banen. :')
Gelukkig niks van gemerkt toen ik er daarna op ging :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:26

@babootje, zit denk ik wel een limiet aan hoe ver je wilt rijden voor een keuring? De auto rijdt tenslotte niet gratis. Mocht het paard dan een bemerking krijgen, waardoor koper afhaakt, ben je wel je tijd en brandstofkosten kwijt. Voor een particuliere verkoop moet men, als verkoper zijnde, wellicht ook tijd vrij maken van werk of iets dergelijks. Je bent zomaar een complete middag/dag kwijt.
Ik heb een paar jaar geleden dus gehad dat een paard een kleine bemerking op een foto kreeg, maar dit was niet van invloed op het gebruiksdoel van het paard. In principe was het dus geen afkeuring, maar de kopers wilden er toch niet mee door gaan. Vanwege het gebruikelijke "bij afkeuren, kosten verkoper", zat ik dus met keuringskosten én kosten voor 't heen en weer rijden (dik 5 kwartier enkele reis)
Sindsdien spreek ik die dingen wel duidelijker af, plus brandstofkosten zijn voor koper als ze verder weg willen dan een half uur van onze locatie voor een keuring.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:47

Internationaal zijn de kosten vaak voor koper. Als jij een paard uit Spanje haalt, betaal jij de vervoerskosten.

Als wij een paard verkocht hebben, brengen wij hem meestal. Wij willen graag weten op wat voor plek ‘ons’ paard beland. Rekenen wij geen kosten voor omdat wij dat zelf willen doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:52

Faline schreef:
@babootje, zit denk ik wel een limiet aan hoe ver je wilt rijden voor een keuring? De auto rijdt tenslotte niet gratis. Mocht het paard dan een bemerking krijgen, waardoor koper afhaakt, ben je wel je tijd en brandstofkosten kwijt. Voor een particuliere verkoop moet men, als verkoper zijnde, wellicht ook tijd vrij maken van werk of iets dergelijks. Je bent zomaar een complete middag/dag kwijt.

Klopt, maar waarom zou de verkoper die kosten moeten betalen? Het is jouw paard en jij wil het verkopen.

Faline schreef:
Ik heb een paar jaar geleden dus gehad dat een paard een kleine bemerking op een foto kreeg, maar dit was niet van invloed op het gebruiksdoel van het paard. In principe was het dus geen afkeuring, maar de kopers wilden er toch niet mee door gaan. Vanwege het gebruikelijke "bij afkeuren, kosten verkoper", zat ik dus met keuringskosten én kosten voor 't heen en weer rijden (dik 5 kwartier enkele reis)

Dat bestaat niet; een paard krijgt een positief of een negatief aankoop advies. Als koper kun je dan besluiten wel of niet van de koop af te zien in relatie tot het doel waar je het paard voor gaat gebruiken. Bij een negatief aankoopadvies betaalt de verkoper gebruikelijk de keuring.

Wat wel kan is dat het paard een bemerking heeft die in principe helemaal geen problemen gaat geven en waarmee een paard gewoon een positief advies krijgt. Bv met een KS in een hele lage gradatie, klasse 1-3 krijgt een paard gewoon een positief aankoopadvies. Toch kan het zijn als jij als koper dat niet wil. Maar omdat het paard een positief aankoopadvies krijgt, zul je als koper dan toch gewoon de keuring moeten betalen.

Dus het is belangrijk om als koper/verkoper goede afspraken van te voren te maken wat je acceptabel vindt.
Voor de verkoper is het ook belangrijk om de koper zelf een afspraak te laten maken bij de dierenarts voor een keuring. Dan is de koper de opdrachtgever en krijgt deze dus de rekening en loop je als verkoper niet het risico tegen de afspraken in de rekening gepresenteerd te krijgen.
Je zou ook zelf het paard kunnen laten keuren voor je het gaat verkopen. Voor de koper is dat prettig, want die weet dan al iets van het paard; en jij als verkoper kunt het paard dan in de omgeving laten keuren. Wel belangrijk is, om zo'n keuring te laten uitvoeren bij een erkend paardenkeuringsarts. De kosten van de keuring kun je dan verdisconteren in de aankoopprijs.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:40

@babootje, toch is dat toen zo gegaan. Bemerking/opmerking, volgens mij was het een 2tje, op iets met een vd benen, maar de keurend arts zei geen positief of negatief aankoopadvies te geven aan de kopers, dat moesten ze zelf beslissen of ze het een acceptabel iets vonden of niet, maar het zou volgens de arts het doel wat zij hadden, recreatief rijden, niet in de weg staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:53

Denk dat het er gewoon aan ligt wat je samen afspreekt. Wij laten onze paarden altijd volledig keuren en röntgen, dus als de koper, dat nog een keer wil doen prima, maar wel op zijn kosten, ongeacht de uitkomst. Voor het heen en weer rijden naar een kliniek of het brengen van het paard naar de locatie van de koper, rekenen wij niets. Dat zit een beetje in de verkoopprijs ingecalculeerd.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:09

Ik mis een beetje oog voor het welzijn van een paard in dit gesprek. Een röntgenkeuring kan gewoon aan huis en je kan de fotos opsturen naar elke dierenarts van je keuze. Vaak zijn de voorwaarden voor het kunnen doen van een klinische keuring op locatie of bij de buren ook wel haalbaar. Scheelt voor het paard een hele hoop gereis en gestress.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:18

rijpaarden schreef:
Ik mis een beetje oog voor het welzijn van een paard in dit gesprek. Een röntgenkeuring kan gewoon aan huis en je kan de fotos opsturen naar elke dierenarts van je keuze. Vaak zijn de voorwaarden voor het kunnen doen van een klinische keuring op locatie of bij de buren ook wel haalbaar. Scheelt voor het paard een hele hoop gereis en gestress.

Röntgen van bepaalde delen, of een extra foto bij twijfel is op de kliniek helaas nog steeds van betere kwaliteit dan dat je thuis laat röntgen. Zeker als je koopt in een bepaalde prijsklasse, wil je goede foto's (en je verzekering ook :o ) Daarnaast laat ik alleen keuren bij een kliniek die ik door en door vertrouw wat betreft aankoopkeuringen (bv DAP Bodegraven) en vind ik het juist fijn om te zien hoe een paard zich gedraagt tijdens een keuring. Klinisch huis laten keuren kan, mits de randvoorwaarden kloppen om ook echt een goede keuring uit te voeren. Niet iedereen hecht er evenveel waarde aan, maar dat is afhankelijk in welke prijsklasse en met welk doel je een paard koopt natuurlijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:25

Dat is toch raar Faline. Bij een aankoopkeuring betaal je de dierenarts om een aankoopadvies te geven in relatie tot het doel (een DA keurt niet goed of af bij aankoop, maar geeft een positief of negatief aankoopadvies. Afkeuren is uitsluitend aan de orde bij uitkering door verzekering, niet bij verkoop/aankoop). Hoezo wil een DA dan dat advies niet geven. Dan hoef je ook niet te betalen lijkt mij, want dan is de dienst, het advies, niet geleverd.
Overigens zijn 2-tjes op de benen geen bemerkingen, dat is gewoon goed en geen reden voor een negatief aankoopadvies. Wel kunnen er nog ergens onschuldige chipjes zitten, dat is dan wel een bemerking.

Maar inderdaad, alles staat of valt met de afspraken die je maakt, en als die vaag zijn krijg je discussie en gedoe om wie betaald de rekening. Maar ook discussie over wanneer is de koop gesloten? Een koper die afhaakt bij een positief aankoopadvies voor het afgesproken doel, houdt zich niet aan de afspraken als dat de enige gestelde ontbindende voorwaarde was. Ikzelf heb altijd de extra ontbindende voorwaarde van acceptatie door de verzekering, maar ook daarvoor geldt gewoon, wat spreek je onderling af. Ik neem een paard dus niet direct mee na de keuring, maar haal hem pas op nadat de verzekering geaccepteerd heeft (zit meestal nog een paar dagen tussen na de keuring). Voor mij is transport van en naar de keuringskliniek dus voor de verkoper. Ik heb nog nooit te maken gehad met een negatief aankoopadvies, maar wel tot nu toe altijd de afspraak gehad dat bij een negatief aankoopadvies de kosten voor de verkoper zouden zijn.

Als er een positief aankoop advies zou zijn maar met een bemerking waar ik mijzelf niet overheen zou kunnen zetten (nooit zelf aan de hand gehad dus hypothetisch) dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat ik wel zelf de keuring zou betalen. Het paard is immers goed voor het doel waarvoor het verkocht wordt, dus waarom zou de verkoper dan de keuring moeten betalen?

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:29

Dat is niet helemaal waar. Het hangt van de gebruikte apparatuur af. Er zijn mobiele röntgencentra met beter materiaal dan sommige dierenartspraktijken hebben.

Als je informatie wilt hebben over hoe een paard zich gedraagd op vreemde locatie dan ben je bij de keuring wel wat laat. Beter om dan in het proces vooraf daar de mogelijkheden voor te bespreken. De meeste paarden worden bij röntgenfoto's maken verdoofd. Vervoer is zeker bij jonge paarden extra risico op verdraaingen waardoor je klinische keuring/momentopname minder positief kan uitpakken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:31

Ik vind keuren op een kliniek met alle faciliteiten toch wel betrouwbaarder als de lokale DA die even langskomt. Op de kliniek weet je tenminste dat alle testen op de harde en zachte bodem gedegen en veilig uitgevoerd kunnen worden. En idd een erkend keuringsarts. Hoeft voor mij dan niet speciaal mijn eigen DA/kliniek te zijn, als het maar een goed aangeschreven kliniek is en erkend keuringsarts. Als dat het geval is mag het voor mij ook de DA van de verkoper zijn, ik geloof nl niet dat erkende keuringsartsen en gerenommeerde klinieken sjoemelen en hun status op het spel zetten om een verkoper te matsen.