Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lente schreef:Ik ga uit van zelf keuren in regio van verkoop (maar dan is het wel lastig om iets te vinden, hier in de regio weet ik waar mijn voorkeur naar uitgaat).
Ik ga ook uit van zelf ophalen maar kan me ook voorstellen dat verkopers het soms fijn zouden vinden om te brengen om te zien waar paard terecht komt.
Is het overigens nog steeds gebruikelijk om een paard te verkopen "met halster en touw"?
MarjanB schreef:Het verhaal van de verkoper![]()
Ik had een kijker voor Amy, we hebben het grotendeels droog gehouden maar man wat een regen. Kijkers trokken dr nog net niet uit elkaar.. benen alle kanten op, voelen enz Amy braaf als altijd. Maar ze liep iets korter met 1 been nou ik zag er niks aan. Maar goed.. op een gegeven moment maar gezegd dat ik al dat getrek aan dr been niet zo fijn vond. Gewoon ook helemaal naar buiten halen (achterbeen) ja maar ze deed een opleiding para veterinair..
Ik weet niet zo goed wat ik daar nu weer van moet denken. T is een tweejarige! Ze deed alles super super braaf.
Helaas heeft ze in een paar dagen ineens dr manen afgeschuurdsnap er niks van.
Ik vind paarden verkopen stom.
lies schreef:Ik ben ook een beetje aan het (mee)zoeken voor de dochter van m’n buurvrouw en het valt nog niet mee. Ze zoeken een klein paardje of grote e pony die braaf is, maar niet te flegmatiek tot 5000 euro. Alles wat we tegenkomen is wel iets mee.
Woensdag bij een (vanaf de foto’s) leuke spanjaard wezen kijken, maar het dier was echt stokkreupel en had volgens mij ppid (enorme vacht voor deze tijd en stond op stal al te pompen), maar verkopers zeiden dat het kwam omdat het een spanjaard was.. Nouja, gauw weer weggegaan natuurlijk. Verder zijn het voornamelijk ierse volbloeden die we zien en ik weet niet of dat geschikt is voor een 13 jarige. Meisje heeft best talent, maar nog niet heel veel ervaring.
Faline schreef:Ik vroeg me zo eens af wat tegenwoordig gebruikelijk is qua halen en brengen van gekochte/verkochte paarden en het vervoer van/naar keuringen.
Voor mezelf vind ik het vrij normaal een gekocht paard gewoon zelf op te halen, maar zie tegenwoordig toch ook redelijk vaak dat kopers verwachten dat een paard gebracht wordt, al dan niet tegen vergoeding. Lijkt me toch ook wel redelijk afhankelijk van de afstand uiteindelijk, even als het keuren. In principe snap ik dat men een eigen/onafhankelijke dierenarts wil uitzoeken, maar het vervoer naar de keuring komt meestal op schouders van de verkoper. (zolang paard nog niet definitief verkocht is, zit je toch ook met de risico's) Neem toch wel aan dat er voor de meeste verkopers wel grenzen aan zitten wbt afstanden. Wij hebben bv meerdere dierenartsen en kliniek Bears binnen een half uurtje rijden, voor verder weg zou ik toch eea gaan rekenen aan brandstofkosten, plus dat je gewoon dubbele aan tijd kwijt bent natuurlijk als het zoveel verder weg is. (als je dat überhaupt zou willen doen natuurlijk) maar lijkt me ook lastig bepalen wat je dan weer vraagt, puur km vergoeding of meer afhankelijk vd tijd die het kost?
Ben wel heel benieuwd naar hoe anderen daar naar kijken, zowel vanuit koper als verkoper perspectief.
Faline schreef:@babootje, zit denk ik wel een limiet aan hoe ver je wilt rijden voor een keuring? De auto rijdt tenslotte niet gratis. Mocht het paard dan een bemerking krijgen, waardoor koper afhaakt, ben je wel je tijd en brandstofkosten kwijt. Voor een particuliere verkoop moet men, als verkoper zijnde, wellicht ook tijd vrij maken van werk of iets dergelijks. Je bent zomaar een complete middag/dag kwijt.
Faline schreef:Ik heb een paar jaar geleden dus gehad dat een paard een kleine bemerking op een foto kreeg, maar dit was niet van invloed op het gebruiksdoel van het paard. In principe was het dus geen afkeuring, maar de kopers wilden er toch niet mee door gaan. Vanwege het gebruikelijke "bij afkeuren, kosten verkoper", zat ik dus met keuringskosten én kosten voor 't heen en weer rijden (dik 5 kwartier enkele reis)
rijpaarden schreef:Ik mis een beetje oog voor het welzijn van een paard in dit gesprek. Een röntgenkeuring kan gewoon aan huis en je kan de fotos opsturen naar elke dierenarts van je keuze. Vaak zijn de voorwaarden voor het kunnen doen van een klinische keuring op locatie of bij de buren ook wel haalbaar. Scheelt voor het paard een hele hoop gereis en gestress.