[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 16:31

Hi Allemaal, wauw wat veel behulpzame reacties. En zelfs Uxgranta komt onder de steen uit, welkom!

Jullie reacties zijn gelukkig wat ik ook denk. Een bit blijft zo scherp als de hand van de ruiter. Nog even voor de duidelijkheid het is geen stang, heb ik overigens ook, kan ik ook nog doen, maar het is een gebroken bit met scharen. Ik leer veel van jullie reacties, dat is fijn.

Ik blijf een poos op deze toer doorgaan. Ik wacht nog wel op dingen voor het inky dinky zadel. Dan probeer ik dat nog een paar keer uit met de beschermdingen voor mijn benen. Want het zit wel erg lekker voor mijn bips, maar mijn benen en gespen zijn waardeloos. Dus ik hoop dat dat verlichting brengt.

Zo niet, dan wil ik vragen of ze het terugnemen, of ze moeten de singelstoten aan iedere kant met 30cm verlengen vanaf het zadel zodat in ieder geval die gespen niet meer in mijn benen prikken. De ongelijkheid van de beugeldingen kun je met dit zadel oplossen door de klittenband te verplaatsen dus dat heb ik gedaan.

Ik denk dat mijn westernzadel haar ook wel past, toch, maar het glijdt zo, en dus past het niet eigenlijk, maar ik bedoel dat ik haar niet er drukplekken mee bezorg wat ik dacht dat zou gebeuren. Maar ik moet meerdere keren als ik rijd, het zadel rechttrappen door in 1 beugel te gaan staan en dat lijkt me voor haar erg vervelend voor haar rug.

In ieder geval heb ik weer een filmpje gemaakt, waar ik drie keer langskom met Prisca, eerst nog met groene hoofdstel en rubber bit en later met lossere teugels met shank snaffle en ook de andere paardjes staan er veel in. Verder ook wat over ons gedoetje hier.

https://youtu.be/3k9H7hiU12U

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:19

Super leuk filmpje hoor!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:21

Begrijp ik nou goed dat jullie ook een track gaan maken? Dat werkt super!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 17:30

Jammer het filmpje heeft een bug met opladen naar yt gekregen. Daar waar ik langs het bord MaquÉden rijdt hangt ie.

er missen wat scenes met prisca o.a. denk ik deze twee, maar zeker weten doe ik het niet en ik heb geen tijd om te kijken en te knippen maar Erwin zei het. Dus maar even zo, ik gok dat hij deze bedoelt die er niet instaan.

https://youtu.be/W8xLxDO7viE

https://youtu.be/DRpyrTivTsQ

de 1e is met rubber bit, zie hoe ze bij het HO nog even doorgaat

de 2e is met shank snaffle.

Balance, ja klopt we maken om alle weilanden een track. Voor zowel de paarden als voor onderhoud met de tractor. Geleerd van Fardoe. We kunnen ze daar echter nog niet laten lopen omdat er nog prikkeldraad zit in die heiningen. Dus dat komt op een later punt weer. Als die track helemaal klaar is, dan gaat hij zo ongeveer langs alle buitenkanten van ons terrein en kan ik weer een hekkencheck rijden. Ik ga vanavond een stukje ervan proberen.

en Mer1980, dank je voor je complimentje en ik heb je nog niet of een hele poos niet in het topic gezien, welkom (terug)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:32

Dat links-rechts schuiven van je westernzadel lijkt me wel lastig. Voor de gespen van je singel heb je beschermhoezen.

Zitten de singelstoten nu alleen onder je zadel of zijn ze langer dan de zweetbladen? Er zijn beschermers te koop daarvoor, misschien kan je zelf iets fabrieken zodat het niet alleen je paard, maar ook jezelf beschermt?
https://www.reininghorse.nl/product-cat ... uct-page=1
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bes ... aster.html
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bui ... ingel.html

Even als voorbeeld hoor, met deze bescherm je het paard, maar niet jezelf.

En er zijn ook beschermers voor de gespen van je beugelriemen te krijgen als je die laag hebt zitten.
https://www.google.nl/search?q=beugelri ... 7&biw=1366 .

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:33

Leuk filmpje weer!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:35

Wat is de wei nog groen bij jullie, hier is al het gras geel, net hooi, kurkdroog hier.
En de warmte wel herkenbaar, als Milko op de wei gaat werken begint hij om 6 uur in de ochtend en na een paar uurtjes moet ie al weer stoppen vanwege de hitte.
Paard rijden ziet er goed uit. Mijn zadel schuift ook vaak hoor, vooral bij Mercy, die is rond gebouwd.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:40

Leuk filmpje weer Monique, wij moesten wel even lachen om jullie palen plaatsen avontuur, zo herkenbaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:45

Dat schuiven lijkt me ook niet veilig, stel ze heeft onverwachtse talenten en springt een keer opzij dan hangt het zadel onder haar buik en lig jij ernaast :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:02

Leuk filmpje. Prisca doet het wel braaf allemaal. Ben benieuwd of je haar nog haar nog een stuk lichter aan de hulpen krijgt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 18:27

Alvaron schreef:
Leuk filmpje weer!

Dank je, Alvaron, ze worden wel steeds langer. Ik probeerde het eerst op 4 minuten max te houden. Toen al een hele tijd zo rond de 9 en nu is het al over de 10. Langer dan dat mag niet. Daar krijg ik dus van die bugs van met opladen naar yt. Te lang.

Tinka schreef:
Wat is de wei nog groen bij jullie, hier is al het gras geel, net hooi, kurkdroog hier.
En de warmte wel herkenbaar, als Milko op de wei gaat werken begint hij om 6 uur in de ochtend en na een paar uurtjes moet ie al weer stoppen vanwege de hitte.
Paard rijden ziet er goed uit. Mijn zadel schuift ook vaak hoor, vooral bij Mercy, die is rond gebouwd.

Groen bij ons Tinka???? Het lijkt misschien zo? Het is echt triest wat er staat. En ik zou juist verwachten dat het bij jou in de bergen groener zou zijn. Maar ja, het gras bij de buren is altijd groener :+ Ik voer permanent hooi bij.

fardoe schreef:
Leuk filmpje weer Monique, wij moesten wel even lachen om jullie palen plaatsen avontuur, zo herkenbaar.

ja dat dus Tamara. Boor geslepen, maar na 30cm zit er een kalklaag die helemaal uitgedroogd is. Ging niet. Dus dan maar zo. Geeft wel veel schade met Pelle, grote gaten, sporen, maar goed, ik wilde ze per se niet bij de heg hebben, zit prikkeldraad in en eikels en vruchten.

Jet schreef:
Dat links-rechts schuiven van je westernzadel lijkt me wel lastig. Voor de gespen van je singel heb je beschermhoezen.

Zitten de singelstoten nu alleen onder je zadel of zijn ze langer dan de zweetbladen? Er zijn beschermers te koop daarvoor, misschien kan je zelf iets fabrieken zodat het niet alleen je paard, maar ook jezelf beschermt?
https://www.reininghorse.nl/product-cat ... uct-page=1
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bes ... aster.html
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bui ... ingel.html

Even als voorbeeld hoor, met deze bescherm je het paard, maar niet jezelf.

En er zijn ook beschermers voor de gespen van je beugelriemen te krijgen als je die laag hebt zitten.
https://www.google.nl/search?q=beugelri ... 7&biw=1366 .

Hi Jet, dank voor al je tips. De singelstoten zitten ver onder het zadel, bij mijn kuiten, daarom doet het ook zeer. Ik wacht nu op een levering van agradi. Daar heb ik eenzijdige beugelriemen gekocht van harry horse, zoals wintec, dat moet al schelen in dikte. En dan heb ik korte en lange singelbontjes besteld. bij hun. Dat hoop ik om de singelgespen ook te kunnen maken en ik doe ze dan ook om mijn beugelgesp, die ik onderaan heb. Ze waren heel goedkoop dus ik kan erin knippen. Dat eerst maar eens proberen en kijken hoe het gaat.

Sintara schreef:
Dat schuiven lijkt me ook niet veilig, stel ze heeft onverwachtse talenten en springt een keer opzij dan hangt het zadel onder haar buik en lig jij ernaast :+

Nee het zal beslist niet handig zijn. Maar eh even rekenen ;-) ze is 1,35. Als mijn zadel schuift naar de zijkant, dan zit het op denk ik 1.10m of zo. Dat moet ik wel overleven met vallen ;-)
Het is vooral denk ik niet fijn voor haar rug omdat ik dan het recht zit te schudden. En als het scheef zit, rijdt dat zo niet lekker. Maar goed, we zijn nog niet uitgeprobeerd met de spullen, ik heb nóg een westernzadel, als het niet gaat lukken met de inky dinky.

imaudy schreef:
Leuk filmpje. Prisca doet het wel braaf allemaal. Ben benieuwd of je haar nog haar nog een stuk lichter aan de hulpen krijgt.

Beenhulpen hoop ik ook soepeler te krijgen. Teugelhulpen ben ik al heel blij met de verbetering.
Ik hoop straks tegen 21u nog een stukje te rijden van de track, kijken hoe dat gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:15

Met een schuivend zadel kun je toch lelijk vallen.Bij mij ging het zadel schuiven tijdens het opstijgen en viel ik van mijn stilstaand paardje met mijn been op het opstijgkrukje wat daar stond en brak mijn knie met operatie tot gevolg! Misschien is een voortuig handig zodat het zadel niet ver kan schuiven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 19:16

Een voortuig moet ik nog ergens hebben liggen. Goed idee Anjali, ik zal eens zoeken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:17

Schuivend zadel + rengalop + bovenop een dijk = holderdebolderdijkaf krakzeidenek paardweg :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 19:18

Prairy schreef:
Schuivend zadel + rengalop + bovenop een dijk = holderdebolderdijkaf krakzeidenek paardweg :+

krak zei de nek?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:30

:j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 19:32

van je paard?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:34

Nee van mij :+ Paard ging er verder gewoon vandoor een woonwijk in. Was nog lastig zoeken. En terug rijden met 1 stijgbeugel was ook niet zo leuk, ongeveer 7km.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:36

Dat zijn geen leuke grappen :brr:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:46

Prairy schreef:
Nee van mij :+ Paard ging er verder gewoon vandoor een woonwijk in. Was nog lastig zoeken. En terug rijden met 1 stijgbeugel was ook niet zo leuk, ongeveer 7km.

Kon jij met je gebroken nek nog zelf terugrijden?? In elk geval kun je het navertellen.Maar het komt er toch op neer dat een schuivend zadel heel gevaarlijk kan zijn, zeker als je paard erdoor in paniek zou raken en gaan rennen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:48

Nou hij was niet gebroken, waarschijnlijk wel een whiplash oid. Maar goed, naar de dokter gaan is onzin vond ik toen ik jong was. En als je het niet tegen je ouders vertelt sturen die je ook niet naar de dokter :P

Laten we zeggen dat ik er nu waarschijnlijk nog af en toe 'plezier' van heb.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:57

Heerlijk filmpje weer, wij moesten ook lachen om de palen. Génial!

Prisca is echt een gouden paard. Je hebt het met haar getroffen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:43

Ik vind jullie toch zulke leuke mensen en geniet altijd van jullie filmpjes en jullie leven daar. Van mij mogen die filmpjes wel 10 minuten duren hoor ;).
Prisca is wel echt extreem fors, ik vind het heel gaaf voor haar dat ze met jou dit "werk" mag doen. En het bergop is ook goed voor haar. Super Dat je dit met haar wilt doen _/-\o_ .
En voor jou heel fijn dat je eindelijk een paard lijkt gevonden te hebben waar je naar op zoek was! Heel mooi hoe je met je paarden omgaat en welk leven je ze biedt.
En erwin; een topgozer. Beide harde buffelaars. Ik heb veel respect voor de manier waarop jullie leven.
Dat wilde ik even zeggen :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:50

In het begin was ik er vaker, nu zit ik vooral onder een meelees en kijk steen :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:30

En ik eindelijk tijd om filmpje te kijken... 3x opnieuw gestart bij waar die vast loopt... wilde de reacties nog niet lezen, bang voor spoilers, maar dat was nu wel slimmer geweest :+

Heerlijk om jou op prisca te zien. Jullie zijn zo leuk samen en je ziet er zo happy uit. Volgens mij moet dat voor Erwin ook heel fijn zijn om te zien.

Ik hoop dat mijn leven als pensionada er ooit ook zo uit mag zien...