Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:15

oji schreef:
Als ik op Sporthorses selecteer op warmbloed rassen, springpaard of dressuurpaard, merrie/ruin, tussen de 4-10 jaar en tussen de 160-175, oftewel de hele gewilde criteria, met een max van 10k kom ik toch echt een aantal hele leuke paarden tegen.
Nou heb ik nog nooit een paard via een advertentie gekocht, dus weet niet wat je dan aantreft als je daadwerkelijk gaat kijken, maar zo op de advertentie zie ik zat prima paarden tussen de 9k en 10k.

Ik heb het idee dat veulens sowieso minder opbrengen tegenwoordig. Vond vorig jaar (toen ik nog serieus een veulen kopen overwoog) de prijzen op de veilingen ook al een stuk lager als dat ik verwacht had (in ieder geval een stuk lager als de dierenarts rekening die ik had dat jaar toen ik mijn eigen veulen eerst probeerde te fokken en de merrie baarmoederonsteking kreeg...daar had ik een heel best sportgefokt veulen voor kunnen kopen op de betere veilingen). Uiteindelijk toch gekozen voor een onbeleerde 3-jarige rechtstreeks uit de opfok.

En voor de helft daarvan zijn ze er ook, maar moet je wel goed zoeken en een beetje geluk hebben. Tenminste, die van mij is 3 jaar ouder, maar verder voldoet hij aan alle criteria die de meesten hier stellen. Gezond, braaf (van de week stapte mijn verzorgster met manegeniveau op nadat hij 6 weken stil had gestaan en hij liep superbraaf zijn rondje en probeerde haar echt te helpen), rustig in de kudde, verkeersmak.

Maar ik heb wel lang moeten zoeken. En een beetje geluk moeten hebben. En niet bang zijn om flink wat eraf te bieden :))

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:03

Ik ben ook een beetje aan het (mee)zoeken voor de dochter van m’n buurvrouw en het valt nog niet mee. Ze zoeken een klein paardje of grote e pony die braaf is, maar niet te flegmatiek tot 5000 euro. Alles wat we tegenkomen is wel iets mee.

Woensdag bij een (vanaf de foto’s) leuke spanjaard wezen kijken, maar het dier was echt stokkreupel en had volgens mij ppid (enorme vacht voor deze tijd en stond op stal al te pompen), maar verkopers zeiden dat het kwam omdat het een spanjaard was.. Nouja, gauw weer weggegaan natuurlijk. Verder zijn het voornamelijk ierse volbloeden die we zien en ik weet niet of dat geschikt is voor een 13 jarige. Meisje heeft best talent, maar nog niet heel veel ervaring.

Desi_2409

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:18

Ierse Volbloeden zijn heel lief en vaak ook braaf, maar hebben wel temperament. Niet schikachtig ofzo, maar wel veel go. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ik vind EV fantastisch, die van mij is heel moedig, altijd vrolijk kan er prima mee dressuren en sprongetje maken, maar staat buiten wel aan, zeg maar.
Sommige hebben moeite met de aanleuning, dus je moet een zachte hand hebben, teveel trekken geeft heel veel onrust en onbegrip bij het paard.
Als je zoiets wilt moet je bij Kyrkelover zijn, zij schoolt ze om en heeft vaak hele geschikte staan.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:20

Ik twijfel of ik het paard van mijn dochter verkoop of haar dochter... wilde een all rounder fokken, wat goed gelukt is, al zeg ik het zelf... maar veulen thuis laten opgroeien is toch wel een dingetje.. Hier staat alles in een gemengde kudde en mijn jonge ruin plaagt haar enorm... als moeders dan weg is weet ik niet of dat goed gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:34

Kun je het veulen niet in de opfok zetten? Als het alles is wat je wilt...zou zonde zijn om die dan te moeten verkopen lijkt me.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:23

Nee liever niet in de opfok.. ik heb ze liever in een niet te grote gemengde kudde maar wel met speelkamaraadje... Dus dan zou ik zelf een veulen aanschaffen voor erbij... Maar ja ik moet eigenlijk minderen, dus moeders zou weggaan, maar die ben ik nu aan het doorrijden en is toch ook wel leuk paard.. dus misschien die houden en veulen weg of ruin weg.. maar dat is een nog fijner paard pff... ik denk dat ik gewoon alles aanhoud... ik kan eigenlijk van geen van 3-en afscheid nemen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:07

:D Haha moeilijk hè, keuzes maken.

Veulens verkopen alleen niet zo goed momenteel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:09

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:17

ruitje schreef:
Jaarlingen gaan ook niet zo best, voor wie het leuk vind:

Livestream Draver veiling :

https://yearlingsale.nl/live-view/

Wordt nog wel goed bezocht en goed te zien dat er nog wel wat vraag en aanbod is. Ik weet niet hoe het er vroeger aan toe ging dus ik kan het niet vergelijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:18

Vroeger was alles beter haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:19

Woensdag ga ik bij een prachtige merrie kijken. 2 jaar... dat was dus niet helemaal het plan :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:20

Ja dat zal _O- Nja deze gaat heel goed weg €26.000 al lol.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:22

Earth schreef:

Ja er zijn er al tientallen weg gegaan voor onder de 3000/weer mee terug met de fokker( als er geen 2000) word geboden gaan ze weer mee terug.

Maar misschien was de start ruk en komen nu de toppers :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:25

ruitje schreef:
Earth schreef:

Ja er zijn er al tientallen weg gegaan voor onder de 3000/weer mee terug met de fokker( als er geen 2000) word geboden gaan ze weer mee terug.

Maar misschien was de start ruk en komen nu de toppers :D

Oh ik schakel net in en ik zie alleen maar biedingen haha. :P Dit is al een forse jaarling lol. Beetje dik ook :')

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:27

Desi_2409 schreef:
Nee liever niet in de opfok.. ik heb ze liever in een niet te grote gemengde kudde maar wel met speelkamaraadje... Dus dan zou ik zelf een veulen aanschaffen voor erbij... Maar ja ik moet eigenlijk minderen, dus moeders zou weggaan, maar die ben ik nu aan het doorrijden en is toch ook wel leuk paard.. dus misschien die houden en veulen weg of ruin weg.. maar dat is een nog fijner paard pff... ik denk dat ik gewoon alles aanhoud... ik kan eigenlijk van geen van 3-en afscheid nemen..

Zo moeilijk dat afscheid nemen, ik zit nu officieel in het verkoopproces en bij elke vraag naar een filmpje breek ik een beetje. Ik moet gewoon niet kijken naar de filmpjes en hup verzenden en klaar.

Kan je veulen niet uit logeren in een gemengde kleinschalige kudde, ik zie best wel eens wat voorbij komen op de socialen van mensen die een opgroei-maatje zoeken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:28

Die Waterloo verkoopt zichzelf ook niet echt :') _O-

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:37

Er staat er ook eentje, dat is echt een gigant. Zo groot en af, dat leek gewoon een driejarige. Ben het nummer vergeten, maar ben heel benieuwd waarvoor die gaat. Nummer 31 is een kopietje van mijn huidige paard, alleen is de mijne nog wat blonder. Die zou ik zo meenemen <3. Is ook familie.

Ook wel grappig, ik stond daar met te kijken naar “welke is het rustigst/braafst, daar kan ik dan wel lekker mee rijden”. Zegt een man naast me, bij eentje die echt behoorlijk de lucht in ging, “die heeft wat, zo’n dooie kan ik geen koers mee winnen” — ik val toch wel een beetje buiten de doelgroep _O- Heel bewust voor de veiling weggegaan, anders sta ik straks ineens met een jaarling in m’n hand “omdat ie zo’n leuk koppie heeft” :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:53

Leuk dat je gegaan bent Beegee!

De meeste jaarlingen zijn niet in de hand geweest tot die veiling. Levert wel eens vaker wat spektakel op :+

Ik wilde ook altijd mijn hand op steken bij de sneue gevallen. Paar jaar geleden gingen ze voor twee of driehonderd euro... had ik er wel 5 gekocht als mijn vader niet mee was :')

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:00

Als ze nu nog voor die prijzen gingen had ik er (mij kennende) echt een gekocht. Maar als minimale bod al €2000,- is, kan ik daar net zo goed een al beleerde of oudere draver voor kopen. Dat gupje dat ik zo leuk vond is voor 10K gegaan zie ik.

Ik zag ook iets over een Wolvega on track mixed sale van een paar jaar geleden. Bestaat dat nog? Dat lijkt me meer aansluiten bij wat ik eventueel zou zoeken :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:08

Ach deze arme nr 40 staat helemaal te trillen op de benen. Arm dier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:21

Mixed sales zijn er de afgelopen tijd niet meer geweest.

De meeste koerspaarden worden via via verkocht en fokmerries zijn eigenlijk bijna niks waard meer.

Je hebt een dure smaak beegee :D

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:37

Desi_2409 schreef:
Ik twijfel of ik het paard van mijn dochter verkoop of haar dochter... wilde een all rounder fokken, wat goed gelukt is, al zeg ik het zelf... maar veulen thuis laten opgroeien is toch wel een dingetje.. Hier staat alles in een gemengde kudde en mijn jonge ruin plaagt haar enorm... als moeders dan weg is weet ik niet of dat goed gaat.

Ik las dus echt dat je twijfelde tussen verkoop paard of verkoop dochter…. even twee keer gelezen….

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:42

Lente schreef:
Woensdag ga ik bij een prachtige merrie kijken. 2 jaar... dat was dus niet helemaal het plan :')

Spannend, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:55

tantesam schreef:
Lente schreef:

Spannend, succes!

Dank je. Mijn nicht heeft haar in de verkoop :=

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:20

beegee schreef:
Er staat er ook eentje, dat is echt een gigant. Zo groot en af, dat leek gewoon een driejarige. Ben het nummer vergeten, maar ben heel benieuwd waarvoor die gaat. Nummer 31 is een kopietje van mijn huidige paard, alleen is de mijne nog wat blonder. Die zou ik zo meenemen <3. Is ook familie.

Ook wel grappig, ik stond daar met te kijken naar “welke is het rustigst/braafst, daar kan ik dan wel lekker mee rijden”. Zegt een man naast me, bij eentje die echt behoorlijk de lucht in ging, “die heeft wat, zo’n dooie kan ik geen koers mee winnen” — ik val toch wel een beetje buiten de doelgroep _O- Heel bewust voor de veiling weggegaan, anders sta ik straks ineens met een jaarling in m’n hand “omdat ie zo’n leuk koppie heeft” :=

Die grote waar ik het over had was nr 47. Die is voor 8K gegaan zie ik.