Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:49

Ik vind hem echt zo braaf! Zoals ie de ringen uitging maar daarna gewoon weer met je mee gaat. Heel knap! Ik heb dit identiek gedaan met mijn jonge fries destijds. Kwam er daarna pas achter dat het me 2 winstpunten kostte... vond ik wel sneu. Weet niet hoe dat in België is?

Het valt mij wel op dat als je doorzit, hij rustiger in de aanleuning is. Alsof ie dan meer steun aan je heeft. Is doorzitten voor jou ook fijner?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 18:15

ikkedus schreef:
_O- _O- _O- _O-
Het was nog een knappe zijwaartse sprong ook! Als het had gekund had hij volgens mij ook nog met 2 benen buiten en 2 benen binnen het hekje doorgegallopeerd als dat was gevraagd. Dat is heel knap en heel braaf!

_O- Ik hoopte dat ik hem nog net op tijd bij gestuurd zou krijgen, met Sam is het me ooit gelukt (in mijn verdediging die hekjes stonden scheef net bij de opening) maar helaas. :') Hij had daar alleen ook al in draf moeten zijn maar de rem was even zoek. :') Dus ik moest op dat moment kiezen of ik ging draaien of remmen en ik had misschien beter gedraaid dan was ie waarschijnlijk vanzelf in draf gevallen. _O-

Mars schreef:
Ach kijk die kleine man eens wedstrijd lopen, wat stoer! En mooi hoe hij zich weer droogjes de AC lijn op laat sturen en je de 'oh oeps' nog kalm op zijn gezicht ziet staan :D Ik heb ervaren paarden gezien die ontploft waren bij zoiets. Knap gedaan beiden!

_O- Ik voelde 'm ook echt reageren van "ik denk dat dat niet de bedoeling was... Sorry baas... :+"
Dus ik dacht "hij is zo ongelooflijk braaf geweest het is zo, gewoon rustig die AC lijn op en af groeten. :j :+ Ik vond dat we een afgroet verdiend hadden uit gesloten of niet. _O-

Muga schreef:
Ik vind hem echt zo braaf! Zoals ie de ringen uitging maar daarna gewoon weer met je mee gaat. Heel knap! Ik heb dit identiek gedaan met mijn jonge fries destijds. Kwam er daarna pas achter dat het me 2 winstpunten kostte... vond ik wel sneu. Weet niet hoe dat in België is?

Het valt mij wel op dat als je doorzit, hij rustiger in de aanleuning is. Alsof ie dan meer steun aan je heeft. Is doorzitten voor jou ook fijner?

Vroeger was het bij ons -5 de 1e keer en 2e keer uitsluiting. Dat is veranderd naar uitsluiting als vier benen buiten de ring zijn. Heb er met Sam een filmpje van dat ie 1 been buiten het hekje zet, op heft en weer binnen door draaft en dat was geen uitsluiting. Ik denk dat uitsluiting nog steeds -5 WP is (opgave was vroeger denk ik ook verliespunten maar dat is iig niet meer het geval nu. Weet niet hoe het met uitsluiting zit want is de 1e keer voor mij. := )

Als ik door zit voel ik zijn rug veel beter. Dan kan ik dus veel fijner "werken" zeg maar, lichtrijden is voor mij om de pas een beetje "blind" zijn omdat ik zijn rug niet voel.

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:13

Dat met het licht rijden heb ik altijd precies zo ervaren. Ik heb ook het idee als mensen fijn en goed kunnen doorzitten dat het voor het paard echt veel fijner is. Met name die paarden die gewoon net als Joy een ontspannen rug hebben.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:43

Ach kijk nou wat zijn jullie mega chique samen <3 heel gaaf! En knap gedaan hoor! De volgende keer hou je hem wel binnen de hekjes ;) ik vond het heel knap gedaan hoor!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:36

Zei je toch dat jij meer zenuwen zou hebben als hem _O-

Trots op jullie beide, en baal nog steeds dat ik er niet bij was :( |(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 20:53

Neon schreef:
Ach kijk nou wat zijn jullie mega chique samen <3 heel gaaf! En knap gedaan hoor! De volgende keer hou je hem wel binnen de hekjes ;) ik vond het heel knap gedaan hoor!

Ik was zoooo gestressed dat ik het er de hele week niet over wilde hebben. _O-
Chris heeft zelfs een knuffel gekregen. :)) gelukkig vindt ie dat niet erg. :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier ging ie wat sneller dan ik wilde. Bij het losrijden was hij een stuk rustiger :=
Afbeelding
Afbeelding
Hij deed zo zijn best om te stappen ondanks dat ie zo gespannen was :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Oepsje
Afbeelding
Joy lijkt te snappen dat iets niet goed gegaan is. :))
Afbeelding
Gelukkig weet ie dat ie knap is. :+

https://postimg.cc/gallery/wpStxsTH

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:06

Ah joh hartstikke goed gedaan van jullie alletwee <3

Heb je wel het protocol met punten terug gekregen? Voor het idee :+ :D ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 21:22

:j
Afbeelding
Afbeelding

Zodra je uitgesloten bent stoppen ze helaas met punten dus geen compleet protocol.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:34

Uitsluiting of niet, je bent wel op je eerste wedstrijd geweest met je eigen gefokt product *\o/*
Ik denk dat jullie veel bekijks hadden!

Ik herken toch wel hengstengedrag hoor, de hengsten die ik reed op wedstrijd waren tijdens het losrijden ook zo braaf. Ik denk dat die zo overdonderd waren door de vele paarden samen in 1 piste en zo zich niet konden focussen op 1 paard, maar dan in de wedstrijdring was het opeens "paniek" en brullen inderdaad :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:37

Hele mooie foto's Kathleen van een mooi paard met zijn amazone. Jullie hebben het goed gedaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 21:51

Farjen schreef:
Uitsluiting of niet, je bent wel op je eerste wedstrijd geweest met je eigen gefokt product *\o/*
Ik denk dat jullie veel bekijks hadden!

Ik herken toch wel hengstengedrag hoor, de hengsten die ik reed op wedstrijd waren tijdens het losrijden ook zo braaf. Ik denk dat die zo overdonderd waren door de vele paarden samen in 1 piste en zo zich niet konden focussen op 1 paard, maar dan in de wedstrijdring was het opeens "paniek" en brullen inderdaad :D

Ik ken dit gedrag vooral van jonge paarden eigenlijk. :=
Hij corrigeerde wel 1 paard dat te vaak ‘in zijn ruimte’ kwam (ruiter duwde ons echt haast tegen het hek elke keer.)
De derde keer was ie het onbeschofte gedrag beu en trapte ie.:= dáár herkende ik wel zijn gedrag als ‘kudde leider’ zeg maar. Weet hij veel dat dat paard ook maar bevelen op volgt. :+
Bromde nog terwijl ik been gaf ‘Joy ge staat nie in uw kudde eh.’ :=
Was echt een snelle tik en daarna liep ie even rustig weer door. :=
Nu Rêve had al veel sneller en veel grover uit gehaald met hoe zij steeds passeerde…. Was op een gegeven moment blij dat ik Joy onder me had en niet Rêve. :=

Kon ook gewoon rustig stappen bij het losrijden en hij was de omgeving aan het bekijken want ja veel vrachtwagens en zoveel beweging kent hij ook niet natuurlijk.

Dankjewel Pien. :+:
Heb mijn enige idool in de paardenwereld een knuffel gegeven na afloop. := :+:
Besefte het pas toen ik thuis was. Gelukkig vindt Chris het prima zolang het initiatief van de leerlinge komt. Chris is trainer, mentale steun en stiekem ook een beetje vader figuur voor zijn ruiters. En met mijn fragile uitzicht heeft ie dat met mij nog iets meer denk ik ook al respecteert ie ook wat ik kan. Als hij gelijk vandaag ziet dat het zwaar was biedt ie gewoon die knuffel aan. :+:

Tijdens het eten ik heel droog
‘Ik besef nu pas dat ik Chris een knuffel gegeven heb. :oo
Manlief schoot in de lach. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:09

Nou dat protocol is er toch eentje om trots te zijn, al bij al liep hij prima puntjes te sprokkelen voor een jonge hengst op een eerste wedstrijd. Niet dat die punten nu belangrijk zijn maar is toch heel leuk te weten dat jullie qua training al zo beoordeeld worden! En dan ook nog op je eigen gefokte kind uit eigen gefokte merrie *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 22:15

:j daarom ondanks de uitsluiting kan ik alleen maar gelukkig zijn met vandaag. Als hij dit sprokkelt met zoveel spanning en nog wat issues met de rem vanuit galop als ie gespannen is…. :=

Manlief zei dat hij bij het losrijden waar hij er echt fijn aan kwam met momenten ook vrij veel ogen op hem had. :+:

Kreeg gisteren ook weer de vraag of ik hem verkocht trouwens. := helaas…. Niet eens als ik zelf het bedrag op de cheque mag zetten. Joy is míjn Joy en vooral: mijn man houdt ook van Joy en het is wederzijds. Nee Joy’ke gaat nergens heen. :+:

Ben benieuwd of de zelf gefokte merrie zich wat gaat gedragen met de scan de 12e… en hoop dat ze drachtig is en blijft…

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 00:04

Chris is Chris. Een mooiere beschrijving kan je hem niet geven. Denk idd ook niet dat hij het erg vind

En je mag zeker trots zijn <3
Maar ook, vooral, op jezelf

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:22

Wat fijn om te lezen dat je zo trots en blij bent. Dat is volkomen terecht . Lekker nagenieten!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:07

Ik kan het ook alleen maar beamen, je mag zeker trots en blij zijn nadat je hem zo het voorgesteld.

Een genot om naar te kijken.
En prachtige cijfers voor de 1e keer met zoveel spanning, ik zou ook helemaal groeien van trots en Joy doodknuffelen geloof ik := *\%/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 22:00

GUSTIxBILL schreef:
Chris is Chris. Een mooiere beschrijving kan je hem niet geven. Denk idd ook niet dat hij het erg vind

En je mag zeker trots zijn <3
Maar ook, vooral, op jezelf

Chris is gewoon een hele lieve man. :j
Elke keer als het even spannend werd ging ie grapjes maken. _O-
Chris is een van de weinige mensen die mij zo kan lezen. Die ook kan helpen in de zin dat hij een moment zei ‘niet knijpen ontspannen zitten. Breng rust over op hem.’

Zat net op de KNHS site te kijken, moet mijn geografie eens op kuisen geloof ik. _O- heb sowieso problemen met het inloggen. Zie ook niet zo heel veel wedstrijden in mijn buurt? (3 momenteel)

Vandaag heeft ie heel veel knuffels gehad. :+: en lekker mogen rusten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:39

Tjonge goed gereden hoor. Jammer inderdaad van die sprong uit de piste maar goed het is een jong paard en hij blijft er verrassend heel erg rustig onder eigenlijk. Menig jong paard had gepanikeerd. Belangrijkste is dat Joy braaf bleef ondanks het brullen.

Zwijg me trouwens van ruiters die andere in het decor rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 12:52

Ja ik had zo iets van... Als van deze de ballen af moeten zoals hij zich gedroeg zondag wat moest ik er dan bij Rêve af halen? Die ging er prompt met me vandoor zodra ze de losrijpiste zag en heeft het eerste seizoen gewoon om zich heen geschopt en het 2e seizoen doelgericht andere paarden de stuipen op het lijf gejaagd door gewoon met haar hoofd te gooien tot op het punt dat 1 paard vol met twee benen tegelijk schopte zodra ie haar zag aankomen. := (Ze had op een gegeven moment echt consequent hetzelfde nerveuze paard tussen en had hem vaak genoeg doen schrikken dat ie boos werd en zodra hij haar rook begon ie al. :+ Ruiter wist exact wanneer ik in de buurt van de losrijpiste kwam. := En ik kon ook weinig doen want het enige wat ze deed was bij het passeren -ik probeerde al uit dat dier zijn buurt te blijven maar soms lukt het gewoon niet- even met haar hoofd gooien en knorren. := Veel meer dan been geven kan ik dan ook niet. :+ en ietwat wanhopig "sorry sorry sorry!" roepen. :'))

Dat brullen, ja kijk hij is wel hengst. :+ als hij echt totaal niks gedaan had zou ik me heel veel zorgen gemaakt hebben over de 2e keer dat ie ging want dan zou ie zich gewoon af gesloten hebben. Ga hem zo wat lang en laag losrijden. Morgen mag ie mee naar Chris. :+ Doet me er aan denken dat ik geld moet gaan af halen. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:53

Precies. En hij blijft braaf en hij mag best laten weten dat hij er is zolang zijn aandacht bij jou blijft. Is natuurlijk ook de natuur en hij deed het echt niet overdreven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:27

Hij bleef zelfs in contact met de teugel tijdens het brullen. kwam eigenlijk nooit echt tegen de hand wat je vaak genoeg wel ziet op die momenten bij andere.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 12:12

pien_2010 schreef:
Precies. En hij blijft braaf en hij mag best laten weten dat hij er is zolang zijn aandacht bij jou blijft. Is natuurlijk ook de natuur en hij deed het echt niet overdreven.

Dat zeggen wij hier dus ook. Chris zei ook ‘zolang hij blijft luisteren mag ie brommen en brullen. Hij is nu eenmaal wel hengst en wil dat instinctief ook laten weten.’

petraaken schreef:
Hij bleef zelfs in contact met de teugel tijdens het brullen. kwam eigenlijk nooit echt tegen de hand wat je vaak genoeg wel ziet op die momenten bij andere.

:j ik denk dat hij de aller eerste keer bij Chris er tegen in kwam. Toen heb ik een keer ‘eh-eh! Door!’ Gebromt en been gegeven. Vanaf toen bleef hij rustig in de hand als ie wat te zeggen had. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 11:55

Heeft maar twee dagen geduurd om m te uploaden. :+
Als hij iets te man wordt, wordt er wel kordaat gereageerd. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Ik gok dat deze zomer bepalend zal zijn of het eerlijk is om hem hengst te houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:57

Mooi hoor hoe je m n in galop zijn balans ziet verbeteren. En als hij mooi sprong houdt in verzameling is ie helemaal <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 18:59

:j Hij begint in galop nu echt te beteren, die klik heeft hij eigenlijk op wedstrijd bij het losrijden gemaakt. Sinds voel ik hem elke keer beter worden. Alleen stil staan vindt hij de laatste week onzin. _O-