[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:10

Luizen kan je met het blote oog zien, mijten niet.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:44

Ik heb daar tegenwoordig toch echt een leesbril voor nodig :D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:49

Er zijn verschillende soorten mijten. Die op de benen maken kleine gangetjes onder de huid (sorry aan de beelddenkers). Met kleine korstjes waaronder hele kleine wondjes zitten. Daaruit komt plakkerig geel-doorzichtig vocht. Meestal tot max de helft van de benen. Sommige paarden hebben last van jeuk of gaan stampen. Die van mij deed niets. Overigens een kwpn-er met weinig sokken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:34

Flower033, ik denk toch echt dat jij het over mijten hebt. Tenzij je dit van een dierenarts hebt gehoord :).

Nogeens terugkomen op het smeulen: altijd even kijken of er geen vuur ban is uiteraard. Ik weet niet of jullie altijd een vergunning in moeten dienen om vuur te stoken?
Ook opletten op de windsnelheid die dag. Niet branden bij windsnelheden van meer dan 20 km per uur. Ook daarvoor kunnen voorschriften verschillen denk ik. Hoewel ik denk dat het dan sowieso moeilijk vliegen is voor knutjes e.d. :))

Het mooie van die droge mest is dat het vuur daar blijft.
Dus als je er geen stro er in hebt zitten, springen er -althans bij ons- geen vonkjes vanaf. Je kunt het natuurlijk ook op een vuur-werende ondergrond doen. Een oude verroestte pan van gietijzer bijvoorbeeld.
Koeienmest is trouwens ook erg geschikt *D.
Houdt gegarandeerd vliegbeestjes weg. En ongewenst bezoek {:}

Alle mestvlaaien zijn prachtige vuur starters. Weet iemand wat ze met je schoorsteenpijp doen? Mag per PB, om hier on-topic te blijven.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:04

Ja ik heb het over mijten. Monique schrijft toch dat ze niet weet of het luizen of mijten zijn. En dat ze niets ziet? Vandaar mijn reactie. Of heb ik het verkeerd begrepen?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:24

En nogmaals bedankt Balance voor tip twee van vandaag , werkt het ook op familie ?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:20

Luizen zijn wel heel klein hoor, daardoor zie je ze niet altijd. Aan de benen is meestal mijt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:34

Sorry, quotes staan niet op volgorde.
fardoe schreef:
En nogmaals bedankt Balance voor tip twee van vandaag , werkt het ook op familie ?

:+ Ik zou zeggen… <<) ik heb in elk geval eens de bbq van de buren per ongeluk verrookt :=

Flower033 schreef:
Ja ik heb het over mijten. Monique schrijft toch dat ze niet weet of het luizen of mijten zijn. En dat ze niets ziet? Vandaar mijn reactie. Of heb ik het verkeerd begrepen?

%) Je hebt gelijk Y;(

fardoe schreef:
Balance dank voor je link over de luizen en mijten.

Ik zie dat er instaat dat ivermectine oraal niet helpt tegen luizen. Een andere dierenarts vertelde me dat een dubbele dosis wèl werkt. Herhalen na 14 dagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:45

Alles wat bloed zuigt zal je kunnen doden met iets als een pour on die ook in het bloed opgenomen wordt (anders was dat spul ook niet zo lang werkzaam). Andere huid problemen/huidparasieten zal je volgens de cyclus moeten behandelen voordat ze de volgende generatie kunnen maken. Dat is meestal 10 dagen ritme van wassen. Sommige pour ons kan je daar ook voor gebruiken, maar let dan goed op de dosis, er staan er meestald meerdere op met een andere werktijd afhankelijk van waarvoor je het gebruikt + max. dosis afhankelijk van gewicht dier. Meestal iets van 10ml/100kg en max. 30ml.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:44

Ineens bedenk ik me dat één van onze katten oormijt heeft en ik van onze Franse dierenarts inderdaad een “pour on” heb gekregen . Was ik heel verbaasd over, want ik dacht dat ik iets zou krijgen voor alleen de oormijt.
Er stond duidelijk op de verpakking tegen vlooien, teken en oormijt. Tussen dosis één en twee zat drie weken wachttijd.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:36

Fardoe, goed plan om niet meer te reageren. Beetje raar allemaal wat je schrijft, zeker wat je hieronder het weergegeven.
Gelukkig mogen we allemaal een mening hebben en geven, jij dus ook, maar persoonlijk maken is not done. En daar laat ik het bij!

Cajabol, er is door meerdere mensen aangegeven dit niet in dit topic te bespreken. Ik ga niet meer op jouw reageren in het topic van Monique.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:11

Verder tot de orde van de dag. ik denk met enige regelmaat aan je TS. Je hebt gelijk dat jullie wel moeten werken in deze hitte maar tjonge.. ik doe het je niet na.
Dat zwembad is een pareltje zo met dat dek erbij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 17:59

Hey allemaal, ik zie dat ik alweer vier dagen of zo niet gereageerd heb. Time flies.

Ik houd het even algemeen. Dank Balance, zwembad is vooral voor Erwin een heerlijkheid. Hij werkt echt hard door in die hitte. Hij heeft de hele week gewerkt aan een land omheinen van 1 hectare. Iedere paar uur kwam hij de berg weer op en dan afkoelen in het zwembad. Ideaal voor hem. Er waren dagen bij dat hij 5x erin ging. Heerlijk! Ik heb af en toe even meegedaan, de thermometer moet voor mij ongeveer op 32 staan en dan kan ik zo door. Daarstraks was het 29 en dat vind ik dan toch koud, hahahaha, watje.

Afijn, ik heb nu sebacyl in huis dat ga ik zometeen op ze allemaal sponzen.

Maar ik wilde even met jullie sparren over bitten.

Ik heb Pizza nu 5 weken hier. Ik denk dat ik nu een stuk of tien keer op haar gereden heb en al eerder met haar gestuurd heb met mennen op Callas' bit. Dat bit van Callas is een erg dikke, gebroken trens, met rubber. Dat sturen met Pizza ging gewoon K. Ik moest zo hard in haar mond zitten, bek van beton. Kan niet anders zeggen.

Ik was vergeten hoe je ook alweer een mondje moet versoepelen, dus tips gekregen en gaan uitproberen. Vragen, toestaan, buigen, belonen etc. Zooo hard moet je trekken, ik heb echt eelt op mijn handen volgens mij. Was gewoon echt niet leuk.

Toen ik haar uitprobeerde bij de eigenaar was ze ook hard in de mond, maar niet zo hard. Daar had ze een gewone gebroken trens met 'naalden' aan de zijkant. Ik weet niet hoe dat in het NLs heet, dat voorkomt dat je het bit door de mond kunt trekken en helpt bij het sturen.

Zonder bit heb ik ook geprobeerd, side pull én kaakgekruist, maar moet even hard trekken.

Het was echt een domper, want verder is ze erg lief. Toch zat ik me af te vragen of dit nou een no-go voor mij zou zijn of niet. Leer ik een oud paard nog trucjes dat ze soepeler op het bit wordt? Wil ik dat, nee.

Ik weet dat je niets oplost met een scherper bit. Sterker nog ik wil helemaal geen bit gebruiken, maar goed. Ik denk vanmorgen ik probeer het roestbitje van Thor eens uit op haar. Dat is een simpel gebroken schaarbitje van roestig ijzer en koper. Koper geïntegreerd, geen rolletjes. Met kinkettinkje. Ik had met Thor geen kettinkje maar een touwtje. Hoofdstel heeft geen neusriem, het is een eenoortje, dus weer een oncomfortabele band voor haar minder.

Mensen, wat een verademing. Ik stap zo weg, LANGE teugels en zoveel makkelijker met sturen. Dan kun je zeggen, duh, scherper bit, logisch. Maar ik redeneer nu zo. Ik rijd hiermee met veel langere teugels, meer vrijheid in haar hals, hals lager. En ja, scherper, maar dat continue getrek van mij met het rubberen bit moet voor haar niet echt of zelfs echt niet fijn zijn.

Ook nog een groot voordeel dit hoofdstel heeft westernteugels en daarmee kan ik haar ook aanmoedigen van achter naar voren. Terwijl ik met het andere hoofdstel een zweepje mee moest nemen. Ik kan natuurlijk de teugels omhangen, maar ik was verademd. En ik heb fijn gereden. Toen ik afstapte was dat het moment, van ok ze blijft.

Tuurlijk blijf ik er dan over nadenken.
Wat zou nou fijner zijn voor haar een zacht bit waaraan ik echt de hele tijd, continu, moet trekken zoals je met touwtrekken zou doen, echt!!!
Of een scherper bit waar ze met de hele tijd met veel lossere teugels kan lopen en dat scherper inkomt naarmate ze niet stuurt. Ik vind het zelf een heel onsympathieke methode, maar ik dacht van als ze hieraan kan wennen dat sturen leuk is en geen getrek geeft, dan win ik daar misschien snel iets mee, bijv in de zin van ontspanning?

Overigens heeft ze het voor elkaar gekregen het rubber uit het midden van het bit te verkauwen!

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:17

Ik zou dan toch voor een scherper bit gaan. Wat je bedoelt, is denk ik een kneveltrens; ik vind een kneveltrens een heel fijn bit voor jonge paarden of paarden die veel begrenzing nodig hebben. De bitten liggen volgens mij ook aardig stabiel in de mond, sommige paarden vinden dat ook fijn.

Ik rij mijn arabiertje met een enkelgebroken Sprenger turnado sensogan watertrens (wat een mondvol zeg). Ik kan haar ook zonder bit rijden hoor, maar met een sidepull moet ik meer druk nemen om hetzelfde resultaat te krijgen als met bit en ze wordt erg vervelend van neusdruk, zelfs als ik amper druk heb/mijn teugels doorhangen, gaat ze toch met haar hoofd schudden. Met haar watertrens is ze op je pinken te rijden zo licht; 90% van de tijd hangen mijn teugels eigenlijk in een boogje, of ze zijn nét in contact (ik rij enkel nog heel rustige buitenritjes met haar, stapritjes met af en toe eens 200 meter draf of galop). Ik heb wel eens meegedaan met zo'n teugeldrukmeting waarbij je op een kunststofpaard moest gaan zitten waar dan een hoofdstel met sensoren aan bevestigd was, ik nam mijn teugels vast zoals ik altijd doe en de mevrouw die het apparaat bediende zei dat ik echt even flink meer druk moest zetten, want dat de drukmeter me niet kon meten zo. Dus nou ja, de hoeveelheid druk op mijn teugels is absoluut gezien erg klein. Liever zo dan continue met veel meer druk rijden, maar wel zonder bit, lijkt me dan. Mijn paard is zoveel fijner met watertrens dan met sidepull dat ik gewoon de trens erin hou, met trens geeft ze ook vanzelf na en loopt ze niet te hoofdschudden.

De vriendelijkste optoming is die die bij je paard past, niet de optoming die volgens het boekje het vriendelijkste is. Enkelgebroken trensen worden soms afgeraden omdat die een zogezegd notenkrakereffect kunnen hebben en dat zal heus wel, maar mijn paard spuwt dubbelgebroken bitten uit en bij ongebroken is ze echt heel onrustig in haar mond. Dus dan lijkt het me duidelijk, paard zegt enkelgebroken, dan doe ik ook maar enkelgebroken. (overigens is er bij ons een bitfitter langsgeweest, scheelde een hoop gedoe voor me).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:59

Ik ben van een stangbit (paard was niet van mij) overgestapt naar een hackamore. Met stangbit was mevrouw bloedvervelend en ging er zo met me vandoor.

Met de hackamore, die volgens velen een martelwerktuig is, reed ik met losse teugels, stem en zit en hoefde ik bijna niet te corrigeren. Maar als het moest, kon het ook met minder.

Gebruik wat voor jou en haar werkt en trek je er verder niet zo veel van aan. Als jij op deze manier met losse teugel kunt rijden en lichtere correcties, lijkt me dat altijd te prefereren boven veel druk met een 'zachter' bit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:20

Als ik dat zo lees zou ik inderdaad gewoon bij dat scherpe bit blijven. Je rijdt met het scherpere bit met losse teugel, dat heeft natuurlijk meer positief effect dan een minder scherp bit waar je constant moet trekken.
Hoe minder je aan de mond moet zitten, hoe beter. Als dat bij dat scherpere bit zo is, dan is dat zo. Niet alle paarden zijn gemaakt voor een simpel trensje of bitloos.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:26

Ik denk op dezelfde manier als jij denkt. Liever scherper maar bedachtzamer in je hulp dan dat je aan het touwtrekken bent.
Je gaat geen hogere dressuur rijden maar wilt uiteindelijk lekker samen genieten. Denk zomaar dat je dan nu een goede beslissing maakt!

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:30

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
En je moet inderdaad goed naar je paard kijken. Ik rij mijn paard op een HH ongebroken trens, na allerlei dure sprengerbitten te hebben geprobeerd. Loopt ie super op. De pony loopt het beste op een dubbel gebroken bit.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:57

En dan nog het leukste: ze mag blijven, zeg je. Hier was je naar op zoek!
Mooi toch? Er blijft altijd wel iets bij de aanschaf van een nieuw paard en hier lijkt het best wel allemaal verenigbaar.
Gefeliciteerd!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:16

Ik zou lekker met dit bit verder gaan. Weinig tot geen druk nodig en wel druk kunnen gebruiken als het nodig is ( voor haar als herinnering dat je echt wel wat vroeg). En fijn dat je eruit bent en nu besloten hebt dat ze blijft. Als ik het allemaal zo lees is het een stug, maar erg braaf paard en dat stugge verandert mettertijd wel als ze merkt dat het allemaal niet zo geforceerd hoeft.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:23

Ben het qua gebruik bit helemaal met je eens: liever weinig druk met veel reactie (vooral voor je veiligheid buiten) dan veel druk en weinig reactie. Daarom rij ik mijn fjord ook nog steeds met bit, dan hoef ik de teugels bijna niet te gebruiken,minimaal contact. En bitloos zou ik vast kunnen trainen dat ze daar ook zo licht op wordt, maar waarom moeilijk als het makkelijk kan en al fijn gaat? :) je bent goed bezig vind ik! En super leuk dat ze mag blijven!

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:39

balance schreef:
En dan nog het leukste: ze mag blijven, zeg je. Hier was je naar op zoek!
Mooi toch? Er blijft altijd wel iets bij de aanschaf van een nieuw paard en hier lijkt het best wel allemaal verenigbaar.
Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd idd! Ze lijkt helemaal geschikt voor jou, en dan maar met bit *\o/*

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 07:15

Gefeliciteerd met je nieuwe paard *\o/*

En eens met de rest, ik zou kiezen waar ze het lekkerste mee te rijden is. Het feit dat ze op het rubber is gaan knagen geeft ook wel aan dat het iets van frustratie bij haar triggert. En dat dit op dit moment de fijnste optie is betekent niet dat ze nooit de voorkeur zal geven voor een andere optie, dat soort dingen veranderen. En leren doen ze zeker nog wel! Zo heb ik een 17 jarige haflinger nog alle zijgangen op de grond en ohz kunnen leren en volledig zacht aan de hulpen terwijl hij ook een flinke beuker was.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:33

Kom even order meeleessteen vandaan: alleen als de mond schuimt is een rubberbit vriendelijker, zonder schuim kun je door de wrijving wondjes krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:09

uxgranta schreef:
Kom even order meeleessteen vandaan: alleen als de mond schuimt is een rubberbit vriendelijker, zonder schuim kun je door de wrijving wondjes krijgen.

En aanvulling daar op : te dik bit = kiezen die niet op elkaar kunnen = constante druk op de lagen (of mond open), krijg je ook hangen en drammen van.
Verder hoe lichter een paard aan de hulpen staat, hoe beter de ruiter mee kan gaan met bewegingen paard, immers hoeft de ruiter zich niet schrap te zetten om een hulp door te laten komen en dus ergens zich vast te zetten wat paard kan/zal hinderen. Dat stangetje waar ze relaxed op loopt helpt jouw dus ook om een fijnere ruiter te zijn voor paard om mee samen te werken. Daarnaast is de balans van een stang op zich een stukje aanleuning, mits die past bij bouw en rijstijl/opleiding paard. Trens is in vergelijking altijd "onrustiger" voor een paard. Oude meesters zagen stang als beginnersbit ivm veel stiller en trens wegens ruis als gevorderden bit.
Bayo vroeger liep ook het gelukkigst op een snaffle with shank (2 teugels er aan dan wel, maar dat vondt ik practischer), zelfde monstuk in een d-trens was te doen, maar echt fijn werkte dat toch niet. Labeltje strenger, etc. lekker aan de kant geschoven uiteindelijk, hij liep er fijner op en ik kon op gewicht teugel rijden ipv direct en altijd spanning op de teugel te moeten hebben.