Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:25

Kan je niet beter dan zoekertjes gaan lezen op facebook en mp en daar zelf uitkiezen wie het beste bij jouw paard past?

tantesam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:04

Ja doe ik ook zeker.

Maar genoeg over mij, vind het beetje gênant worden, jullie hebben vast belangrijker zaken te bespreken. Wordt een beetje de Tantesam-show zo ;) nogmaals heel erg bedankt voor alle input. Door jullie ben ik weer stapje verder in dit, voor mij, moeilijke proces

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:55

Tantesam: ik zou juist niet te specifiek zijn over je wensen. Zet hem te koop voor een niet te lage prijs (5000 is te laag voor een gezond sportpaard zonder bemerkingen, als ie niet te oud is en mooi aan de maat kan je zo het dubbele vragen) erbij "voor een goed huis is de prijs bespreekbaar" en laat mensen je bellen voor meer informatie. Wees zakelijk en vraag terloops naar hoe ze het paard willen gaan houden, zonder je voorkeur uit te spreken. Juist als je een heel verhaal erbij zet met wat je wenst heb je meer kans dat een slimme handelaar alles belooft wat je wenst en hem voor meer geld doorverkoopt. Vrijwel alle mensen hebben al een stalling op het oog als ze serieus op zoek zijn. Op basis van die telefoontjes laat je mensen langskomen. Heb je een goed gevoel erbij kan je altijd nog wat zakken in prijs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:12

tantesam schreef:
Aangezien jullie het nu over prijzen en vooral overpricen hebben. Mijn paard komt te koop, een mooie merrie, 7jr, goede kleur en maat, ik heb wat wensen mbt nieuwe baas. Daarom wil ik haar voor een schappelijke prijs op mp zetten, wekt dat dan weer argwaan?
Bedoel je met die wensen dat je er allerlei contracten bij wilt afsluiten? Zodat het meer op adoptie lijkt dan op koop? dan kun je er niet de hoofdprijs voor vragen denk ik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:28

Ik denk dat je juist niet te laag in de prijs moet zitten zoals Eef zegt want dan krijg je denk ik teveel mensen die interesse hebben en dan wordt het chaos.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:40

Anjali, nee geen contracten hoor. Zo erg ben ik nou ook weer niet :D

Earth, chaos moet ik niet, zo'n verkoopproces lijkt me al genoeg gedoe geven.

Eef, bedankt voor je uitgebreide bericht.

Mouton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:30

Hallo allemaal
Ook ik ben op zoek naar een eigen paard. Mijn oog is gevallen op een Noriker. Omdat ze in Nederland bijna niet te koop zijn kijk ik verder dan Nederland. Ik zoek al een hele tijd tussen advertenties in Duitsland en Oostenrijk. Omdat ik dus een paard wil importeren zou ik dat het liefste doen samen met iemand die ook een Noriker wil importeren. Twee mensen zien meer dan 1 en weten ook meer. Transport is natuurlijk goedkoper als we 2 of meer paarden tegelijk naar Nederland laten komen. Ook de zoektocht is gezelliger met zijn tweeën. Ik rij graag auto en zie niet op tegen vele kilometers rijden bij een bezichtiging of proefrijden.
Is er iemand die serieus interesse heeft?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:47

Mouton schreef:
Hallo allemaal
Ook ik ben op zoek naar een eigen paard. Mijn oog is gevallen op een Noriker. Omdat ze in Nederland bijna niet te koop zijn kijk ik verder dan Nederland. Ik zoek al een hele tijd tussen advertenties in Duitsland en Oostenrijk. Omdat ik dus een paard wil importeren zou ik dat het liefste doen samen met iemand die ook een Noriker wil importeren. Twee mensen zien meer dan 1 en weten ook meer. Transport is natuurlijk goedkoper als we 2 of meer paarden tegelijk naar Nederland laten komen. Ook de zoektocht is gezelliger met zijn tweeën. Ik rij graag auto en zie niet op tegen vele kilometers rijden bij een bezichtiging of proefrijden.
Is er iemand die serieus interesse heeft?

Er zit een fokker ergens tussen de rivieren en dat schijnt een fatsoenlijk adres te zijn. Ik denk dat je simpeler daar begint.....

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:20

Ik kwam gisteren een super tof paardje tegen, stamboek paint (vachtkleur was niet zo speciaal maar wel heel leuk getekend!). 5 jarige merrie die enkel de basisgangen kent, stuur en rem zitten erop maar kent weinig tot geen pistewerk. Door interesse had ik het bericht verder open geklikt, 75k..
Ik weet de volledige afstamming niet, maar dit leek mij toch echt bizar veel voor een paint met weinig ervaring.
We zijn trouwens nog altijd niet officieel terug op zoek na alle heisa van de voorbije maand, maar rondkijken kan geen kwaad zeg ik altijd haha, en met dat de paardenmarkt wat stil ligt, heb ik ergens de hoop dat de leuke paardjes die nu online staan er binnen een tijd nog op staan als we terug officieel gaan zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:55

75k :wow:

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:09

Lijkt mij een foutje….komma vergeten…..7,5 K
Hoop ik tenminste

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:43

Ik schrik sowieso van de huidige prijzen op het moment.. paarden die niet meer te rijden zijn worden als weidemaatje aangeboden voor €5000,-.. ik vind het ronduit belachelijk.

Ik dacht met mijn budget toch wel een leuk correct recreatief paard te kunnen betalen, maar bijna alle paarden die ik voorbij heb zien komen onder de €15K heb ik op de filmpjes nog niet zuiver zien lopen. Nu ben ik een ontzettende zeur, maar ik ga niet aan een paard beginnen waar ik direct al onzuivere passen zie.

Ik schrok trouwens ook voor de prijzen van IJslanders, ik wist niet dat die dieren met gemak 50K opbrengen :wow:

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:22

Sababber schreef:
Ik schrik sowieso van de huidige prijzen op het moment.. paarden die niet meer te rijden zijn worden als weidemaatje aangeboden voor €5000,-.. ik vind het ronduit belachelijk.

Ik dacht met mijn budget toch wel een leuk correct recreatief paard te kunnen betalen, maar bijna alle paarden die ik voorbij heb zien komen onder de €15K heb ik op de filmpjes nog niet zuiver zien lopen. Nu ben ik een ontzettende zeur, maar ik ga niet aan een paard beginnen waar ik direct al onzuivere passen zie.

Ik schrok trouwens ook voor de prijzen van IJslanders, ik wist niet dat die dieren met gemak 50K opbrengen :wow:

Idd. Heb al een aantal filmpjes mogen ontvangen in die prijsklasse dat die paarden gewoon slecht liepen :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:42

Sababber schreef:

Paarden die niet meer te rijden zijn en als weidemaatje worden aangeboden kunnen in feite nooit zo veel kosten. Meestal is het een symbolisch bedrag , of net iets meer dan de slachtprijs. Of het moet een merrie zijn met een mooie stamboom waar men denkt nog een veulen mee te fokken. Overigens denk ik dat naarmate de herfst\winter nadert de prijzen wel weer zullen dalen, dat is meestal zo in het najaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:53

Sababber schreef:

Dan rijst toch de vraag hoeveel zwart geld daar witgewassen moet worden.....

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:27

Ik kwam gisteren een super leuke appaloosa kruising tegen op MP. Licht ingereden door de eigenaar maar vertrouwensproblemen richting nieuwe mensen, en cornage. 11k.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:13

Ik heb ter informatie eens op Boktmarkt gekeken. Ik schrok inderdaad van de hoge vraagprijzen, terwijl men op Boktmarkt normaliter geen fantasieprijzen vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:45

Ik vind het wel echt absurd hoor, ik ben blij dat ik momenteel niks zoek, heb het geld er ook niet voor over.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:18

Maar mensen willen jullie eens mee kijken naar mijn advertentie?
Ik verkoop een 6 maand oude veulen. Een Groninger.die zijn er in de trek. Ik vraag 3500. Lijkt me toch niet te veel?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:33

Ik wil wel meekijken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:40

Als je op marktplaats in tikt Groninger hengst veulen is het de voskleur

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:52

corinadrenth schreef:
Maar mensen willen jullie eens mee kijken naar mijn advertentie?
Ik verkoop een 6 maand oude veulen. Een Groninger.die zijn er in de trek. Ik vraag 3500. Lijkt me toch niet te veel?

Een Groninger is m.i. echt voor de liefhebber, dus je doelgroep is al kleiner. Is het de Meindert? Ik ben al even uit de Groningers, maar daar zit behalve opa (en verderop) geen directe sport achter toch? Voor de (jonge)lui die weinig verdieping hebben in de bloedlijnen is dat nog best lastig. Die kijken niet verder dan dat er een bekende pappa achter zit.

Persoonlijk vind ik het een nette prijs voor een correct en veelzijdig dier, maar als je al ziet dat er best gefokte kwpn veulens voor amper 5 weggaan in het najaar, denk ik dat meerdere fokkers het lastig krijgen om hun fok met enigszins winst te verkopen.

Als je hem niet verkoopt voor die prijs, kun je hem misschien in de opfok houden en later nog een keer aanbieden. Of is dat geen optie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:12

Leuke veulen hoor! denk inderdaad wat Padoertje zegt..kleinere doelgroep en ik heb het idee dat de meeste mensen die een Groninger zoeken vaak al gaan voor een volledig beleerd dier.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:19

Als ik op Sporthorses selecteer op warmbloed rassen, springpaard of dressuurpaard, merrie/ruin, tussen de 4-10 jaar en tussen de 160-175, oftewel de hele gewilde criteria, met een max van 10k kom ik toch echt een aantal hele leuke paarden tegen.
Nou heb ik nog nooit een paard via een advertentie gekocht, dus weet niet wat je dan aantreft als je daadwerkelijk gaat kijken, maar zo op de advertentie zie ik zat prima paarden tussen de 9k en 10k.

Ik heb het idee dat veulens sowieso minder opbrengen tegenwoordig. Vond vorig jaar (toen ik nog serieus een veulen kopen overwoog) de prijzen op de veilingen ook al een stuk lager als dat ik verwacht had (in ieder geval een stuk lager als de dierenarts rekening die ik had dat jaar toen ik mijn eigen veulen eerst probeerde te fokken en de merrie baarmoederonsteking kreeg...daar had ik een heel best sportgefokt veulen voor kunnen kopen op de betere veilingen). Uiteindelijk toch gekozen voor een onbeleerde 3-jarige rechtstreeks uit de opfok.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:36

Groningens geen idee wat de prijzen doen, is inderdaad meer voor de liefhebber. Ik denk dat die minder opleveren als een warmbloed sportgefokt veulen en als ik dan zie wat de warmbloed sport veulens opleveren bij de KWPN veulenveiling, dan zit je denk ik met 3500 voor een Groninger veulen best aan de hoge kant. Ik zeg daarmee echt niet dat hij het niet waard is, ik vergelijk het alleen met de prijzen op de bv de KWPN veulenveilingen waarbij je voor onder de 4k toch best een heel fijn gefokt veulen kan kopen met een mooie afstamming. Aangezien voor die hengsten de dekgelden vaak echt een heel stuk hoger liggen als de dekgelden van Groninger hengsten, verwacht ik dus ook dat die veulens gemiddeld meer opbrengen. Ik denk dat voor de gemiddelde hobbyfokker het ook niet zo is dat een veulen nog winstgevend is, tenzij je die topper fokt. Maar gemiddeld zal het zo zijn dat het, net zoals met andere hobbies is, die kosten geld.