Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
imaudy schreef:Ik heb frontline wel gebruikt voor de benen. Dat hielp wel!
Ah leuk filmpje!
fardoe schreef:Je hebt vachtluis en manen/staart luis. Dat is wat ik heb ontdekt bij Charly toen hij jaren geleden bij mij kwam . Hij bleef schuren en ik maar in zijn manen en staart kijken, totdat ik een luis op zijn bil zag lopen. Hij had dus vachtluis.
Het is wel handig om te weten waar de luizen zitten zodat je kan checken of ze weg zijn.
Prairy schreef:Leuk filmpje! Ik vraag me af of de vissen niet naar zuurstof aan het happen zijn. Zit er iets van een pompje in? Je zou zo'n soort bruis bal pompje erin kunnen doen op zonne energie. Geeft ook minder algen en in de winter houdt het de vijver lang open.
JudithO schreef:Ik dacht hetzelfde inderdaad. Valt ook niet mee met de droogte natuurlijk. Misschien een beetje water erbij? Meer water is ook meer zuurstof.
Leuk filmpje weer verder, die beelden met de drone zijn ook leuk om te zien zo.
rocymax schreef:Leuk filmpje weer!![]()
Je hebt het maar druk met de luizenbestrijding. Gelukkig kan ik je geen raad geven, wij hebben dat nog nooit aan de hand gehad , weet niet eens hoe ze er aan komen.
Ik zou zelf alleen nooit frontline gebruiken, het lijkt me zo giftig voor paarden , maar misschien heb ik het in mijn onschuld gewoon helemaal mis.
fardoe schreef:Heel leuk filmpje Monique. Je rijbak is groooot . Wat werken jullie toch hard en dat met die warmte
Tinka schreef:5 L lijkt mij erg veel hoor, volgens mij is het 1 ml per liter water. Met 5 liter kan je dan wel 1000 paarden behandelen.
senna21 schreef:Tinka schreef:5 L lijkt mij erg veel hoor, volgens mij is het 1 ml per liter water. Met 5 liter kan je dan wel 1000 paarden behandelen.
Dat dacht ik ook!
Ik had destijds een flesje van 200 ml. Daar heb ik jarenlang mee gedaan .
cajabol schreef:Hi Fardoes, ik reageer op je stukje over paddock paradise in NL versus paarden houden in Frankrijk. Ben het helemaal met je eens dat de 2 landen niet te vergelijken zijn. Nederland is vol gebouwd en vol met landbouwgrond die helemaal niet gezond is. Vandaar dat we ook zo een probleem hebben nu met de stikstof toestand. Wat ik echter geen argument vind is dat paarden mishandeld kunnen worden en dat ze daarom veiliger zijn in een stal. Een dier die opgesloten zit en geen kant op kan als er bijvoorbeeld brand uitbreekt. Of insecten(mugjes) in de stal komen, wespen of wat dan ook, zelfs iemand die lelijke dingen van plan is met een paard, vind ik persoonlijk juist een reden om een dier niet op te sluiten. Ik denk dat wij opgegroeid zijn met het idee dat paarden 'veilig'in hun stalletje staan 'snachts en lekker gaan slapen ofzo. Maar paarden hebben geen nachtritme en gaan niet zoals wij mensen perse s avonds slapen. Ook beweegt een paard normaliter (als het mogelijk is) zo een 16 a 17 km per dag en staat af en toe stil voor een paar uur. Als we ze opsluiten staan ze gemiddeld (meeste mensen doen paarden op stal als het donker wordt) tot een uur of 8 s morgens. Dat is al gauw 14 uur of langer elke dag . Het lijkt mij fantastisch in frankrijk te wonen met heuvels, rivieren enz. Wij hebben hier thuis een poel gegraven met een 'heuveltje' waar ze graag opstaan en paden gemaakt met ook een schuilstal. Een miniatuur frankrijk wellicht
fardoe schreef:Leuk om te lezen dat het rijden zo goed gaat. Longeren zou ik niet doen, teveel belasting met haar overgewicht.
Moest gniffelen om je laatste zin omdat bij mij de gedachte opkwam : “ heb je het over Prisca of over jezelf”
fardoe schreef:Leuk om te lezen dat het rijden zo goed gaat. Longeren zou ik niet doen, teveel belasting met haar overgewicht.
Moest gniffelen om je laatste zin omdat bij mij de gedachte opkwam : “ heb je het over Prisca of over jezelf”
Flower033 schreef:Trek bij Sebacil wel handschoenen aan. Is raar spul. Werkt super tegen mijten. Met luizen geen ervaring. Misschien is het bij jou wel mijt als het alleen op de benen zit.
Volgens mij moeten er 10 dagen tussen de behandelingen zitten. Bij ons zaten mijten volgens mij in het gras langs de bospaden. Elke keer als je terug kwam uit het bos hadden de paarden een paar dagen later mijten. Sommige paarden hadden er overigens helemaal geen last van.
De eerste keer dat het op stal massaal voorkwam hebben we alles schoongemaakt, stallen, bortels, beenbescherming, de paarden helemaal behandeld. Maar dat was niet te doen, omdat het steeds terugkwam. Daarna deden we alleen de benen, ongeveer 1 x per week. 1 litertje water met 1 ml sebacil per paard aanmaken en met een spons de benen natmaken. Daarmee was het goed onder controle te houden.
Tinka schreef:Ik heb goede ervaring met byemite tegen luizen. Inderdaad na 10 dagen herhalen, niet elke dag. En het paard echt goed nat maken tot op de huid en niet uitspoelen. Eerst even je halsters en borstels in de emmer dopen.
10 liter voor 5 paarden gaat denk ik niet lukken, ik deed 1 paard met 10 liter, dat is 1 emmer.
Prairy schreef:fardoe schreef:Leuk om te lezen dat het rijden zo goed gaat. Longeren zou ik niet doen, teveel belasting met haar overgewicht.
![]()
![]()
Fijn dat het al zo snel wat goed gaat!
Ik zit net aan iets te denken dat Erwin een soort windhond jaag ding zou moeten maken, met een soort lang touw op een katrol waaraan je wat lekkers doet en dan oprolt en pizza erachteraan kan hobbelenSoort stap molen maar dan rechtdoor
Krijgt zij beweging en hoef jij niet helemaal alles te doen
Anyway, ik ben weer eens te veel visueel aan het fantaseren geloof ik
Over de bruisbal, dat heet een luchtsteen zie ik nu.
https://www.vijverbenodigdheden.nl/vijv ... uchtstenen
cajabol schreef:Hi fardoes, ik merk dat je het lastig vindt wat ik schrijf. Jij vind dat wij in NL eigenlijk geen paarden mogen houden, dat is wat je letterlijk schrijft. Dat lijkt me geen goeie uiting naar al die mensen hier in NL die er iets moois van maken voor hun paarden dmv een paddock paradise.
cajabol schreef:Hoi Monique, idd veel paardenleed en ander dierenleed helaas. Ik en mijn man zijn net als jullie vegan, dwingen ook niemand wat op maar ik vind het wel moeilijker te accepteren dat het eten en misbruiken van dieren zo langzaam gaat. De afweging om niet te rijden heb ik ook gemaakt hoor, en soms nog. Ik rij nog heel weinig maar ja, is net zoiets als zeggen dat je weinig vlees eet, je doet het toch. Ik heb net als jou een "kudde" om toch maar zoveel mogelijk een natuurlijke omgeving voor de paarden te maken. Het is en blijft omheind en kunnen ze niet gaan en staan waar ze willen. Toch doe je je best om het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk te maken
fardoe schreef:Cajabol, er is door meerdere mensen aangegeven dit niet in dit topic te bespreken. Ik ga niet meer op jouw reageren in het topic van Monique.
vopo914 schreef:Wat een leuk filpmje weer..
En wat zijn jij en Prica leuk samen zeg!
balance schreef:Klittenbollen zijn lastig in manen en staart. Of in je eigen haar. Maar kijk hier eens naar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klit. Ik wil er naar op zoek om de wortel te eten.
Dit over luizen; ik dacht te weten dat er 2 soorten zijn maar heb het voor de zekerheid even nagezocht: https://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/
Wat is het zwembad mooi geworden! Dat zwemtuig is inderdaad handig.
Jammer dat het op deze manier moet met Q. Vooral omdat de vorige eigenaren het ontsnappen niet konden oplossen met deze maatregel nu als gevolg.
Nou ja, hij gaat er niet dood aan en de les is met één poging geleerd.
Over andere beestjes.. ik ben deze zomer begonnen met poep keren. De drollen drogen op warme dagen super snel. Zodra de bovenkant droog is -vaak al binnen 1 dagdeel- draai ik hem om. Soms laat ik ze helemaal drogen, soms zit er nog wat vocht in. De laatste gebruik ik om te smeulen. De eerste kunnen straks mooi als aanmaak dienen in de kachel die ik wil gaan kopen.
Mijn paarden gaan dicht bij zo’n smeulende plek staan om kleine stekers te weren.
Mijn kleine (maatje Poupette) merrie gaat er overheen staan zodat ook haar buik goed gerookt wordt.
Ik kreeg de inspiratie door een aflevering van ‘ik vertrek’ waarin mensen de poep van hun paarden gebruikten om hun kasteeltje in Frankrijk te verwarmen.
Zij maken er briketten van trouwens.