[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 16:54

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:59

Ik heb frontline wel gebruikt voor de benen. Dat hielp wel!
Ah leuk filmpje!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:24

Je hebt vachtluis en manen/staart luis. Dat is wat ik heb ontdekt bij Charly toen hij jaren geleden bij mij kwam . Hij bleef schuren en ik maar in zijn manen en staart kijken, totdat ik een luis op zijn bil zag lopen. Hij had dus vachtluis.
Het is wel handig om te weten waar de luizen zitten zodat je kan checken of ze weg zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:36

Leuk filmpje! Ik vraag me af of de vissen niet naar zuurstof aan het happen zijn. Zit er iets van een pompje in? Je zou zo'n soort bruis bal pompje erin kunnen doen op zonne energie. Geeft ook minder algen en in de winter houdt het de vijver lang open.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:06

Ik dacht hetzelfde inderdaad. Valt ook niet mee met de droogte natuurlijk. Misschien een beetje water erbij? Meer water is ook meer zuurstof.

Leuk filmpje weer verder, die beelden met de drone zijn ook leuk om te zien zo.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:28

Leuk filmpje weer! :)

Je hebt het maar druk met de luizenbestrijding. Gelukkig kan ik je geen raad geven, wij hebben dat nog nooit aan de hand gehad , weet niet eens hoe ze er aan komen.

Ik zou zelf alleen nooit frontline gebruiken, het lijkt me zo giftig voor paarden , maar misschien heb ik het in mijn onschuld gewoon helemaal mis.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:32

Heel leuk filmpje Monique. Je rijbak is groooot . Wat werken jullie toch hard en dat met die warmte

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:41

5 L lijkt mij erg veel hoor, volgens mij is het 1 ml per liter water. Met 5 liter kan je dan wel 1000 paarden behandelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:02

Tinka schreef:
5 L lijkt mij erg veel hoor, volgens mij is het 1 ml per liter water. Met 5 liter kan je dan wel 1000 paarden behandelen.

Dat dacht ik ook!
Ik had destijds een flesje van 200 ml. Daar heb ik jarenlang mee gedaan .

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:38

Hi Fardoes, ik reageer op je stukje over paddock paradise in NL versus paarden houden in Frankrijk. Ben het helemaal met je eens dat de 2 landen niet te vergelijken zijn. Nederland is vol gebouwd en vol met landbouwgrond die helemaal niet gezond is. Vandaar dat we ook zo een probleem hebben nu met de stikstof toestand. Wat ik echter geen argument vind is dat paarden mishandeld kunnen worden en dat ze daarom veiliger zijn in een stal. Een dier die opgesloten zit en geen kant op kan als er bijvoorbeeld brand uitbreekt. Of insecten(mugjes) in de stal komen, wespen of wat dan ook, zelfs iemand die lelijke dingen van plan is met een paard, vind ik persoonlijk juist een reden om een dier niet op te sluiten. Ik denk dat wij opgegroeid zijn met het idee dat paarden 'veilig'in hun stalletje staan 'snachts en lekker gaan slapen ofzo. Maar paarden hebben geen nachtritme en gaan niet zoals wij mensen perse s avonds slapen. Ook beweegt een paard normaliter (als het mogelijk is) zo een 16 a 17 km per dag en staat af en toe stil voor een paar uur. Als we ze opsluiten staan ze gemiddeld (meeste mensen doen paarden op stal als het donker wordt) tot een uur of 8 s morgens. Dat is al gauw 14 uur of langer elke dag . Het lijkt mij fantastisch in frankrijk te wonen met heuvels, rivieren enz. Wij hebben hier thuis een poel gegraven met een 'heuveltje' waar ze graag opstaan en paden gemaakt met ook een schuilstal. Een miniatuur frankrijk wellicht :)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:16

Cajabol , ik geef voorbeelden waarom mensen keuzes maken om paarden ‘s nachts op stal te zetten. Jij maakt er een absoluut van en vervolgens ga je ook nog invullen hoeveel uur de paarden op stal staan. Informatie die uit je eigen gedachten komen.

Er is laatst iemand geweest met een paddock paradise in Nederland die een stappenteller om heeft gedaan bij haar paard. Na 24 uur had dit paard maar 3 km gelopen. Maar ze klaagt op social media wel over paarden met bitten , de paarden op de Olympische spelen enz.

Een poel aanbrengen en een heuvel maken is niets vergeleken met hoe paarden in Frankrijk leven.
Je noemt zelf dat Nederland is volgebouwd , dat er geen ruimte is. . Dat de landbouwgrond niet gezond is. Maar je houdt zelf nog steeds paarden in dat ongezonde milieu.

Ik persoonlijk vind daar wel wat van. Maar wijzen naar hoe slecht een ander het doet probeer ik niet te doen. Ik probeer met alle informatie die ik heb, het leven van mijn paarden zo aangenaam mogelijk te maken en van daaruit een voorbeeld te zijn voor anderen.

.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:23

Nu is n=1 niet echt representatief voor een heel concept he.

Maar het is sowieso niet nodig om Moniques topic zo te kapen met een discussie over welke manier van paarden houden het beste is..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 10:52

imaudy schreef:
Ik heb frontline wel gebruikt voor de benen. Dat hielp wel!
Ah leuk filmpje!

Dank je Imaudy voor het complimentje over het filmpje. Ik lees over frontline verschillende meningen. Ik houd het even op sebacil.

fardoe schreef:
Je hebt vachtluis en manen/staart luis. Dat is wat ik heb ontdekt bij Charly toen hij jaren geleden bij mij kwam . Hij bleef schuren en ik maar in zijn manen en staart kijken, totdat ik een luis op zijn bil zag lopen. Hij had dus vachtluis.
Het is wel handig om te weten waar de luizen zitten zodat je kan checken of ze weg zijn.

O echt waar, Tamara? Dat wist ik niet dat je verschillende soorten luizen had. Ook weer leerzaam.

Prairy schreef:
Leuk filmpje! Ik vraag me af of de vissen niet naar zuurstof aan het happen zijn. Zit er iets van een pompje in? Je zou zo'n soort bruis bal pompje erin kunnen doen op zonne energie. Geeft ook minder algen en in de winter houdt het de vijver lang open.

En Erwin is al aan het zoeken op internet naar iets, dank voor de tip, Prairy, ook Judith. We vroegen ons het zelf ook al af of ze daarom hapten, maar het waren er maar 5 van de circa 100 die er nu in zitten. De rest lag gewoon lekker te zonnebaden zoals ze altijd doen. Zonder happen. Ik dacht ook nog even dat hij misschien hapte naar die waterschaatsertjes.

JudithO schreef:
Ik dacht hetzelfde inderdaad. Valt ook niet mee met de droogte natuurlijk. Misschien een beetje water erbij? Meer water is ook meer zuurstof.

Leuk filmpje weer verder, die beelden met de drone zijn ook leuk om te zien zo.

Die dronebeelden vond ik ook erg gaaf. Met Callas zo galopperend had ik zo'n David Attenborough-gevoel, zo van, hier op de steppen rennen de wilde paarden, hahaha. Ik weet niet of het draven van Callas erna ook nog te zien is, ben ik vergeten, maar het is wel hinkepinkie.

rocymax schreef:
Leuk filmpje weer! :)

Je hebt het maar druk met de luizenbestrijding. Gelukkig kan ik je geen raad geven, wij hebben dat nog nooit aan de hand gehad , weet niet eens hoe ze er aan komen.

Ik zou zelf alleen nooit frontline gebruiken, het lijkt me zo giftig voor paarden , maar misschien heb ik het in mijn onschuld gewoon helemaal mis.

Hi Rocymax, dank je. En ik lees dat veel mensen frontline per been erin doen. Maar wat ik al schreef, ik heb toen mensenluizenmiddel gebruikt op Callas en een paar uur later had ze koliek. Ik kon me toen gewoon niet voorstellen dat het daarvan kwam ben toen gaan zoeken op de ingrediënten en jawel ik kwam een artikel tegen waarin koliek en dat ingrediënt gerelateerd werd. Zelfs de d.a. wilde het niet geloven, tot ik hem dat artikel liet lezen. Dus ik ben erg huiverig voor dingen die niet voor herbivoren bedoeld zijn.

fardoe schreef:
Heel leuk filmpje Monique. Je rijbak is groooot . Wat werken jullie toch hard en dat met die warmte

Dank je, Tamara, en de rijbak is idd lekker groot. 'Bak' is een te groot woord, want geen zand etc, maar rijveld, ja dat is het wel. En net als jullie zijn er zoveel dingen die we af willen hebben, als je niet doorwerkt hier in de hitte, dan verlies je met gemak 8 uur op een dag. Dus een beetje doorbeesten en we werken 's avonds ook nog een paar uur, maaien en zo, als het koeler is. En nu Erwin het zwembad heeft, is dat wel extra fijn voor hem, hij gaat nu eigenlijk na ieder dagdeel in het water.

Tinka schreef:

senna21 schreef:
Tinka schreef:

Dat dacht ik ook!
Ik had destijds een flesje van 200 ml. Daar heb ik jarenlang mee gedaan .

O wat super dat jullie zo meedenken. Net op tijd, hahaha, want ik ging net bellen. Heb 200ml besteld. Volgens haar had ik 10 liter water nodig voor de vier paardjes te sponzen en dan moest ik er twintig keer mee kunnen doen. Zij zegt drie tot vijf dagen achter elkaar wassen, dagelijks voor het eerst. En afhankelijk van of het luizen of mijten zijn, twee wekelijks herhalen, maar ze kon niet zeggen wij welke parasiet je wanneer moet herhalen. Donderdag heeft ze het, dus dan ga ik het halen.

cajabol schreef:
Hi Fardoes, ik reageer op je stukje over paddock paradise in NL versus paarden houden in Frankrijk. Ben het helemaal met je eens dat de 2 landen niet te vergelijken zijn. Nederland is vol gebouwd en vol met landbouwgrond die helemaal niet gezond is. Vandaar dat we ook zo een probleem hebben nu met de stikstof toestand. Wat ik echter geen argument vind is dat paarden mishandeld kunnen worden en dat ze daarom veiliger zijn in een stal. Een dier die opgesloten zit en geen kant op kan als er bijvoorbeeld brand uitbreekt. Of insecten(mugjes) in de stal komen, wespen of wat dan ook, zelfs iemand die lelijke dingen van plan is met een paard, vind ik persoonlijk juist een reden om een dier niet op te sluiten. Ik denk dat wij opgegroeid zijn met het idee dat paarden 'veilig'in hun stalletje staan 'snachts en lekker gaan slapen ofzo. Maar paarden hebben geen nachtritme en gaan niet zoals wij mensen perse s avonds slapen. Ook beweegt een paard normaliter (als het mogelijk is) zo een 16 a 17 km per dag en staat af en toe stil voor een paar uur. Als we ze opsluiten staan ze gemiddeld (meeste mensen doen paarden op stal als het donker wordt) tot een uur of 8 s morgens. Dat is al gauw 14 uur of langer elke dag . Het lijkt mij fantastisch in frankrijk te wonen met heuvels, rivieren enz. Wij hebben hier thuis een poel gegraven met een 'heuveltje' waar ze graag opstaan en paden gemaakt met ook een schuilstal. Een miniatuur frankrijk wellicht :)

Dat is zeker waar, Cajabol. Dank Tamara. Mijn gedachten? Een box blijft onnatuurlijk. Paarden houden, paarden berijden, met paarden aan de hand werken, het is en blijft allemaal onnatuurlijk, hoe goed we het ook proberen toe doen en hoe we het ook goed proberen te praten. En er is heel heel heel veel paardenleed op de wereld. Zichtbaar, maar nog meer verborgen. Ik heb me dan ook wel vaker op mijn hoofd gekrabd of ik wel moet willen paardrijden. Maar goed dat is weer een heel andere discussie waar op bokt al wel het e.e.a. over gezegd is en waar we in die topics daar verder over kunnen discussiëren. Voorlopig blijf ik paardrijden en voor mij is het zoals ik het nu doe op dit moment de beste oplossing.

Over de boxen kan ik melden, dat Poupette helemaal happy is. Ze komt goed tot rust, ze eet goed en voor haar is een boxje, afgesloten van de rest, haar rustpuntje. Voor de andere drie maakt het niet uit denk ik. Quarbonne heeft voor het eerst in zijn boxje gestaan voor de nacht. Erwin wilde er toch meer haast mee maken dan ik. We hebben dus een schrikdraadje over zijn deur gespannen. Daar kan hij niet per ongeluk tegenaan komen, alleen als hij zich op zijn achterbenen opricht om over de deur van 1,50m!!!! te komen. Wat hij wel geprobeerd heeft, maar arme hij natuurlijk een pets van het draad kreeg. Daar was hij erg van onder de indruk en heeft het niet meer geprobeerd. Ja zielig, maar goed, als hij went, krijgt hij misschien ook daar een rustpuntje in. Callas ligt gelukkig weer regelmatig in haar box te slapen, gezien haar vieze bil, daar ben ik ook blij mee, overdag gaat ze namelijk niet liggen. Prisca heb ik nog niet zien liggen en ook nog niet zien rollen. Poupette is trouwens een bijzonder paard. Ze kan wel 6 keer omrollen!

Vanmorgen vroeg voor de hitte uit gereden in het rijveld op Prisca met mijn westernzadel. Ik heb er twee, maar ik heb vanmorgen diegene met de ronde skirt genomen. Aansingelen blijft een dingetje. Maar ik had nu zelf in ieder geval geen afleiding van pijntjes van de beugelriemen, bij mijn kuiten en dijen. Het westernzadel zit wel een stuk harder zeg, tjemig wat zit dat Inky dinky dan lekker zacht! Wat ook jammer is, is dat mijn westernzadel verschuift, naar links of rechts al naar gelang de bocht. Dat had het ID zadel niet, de pad is er wel eens naar achter van geschoven, maar dat ligt in ieder geval wel in het midden over de ruggengraat. Met het westenzadel moest ik even rechtschuiven. Na het afzadelen gekeken of ik iets kon zeggen over drukplekken, maar ik zag geen overmatig verstoorde huid of zweetplekken waar ik ze niet wilde. Ik zou een warmtemeter moeten hebben met infrarood om te kijken waar het drukt. Het lijkt minder erg dan ik me voorgesteld had. Het ID zadel lijkt me voor haar wel fijner, ook een stuk lichter. Maar daar ga ik eerst met de zadelmaker ervan in conclaaf om te kijken wat we aan die beugelhaken kunnen doen. Ze zitten namelijk niet gelijk.

Afijn voor het eerst een galopje ohz gedaan, stelt niets voor hoor, paar keer aanspringen op commando en een meter of 15 galopperen, gewoon om te kijken of het knopje galop goed werkt en dat vond ik geweldig netjes gaan.
Verder veel gedraafd en ze heeft veul meer energie dan ik zou verwachten van een paard met zoveel overgewicht. Ze raakte haar energie niet kwijt! Misschien moet ik zelfs eerst longeren voor ik ga rijden. Ze heeft er wel een stugge kop op zitten en ik heb een paar keer moeten mopperen, maar na een half uur vond ik het toch beter gaan.

Ik ben nu haar wat sensibeler aan het maken op kuitstuurhulpen met behulp van het stickje erbij. Ik denk dat die knopjes er ook wel opzitten, maar misschien anders dan ik het vraag.

Vond het in ieder geval fijn gaan en ze doet het toch maar allemaal braaf op haar ouwe dag.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:07

Leuk om te lezen dat het rijden zo goed gaat. Longeren zou ik niet doen, teveel belasting met haar overgewicht.
Moest gniffelen om je laatste zin omdat bij mij de gedachte opkwam : “ heb je het over Prisca of over jezelf” :D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:10

Trek bij Sebacil wel handschoenen aan. Is raar spul. Werkt super tegen mijten. Met luizen geen ervaring. Misschien is het bij jou wel mijt als het alleen op de benen zit.
Volgens mij moeten er 10 dagen tussen de behandelingen zitten. Bij ons zaten mijten volgens mij in het gras langs de bospaden. Elke keer als je terug kwam uit het bos hadden de paarden een paar dagen later mijten. Sommige paarden hadden er overigens helemaal geen last van.

De eerste keer dat het op stal massaal voorkwam hebben we alles schoongemaakt, stallen, bortels, beenbescherming, de paarden helemaal behandeld. Maar dat was niet te doen, omdat het steeds terugkwam. Daarna deden we alleen de benen, ongeveer 1 x per week. 1 litertje water met 1 ml sebacil per paard aanmaken en met een spons de benen natmaken. Daarmee was het goed onder controle te houden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:55

Ik heb goede ervaring met byemite tegen luizen. Inderdaad na 10 dagen herhalen, niet elke dag. En het paard echt goed nat maken tot op de huid en niet uitspoelen. Eerst even je halsters en borstels in de emmer dopen.
10 liter voor 5 paarden gaat denk ik niet lukken, ik deed 1 paard met 10 liter, dat is 1 emmer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:03

fardoe schreef:
Leuk om te lezen dat het rijden zo goed gaat. Longeren zou ik niet doen, teveel belasting met haar overgewicht.
Moest gniffelen om je laatste zin omdat bij mij de gedachte opkwam : “ heb je het over Prisca of over jezelf” :D

_O- :=

Fijn dat het al zo snel wat goed gaat!

Ik zit net aan iets te denken dat Erwin een soort windhond jaag ding zou moeten maken, met een soort lang touw op een katrol waaraan je wat lekkers doet en dan oprolt en pizza erachteraan kan hobbelen :') Soort stap molen maar dan rechtdoor :P Krijgt zij beweging en hoef jij niet helemaal alles te doen :')

Anyway, ik ben weer eens te veel visueel aan het fantaseren geloof ik :+

Over de bruisbal, dat heet een luchtsteen zie ik nu.

https://www.vijverbenodigdheden.nl/vijv ... uchtstenen

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:45

Hi fardoes, ik merk dat je het lastig vindt wat ik schrijf. Jij vind dat wij in NL eigenlijk geen paarden mogen houden, dat is wat je letterlijk schrijft. Dat lijkt me geen goeie uiting naar al die mensen hier in NL die er iets moois van maken voor hun paarden dmv een paddock paradise.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:48

Wat een leuk filpmje weer..
En wat zijn jij en Prica leuk samen zeg!

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:59

Hoi Monique, idd veel paardenleed en ander dierenleed helaas. Ik en mijn man zijn net als jullie vegan, dwingen ook niemand wat op maar ik vind het wel moeilijker te accepteren dat het eten en misbruiken van dieren zo langzaam gaat. De afweging om niet te rijden heb ik ook gemaakt hoor, en soms nog. Ik rij nog heel weinig maar ja, is net zoiets als zeggen dat je weinig vlees eet, je doet het toch. Ik heb net als jou een "kudde" om toch maar zoveel mogelijk een natuurlijke omgeving voor de paarden te maken. Het is en blijft omheind en kunnen ze niet gaan en staan waar ze willen. Toch doe je je best om het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk te maken

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:33

Klittenbollen zijn lastig in manen en staart. Of in je eigen haar. Maar kijk hier eens naar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klit. Ik wil er naar op zoek om de wortel te eten :).
Dit over luizen; ik dacht te weten dat er 2 soorten zijn maar heb het voor de zekerheid even nagezocht: https://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/
Wat is het zwembad mooi geworden! Dat zwemtuig is inderdaad handig.

Jammer dat het op deze manier moet met Q. Vooral omdat de vorige eigenaren het ontsnappen niet konden oplossen met deze maatregel nu als gevolg.
Nou ja, hij gaat er niet dood aan en de les is met één poging geleerd.

Over andere beestjes.. ik ben deze zomer begonnen met poep keren. De drollen drogen op warme dagen super snel. Zodra de bovenkant droog is -vaak al binnen 1 dagdeel- draai ik hem om. Soms laat ik ze helemaal drogen, soms zit er nog wat vocht in. De laatste gebruik ik om te smeulen. De eerste kunnen straks mooi als aanmaak dienen in de kachel die ik wil gaan kopen.

Mijn paarden gaan dicht bij zo’n smeulende plek staan om kleine stekers te weren.
Mijn kleine (maatje Poupette) merrie gaat er overheen staan zodat ook haar buik goed gerookt wordt.
Ik kreeg de inspiratie door een aflevering van ‘ik vertrek’ waarin mensen de poep van hun paarden gebruikten om hun kasteeltje in Frankrijk te verwarmen.
Zij maken er briketten van trouwens.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:44

Cajabol, er is door meerdere mensen aangegeven dit niet in dit topic te bespreken. Ik ga niet meer op jouw reageren in het topic van Monique.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 18:17

fardoe schreef:

Hahahaha, Tamara, ja hoor wrijf het er nog maar eens in. En longeren zal ik dan idd gaan minderen. Je bedoelt neem ik aan belasting op haar benen te veel op de korte cirkel.

Flower033 schreef:
Trek bij Sebacil wel handschoenen aan. Is raar spul. Werkt super tegen mijten. Met luizen geen ervaring. Misschien is het bij jou wel mijt als het alleen op de benen zit.
Volgens mij moeten er 10 dagen tussen de behandelingen zitten. Bij ons zaten mijten volgens mij in het gras langs de bospaden. Elke keer als je terug kwam uit het bos hadden de paarden een paar dagen later mijten. Sommige paarden hadden er overigens helemaal geen last van.

De eerste keer dat het op stal massaal voorkwam hebben we alles schoongemaakt, stallen, bortels, beenbescherming, de paarden helemaal behandeld. Maar dat was niet te doen, omdat het steeds terugkwam. Daarna deden we alleen de benen, ongeveer 1 x per week. 1 litertje water met 1 ml sebacil per paard aanmaken en met een spons de benen natmaken. Daarmee was het goed onder controle te houden.

Hi Flower33, fijn dat je je ervaring deelt, ik had helaas precies dezelfde ervaring. Je kunt alles schoonmaken, maar die ene boom buiten had toch nog meneer en mevrouw luis. Maar ik heb wel zitten denken nav de witkalktip. Ik heb ook wel eens gezien dat bomen voor de helft wit zijn. Ik denk dat ik nu wel snap waarom. Dat is natuurlijk tegen gemene boometertjes of boomettertjes ;-) maar misschien ook wel tegen beestjes bij paarden. Dat zou ik nog eens kunnen onderzoeken of dat gaat werken. Of zou dat met een regenbui er weer afspoelen? Ik weet niet wat het zijn. Ik weet ook niet hoe ik dat moet zien? Ik zie geen witte dingetjes zoals ik op foto's zie. Er worden geen manen geschuurd. Iedereen bijt wel in zijn sokken. Callas is weer begonnen te stampen en poupette jeukt haar hoofdje, Prisca jeukt achter haar oren en haar hoofd/bles en Quarbonne heeft gewoon overal jeuk.

Tinka schreef:
Ik heb goede ervaring met byemite tegen luizen. Inderdaad na 10 dagen herhalen, niet elke dag. En het paard echt goed nat maken tot op de huid en niet uitspoelen. Eerst even je halsters en borstels in de emmer dopen.
10 liter voor 5 paarden gaat denk ik niet lukken, ik deed 1 paard met 10 liter, dat is 1 emmer.

Hi Tinka, niet forever iedere dag, maar de eerste drie tot vijf dagen, dagelijks zei ze. Ik ga het ervaren hoeveel ik nodig ga hebben. Ik denk bijv voor Callas haar sokken, dat ik het ook niet red met 1 emmer voor haar alleen zelfs niet. Dank voor je tip, paard natmaken, insponzen en niet uitspoelen. En dan op stal even want de meeste van dat soort goedjes mogen niet in de felle zon toch?

Prairy schreef:
fardoe schreef:

_O- :=

Fijn dat het al zo snel wat goed gaat!

Ik zit net aan iets te denken dat Erwin een soort windhond jaag ding zou moeten maken, met een soort lang touw op een katrol waaraan je wat lekkers doet en dan oprolt en pizza erachteraan kan hobbelen :') Soort stap molen maar dan rechtdoor :P Krijgt zij beweging en hoef jij niet helemaal alles te doen :')

Anyway, ik ben weer eens te veel visueel aan het fantaseren geloof ik :+

Over de bruisbal, dat heet een luchtsteen zie ik nu.

https://www.vijverbenodigdheden.nl/vijv ... uchtstenen

Och erm, Pizza die achter een Wortel aanrent. Nee, ze heeft geen aanmoediging nodig, ze is erg voorwaarts juist, beetje teveel zelfs af en toe. Wat dat betreft overtreft ze mijn verwachtingen. Erwin heeft er al een bestelling uitgedaan voor een of ander beluchtigerdinggeval. En bedankt hè, weer failliet ;-) Nee hoor, viel reuze mee.

cajabol schreef:
Hi fardoes, ik merk dat je het lastig vindt wat ik schrijf. Jij vind dat wij in NL eigenlijk geen paarden mogen houden, dat is wat je letterlijk schrijft. Dat lijkt me geen goeie uiting naar al die mensen hier in NL die er iets moois van maken voor hun paarden dmv een paddock paradise.

cajabol schreef:
Hoi Monique, idd veel paardenleed en ander dierenleed helaas. Ik en mijn man zijn net als jullie vegan, dwingen ook niemand wat op maar ik vind het wel moeilijker te accepteren dat het eten en misbruiken van dieren zo langzaam gaat. De afweging om niet te rijden heb ik ook gemaakt hoor, en soms nog. Ik rij nog heel weinig maar ja, is net zoiets als zeggen dat je weinig vlees eet, je doet het toch. Ik heb net als jou een "kudde" om toch maar zoveel mogelijk een natuurlijke omgeving voor de paarden te maken. Het is en blijft omheind en kunnen ze niet gaan en staan waar ze willen. Toch doe je je best om het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk te maken

fardoe schreef:
Cajabol, er is door meerdere mensen aangegeven dit niet in dit topic te bespreken. Ik ga niet meer op jouw reageren in het topic van Monique.

En daar wilde ik het dan inderdaad bij laten, tnx ladies.

vopo914 schreef:
Wat een leuk filpmje weer..
En wat zijn jij en Prica leuk samen zeg!

Ow wat lief, dank je! Ik vind me er niet slecht op staan nee. Als je 1,35m hoort, dan denk je wat een dwerg, maar omdat ze zo dik is, combineert het best ok!

balance schreef:
Klittenbollen zijn lastig in manen en staart. Of in je eigen haar. Maar kijk hier eens naar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klit. Ik wil er naar op zoek om de wortel te eten :).
Dit over luizen; ik dacht te weten dat er 2 soorten zijn maar heb het voor de zekerheid even nagezocht: https://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/
Wat is het zwembad mooi geworden! Dat zwemtuig is inderdaad handig.

Jammer dat het op deze manier moet met Q. Vooral omdat de vorige eigenaren het ontsnappen niet konden oplossen met deze maatregel nu als gevolg.
Nou ja, hij gaat er niet dood aan en de les is met één poging geleerd.

Over andere beestjes.. ik ben deze zomer begonnen met poep keren. De drollen drogen op warme dagen super snel. Zodra de bovenkant droog is -vaak al binnen 1 dagdeel- draai ik hem om. Soms laat ik ze helemaal drogen, soms zit er nog wat vocht in. De laatste gebruik ik om te smeulen. De eerste kunnen straks mooi als aanmaak dienen in de kachel die ik wil gaan kopen.

Mijn paarden gaan dicht bij zo’n smeulende plek staan om kleine stekers te weren.
Mijn kleine (maatje Poupette) merrie gaat er overheen staan zodat ook haar buik goed gerookt wordt.
Ik kreeg de inspiratie door een aflevering van ‘ik vertrek’ waarin mensen de poep van hun paarden gebruikten om hun kasteeltje in Frankrijk te verwarmen.
Zij maken er briketten van trouwens.

Hi Balance, wat een geweldig leuke tip van dat smeulen! Ik zou het wel ergens moeten doen waar het mag smeulen, op het plateau of zo met beton, want het is hier nu zo droog. Ik ben al bang dat als het schrikdraad ergens vonkt dat er brand komt. Loop telkens te checken. Maar wat geweldig grappig dit! Goeie tip, ga ik zeker proberen.

En Quarbonne is het slachtoffer van zijn eigen drammerigheid, maar idd niet opgevoed door vorige eigenaren en dat krijgen wij nu. Het is er l*llig voor hem, maar als het zo werkt vind ik het ook wel fijn voor mezelf dat ik niet de hele tijd bezig ben dingen te herstellen en anders om hem heen te organiseren.

En ik vind geen huidschilfers bij geen een van de dieren, en ook in de kootholte van Callas geen schilfering oid. Dus ik weet niet wat het zijn, mijten of luizen. Maar wat het ook is, het is binnenkort voorbij met sebacil hoop ik.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:47

Balance dank voor je link over de luizen en mijten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:47

Graag gedaan, ik ben mensen graag van dienst om ze van hun geld af te helpen :+