Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:09

Via de pb had ik een aantal adresjes van Freiberger fokkers gekregen en contact gehad met een aantal, maar helaas zijn ook die paarden allemaal ruim boven budget. (10k)

Ergens wil ik graag kennismaken met het ras om te zien of ik dan op termijn misschien mijn budget zou willen stretchen, maar ik wil ook niemands (incl mijn eigen) tijd verdoen. Ik weet dat ik het nu gewoon niet kan/wil betalen dus als ik dan nu wel een leuke tegenkom moet ik die ook laten schieten.

Ergens wil ik gewoon niet meegaan in de gekte… 10+k voor een recreatiepaard… Ik heb het er eigenlijk gewoon niet voor over. We werken beide gewoon in loondienst en het is ‘maar’ een hobby.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Lieser schreef:
Wij gaan vrijdag bij een Freiberger kijken. Is herstellend van een peesblessure, dus waarschijnlijk niet geschikt voor ons. Maar ja, het is wel een Freiberger, dus ik wil het toch een kans geven. Ik ben benieuwd naar het medische verhaal.

Ik vraag me altijd af waarom je dit zou willen?
Herstellende vind ik nog wat riskanter dan hersteld en alweer een tijdje zonder problemen op niveau aan het werk. (Kan ook bosritten oid zijn).
Het paard kan prima herstellen, maar waarom zou je al willen starten met een dergelijk probleem die nog niet volledig genezen en belast is?
Geen veroordeling oid, maar ik vraag het me echt af.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Ik ben wel boven m'n budget uitgekomen. Niet specifiek voor een freiberger hoor. Ik zat net hetzelfde, zo'n klap geld voor een recreatiepaard.. maar een vriendinnetje zei, ik heb uiteindelijk ook veel te veel betaald voor m'n paard en nooit een seconde spijt van gehad. Toen dacht ik ook.. ja dat is ook weer zo.. uiteindelijk vergeet je het wat je er voor neerlegt..

Zou je niet eens bij een bokken met een freiberger kunnen gaan kijken. Een die niet te koop staat maar gewoon om kennis te maken met het ras? Dan verspil je niet zomaar iemand zijn tijd, omdat men weet wat het doel is? En ik kan mij niet voorstellen dat mensen dat erg vinden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Ja klopt, het zijn soms echt bakken met geld die we er tegen aan smijten.
Voor mijn 2 laatste paarden had ik echt een redelijk hoog budget. Maar beide vielen er ruim onder :') zo heb je ook weleens een gelukje.
Voor mijn gevoel waren het dus koopjes, maar uiteindelijk toch nog best wat geld.

Maar als ik dan weer zie voor wat voor bedragen paarden in mijn omgeving weg gaan of gekocht worden, val ik bijna in de lage prijsklasse _O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

c_alsemgeest schreef:
Lieser schreef:
Wij gaan vrijdag bij een Freiberger kijken. Is herstellend van een peesblessure, dus waarschijnlijk niet geschikt voor ons. Maar ja, het is wel een Freiberger, dus ik wil het toch een kans geven. Ik ben benieuwd naar het medische verhaal.

Herstellende vind ik nog wat riskanter dan hersteld en alweer een tijdje zonder problemen op niveau aan het werk. (Kan ook bosritten oid zijn).
Het paard kan prima herstellen, maar waarom zou je al willen starten met een dergelijk probleem die nog niet volledig genezen en belast is?

Waarschijnlijk omdat ie nog geen kwart kost van een gezonde Freiberger.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Ik had die gok ook niet zo snel genomen, dan zijn er genoeg andere paarden die niet te duur (en wel gezond) aangeboden worden :=

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Je mag mij altijd een pb sturen lieser.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

_Nelleke_ schreef:

Ja dat kan, maar buiten het feit dat het met oplopende dierenarts rekeningen na verloop van tijd mogelijk een duurder paard gaat worden...
Vooral de stress, de zorgen en de onzekerheid wat dergelijke blessures met zich mee brengen.

En natuurlijk, ook een gezond paard die nog nooit iets gehad heeft kan het overkomen. Daar weet ik helaas alles van, niet qua blessures maar wel andere gezondheidsproblemen bij een 100% gezond en gekeurd paard.

Maar waarom extra risico lopen, ik zou dan zelf altijd door sparen en wat anders kopen dan met een probleem beginnen. Puur voor mijn eigen gemoedstoestand, want bij elke keer dat het rijden even niet lekker gaat of ze anders bewegen in het land zou ik meteen gaan twijfelen of de oude blessure op speelt :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:22

Ik zou persoonlijk niet gaan kijken naar een paard dat herstellende is van een peesblessure. Het blijft een zwakke plek en een verhuizing met eventueel bijbehorende stress, geeft toch weer wat extra risico.

Belker heeft een Freiberger hier op Bokt. En volgens mij nog een paar Bokkers. Je zou contact op kunnen nemen.

Als je specifiek voor een ras gaat, ga dan ook voor een goed en gezond rasdier of als de portemonnee dat niet toelaat, kijk voor wat anders.

Ik heb zelf ook even gekeken maar Freibergers. En dan puur voor het karakter en niet vanwege de looks.
Kleinere Freibergers die ik trof waren vrij kort in de rug, daar zou ik qua zadel wel een probleem mee hebben.

Grote Freibergers waren een heel stuk duurder en dat had ik er dan financieel niet voor over. Ik zocht een recreatiepaard tot eur 10.000

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Lieser schreef:

Zou het persoonlijk niet doen.
Je hebt net je andere paard vervroegd met pensioen gedaan.

En problemen hoef je niet te kopen die komen vanzelf.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

Lieser schreef:

Waarom niet de benzinekosten besparen? Je hebt toch geen haast?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Hier ook veel ellende gezien bij een pees blessure dus ik zou er ook niet bij voorbaat aan beginnen

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

Lieser heeft zelf ook een Freiberger toch?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Een recreatie paard is ook gefokt, verzorgd, getraind en opgefokt. Dus die kosten ook gewoon geld. Als ze dan ook nog gezond en braaf zijn kosten ze ook gewoon veel geld.
Als je geen geld uit wil geven hoef je niet aan paarden te beginnen, of je moet een 'maar' accepteren. Dat drukt altijd de prijs.

Zoal een peesblessure. Het is altijd maar net wat men wil :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

_Nelleke_ schreef:
Via de pb had ik een aantal adresjes van Freiberger fokkers gekregen en contact gehad met een aantal, maar helaas zijn ook die paarden allemaal ruim boven budget. (10k)

Ergens wil ik graag kennismaken met het ras om te zien of ik dan op termijn misschien mijn budget zou willen stretchen, maar ik wil ook niemands (incl mijn eigen) tijd verdoen. Ik weet dat ik het nu gewoon niet kan/wil betalen dus als ik dan nu wel een leuke tegenkom moet ik die ook laten schieten.

Ergens wil ik gewoon niet meegaan in de gekte… 10+k voor een recreatiepaard… Ik heb het er eigenlijk gewoon niet voor over. We werken beide gewoon in loondienst en het is ‘maar’ een hobby.

Zou ik ook niet hebben, ik zou niet blindstaren op een ras maar gewoon kijken of er iets leuks voorbij komt wat bij je doelen en budget past.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16 min geleden

_Nelleke_ schreef:
c_alsemgeest schreef:

Eigenlijk omdat hij een stuk groter is dan de standaard Freiberger. Er zijn er niet veel van rond de 1.65, en ik ben te lang voor de gemiddelde Freibergers (ik was eigenlijk ook te lang voor mijn merrie).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14 min geleden

Lizenlotte schreef:
Lieser heeft zelf ook een Freiberger toch?

Ja, met vervroegd pensioen helaas.