Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:46

lotlot2 schreef:
Goed om te weten. Bedankt allemaal :)

Dan ga ik gewoon de gok nemen om wat te bieden

Had je bij de bezichting ook al gevraagd of er onderhandelingsruimte is?

Degene waar ik mijn paard kocht was heel duidelijk: vaste prijs en niet onderhandelbaar. Denk je te willen onderhandelen, dan is daar het gat van de deur.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:44

Equipro schreef:
Ik vraag me het volgende af, is het slimmer om een 3-jarige zadelmak te verkopen? Of zijn er veel mensen die liever zelf hun paard beleren?

Ik heb een tijdje geleden een niet-zadelmakke 3j verkocht en had niet het gevoel dat er veel handel was. Kan ook een combinatie geweest zijn van afstamming en vosmerrie, maar ook tussenpersonen/handelaren waren al niet erg geïnteresseerd als ik ze belde zonder een video/foto gezien te hebben.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:46

Ik vind het persoonlijk fijn als er een gas, rem en stuur op zit.

Das puur omdat ik dat stuk persoonlijk nog niet heb gedaan.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:56

De vraagprijs van mijn nieuwe pony was 1500 wat ik best ok vind voor een 14 jarige grote C/kleine D maat tinker merrie die niet in topvorm is, op de gok 1000 geboden omdat ze toch niet helemaal aan mijn lijstje voldeed maar ik haar voor die prijs wel leuk genoeg vond. Bod werd geaccepteerd.

Ik wist ook dat ik flink wat risico's zou nemen om zo'n goedkope pony die al een en ander mankeert ongekeurd zou kopen en helaas blijkt het toch ook wel een dure les.
We zijn nu ruim een maand verder en hebben een slechte start gehad. Heb gewacht met dingen online zetten tot ik de vorige eigenaar had gesproken. Dat ging wat moeizaam ivm vakanties. Maar ik twijfel nu toch een beetje of ze niet meer wist, al denk ik dat het vooral gewoon echt gebrek aan ervaring, kennis en vertrouwen op verkeerde paarden'kenners' is.

Zoals eerder in het topic stond zocht ik natuurlijk een projectpony. Deze werd me via via aangeboden, dus voelde wat vertrouwder dan marktplaats, totaal niet wat ik zocht maar toch leuk genoeg om te kijken. Bij bezichtiging idd een leuke pony waar ik wel wat mee zou kunnen. Behalve de bekende probleempuntjes zag ik er wel meer maar niets ernstig wat ik met de juiste training en behandelingen zou kunnen verhelpen. Grootste gok was dat ik vermoed dat ze pssm2 zou kunnen hebben en dat ik er dan geen veulentje mee kan fokken maar de symptomen waardoor ik dat vermoeden heb kunnen ook door andere dingen komen dus voor die prijs durfde ik die gok wel te nemen.

Maar helaas, ze blijkt CPL te hebben wat eigenlijk wel een dealbreaker voor me is en wat ik over het hoofd heb gezien/ ervan uit ging dat het wel goed zat omdat er zoveel andere paardenmensen bij haar betrokken waren die het gewoon nooit hebben opgemerkt of iig niets tegen de eigenaar erover hebben gezegd. Alle andere problemen zijn wel gewoon eerlijk vermeld waar anderen ook al op af zouden haken, dus waarom alleen dit dan verzwijgen?

Bij bezichtiging kon ik haar onderbenen niet goed voelen, mocht wel netjes hoeven uitkrabben en heel oppervlakkig een borstel over haar sokken halen maar zodra ik beter wilde voelen trok ze meteen hard weg. Omdat het zo'n introvert wat timide merrietje was gooide ik het daar op, ze vond het gewoon niet fijn als een vreemde aan haar sokken zat, kan gebeuren, komt vanzelf wel goed.
Met de gedachte dat er net een osteopaat was geweest, haar spieren verder mooi soepel voelden en dat ze al mooie verbetering in haar beweging liet zien met degene die haar haar een paar keer per week kwan trainen, dat er regelmatig coaching met de pony's gedaan werd en de hoefsmid net was geweest en alles in orde vond ging ik er verder wel van uit dat het goed zat met die benen. Genoeg mensen met meer kennis dan de eigenaren die rare dingen zouden opmerken toch? Niet dus |o .

In een andere prijsklasse en een paard zonder al bekende problemen zou ik wel gaan voor keuren en ik heb er op zich ook geen spijt van dat ik niet heb laten keuren, maar wel dat ik vanwege de afstand niet nog een keer ben gaan kijken om wat door te zetten en haar benen nog een keer beter te kunnen kijken/voelen ipv op mensen die in niet persoonlijk ken vertrouwen. Bij een tweede bezichtiging had ik de cpl zeker wel opgemerkt en haar daarom laten staan.

Direct bij ons was al duidelijk dat ze flink jeuk had, dus op dag 2 al even doorgezet met benen aanraken zodat ik ze kon wassen, voelde meteen de verdikkingen, hoe kan dat al die jaren niet opgemerkt zijn? Maarja, sokken aanraken ging ook lichtelijk met gevaar voor eigen leven, bovenste laag haar was ook mooi maar daaronder veel klitten en dikke schilfers, deed haar gewoon pijn om aangeraakt te worden natuurlijk.
De eerste weken alleen maar bezig geweest met die benen. Inmiddels geschoren en mijtvrij mag ik ze veilig aanraken. Met betere huisvesting, behandeling en aangepaste voeding is gelukkig ook al verbetering te zien maar wel echt duidelijk al wel wat verder gevorderde cpl, flinke harde diepe vouwen en knobbels. Zo ontzettend balen. En vooral ook gewoon heel sneu voor de pony. We hebben samen al flink wat emoties doorlopen op deze manier, die eerste weken waren voor ons beide niet leuk en ik wilde haar ook eigenlijk meteen weer weg hebben. Maar zij kan er niets aan doen en is de grootste dupe in het verhaal. Ik wil iig zorgen dat ze in de beste mogelijke vorm komt en dat we de cpl goed onder controle krijgen. Daarna zien we wel weer verder maar verkopen ga ik iig ook niet doen, ik neem gewoon mijn verantwoordelijkheid voor een ziek paard.
Na de moeilijke start begint ze nu gelukkig wel steeds leuker te worden en hinnikt ze als ze me aan ziet komen <3 . Blijf gemengde gevoelens hebben, maar daar zit ook nog een stukje verwerking van de dood van Lo bij, bedoeling was dat een nieuwe pony daar beter bij kon helpen en die fase gaan we nu pas een beetje in ipv een maand geleden.

Foto erbij is natuurlijk wel verplicht :D
Afbeelding

Belangrijkste les voor mezelf hieruit is vooral dat niet iedereen z'n professionals even kundig zijn en beter naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

En vooral ook dat ook al staat het paard ver weg, ga minstens 2 keer kijken!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:18

Equipro schreef:
Ik vraag me het volgende af, is het slimmer om een 3-jarige zadelmak te verkopen? Of zijn er veel mensen die liever zelf hun paard beleren?

Maandje onder het zadel gooien, dan heb je een betere markt, betere prijs en minder kans op mismatch :j

Ik ga wel uit van type sportpaard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:21

Idd beleren

@iceprincess mensen gaan over lijken in de paarden handel. Ik zou altijd laten keuren.. hoop dat je dr wat beter krijgt. Succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:41

Volgende week woensdag ga ik kijken bij een hele leuke merrie *\o/*

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:57

Roodvos schreef:
lotlot2 schreef:
Goed om te weten. Bedankt allemaal :)

Dan ga ik gewoon de gok nemen om wat te bieden

Had je bij de bezichting ook al gevraagd of er onderhandelingsruimte is?

Degene waar ik mijn paard kocht was heel duidelijk: vaste prijs en niet onderhandelbaar. Denk je te willen onderhandelen, dan is daar het gat van de deur.

Nee, ook niet aan gedacht. Weet wel via via via dat ze wel eens vaker paarden verkoopt en er wel iets te regelen is qua prijs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:39

IcePrincess schreef:
Belangrijkste les voor mezelf hieruit is vooral dat niet iedereen z'n professionals even kundig zijn en beter naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

En vooral ook dat ook al staat het paard ver weg, ga minstens 2 keer kijken!

Daar begint het echt mee. Welk gevoel heb je, wat zie je aan het paard en als je dat niet vertrouwd, afhaken.
Ik vertrouw geen enkele "kenner" of "professional" tenzij ik weet wie het is en dus z'n niveau in kan schatten, en dan maakt het ook nog uit dat ik weet of iemand in mijn lijn zit of een totaal andere insteek heeft. Dat is niet goed of fout, maar wel een punt om rekening mee te houden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 00:27

Ja precies dat dus. Ander paard waar ik was geweest ben ik ook nog een keer terug gegaan omdat er wat dingen me niet lekker zaten, dat was qua afstand ook beter te doen. Maar hier dus vertrouwd op de kennis van mensen die ik niet persoonlijk ken. Meer in mijn eigen regio weet ik idd ook wel welke therapeuten, trainers, veeartsen en smeden wel in mijn straatje vallen en welke niet, heb aardig wat mensen op mijn 'mag nooit aan mijn paard komen' lijstje staan dus waarom ik bij vreemden ineens zo goed gelovig ben geweest is me ook een raadsel :') .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:18

Bij goedkoop zit er vaak een addertje onder het gras..je hebt de gok genomen en helaas hoorde dit er bij. Je hebt de kans gehad de benen te voelen maar dat lukte niet doordat ze ze wegtrok..daar had denk ik een belletje moeten gaan rinkelen al snap ik jouw gedachtegang ook. In ieder geval heeft de pony wel geluk dat ze bij jou staat nu en jij het wel behandeld. Ik hoop dat je het onder controle krijgt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:23

Aangezien jullie het nu over prijzen en vooral overpricen hebben. Mijn paard komt te koop, een mooie merrie, 7jr, goede kleur en maat, ik heb wat wensen mbt nieuwe baas. Daarom wil ik haar voor een schappelijke prijs op mp zetten, wekt dat dan weer argwaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:30

Schappelijk is wat anders dan te goedkoop he :D

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:37

Haha, daar heb je gelijk in. Maar bv 5000 wekt dat argwaan? En mag ok voor dat geld wat eisen hebben of moet ik lager gaan?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:38

Ongeacht het geld je kunt wensen hebben wat betreft nieuwe eigenaar maar geen eisen. Wil je dingen eisen kan je beter je paard houden.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:04

Goed punt. Eisen heeft ook eigenlijk een nare klank.... Wensen klinkt vriendelijker en uiteindelijk ben ik degene die beslist of en naar wie ze gaat. Ik weet als dat eenmaal zover is, dat ze dan altijd weer verkocht kan worden aan iemand die niet aan m'n wensenlijst voldoet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:22

Ik heb zo’n paard gekocht in lagere prijsklasse waar verhaal volledig in de advertentie stond. Heeeeeeel veel mensen schrikken er op af, maar je hebt er maar 1 nodig toch? Vaak zijn de mensen waar jij naar zoekt ook juist op zoek naar zulke paarden/verhaal.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:08

Heb jouw zoektocht(je) even opgezocht, superleuk!! Paard met verhaal, maar goed verhaal is beter dan mooiweerpaard, wat achteraf toch niet zo blijkt te zijn, ook weer goed punt. Thamks

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:55

Ja eerlijkheid duurt het langst.. deze heeft echt even wat werk nodig om weer vol vertrouwen onder het zadel te kunnen lopen. Maar goed ik heb knopjes gevonden en het gaat elke dag beter. En zeg nou zelf

Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:19

Knappe is het Marjan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:57

tantesam schreef:
Haha, daar heb je gelijk in. Maar bv 5000 wekt dat argwaan? En mag ok voor dat geld wat eisen hebben of moet ik lager gaan?

Ligt er aan wat het voor een paard is verder, rontgen goed of bemerkingen? braaf of gebruiksaanwijzing? Stokmaat, afstamming, beweging, niveau etc.

Pas op met te laag gaan want dan heb je kans dat er handelaren op af komen die zich leuk voor doen en jouw paard daarna met dikke winst doorverkopen en dan weet je helemaal niet meer waar ze terecht komt.

Marjan, ze is echt heel leuk.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:08

idd tantesam, het is erg lastig om hier op deze manier wat over te zeggen. zoals Elisa al zegt, meer informatie is gewenst om het paard te kunnen inschalen.

Verder hangt het qua schappelijk vooral af welke "wensen" jouw vraagprijs zouden moeten compenseren? Is dit in de vorm van dat het paard bepaald (stal)management vereist of zit het hem in meer dingen?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:58

Inderdaad echt een heel aansprekend dier Marjan!

Handelaren alert aanzetten moet ik ook doen, zullen best gewiekste types tussen zitten maar ik ga al heel wat jaren mee, mensenkennis is een voordeel van ouder worden }>

Het zal vooral gaan om een stukje stal management, waarvan ik weet op wat voor plek mijn paard op haar gelukkigst gaat zijn.

Haar looks en afstamming en hele voorkomen passen volgens velen niet bij zo'n soort plek. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die ook 'sportpaarden' het liefst 24/7, of iig zoveel mogelijk buiten zien.

Bedankt allemaal voor jullie input.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:34

Ik snap helemaal dat je wil dat je paard goed terecht komt Tantesam, dat willen we allemaal. Denk dat je er wel goed bij stil moet staan dat mensen uiteindelijk toch doen wat ze zelf willen qua management.. En uiteraard zijn er meerdere soorten prima.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:35

Klopt! Maar daarentegen, op zoek gaan naar gelijkgestemden is wel het minste wat ik voor mijn paard kan doen.