Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fardoe schreef:Je zou witkalk kunnen gebruiken voor het hout in je boxen. Robin gebruikte het in zijn oude kippenhokken tegen bloedluis. De witkalk gaat uiteindelijk weer van het hout af , je behoud gewoon je houtkleur maar het is tijdelijk wit. Je kunt het met een blokkwast op je hout verven
Monique1963 schreef:fardoe schreef:Je zou witkalk kunnen gebruiken voor het hout in je boxen. Robin gebruikte het in zijn oude kippenhokken tegen bloedluis. De witkalk gaat uiteindelijk weer van het hout af , je behoud gewoon je houtkleur maar het is tijdelijk wit. Je kunt het met een blokkwast op je hout verven
Dat deed ik ook in het kippenhok op de betonnen muren. Dood dat mijten?
tamary schreef:Monique1963 schreef:
Dat deed ik ook in het kippenhok op de betonnen muren. Dood dat mijten?
Ja, beestjes met een extern skelet gaan er stuk van, werkt op ze als soort schuurpapier.
Anders kan je op de paarden ook veerust voor op de koe gebruiken. Met spuitmond op de huid tegen de haren in spuiten. Maar gezien hoeveel plekken ze kunnen zitten om de paarden heen, zal je inderdaad een combi aanpak moeten inzetten, anders blijf je noodgedwongen met gif bezig. Witkalk/hokwit (zo heet het nu hier bij welkoop, staat bij de duivenspullen daar) is niet gevaarlijk voor andere beestjes, enkel niet inademen, dus oppassen met mengen of afborstelen bij vegen/schoonmaken van die oppervlakken. Keer er langs wrijvend dier is geen probleem, dan hadden de kippen ook last gehad die longen zijn kwetsbaarder.
MaiNat schreef:Hier ook nog een meelezer! Ik heb ook ervaring met luizen en mijten en wat enkel hielp was ze helemaal scheren en dan behandelen met Sebacil en dan na 10 dagen weer behandelen. Bij mij kwamen ze waarschijnlijk van de kippen af. Ben toen ook verhuist naar een plek zonder kippen hierdoor en toen bleven ze weg. Als tip kan ik meegeven handschoenen en eventueel een mondkapje gebruiken. Tis best giftig spul en stinkt enorm (ook niet wegspoelen in een sloot oid want dan gaan alle vissen dood)
Kaatastrof schreef:Fipronil is in principe veilig te gebruiken bij paarden hoor. Er zijn best wat studies meegedaan. Specifiek dan voor het behandelen van mijten. Maar, het is erg duur als je sprays moet kopen voor 4 paarden. Zeker als je wat correct wilt gaan doseren. Alleen al voor de sokken te behandelen zit je al snel aan 125 ml per been. Een fles van Frontline is op z'n grootst 250ml. Je hebt dus 500 ml nodig voor één paard (en dat is in theorie om enkel de benen te behandelen, niet het hele lijf). Dat zijn max 2 flessen voor één paard. Ik dacht wel dat deze studie gedaan is op o.a. Shires, dus voor een pony denk ik dat één fles in theorie dan genoeg zal zijn.
Reken maar 6 flessen dus van 250 ml. Dat is met de prijzen hier 30,95 x 6 = 185,7 euro. Dan ben je echt beter af met een fles Byemite/Sebacil/Sarnacuran (actief bestanddeel Phoxim). Heb ik goede ervaringen ook qua bestrijding met luizen. Ik heb toen enkel de paarden zelf behandeld trouwens. Wel van top tot teen natgemaakt en niet uitspoelen.
Sowieso, altijd patch testen met zulke producten. Nooit meteen een heel paard om evt. locale reacties/allergie te voorkomen.
Tinka schreef:Byemite is ook op recept
Monique1963 schreef:En Riviera dank voor je tip. Frontline kan ik wel makkelijk krijgen, geen probleem. Heb ik wel hetzelfde gevoel bij als andere middelen voor honden. Ik ben als de dood dat Callas weer koliek krijgt van iets dat niet voor herbivoren i2s bedoeld.