[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 21:00

Diatomeeënaarde is niet zo onschuldig als mensen denken. Het bevat kristallijne silica, dat bij inademing dezelfde werking heeft als asbest.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:04

Sebacyl en byemite kan je bij de dierenarts halen, dat is toch geen probleem? Ik heb nog wel wat staan, maar is niet in de buurt natuurlijk.
Je moet ook de borstels, halsters ed ermee schoonmaken. En ook de stal, plekken waar ie heeft geschuurd. En na 10 dagen herhalen ivm de eitjes die dan weer uitkomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 08:42

Hi all, even geen quotes maar ingaan op het luizenprobleem.

Diatomee aarde hebben we, tegen de aoutats, mijten van augustus, herfstmijten die ons zelfs prikken en een plaag kunnen zijn. Ik heb poupette daar ooit mee ingepoederd, maar vond het totaal niet werken. Het blijft niet zitten op de verticale delen. En dank voor de waarschuwing Tamara dat het net zo slecht is als asbest, Erwin heeft het in het bed gestrooid toen we helemaal onder de prikken van herfstmijten zaten. Nah, lekker dan, hahaha, heb ik lekker allemaal ingeademd.

Op grijs poeder inhakend. We hebben een plek gehad waar we alle takken en zo verbrandden. Die plek lag buiten het weiland, maar sinds alles gereorganiseerd is, ligt die in het weiland. Een maand geleden was het een vlakke plek, nu is het een uitgeholde kuil. De paarden krabben daar en rollen daar heel graag. Zou as dezelfde werking als diatomeeaarde hebben?

Dan Sebacyl of wat dan ook bestellen bij de d.a. Neu is geen probleem, maar ze rekenen wel 20 euro extra op een jerrycan van 5L. Dat vind ik schofterig, want de verzendkosten zijn niet zo hoog. En ik baal gewoon, want ze hadden luizen in het vorige huis en ik ben toen voor de verhuizing aan de slag gegaan om alles te ontluizen, dus henzelf, al het tuig de boxen etc. Toen ik hier kwam was het over. Toch zag ik Poupette na een tijd weer jeuken, maar het bleef bij haar. En ik had het idee dat ik het met butox onder de duim kon houden.
Toen kwam het jongetje en die had minder haartjes op zijn kootholtes en kogels en ook zelfs op zijn pijpen. Dus ik vermoedde het al. En nu bijt Callas ook weer in haar sokken. Dus butox helemaal mee wassen helpt ook niet afdoende.

Het zo grondig ontluizen als jij schetst Tinka, is onbegonnen werk. Ik heb dat dus een maal gedaan in het vorige huis, maar je kunt gewoon niet alle plekken behandelen, laat staan alle palen, bomen en hekken buiten waar ze aan jeuken. Dat is hier hetzelfde. Het hele stallengebouwtje zou ik dan moeten doen. Dat is een drama, het is allemaal oud hout, dus duizenden spleten. En dat twee keer. En dan buiten, hekken, palen, bomen. Ondoenlijk.

Dus het wordt sebacyl bij de d.a. kopen. Kun je het in NL eigenlijk wel zonder recept krijgen?

Maar... ik heb gisteren zo'n fijne avond gehad met Prisca. 's Ochtends heb ik 30 minuten gewandeld en dat vond ik al fijn gaan. En in de avond na een uur of 20.30 was het weer redelijk koel en ben ik op het rijveld gaan rijden. Andere paardjes op stal gelaten. Erwin was in het veld ernaast aan het bloten. Voor de beelddenkers hij had gewoon kleren aan hoor ;-) En ik ben veel stappen en sturen gaan doen. Linksom sturen ok, rechtsom toch wel hard trekken. Heb ook gestapt met langere teugel, ging ook goed, hoewel zelfde rechtsom. Wat gedraafd, maar de grond is zo ongelijk en uitgedroogd, met hele scheuren erin, dat ik het link vond, laat staan dat ik er veilig kan galopperen. Moeten we iets op gaan bedenken. Maar toch telkens even gedraafd. En ik hoef haar niet te drijven, ook niet in stap, klikken is voldoende. Vond ik echt fijn. De hoek was geen probleem. Balkjes gestapt en voor het eerst achterwaarts ohz. Mwah, maar toch telkens iets gelukt, veel belonen. Toen was ik wel klaar, maar Erwin was nog niet klaar met bloten. Ik denk ik zadel haar af in het rijveld kan ze lekker even rollen en wacht ik tot Erwin klaar is, dan kan ik de hekken etc voor hem opendoen.

Ik had er geeneens eerst erg in, maar ze volgde me overal. En niet 1x maar de hele tijd. Geweldig! Dus veel knuffels. Heb ook gekeken of ze ging draven als ik ging rennen, maar dat was wat te veel gevraagd, ze kwam wel, maar op haar tempo. Weer veel knuffels. Beetje dom, ik had net de dag ervoor weer poor on gedaan bij iedereen en dus ook op haar rug en daar was ik lekker aan het krabben en nu brandt mijn gezicht helemaal van die zooi. Uiteindelijk werd het donker en ging Erwin met de tractor nog door, ben ik ook daar gebleven. Ik weet niet of zij de zonsondergang mooi vond, ik wel. En ze vertelt heel duidelijk ik heb daar een vlieg, jaag hem eens weg wil je. Ze draait haar lijf precies zo dat ik kan meppen. Slimme tante.

Over de maagzweer ben ik nog niet uit. Op de methode van de meneer uit mijn filmpje heeft ze een lichte reactie achter de ellenboog, verder niet. Maar ook niet altijd. De methode van de mevrouw van Tamara heb ik nog niet gedaan.

Vandaag filmpje maken, daar zal ik het rijden en mennen ook in opnemen. Of misschien wel apart, moet ik even kijken hoeveel tijd ik heb.

EDIT O ja vergeet te zeggen, ik ga toch met mijn westernzadel een poosje rijden. Kijken hoe dat gaat. Probleem is nu dat ik echt last heb van de beugelriemen, doet echt zeer, en ook de riemen van de singel hinderen me, en je kunt ook nog met je velletje van je been TUSSEN je beugelriemen komen. (Ja laarsjes aan, ja sokken, ja lange jodpurrijbroek, maar toch kruipt het op, bloot been, oud lijf, oud wijf, niet meer zo'n strak jeugdig vel en au) en ik ben meer met mijn gedachten bij het ongemak dan dat ik aan het rijden ben. Dat vind ik niet fijn, dat leidt te veel af. Dus vandaag eens rijden met mijn westernzadel.

Groetjes weer en fijne zondag allemaal.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:00

Sebacyl kan je in Nederland ook alleen op recept krijgen. Byemite is trouwens een klein flesje van 200 ml ofzo, je moet het flink verdunnen dus je doet er heel lang mee. Denk dat het iets van 30 a 40 euro kost.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:03

Dank voor je info. Kun je byemite in fr wel zonder recept kopen dan?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:26

Je zou witkalk kunnen gebruiken voor het hout in je boxen. Robin gebruikte het in zijn oude kippenhokken tegen bloedluis. De witkalk gaat uiteindelijk weer van het hout af , je behoud gewoon je houtkleur maar het is tijdelijk wit. Je kunt het met een blokkwast op je hout verven

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:58

fardoe schreef:
Je zou witkalk kunnen gebruiken voor het hout in je boxen. Robin gebruikte het in zijn oude kippenhokken tegen bloedluis. De witkalk gaat uiteindelijk weer van het hout af , je behoud gewoon je houtkleur maar het is tijdelijk wit. Je kunt het met een blokkwast op je hout verven

Dat deed ik ook in het kippenhok op de betonnen muren. Dood dat mijten?

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:50

hi monique, nog even over een schuilstal. Het hebt veel minder werk dan met een stal, dat is ook een groot pluspunt. Vlgs mij staan paarden langer op stal dan dat ze buiten overdag staan. Maar goed ik snap dat jij een stal waar ze opgesloten staan praktischer vindt. Hier nog even een link die je wellicht interessant vindt. Het wordt in NL nu veel gedaan en er komen telkens meer paardeigenaren die het op deze manier doen.https://natuurlijkpaarden.nl/paddock-paradise/

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:54

Ik weet dat er wel Frontline spray gebruikt word bij paarden om mijten en luizen te doden.. De 2 dagen ervoor en de dag erna mogen ze niet nat worden. Is wel off label dus eigen keuze of je het gebruikt natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:00

Hi Cajabol, dank voor je link en je overpeinzingen. We hebben 12 hectare (Nog niet allemaal ontsloten) waar ze op kunnen lopen, we hebben ook div tracks al zijn die nog niet allemaal af. Dus redelijk natuurlijk terrein voor ze.

Ik haal ze met de schemer naar binnen en ze gaan na zonsopgang weer naar buiten, vanmorgen, ja ook op zondag liepen ze vroeg alweer buiten. Het is hier ook beter om ze op die tijden binnen te hebben vanwege de dermites knutjes.

Overdag kunnen ze terug naar de stallen komen om te drinken, schuilen voor zon en regen en vliegen, en hooi te eten. Als ik de boxen openlaat, gaat ze daar ook in staan. Maar die doe ik overdags liever dicht, want soms gaan ze er met zijn tweetjes in en Callas is daar niet van gediend.

Ik vond de uitloopstal beslist niet minder werk. Evenveel in ieder geval, zo niet meer. Ik moest net zo hard uitmesten omdat ze binnen kwamen om te mesten en het gescheiden houden van alle logistieke lijnen met eten etc, dat vond ik een grote tijdvreter.

En Riviera dank voor je tip. Frontline kan ik wel makkelijk krijgen, geen probleem. Heb ik wel hetzelfde gevoel bij als andere middelen voor honden. Ik ben als de dood dat Callas weer koliek krijgt van iets dat niet voor herbivoren is bedoeld.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:09

Byemite is ook op recept

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:31

Fipronil is in principe veilig te gebruiken bij paarden hoor. Er zijn best wat studies meegedaan. Specifiek dan voor het behandelen van mijten. Maar, het is erg duur als je sprays moet kopen voor 4 paarden. Zeker als je wat correct wilt gaan doseren. Alleen al voor de sokken te behandelen zit je al snel aan 125 ml per been. Een fles van Frontline is op z'n grootst 250ml. Je hebt dus 500 ml nodig voor één paard (en dat is in theorie om enkel de benen te behandelen, niet het hele lijf). Dat zijn max 2 flessen voor één paard. Ik dacht wel dat deze studie gedaan is op o.a. Shires, dus voor een pony denk ik dat één fles in theorie dan genoeg zal zijn.

Reken maar 6 flessen dus van 250 ml. Dat is met de prijzen hier 30,95 x 6 = 185,7 euro. Dan ben je echt beter af met een fles Byemite/Sebacil/Sarnacuran (actief bestanddeel Phoxim). Heb ik goede ervaringen ook qua bestrijding met luizen. Ik heb toen enkel de paarden zelf behandeld trouwens. Wel van top tot teen natgemaakt en niet uitspoelen.

Sowieso, altijd patch testen met zulke producten. Nooit meteen een heel paard om evt. locale reacties/allergie te voorkomen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:51

Hier ook nog een meelezer! Ik heb ook ervaring met luizen en mijten en wat enkel hielp was ze helemaal scheren en dan behandelen met Sebacil en dan na 10 dagen weer behandelen. Bij mij kwamen ze waarschijnlijk van de kippen af. Ben toen ook verhuist naar een plek zonder kippen hierdoor en toen bleven ze weg. Als tip kan ik meegeven handschoenen en eventueel een mondkapje gebruiken. Tis best giftig spul en stinkt enorm (ook niet wegspoelen in een sloot oid want dan gaan alle vissen dood)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:12

Monique1963 schreef:
fardoe schreef:

Ja, beestjes met een extern skelet gaan er stuk van, werkt op ze als soort schuurpapier.
Anders kan je op de paarden ook veerust voor op de koe gebruiken. Met spuitmond op de huid tegen de haren in spuiten. Maar gezien hoeveel plekken ze kunnen zitten om de paarden heen, zal je inderdaad een combi aanpak moeten inzetten, anders blijf je noodgedwongen met gif bezig. Witkalk/hokwit (zo heet het nu hier bij welkoop, staat bij de duivenspullen daar) is niet gevaarlijk voor andere beestjes, enkel niet inademen, dus oppassen met mengen of afborstelen bij vegen/schoonmaken van die oppervlakken. Keer er langs wrijvend dier is geen probleem, dan hadden de kippen ook last gehad die longen zijn kwetsbaarder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 13:35

tamary schreef:
Monique1963 schreef:

Ja, beestjes met een extern skelet gaan er stuk van, werkt op ze als soort schuurpapier.
Anders kan je op de paarden ook veerust voor op de koe gebruiken. Met spuitmond op de huid tegen de haren in spuiten. Maar gezien hoeveel plekken ze kunnen zitten om de paarden heen, zal je inderdaad een combi aanpak moeten inzetten, anders blijf je noodgedwongen met gif bezig. Witkalk/hokwit (zo heet het nu hier bij welkoop, staat bij de duivenspullen daar) is niet gevaarlijk voor andere beestjes, enkel niet inademen, dus oppassen met mengen of afborstelen bij vegen/schoonmaken van die oppervlakken. Keer er langs wrijvend dier is geen probleem, dan hadden de kippen ook last gehad die longen zijn kwetsbaarder.

MaiNat schreef:
Hier ook nog een meelezer! Ik heb ook ervaring met luizen en mijten en wat enkel hielp was ze helemaal scheren en dan behandelen met Sebacil en dan na 10 dagen weer behandelen. Bij mij kwamen ze waarschijnlijk van de kippen af. Ben toen ook verhuist naar een plek zonder kippen hierdoor en toen bleven ze weg. Als tip kan ik meegeven handschoenen en eventueel een mondkapje gebruiken. Tis best giftig spul en stinkt enorm (ook niet wegspoelen in een sloot oid want dan gaan alle vissen dood)

Kaatastrof schreef:
Fipronil is in principe veilig te gebruiken bij paarden hoor. Er zijn best wat studies meegedaan. Specifiek dan voor het behandelen van mijten. Maar, het is erg duur als je sprays moet kopen voor 4 paarden. Zeker als je wat correct wilt gaan doseren. Alleen al voor de sokken te behandelen zit je al snel aan 125 ml per been. Een fles van Frontline is op z'n grootst 250ml. Je hebt dus 500 ml nodig voor één paard (en dat is in theorie om enkel de benen te behandelen, niet het hele lijf). Dat zijn max 2 flessen voor één paard. Ik dacht wel dat deze studie gedaan is op o.a. Shires, dus voor een pony denk ik dat één fles in theorie dan genoeg zal zijn.

Reken maar 6 flessen dus van 250 ml. Dat is met de prijzen hier 30,95 x 6 = 185,7 euro. Dan ben je echt beter af met een fles Byemite/Sebacil/Sarnacuran (actief bestanddeel Phoxim). Heb ik goede ervaringen ook qua bestrijding met luizen. Ik heb toen enkel de paarden zelf behandeld trouwens. Wel van top tot teen natgemaakt en niet uitspoelen.

Sowieso, altijd patch testen met zulke producten. Nooit meteen een heel paard om evt. locale reacties/allergie te voorkomen.

Tinka schreef:
Byemite is ook op recept

Hi guys, dank voor al jullie info. Leerzaam. Ik besluit om morgen de d.a. te bellen en Sebacil te bestellen. Die hebben 5L jerrycans. Vermogen kwijt, maar goed, hoe meer je koopt hoe goedkoper het is.
Witkalk ga ik over piekeren. Op zich is het wel lekker om ook alles fris wit te hebben, maar ik weet niet wat mijn wederhelft ervan vindt als de stallen wit worden van binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:39

Witte stallen zijn lichter, dan zie je beter ook met goede verlichting. en hoe prettiger je dieren zich voelen hoe makkelijker ze braaf en veilig in de omgang kunnen zijn. Jeuk meer nog dan pijn kan zo alles overheersen dat ze vergeten of/wie er naast ze staat + er gaan dingen van stuk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:52

Kun je Q niet scheren, vacht en manen kort,en daarna behandelen? Hij heeft zo de lezen het meeste last.
Ben je ook veel neten kwijt, je kunt goed behandelen en qua temperatuur is het ook geen probleem.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:31

Diatomeeënaarde werkt zoals Tamary zegt, het werkt als schuurpapier. Daarom is het ook zo gevaarlijk om de fijnstof in te ademen.

Bij witkalk drogen de bloedluizen uit. Er is volgens mijn vriend weinig tot geen informatie te vinden over hoe de werking van witkalk precies is . Daarom gaan we er vanuit dat ze uitdrogen.
Het is niet de bedoeling om na het verven/ insmeren van de witkalk alles er weer af te vegen. Dit gaat er na verloop van tijd vanzelf af.
Extra informatie van Robin over witkalk. Mijten houden van vocht en witkalk onttrekt vocht aan de omgeving. Vandaar zijn theorie dat de bloedluizen uitdrogen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:39

Je veegt het inderdaad niet af qua behandeling, maar het "plakt" niet zo sterk als verf. Dier dat er langs veegt haalt het er dus wel af. Daarom moest ik bv in de legnesten zo vaak smeren, terwijl andere plekken er na 3 maanden net zo uitzagen alsof ze gisteren gesmeerd waren.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:57

Het maakt toch ook niet uit dat het er snel vanaf gaat. Het gaat erom dat het een makkelijke manier is om luizen die in spleten zitten uit te drogen en het voordeel is dat je niet je hout echt verft.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:00

Monique1963 schreef:
En Riviera dank voor je tip. Frontline kan ik wel makkelijk krijgen, geen probleem. Heb ik wel hetzelfde gevoel bij als andere middelen voor honden. Ik ben als de dood dat Callas weer koliek krijgt van iets dat niet voor herbivoren i2s bedoeld.

Ik snap je bedenkingen. Hetgeen anders aan deze spray, omdat het een spray is, dat je kunt doseren en het word ook gebruikt bij kittens voornamelijk vanaf 2 dagen leeftijd. Daarbij gaat er echt maar een klein % van fipronil het bloed in en gaat de werkzame stof voornamelijk in de huidlaag zitten. Echter is het natuurlijk altijd afwachten of Callas er niet op reageert.. Dat weet je gewoon niet..

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:31

Ik reageer even op de link die is geplaatst over het maken van een paddock paradise. De paddock paradisen in Nederland zijn niet te vergelijken met de manier waarop veel paarden in Frankrijk worden gehouden. Er is een grote groep die permacultuur toepassen in het gebied waar zij ook hun paarden hebben lopen.
Ik zeg ook bewust gebied omdat het vaak om grote oppervlakten gaat. Deze oppervlakten bestaan niet uit gladde , strakke , groene weilanden met raaigras zoals ik het uit Nederland ken maar uit verschillende ondergronden , heuvels en natuurlijke bossen en poelen. De weilanden die er zijn bestaan niet alleen maar uit raaigras maar er is meer diversiteit.
Als ik zie hoeveel, planten en insecten , zoals bepaalde vlinders, vogels en dieren hier in de natuur voorkomen die in Nederland uitgestorven zijn.
Ik hoef bijv geen eetbare bomen en struiken aan te planten voor mijn paarden omdat ik in en rondom mijn perceel alleen maar eetbare bomen en struiken voor mijn paarden heb.

Er zijn zoveel redenen waarom mensen die in Frankrijk paarden hebben hun paarden op stal hebben staan , dit kan zijn om veiligheidsredenen, want ook hier worden paarden gruwelijk verminkt gevonden of gestolen of je hebt de pech om in een gebied te wonen waar heel veel knutjes zijn. Ik kan me ook voorstellen dat je met onweer je paarden op stal wil hebben en hoe heftig dat onweer is, dat ligt ook aan het gebied waar je woont.

Als ik ooit om wat voor reden dan ook terug zou moeten naar Nederland dan zou ik mijn paarden niet meer meenemen. Het welzijn van mijn paarden is voor mij heel belangrijk en dat leven wat ze hier hebben dat kan Nederland ze nooit bieden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:35

Eens met fardoe. Ook ik ben in NL groot fan van de pp's, zelf ook gehad, maar hier in Frankrijk ga ik daar niet aan beginnen. Het is gewoon niet nodig.

Monique, luizen zijn kak, helaas ook ervaring mee. Miracle heeft het 2x gehad, midden in de winter uiteraard. Bij ons zijn ze echter nooit overgegaan op de andere 2. Ik heb ook nooit alle spullen gewassen maar alleen pony kaalgeschoren (met uitzondering van onderbenen, hoofd, manen en staart) en 3x wassen met steeds een week ertussen.
We hadden geen sebacil, ik weet niet precies welk spul het was. Maar wel vergelijkbaar aan sebacil.

Oh en een tip, ik kwam laatst stomtoevallig op leboncoin een advertentie tegen waarin iemand een restant sebacil te koop aanbood. Misschien kun je het daar ook nog even op zoeken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 16:10

Hi wat zijn jullie snel vandaag met antwoorden! Dank weer voor alle info. Ik pik er even wat dingen uit:

Tamara, eens met jou. Het is hier zo heel verschrikkelijk anders dan in NL. De velden die wij hebben, daarvan zijn er twee al zeker 50 jaar hooiland, maar in vermoed dat dat in NL meteen omgeploegd zou worden, want er groeit verhoudgingsgewijs erg weinig gras. Een van de andere velden is een champ geweest, dus daar werden gewassen geteeld, daar groeit nu niets meer behalve wat stekelige zooi. Daar hebben ze tot gisteren zich vermaakt, nu hebben we het geblotert. Ik weet de voltooide tijd van bloten niet.
En helaas zit ik in een knutjesgebied, dus ja dan zijn ze binnen rustig.
Wat een prachtige gedachte dat je je paarden hier zou laten om hun welzijn. Chapeau!

Judith, ik zou juist verwachten dat je de dingen die jij noemt die je NIET geschoren had, WEL geschoren zou hebben? Zeker de sokken zou ik verwacht hebben dat je die zou scheren? En idd kan ik wel eens zoeken op boncoin, je weet het niet.

Riviera, dat is het punt idd, je weet niet hoe een dier op die stoffen reageert. Maar sebacyl hoor ik goede dingen over, dus die ga ik maar eens proberen. Ik moet nog wel even vragen hoe vlug ik dat na butox mag doen.

Van witkalk is het idd bekend dat het er weer af gaat. Daarom deed ik ook jaarlijks het kippenhok, alhoewel dat gewoon een stal was. Dat het lekker in spleten kan is fijn. Wel ook net zoveel werk als alles ontsmetten. Maar goed, ik moet het er met Erwin eerst eens over hebben.

En insecten drogen inderdaad uit. Daarom hebben wij tegen die herfstmijten ook zout onder het bed gestrooid vorig jaar. Daar drogen ze ook meteen van uit.

Fransje, scheren is idd nog een optie. Wat wel frappant is. Hij heeft dus zijn nieuwe vliegenmasker al gesloopt, zelfs als ik het halster eromheen deed. Nu heb ik vandaag zijn masker eerst helemaal in de vliegenspray gezet, en even afkloppen, maar voor dit bericht zat het nog om. Dus misschien dat dat voor hem ook veel scheelt. Dat neemt niet weg dat hij gewoon in zijn voeten staat te bijten, dus luizen of mijten heeft hij, maar misschien dat het schuren van zijn hoofd vliegen waren.

Over een half uur is het filmpje opgeladen, dan geef ik de link nog even door. Tot straks ;-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:35

De luizen zaten bij Miracle vrijwel alleen op zijn hals onder de manen. Dat in combinatie met hartje winter maakt dat wij nooit meer geschoren hebben dan dat :)
Als ze zichzelf in de sokken bijten is het inderdaad wel zo handig die ook te ontdoen van overtollig haar.